Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος» Facebook Twitter
Ο Ροντέν στο ατελιέ του, περ. 1905. Φωτο: Albert Harlingue © Musée Rodin

Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

0

O Ροντέν γεννήθηκε στις 12 Νοεμβρίου του 1840 στο Παρίσι και ήταν γόνος εργατικής οικογένειας. Οι επιδόσεις του στο σχολείο ήταν εξαιρετικά κακές και όταν το εγκατέλειψε σε ηλικία 14 ετών δυσκολευόταν ακόμα και να διαβάσει. Ο ίδιος δεν φαίνεται να ενοχλούνταν ιδιαίτερα, καθώς υποστήριζε ότι «τα ορθογραφικά λάθη δεν είναι χειρότερα από τα σχεδιαστικά λάθη που κάνουν όλοι οι άλλοι». Το 1854 γράφεται στην Αυτοκρατορική Σχολή Σχεδίου και Μαθηματικών με την επιφυλακτική συναίνεση του πατέρα του, ενώ δύο χρόνια αργότερα επιδιώκει να εισαχθεί στη Σχολή Καλών Τεχνών, αλλά αποτυγχάνει τρεις φορές. Αρχίζει να επισκέπτεται μουσεία και να μελετά τα αρχαιοελληνικά γλυπτά, ενώ ανακαλύπτει ταυτόχρονα ότι έχει κλίση στη γλυπτική. Μετά από οικογενειακές πιέσεις, αρχίζει, σε ηλικία 18 ετών, να εργάζεται ως βοηθός σε ατελιέ και εργαστήρια καλλιτεχνών, δημιουργώντας παράλληλα και δικά του έργα. Ο θάνατος της αδελφής του, Μαρί, τέσσερα χρόνια αργότερα, έχει ως αποτέλεσμα να τεθεί υπό ιατρική παρακολούθηση, κατά τη διάρκεια της οποίας δεν σταματά να ασχολείται με τη γλυπτική, κάνοντας τελικά τον πατέρα του να πιστέψει στο ταλέντο του. Το 1864 γνωρίζει τη Ροζ Μπερέ, η οποία, ενώ εργαζόταν ως μοντέλο του, θα μείνει έγκυος και θα γεννήσει τον γιο τους το 1866. Ο γλύπτης δεν θα τον αναγνωρίσει ποτέ, η Μπερέ ωστόσο θα μείνει δίπλα του σε όλη της τη ζωή – θα τη παντρευτεί στις 29 Ιανουαρίου 1917, μόλις δύο εβδομάδες πριν από τον θάνατό της και ενώ εκείνη είναι κατάκοιτη.

Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος» Facebook Twitter
Auguste Rodin. Ο Διαλογισμός (από τις Πύλες της Κολάσεως) 1881-1882. © Musée Rodin, Φωτο: Christian Baraja
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος» Facebook Twitter
Auguste Rodin, Καθεδρικός ναός, 1908. © Musée Rodin, Φωτο: Christian Baraja

To 1865 αποπειράται να εκθέσει στο Ετήσιο Σαλόν του Παρισιού το γλυπτό «Ο άντρας με τη σπασμένη μύτη», που ο ίδιος θεωρεί ότι πρόκειται για το πρώτο του σημαντικό έργο, η επιτροπή όμως το απορρίπτει δύο φορές ως «μη ολοκληρωμένο». «Το γλυπτό διακρίνεται για τον έντονο ρεαλισμό του, μια προκλητική άποψη για την εποχή εκείνη. Αγνοεί την καθιερωμένη έννοια της ομορφιάς, παρουσιάζοντας ένα προκλητικό κεφάλι, όπου το πρόσωπο είναι ασύμμετρο και με φυσικές παραμορφώσεις» αναφέρει ο ιστορικός τέχνης, Κρίστοφ Μπέκερ. Ο Ροντέν δεν θα σταματήσει να το δουλεύει και, σμιλεμένο σε μάρμαρο και με τον τίτλο «Πορτρέτο Ρωμαίου», θα είναι το πρώτο έργο του που θα εκτεθεί στο Σαλόν, δέκα χρόνια αργότερα. Το 1875 ταξιδεύει στην Ιταλία για να μελετήσει τα γλυπτά της Αναγέννησης και ο Μιχαήλ Άγγελος τον επηρεάζει ιδιαίτερα. «Το ταξίδι στην Ιταλία θα αποδειχτεί ζωτικής σημασίας για τη δουλειά του και θα τον οδηγήσει στη μεγαλύτερη καινοτομία του: άρχισε να κατακερματίζει το ανθρώπινο σώμα, δηλώνοντας ότι ο κορμός είναι μια αυτόνομη γλυπτική φόρμα» εξηγεί ο Μπέκερ. Δημιουργεί το πρώτο του γυμνό –που αργότερα θα ονομαστεί «Εποχή του Χαλκού»–, έναν μπρούντζινο μυώδη άντρα τόσο ρεαλιστικό που, όταν εκτέθηκε στο Σαλόν το 1877, οι κριτικοί τον κατηγόρησαν ότι έφτιαξε το καλούπι πάνω σε ζωντανό μοντέλο. Ο ποιητής Ράινερ Μαρία Ρίλκε θα γράψει για το γλυπτό: «Κάθε σημείο του ήταν ένα στόμα που μίλαγε τη δική του γλώσσα».

Η αυξανόμενη συζήτηση γύρω από το όνομά του είχε ως αποτέλεσμα να του ανατεθεί από το υπουργείο Καλών Τεχνών η κατασκευή μιας μνημειώδους πόρτας για το Μουσείο Διακοσμητικών Τεχνών, το οποίο θα γινόταν στο Παρίσι – έργο που εγκαταλείφθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1880. Ο Ροντέν, αντλώντας έμπνευση από τη «Θεία Κωμωδία» του Δάντη αλλά και από «Τα άνθη του κακού» του Μποντλέρ, ξεκίνησε να δουλεύει τις «Πύλες της Κολάσεως» – το έργο ωστόσο αποδείχτηκε ιδιαίτερα φιλόδοξο και μολονότι το επεξεργαζόταν σε όλη του ζωή, δεν το ολοκλήρωσε ποτέ. Για τις «Πύλες» σχεδίασε περίπου διακόσιες μορφές κολασμένων, οι οποίες χρησιμοποιήθηκαν ξανά αποτελώντας ανεξάρτητα έργα – ανάμεσά τους το «Φιλί», που αναπαριστά τον Πάολο και τη Φραντσέσκα, το παράνομο ζευγάρι του Δάντη που ανταλλάσσει το μοναδικό του φιλί, αλλά και το πιο διάσημο γλυπτό του, ο «Σκεπτόμενος», που ξεκίνησε ως απεικόνιση του Δάντη και για τον οποίο ο καλλιτέχνης είχε πει: «Αυτό που κάνει τον "Σκεπτόμενό" μου να σκέφτεται είναι το ότι σκέφτεται όχι μόνο με το μυαλό του, με το πλεκτό μέτωπό του, τα διεσταλμένα ρουθούνια του και τα συμπιεσμένα χείλη, αλλά με κάθε μυ από τα χέρια του, την πλάτη και τα πόδια, με σφιγμένη τη γροθιά του και πιάνοντας τα δάχτυλα των ποδιών».

Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος» Facebook Twitter
Auguste Rodin, Γυμνός άνδρας που μεταφέρει παιδί. © Collection particulière
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος» Facebook Twitter
Auguste Rodin, Το Φιλί, 1881-1882. © Musée Rodin, Φωτο: Hervé Lewandowski

Το 1882, ενώ αναπλήρωνε έναν δάσκαλο γλυπτικής, ο Ροντέν γνωρίζει τη δεκαοκτάχρονη μαθητευόμενη Καμίλ Κλοντέλ και εντυπωσιασμένος από τις ικανότητες και την ευφυΐα της δεν θα αργήσει να την κάνει μούσα, συνεργάτιδα και ερωτική του σύντροφο, χωρίς, ωστόσο, να εγκαταλείψει τη Ροζέ Μπερέ. Το ζευγάρι θα συζήσει στην εξοχή μέχρι το 1898, οπότε και θα χωρίσει. Την εποχή που ο Ροντέν δούλευε ακόμη τις «Πύλες της Κολάσεως» η φήμη του άρχισε να γίνεται όλο και μεγαλύτερη, με αποτέλεσμα να του αναθέσουν τη δημιουργία αρκετών δημόσιων μνημείων, ανάμεσά τους και την προτομή του Ονορέ ντε Μπαλζάκ. Για την προτομή ο γλύπτης εργάστηκε επτά χρόνια, όταν όμως παρουσιάστηκε δημόσια το 1898 ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων. Μετά από χαρακτηρισμούς όπως «παχύσαρκο τέρας», «άμορφος όγκος» και «γιγάντιο έμβρυο», ο Ροντέν «καταχώνιασε» την προτομή στο εργαστήριό του και δεν επέτρεψε, πλέον, τη δημόσια έκθεσή της – αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι για τον Μπρανκούζι είναι το έργο που θεμελίωσε τον μοντερνισμό στη γλυπτική.

Στην αυγή του εικοστού αιώνα ο Ροντέν έχει καταξιωθεί και οι Γάλλοι τον βλέπουν πια ως εθνικό θησαυρό, ενώ ένα τμήμα της Διεθνούς Έκθεσης του Παρισιού είναι αφιερωμένο στα γλυπτά του. Συνεχίζει να εργάζεται έχοντας πληθώρα βοηθών –κατηγορήθηκε μάλιστα ότι ανέθετε εξολοκλήρου το σμίλευμα σε εκείνους– και δημιουργεί όλο και πιο συχνά αποσπασματικές μορφές που έχει εμπνευστεί από ελληνικά και ρωμαϊκά γλυπτά. Το 1908 μετακομίζει στο Hôtel Biron, έξω από το Παρίσι, και όταν η κυβέρνηση αποφασίζει να το γκρεμίσει, το σώζει δωρίζοντας στο γαλλικό κράτος όλα του τα έργα, με απώτερο σκοπό να στεγαστεί στο κτίριο το Μουσείο Ροντέν – όπως και έγινε. Όταν ξέσπασε ο Α' Παγκόσμιος Πόλεμος, ο γλύπτης κατέφυγε στο εξοχικό του στο Μεντόν, όπου συνέχισε να εργάζεται μέχρι τον Ιούλιο του 1916, οπότε και υπέστη εγκεφαλικό. Θα πεθάνει και θα ταφεί εκεί τον Νοέμβριο του 1917, λίγους μήνες μετά τον θάνατο της πιστής μέχρι το τέλος Ροζ Μπερέ. Οι τεχνικές του, που ήταν πρωτοποριακές για την εποχή του, επηρέασαν ιδιαίτερα σπουδαίους καλλιτέχνες του εικοστού αιώνα – ανάμεσά τους συγκαταλέγονται και ο Τακάσι Μουρακάμι, ο Τζεφ Κουνς, ο Ντέμιαν Χερστ. , όπως αναμένεται να συμβεί και στη σπουδαία έκθεση που ξεκινάει στο Γκραν Παλαί.Σήμερα, τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.

Ο Rodin -100 χρόνια μετά τον θάνατό του- αποκαλύπτεται σε μια σπουδαία έκθεση στο Παρίσι Facebook Twitter
Auguste Rodin, Οι αστοί του Καλαί, σύγχρονη εκδοχή, 1889-2005 © Musée Rodin, Φωτο: Christian Baraja
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος» Facebook Twitter
Auguste Rodin, Μάσκα της Camille Claudel και το αριστερό χέρι του Pierre de Wissant, περ. 1895 Φωτο: Christian Baraja
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος» Facebook Twitter
Ivan Mestrovic, Ηλικιωμένη Γυναίκα, 1906 © Φωτο Zoran Alajbeg
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος» Facebook Twitter
Auguste Rodin, Σκιές άνδρα και παιδιού, περ. 1880, © Musée Rodin, Φωτο: Jean de Calan
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος» Facebook Twitter
Popular Zero Thing, 2009 © Georg Baselitz 2017Φωτο: Jochen Littkemann, Βερολίνο
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος» Facebook Twitter
Auguste Rodin, O Σκεπτόμενος, 1904 © Musée Rodin, Φωτο: Christian Baraja
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος» Facebook Twitter
Ossip Zadkine, Ο Κορμός της Πόλης © Ladislas Czigany – Reproduction : MuséeZadkine / Roger-Viollet © Adagp, Paris 2017
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος» Facebook Twitter
Auguste Rodin, Γυμνή γυναίκα κρέμεται από σφαιρικό αρχαίο αγγείο, 1895-1910 © Musée Rodin, Φωτο: Christian Baraja

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 14.3.2017

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Απόηχοι κλονισμένου μεγαλείου ανάμεσα στα γλυπτά

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εθνική Γλυπτοθήκη: Απόηχοι κλονισμένου μεγαλείου ανάμεσα στα γλυπτά

Μια συναρπαστική περιήγηση στις εγκαταστάσεις της Εθνικής Γλυπτοθήκης και μια συζήτηση με την επιμελήτρια Τώνια Γιαννουδάκη για την περιπετειώδη ιστορία της συλλογής του ιδρύματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μυστηριακό και γοητευτικό κόκκινο στούντιο του Ματίς και τα μυστικά του αποκαλύπτονται για πρώτη φορά

Εικαστικά / Το «Κόκκινο Στούντιο» του Ματίς: Η ιστορία και τα μυστικά ενός μοναδικού έργου τέχνης

Το αριστουργηματικό έργο του Ανρί Ματίς «L'Atelier Rouge» οι έξι πίνακες ζωγραφικής, τα κεραμικά και τα τρία γλυπτά που έχουν διασωθεί και απεικονίζονται σε αυτό αποτέλεσαν το υλικό μιας έκθεσης στο MoMA που τώρα μεταφέρθηκε στην Κοπεγχάγη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ