Ο Takashi Murakami επιστρέφει στην Ιαπωνία μετά από 14 χρόνια με μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Ο Takashi Murakami επιστρέφει στην Ιαπωνία μετά από 14 χρόνια με μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
0

Ο τρελός κόσμος του Takashi Murakami που ακροβατεί ανάμεσα στα Ukiyo-e και τα manga παραμένει pop art μεν, αλλά αποκτά και μια πνευματική διάσταση αναφερόμενος στην καταστροφή του τσουνάμι και του πυρηνικού ατυχήματος. Στο εξευγενισμένο κιτς τοπίο του 500 γκροτέσκοι ιερείς παρελαύνουν μπροστά σε εκθαμβωτικά έγχρωμα γιγαντιαία πάνελ. Η εγκατάσταση του με τίτλο "The 500 Arhats" στο Mori Art Museum του Τόκυο δείχνει την πραγματικότητα στην ταχύτερα γηράσκουσα κοινωνία του κόσμου. "Πρόκειται για αυτοπροσωπογραφία της Ιαπωνίας" δήλωσε ο ίδιος ο Murakami.

Ο αποκαλούμενος Άντυ Γουόρχολ της Ιαπωνίας παρουσιάζει την πρώτη μεγάλη ρετροσπεκτίβα του στην πατριδα του έπειτα από 14 χρόνια. Μετά την καταστροφή της Φουκουσίμα ο Murakami ένιωσε την ανάγκη να εκφράσει την αίσθηση απόγνωσης και καταστροφής και να προσπαθήσει να συνεισφέρει στην επούλωση των πληγών της χώρας.

Τα γιγαντιαία πάνελ συνολικού μήκους 100 μέτρων, καλύπτονται από μανιασμένες φλόγες και ουρανούς στολισμένους με γκλίττερ. Δράκοι συστρέφονται δίπλα σε ελέφαντες και μία λευκή τίγρη. Ανάμεσα τους βρίσκονται πολλοί ηλικιωμένοι άνδρες όλων των σωματότυπων, με κοιλιές, καραφλοί με ρυτιδιασμένα μέτωπα.

Το μοτίβο των μαθητών του Βούδα απαντάται συχνά στην παραδοσιακή Ιαπωνική τέχνη όμως οι φιγούρες του Murakami λοξοκοιτάνε τον κόσμο σαν εμμονικοί ημίτρελοι άπληστοι γέροι και όχι μοναχοί που αναζητούν τον δρόμο της φώτισης. Τα γιγαντιαία πάνελ συνολικού μήκους 100 μέτρων, καλύπτονται από μανιασμένες φλόγες και ουρανούς στολισμένους με γκλίττερ. Δράκοι συστρέφονται δίπλα σε ελέφαντες και μία λευκή τίγρη. Ανάμεσα τους βρίσκονται πολλοί ηλικιωμένοι άνδρες όλων των σωματότυπων, με κοιλιές, καραφλοί με ρυτιδιασμένα μέτωπα.

Ο Takashi Murakami επιστρέφει στην Ιαπωνία μετά από 14 χρόνια με μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Takashi Murakami, The 500 Arhats (detail), 2012, Acrylic on canvas, mounted on board, 302 x 10,000 cm, Private collection © 2012 Takashi Murakami/Kaikai Kiki Co., Ltd. All Rights Reserved.

Αν ζούσα σε άλλη εποχή θα ήμουν παππούς" δηλώνει ο Murakami στα 53 του. "Στα έργα μου πάντα υπερέβαλλα τα παράξενα χαρακτηριστικά της Ιαπωνικής κοινωνίας". Ο ιστορικός τέχνης Nobuo Tsuji ήταν εκείνος που ενθάρρυνε τον Murakami να ασχοληθεί με το θέμα των arhat και λέει ότι το έργο αυτό αποτίνει φόρο τιμής στους καλλιτέχνες της περιόδου Edo όπως οι Jakuchu Ito, Shohaku Soga και Kazunobu Kano. Σε τελευταία ανάγνωση όμως αυτές οι εικόνες γηραιών κυρίων δεν είναι παρά "ανεπιτήδευτες αυτοπροσωπογραφίες του ίδιου του Murakami."

Ο συμπαθής καλλιτέχνης με την κοτσίδα και τα γυαλάκια έχει εκθέσει στο Rockefeller Center στην Νέα Υόρκη, στο Παλάτι των Βερσαλλιών στο Παρίσι και στο Museum of Contemporary Art στο Λος Άντζελες. Με την βοήθεια των πολυάριθμων βοηθών του δημιουργεί μεγάλης κλίμακας έργα, συχνά με επαναληπτικά θέματα όπως τα ευφρόσυνα και πολύ γνωστά γελαστά άνθη, τα ψυχεδελικά κρανία ή οι παραμορφωμένοι γέροι. Όλοι μαζί εργάζονται σε μια άλλη εκδοχή του Factory του Γουόρχολ, αν και όπως τονίζει ο ίδιος στο δικό τους στούντιο δεν συχνάζουν celebrities αλλά μάλλον επικρατεί μια ατμόσφαιρα ταπεινού ιαπωνικού βιοτεχνικού εργαστηρίου.

 

Ο Takashi Murakami επιστρέφει στην Ιαπωνία μετά από 14 χρόνια με μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
"Takashi Murakami: The 500 Arhats," Mori Art Museum, Tokyo, 2015 Photo: Takayama Kozo©2015 Takashi Murakami/Kaikai Kiki Co., Ltd. All Rights Reserved.

 

Η εμβληματική φιγούρα του Takashi Murakami είναι ο Mr. DOB που θυμίζει τον Μίκυ Μάους. Εξίσου γνωστά είναι τα τεράστια ερωτικά γλυπτά που είναι εμπνευσμένα από τις φιγούρες των anime, τα οποία εξάλλου του έχουν αποφέρει υπέρογκα ποσά σε δημοπρασίες. Τα τελευταία χρόνια έχει επίσης ασχοληθεί με τον κινηματογράφο.

Ο Murakami έχει εξίσου επικριθεί και επαινεθεί για την αναίσχυντη εμπορευματοποίηση της τέχνης του, έχει μάλιστα ιδρύσει και την δική του εταιρεία την Kaikai Kiki Co., η οποία πουλάει όχι μόνο βιβλία τέχνης και κάρτες αλλά κούπες, μαξιλάρια, θήκες κινητών, μπλουζάκια με τα σχέδια του, φιγούρες και κούκλες.

Σταθερά προκλητικός, ο Murakami συνιστά στους θεατές της έκθεσης να διατηρήσουν τα επίπεδα της σοβαρής πνευματικότητας τους στο 30% περίπου της ενέργειας τους και να διατηρήσουν την υπόλοιπη για τα ταξίδια, την καλοπέραση και την διασκέδαση. Το επίσημο κατάστημα που αποτελεί τμήμα της έκθεσης δέχεται παραγγελίες για την τσάντα με το σχέδιο-κρανίο του Murakami στην τιμή των 486.000 γιεν (3.800 ευρώ) με το απαραίτητο πιστοποιητικό γνησιότητας.

Ο Takashi Murakami επιστρέφει στην Ιαπωνία μετά από 14 χρόνια με μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Takashi Murakami, The 500 Arhats (detail), 2012, Acrylic on canvas, mounted on board, 302 x 10,000 cm, Private collection © 2012 Takashi Murakami/Kaikai Kiki Co., Ltd. All Rights Reserved.

Ο Murakami πριν από δέκα χρόνια είχε σχεδιάσει μια σειρά αξεσουάρ για την Louis Vuitton που πωλούνταν σε εξωφρενικές τιμές, παρότι όπως έχει πει μέχρι την περίοδο εκείνη ο ίδιος δεν είχε ποτέ τόσο ακριβή τσάντα. Στο καφέ του μουσείου οι τοίχοι είναι γεμάτοι με τα λουλούδια του και οι φιγούρες μπαλόνια κρέμονται από την οροφή και οι επισκέπτες μπορούν να απολαύσουν γλυκά και ομελέτες σε σχήμα λουλουδιού.

 

Στην είσοδο δεσπόζει ένα εντυπωσιακό ομοίωμα του Murakami με γουρλωμένα μάτια και κινούμενα χείλη όπου το επάνω μέρος του κεφαλιού ξεφλουδίζεται για να αποκαλύψει ένα άλλο πρόσωπο ως μια απόκοσμη υπενθύμιση πως η τέχνη, όπως η ζωή και η αλήθεια μπορεί να είναι απατηλή.

Ο Takashi Murakami επιστρέφει στην Ιαπωνία μετά από 14 χρόνια με μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Takashi Murakami, Lion Peering into Death’s Abyss, 2015, Acrylic and gold and platinum leaf on canvas mounted on aluminum frame, 150 x 300 cm © 2015 Takashi Murakami/Kaikai Kiki Co., Ltd. All Rights Reserved.

Ο ίδιος επιμένει πως ούτε ο χρόνος ούτε η φήμη τον έχει αλλάξει ως καλλιτέχνη. Μεγάλωσε φτωχός, σε μια Ιαπωνία διαρκούς κρίσης ταυτότητας μετά την ήττα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Αποφοίτησε από το Tokyo University of the Arts και και επινόησε την δική του τεχνική που ονόμασε Superflat, μια νέα προσέγγιση προοπτικής και τονισμού των καθαρών περιγραμμάτων που είχαν εδραιώσει οι δάσκαλοι της ξυλοτυπίας όπως ο σημαντικότατος Ιάπωνας καλλιτέχνης της εποχής Edo Hokusai. Όλη η τέχνη του περιστρέφεται γύρω από το ερώτημα που τον απασχολεί σε όλη του την ζωή: Τι είναι η Ιαπωνία; "Το Superflat δεν έχει αλλάξει καθόλου" είναι η απάντηση που δίνει ο Murakami.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ