O Όλαφουρ Ελίασον πλημμύρισε ένα μουσείο και άνοιξε τις πόρτες του για να μπει μέσα η φύση

Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Άποψη της εγκατάστασης του Olafur Eliasson με τίτλο Life στο Fondation Beyeler. Courtesy of the artist; neugerriemschneider; Tanya Bonakdar Gallery. © 2021 Olafur Eliasson, Φωτ: Mark Niedermann
0

Το Fondation Beyeler με το μουσείο του στο Riehen, κοντά στη Βασιλεία, είναι ένα από τα σπουδαιότερα κέντρα τέχνης στην Ευρώπη. Με την έκθεση «Life» του Όλαφουρ Ελίασον, φιλοξενεί ένα σπουδαίο καλλιτέχνη της εποχής μας που συνδέει την ισχυρή ποιητική ποιότητα ενός έργου τέχνης με τη φλέγουσα επικαιρότητα και τα επείγοντα ζητήματα της καταστροφής του πλανήτη.

Στις δημόσιες εγκαταστάσεις του ο Ελίασον αναπλάθει την αίσθηση του θαύματος της φύσης ενώ καλεί την κοινότητα να στοχαστεί για αυτή. Ο Ελίασον πλημμύρισε τους χώρους της έκθεσης με πράσινο νερό, το γύρω πάρκο και το αστικό τοπίο να αφαιρέσει τους γυάλινους τοίχους και να δημιουργήσει ένα βιότοπο που συνδέει τον πολιτισμό και τη φύση, ενώ παράλληλα μέσα σε αυτό το περιβάλλον αναπτύσσονται διάφοροι μικροοργανισμοί, έντομα και φυτά.

Η εγκατάσταση «Life» παρουσιάζει ένα μοντέλο για ένα μελλοντικό τοπίο. Είναι φιλόξενο. «Όταν ο Sam Keller, ο διευθυντής του Fondation Beyeler, ήρθε να μιλήσουμε πριν από μερικά χρόνια σκέφτηκα να προσκαλέσουμε σε αυτή την έκθεση τον ίδιο τον πλανήτη, τα φυτά και διάφορα είδη της. Ο αρχιτέκτονας του μουσείου, Ρέντζο Πιάνο, δέχτηκε να αφαιρέσει κάθε τοίχο ενώνοντας το  εσωτερικό του μουσείου με τον εξωτερικό χώρο, δημιουργώντας ένα ενιαίο χώρο και ένα μοναδικό περιβάλλον για τους επισκέπτες. Μαζί με το μουσείο, αφήνω τον έλεγχο του έργου τέχνης, παραδίδοντάς το σε ανθρώπους και μη ανθρώπους, σε φυτά, μικροοργανισμούς, τον καιρό, το κλίμα - πολλά από τα στοιχεία που τα μουσεία δουλεύουν πολύ σκληρά να τα αφήσουν απέξω για να μην προκαλέσουν καταστροφές. Αντ 'αυτού, προσπαθούμε να καλωσορίσουμε όλους και όλα μέσα σε αυτό» λέει ο Όλαφουρ Ελίασον.

Ο Ελίασον δεν επιζητά με κανέναν τρόπο ο θεατής να μπει σε ένα ονειρικό περιβάλλον από το οποίο θα βγει μόλις τελειώσει η έκθεση, αντίθετα, θέλει μέσα από τα έργα του να φέρει το κοινό πιο κοντά στην πραγματικότητα ώστε να δει  τα πράγματα, όντας συγκεντρωμένος στη λεπτομέρεια.

Ο Ελίασον δεν επιζητά με κανέναν τρόπο ο θεατής να μπει σε ένα ονειρικό περιβάλλον από το οποίο θα βγει μόλις τελειώσει η έκθεση, αντίθετα, θέλει μέσα από τα έργα του να φέρει το κοινό πιο κοντά στην πραγματικότητα ώστε να δει  τα πράγματα, όντας συγκεντρωμένος στη λεπτομέρεια. Ο ίδιος δηλώνει συχνά πως σκοπός του είναι να ενθαρρύνει τον θεατή να στοχαστεί πάνω στη σχέση μεταξύ φυσικού κόσμου και αστικού περιβάλλοντος, αλλά και να τον βοηθήσει στο να επαναπροσδιορίσει τη δική του σχέση με τον χώρο και τη φύση, μια σχέση ευθύνης, όπως πιστεύει.

«Τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότερο ενδιαφέρομαι για τις προσπάθειες να σκεφτώ τη ζωή όχι από την ανθρωποκεντρική οπτική αλλά υπό μια ευρεία, βιοκεντρική προοπτική», σχολίασε ο Ελίασον σχετικά με την εγκατάσταση.

Σε όλη τη διάρκεια της καριέρας του, ο Ελίασον αποκαλύπτει την πίστη του στη δύναμη της τέχνης για να μεταμορφώσει την κοινωνία. «Η ζωή προσφέρει στους ανθρώπους την ευκαιρία να ενεργοποιήσουν το αισθητήριό τους»,  λέει ο καλλιτέχνης. «Μέσα από τις μυρωδιές των φυτών και του νερού, τους ήχους του περιβάλλοντος χώρου, την υγρασία στον αέρα, οι επισκέπτες καλούνται πάντα να χρησιμοποιούν περισσότερα από το όραμά τους για να εξερευνήσουν το έργο τέχνης. Η εγκατάσταση αυτή καλεί τον θεατή σε μια «πανοραμική συνειδητοποίηση» μέσα στο τοπίο. Υποδηλώνει ότι αυτό που βρίσκεται πίσω σας, δεξιά ή αριστερά σας, ή πάνω σας είναι εξίσου σημαντικό με αυτό που βρίσκεται μπροστά και μπροστά σας».

Όποιος μπαίνει στο https://olafureliasson.net/life/ μπορεί ανά πάσα στιγμή και ολόκληρο το εικοσιτετράωρο που το μουσείο είναι ανοιχτό, να παρατηρήσει την κίνηση όχι μόνο των ανθρώπων αλλά και του νερού, των μικροοργανισμών και κάθε μορφή ζωής που αναπτύσσεται μέσα σε αυτό.

Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Πλάνο από το Olafur Eliasson net/life.
Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Πλάνο από το Olafur Eliasson net/life.

Γεννημένος το 1967 στην Κοπεγχάγη, ο Δανο-Ισλανδός Όλαφουρ Ελίασον είναι ένας από τους καλλιτέχνες που σχεδόν στο σύνολο του έργου του έχει ασχοληθεί με το περιβάλλον και τις επιπτώσεις της αλλαγής του κλίματος του πλανήτη όσο και σε αυτό που μπορεί να προσφέρει η τέχνη σε επίπεδο γνώσης, εμπειρίας και αφύπνισης. Η ταυτότητά του στον χώρο της τέχνης είναι συγκεκριμένη: Η σχέση του ανθρώπου με τη φύση. Στα έργα του χρησιμοποιεί στοιχειώδη υλικά, το φως, το νερό, υλικά της γης, όπως ο πάγος για να εμπλέξει τον θεατή σε μια εικαστική εμπειρία που περιλαμβάνει την ανησυχία για το μέλλον του πλανήτη. Το κοινό έδαφος ανάμεσα στην τέχνη και την επιστήμη βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των αναζητήσεών του, ειδικά στα έργα του στο δημόσιο χώρο.

Η φιλοσοφική διάσταση του έργου του αφορά τη σύνδεση της αισθητικής εμπειρίας, της αισθητηριακής αντίδρασης του θεατή με το πολιτισμικό πλαίσιο των αναμνήσεών του. Αυτό ο Ελίασον το αποκαλεί “seeing yourself sensing“, επισημαίνοντας ότι στο έργο του δεν επιδιώκεται η οφθαλμαπάτη αλλά το να εστιάσει ο θεατής στο έργο, να το εξερευνήσει και να εμβαθύνει στον τρόπο που το αντιλαμβάνεται και το αξιολογεί.

Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
The weather project, 2003. Tate Modern, London, 2003. Φωτο: Olafur Eliasson

Ο Ελίασον κάνει εγκαταστάσεις μεγάλου μεγέθους με πιο διάσημο το έργο του “The Weather Project” στην αίθουσα Turbine της Tate Modern του Λονδίνου το 2003, ένα έργο, πραγματικό ορόσημο στην ιστορία της τέχνης, το οποίο προσέλκυσε δύο εκατομμύρια επισκέπτες.

Με έδρα το Βερολίνο και πολλά βραβεία στο παλμαρέ του ο Ελίασον διδάσκει, κάνει εργαστήρια για την ένταξη των προσφύγων στη Δανία, ενώ στην τελευταία του μεγάλη έκθεση στην Tate Modern το 2019 με τίτλο “In Real Life“, επιχειρούσε να ωθήσει τους επισκέπτες να δουν τον κόσμο από μια νέα οπτική γωνία. Στο εργαστήριό του, μια καλλιτεχνική κολεκτίβα απασχολεί ανθρώπους από διαφορετικά υπόβαθρα και ειδικότητες, επιστήμονες και τεχνίτες, αρχιτέκτονες, ξυλουργούς, μηχανικούς, μαθηματικούς, κοινωνιολόγους και ψυχολόγους.

Ο Ελίασον ως δημιουργός θίγει μερικά από τα πιο επείγοντα θέματα της εποχής μας. Το 2015, κατά τη διάρκεια της διάσκεψης COP21 στο Παρίσι, ο Όλαφουρ Ελίασον και ο γεωλόγος Ρίζινγκ Μίνικ συνεργάστηκαν και μετέφεραν δώδεκα τεράστια κομμάτια πάγου, που το καθένα ζύγιζε δέκα τόνους από τη Γροιλανδία που εγκατέστησαν στην πλατεία του Panthéon. Τα δώδεκα κομμάτια του έργου “Ice Watch Paris”, συμβόλιζαν, όπως τοποθετήθηκαν, τις δώδεκα ώρες του ρολογιού και ήταν το σχόλιο του Ελίασον για την κλιματική αλλαγή και τις επιπτώσεις της στην ανθρωπότητα.

Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Εξωτερική άποψη της εγκατάστασης. Courtesy of the artist; neugerriemschneider; Tanya Bonakdar Gallery. © 2021 Olafur Eliasson, Φωτ: Mark Niedermann
Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Courtesy of the artist; neugerriemschneider; Tanya Bonakdar Gallery. © 2021 Olafur Eliasson, Φωτο: Pati Grabowicz
Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Courtesy of the artist; neugerriemschneider; Tanya Bonakdar Gallery. © 2021 Olafur Eliasson / Φωτο: Pati Grabowicz
Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Νυχτερινή άποψη. Courtesy of the artist; neugerriemschneider; Tanya Bonakdar Gallery. © 2021 Olafur Eliasson, Φωτο: Mark Niedermann
Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Νυχτερινή άποψη. Courtesy of the artist; neugerriemschneider; Tanya Bonakdar Gallery. © 2021 Olafur Eliasson, Φωτο: Mark Niedermann
Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Λεπτομέρεια. Courtesy of the artist; neugerriemschneider; Tanya Bonakdar Gallery. © 2021 Olafur Eliasson / Φωτο: Pati Grabowicz
Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Courtesy of the artist; neugerriemschneider; Tanya Bonakdar Gallery. © 2021 Olafur Eliasson / Φωτο: Pati Grabowicz
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι καθηγητές του Parsons School of Design στη Νέα Υόρκη μιλούν στη Lifo για τα πρόσωπα του ήρωα σήμερα

Εικαστικά / Μια έκθεση στο ΚΠΙΣΝ και στο Lincoln Center της Νέας Υόρκης αναζητά τα σημερινά «Πρόσωπα του Ήρωα»

Με τις σχέσεις ζωτικότητας στην πόλη να είναι σήμερα πιο απαραίτητες από ποτέ, νέοι καλλιτέχνες εκθέτουν στους δημόσιους χώρους του το Lincoln Center for the Performing Arts στη Νέα Υόρκη και στο ΚΠΙΣΝ στην Αθήνα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γουίλιαμ Κέντριτζ μέσα από τα χαρακτικά του μιλά για τον ακατανόητο παραλογισμό του κόσμου

Εικαστικά / Ο Γουίλιαμ Κέντριτζ μέσα από τα χαρακτικά του μιλά για τον ακατανόητο παραλογισμό του κόσμου

Ο Γουίλιαμ Κέντριτζ είναι μοναδικός καλλιτέχνης γιατί συνδέει τη μαγεία του χειροποίητου, τη δεξιοτεχνία και την αισθητική που συναντούν τον πολιτικό λόγο, τη μνήμη, την αλήθεια και τη φιλοσοφική της διάσταση σε όλο το έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ