O Όλαφουρ Ελίασον πλημμύρισε ένα μουσείο και άνοιξε τις πόρτες του για να μπει μέσα η φύση

Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Άποψη της εγκατάστασης του Olafur Eliasson με τίτλο Life στο Fondation Beyeler. Courtesy of the artist; neugerriemschneider; Tanya Bonakdar Gallery. © 2021 Olafur Eliasson, Φωτ: Mark Niedermann
0

Το Fondation Beyeler με το μουσείο του στο Riehen, κοντά στη Βασιλεία, είναι ένα από τα σπουδαιότερα κέντρα τέχνης στην Ευρώπη. Με την έκθεση «Life» του Όλαφουρ Ελίασον, φιλοξενεί ένα σπουδαίο καλλιτέχνη της εποχής μας που συνδέει την ισχυρή ποιητική ποιότητα ενός έργου τέχνης με τη φλέγουσα επικαιρότητα και τα επείγοντα ζητήματα της καταστροφής του πλανήτη.

Στις δημόσιες εγκαταστάσεις του ο Ελίασον αναπλάθει την αίσθηση του θαύματος της φύσης ενώ καλεί την κοινότητα να στοχαστεί για αυτή. Ο Ελίασον πλημμύρισε τους χώρους της έκθεσης με πράσινο νερό, το γύρω πάρκο και το αστικό τοπίο να αφαιρέσει τους γυάλινους τοίχους και να δημιουργήσει ένα βιότοπο που συνδέει τον πολιτισμό και τη φύση, ενώ παράλληλα μέσα σε αυτό το περιβάλλον αναπτύσσονται διάφοροι μικροοργανισμοί, έντομα και φυτά.

Η εγκατάσταση «Life» παρουσιάζει ένα μοντέλο για ένα μελλοντικό τοπίο. Είναι φιλόξενο. «Όταν ο Sam Keller, ο διευθυντής του Fondation Beyeler, ήρθε να μιλήσουμε πριν από μερικά χρόνια σκέφτηκα να προσκαλέσουμε σε αυτή την έκθεση τον ίδιο τον πλανήτη, τα φυτά και διάφορα είδη της. Ο αρχιτέκτονας του μουσείου, Ρέντζο Πιάνο, δέχτηκε να αφαιρέσει κάθε τοίχο ενώνοντας το  εσωτερικό του μουσείου με τον εξωτερικό χώρο, δημιουργώντας ένα ενιαίο χώρο και ένα μοναδικό περιβάλλον για τους επισκέπτες. Μαζί με το μουσείο, αφήνω τον έλεγχο του έργου τέχνης, παραδίδοντάς το σε ανθρώπους και μη ανθρώπους, σε φυτά, μικροοργανισμούς, τον καιρό, το κλίμα - πολλά από τα στοιχεία που τα μουσεία δουλεύουν πολύ σκληρά να τα αφήσουν απέξω για να μην προκαλέσουν καταστροφές. Αντ 'αυτού, προσπαθούμε να καλωσορίσουμε όλους και όλα μέσα σε αυτό» λέει ο Όλαφουρ Ελίασον.

Ο Ελίασον δεν επιζητά με κανέναν τρόπο ο θεατής να μπει σε ένα ονειρικό περιβάλλον από το οποίο θα βγει μόλις τελειώσει η έκθεση, αντίθετα, θέλει μέσα από τα έργα του να φέρει το κοινό πιο κοντά στην πραγματικότητα ώστε να δει  τα πράγματα, όντας συγκεντρωμένος στη λεπτομέρεια.

Ο Ελίασον δεν επιζητά με κανέναν τρόπο ο θεατής να μπει σε ένα ονειρικό περιβάλλον από το οποίο θα βγει μόλις τελειώσει η έκθεση, αντίθετα, θέλει μέσα από τα έργα του να φέρει το κοινό πιο κοντά στην πραγματικότητα ώστε να δει  τα πράγματα, όντας συγκεντρωμένος στη λεπτομέρεια. Ο ίδιος δηλώνει συχνά πως σκοπός του είναι να ενθαρρύνει τον θεατή να στοχαστεί πάνω στη σχέση μεταξύ φυσικού κόσμου και αστικού περιβάλλοντος, αλλά και να τον βοηθήσει στο να επαναπροσδιορίσει τη δική του σχέση με τον χώρο και τη φύση, μια σχέση ευθύνης, όπως πιστεύει.

«Τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότερο ενδιαφέρομαι για τις προσπάθειες να σκεφτώ τη ζωή όχι από την ανθρωποκεντρική οπτική αλλά υπό μια ευρεία, βιοκεντρική προοπτική», σχολίασε ο Ελίασον σχετικά με την εγκατάσταση.

Σε όλη τη διάρκεια της καριέρας του, ο Ελίασον αποκαλύπτει την πίστη του στη δύναμη της τέχνης για να μεταμορφώσει την κοινωνία. «Η ζωή προσφέρει στους ανθρώπους την ευκαιρία να ενεργοποιήσουν το αισθητήριό τους»,  λέει ο καλλιτέχνης. «Μέσα από τις μυρωδιές των φυτών και του νερού, τους ήχους του περιβάλλοντος χώρου, την υγρασία στον αέρα, οι επισκέπτες καλούνται πάντα να χρησιμοποιούν περισσότερα από το όραμά τους για να εξερευνήσουν το έργο τέχνης. Η εγκατάσταση αυτή καλεί τον θεατή σε μια «πανοραμική συνειδητοποίηση» μέσα στο τοπίο. Υποδηλώνει ότι αυτό που βρίσκεται πίσω σας, δεξιά ή αριστερά σας, ή πάνω σας είναι εξίσου σημαντικό με αυτό που βρίσκεται μπροστά και μπροστά σας».

Όποιος μπαίνει στο https://olafureliasson.net/life/ μπορεί ανά πάσα στιγμή και ολόκληρο το εικοσιτετράωρο που το μουσείο είναι ανοιχτό, να παρατηρήσει την κίνηση όχι μόνο των ανθρώπων αλλά και του νερού, των μικροοργανισμών και κάθε μορφή ζωής που αναπτύσσεται μέσα σε αυτό.

Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Πλάνο από το Olafur Eliasson net/life.
Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Πλάνο από το Olafur Eliasson net/life.

Γεννημένος το 1967 στην Κοπεγχάγη, ο Δανο-Ισλανδός Όλαφουρ Ελίασον είναι ένας από τους καλλιτέχνες που σχεδόν στο σύνολο του έργου του έχει ασχοληθεί με το περιβάλλον και τις επιπτώσεις της αλλαγής του κλίματος του πλανήτη όσο και σε αυτό που μπορεί να προσφέρει η τέχνη σε επίπεδο γνώσης, εμπειρίας και αφύπνισης. Η ταυτότητά του στον χώρο της τέχνης είναι συγκεκριμένη: Η σχέση του ανθρώπου με τη φύση. Στα έργα του χρησιμοποιεί στοιχειώδη υλικά, το φως, το νερό, υλικά της γης, όπως ο πάγος για να εμπλέξει τον θεατή σε μια εικαστική εμπειρία που περιλαμβάνει την ανησυχία για το μέλλον του πλανήτη. Το κοινό έδαφος ανάμεσα στην τέχνη και την επιστήμη βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των αναζητήσεών του, ειδικά στα έργα του στο δημόσιο χώρο.

Η φιλοσοφική διάσταση του έργου του αφορά τη σύνδεση της αισθητικής εμπειρίας, της αισθητηριακής αντίδρασης του θεατή με το πολιτισμικό πλαίσιο των αναμνήσεών του. Αυτό ο Ελίασον το αποκαλεί “seeing yourself sensing“, επισημαίνοντας ότι στο έργο του δεν επιδιώκεται η οφθαλμαπάτη αλλά το να εστιάσει ο θεατής στο έργο, να το εξερευνήσει και να εμβαθύνει στον τρόπο που το αντιλαμβάνεται και το αξιολογεί.

Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
The weather project, 2003. Tate Modern, London, 2003. Φωτο: Olafur Eliasson

Ο Ελίασον κάνει εγκαταστάσεις μεγάλου μεγέθους με πιο διάσημο το έργο του “The Weather Project” στην αίθουσα Turbine της Tate Modern του Λονδίνου το 2003, ένα έργο, πραγματικό ορόσημο στην ιστορία της τέχνης, το οποίο προσέλκυσε δύο εκατομμύρια επισκέπτες.

Με έδρα το Βερολίνο και πολλά βραβεία στο παλμαρέ του ο Ελίασον διδάσκει, κάνει εργαστήρια για την ένταξη των προσφύγων στη Δανία, ενώ στην τελευταία του μεγάλη έκθεση στην Tate Modern το 2019 με τίτλο “In Real Life“, επιχειρούσε να ωθήσει τους επισκέπτες να δουν τον κόσμο από μια νέα οπτική γωνία. Στο εργαστήριό του, μια καλλιτεχνική κολεκτίβα απασχολεί ανθρώπους από διαφορετικά υπόβαθρα και ειδικότητες, επιστήμονες και τεχνίτες, αρχιτέκτονες, ξυλουργούς, μηχανικούς, μαθηματικούς, κοινωνιολόγους και ψυχολόγους.

Ο Ελίασον ως δημιουργός θίγει μερικά από τα πιο επείγοντα θέματα της εποχής μας. Το 2015, κατά τη διάρκεια της διάσκεψης COP21 στο Παρίσι, ο Όλαφουρ Ελίασον και ο γεωλόγος Ρίζινγκ Μίνικ συνεργάστηκαν και μετέφεραν δώδεκα τεράστια κομμάτια πάγου, που το καθένα ζύγιζε δέκα τόνους από τη Γροιλανδία που εγκατέστησαν στην πλατεία του Panthéon. Τα δώδεκα κομμάτια του έργου “Ice Watch Paris”, συμβόλιζαν, όπως τοποθετήθηκαν, τις δώδεκα ώρες του ρολογιού και ήταν το σχόλιο του Ελίασον για την κλιματική αλλαγή και τις επιπτώσεις της στην ανθρωπότητα.

Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Εξωτερική άποψη της εγκατάστασης. Courtesy of the artist; neugerriemschneider; Tanya Bonakdar Gallery. © 2021 Olafur Eliasson, Φωτ: Mark Niedermann
Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Courtesy of the artist; neugerriemschneider; Tanya Bonakdar Gallery. © 2021 Olafur Eliasson, Φωτο: Pati Grabowicz
Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Courtesy of the artist; neugerriemschneider; Tanya Bonakdar Gallery. © 2021 Olafur Eliasson / Φωτο: Pati Grabowicz
Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Νυχτερινή άποψη. Courtesy of the artist; neugerriemschneider; Tanya Bonakdar Gallery. © 2021 Olafur Eliasson, Φωτο: Mark Niedermann
Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Νυχτερινή άποψη. Courtesy of the artist; neugerriemschneider; Tanya Bonakdar Gallery. © 2021 Olafur Eliasson, Φωτο: Mark Niedermann
Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Λεπτομέρεια. Courtesy of the artist; neugerriemschneider; Tanya Bonakdar Gallery. © 2021 Olafur Eliasson / Φωτο: Pati Grabowicz
Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Courtesy of the artist; neugerriemschneider; Tanya Bonakdar Gallery. © 2021 Olafur Eliasson / Φωτο: Pati Grabowicz
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι καθηγητές του Parsons School of Design στη Νέα Υόρκη μιλούν στη Lifo για τα πρόσωπα του ήρωα σήμερα

Εικαστικά / Μια έκθεση στο ΚΠΙΣΝ και στο Lincoln Center της Νέας Υόρκης αναζητά τα σημερινά «Πρόσωπα του Ήρωα»

Με τις σχέσεις ζωτικότητας στην πόλη να είναι σήμερα πιο απαραίτητες από ποτέ, νέοι καλλιτέχνες εκθέτουν στους δημόσιους χώρους του το Lincoln Center for the Performing Arts στη Νέα Υόρκη και στο ΚΠΙΣΝ στην Αθήνα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γουίλιαμ Κέντριτζ μέσα από τα χαρακτικά του μιλά για τον ακατανόητο παραλογισμό του κόσμου

Εικαστικά / Ο Γουίλιαμ Κέντριτζ μέσα από τα χαρακτικά του μιλά για τον ακατανόητο παραλογισμό του κόσμου

Ο Γουίλιαμ Κέντριτζ είναι μοναδικός καλλιτέχνης γιατί συνδέει τη μαγεία του χειροποίητου, τη δεξιοτεχνία και την αισθητική που συναντούν τον πολιτικό λόγο, τη μνήμη, την αλήθεια και τη φιλοσοφική της διάσταση σε όλο το έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ