Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ

0

Ο πιο διάσημος ζωγράφος της Νορβηγίας, ο Έντβαρτ Μουνκ, δημιουργός της Κραυγής (The Scream), πειραματίστηκε επίσης με τη φωτογραφία. Εξερευνώντας τα όρια του νέου, για την εποχή του, καλλιτεχνικού μέσου, ο Μουνκ αξιοποίησε διάφορες φωτογραφικές πρακτικές και δημιούργησε αποκαλυπτικές αυτοπροσωπογραφίες που τεκμηρίωσαν τη ζωή του.

Η πρώτη του επαφή με τη φωτογραφία ξεκινά στο Βερολίνο το 1902, με την αγορά μιας κάμερας Kodak. Αρχικά εκπαιδεύτηκε στις βασικές αρχές του μέσου, έκανε τις δικές του εκτυπώσεις, απεικόνισε φίλους στον δρόμο και τεκμηρίωσε μια έκθεση των έργων του στη Νορβηγία. Στη συνέχεια διερευνώντας τους πειραματισμούς του, εκμεταλλεύτηκε τη δυναμική «ελαττωματικών» πρακτικών, όπως η παραμόρφωση, η θολή κίνηση, οι εκκεντρικές γωνίες κάμερας, οι διπλοεκθέσεις, οι υπερεκθέσεις και άλλα φωτογραφικά «λάθη» και φωτογράφισε τον εαυτό του και το άμεσο περιβάλλον του με τρόπους ποιητικούς.

Η σχέση του με τη φωτογραφία σταμάτησε προσωρινά το 1908-09. Αφορμή στάθηκε ο επεισοδιακός χωρισμός του με την ερωμένη του Tulla Larsen (με ένα πιστόλι ακρωτηρίασε ένα από τα δάχτυλά του). Ο Μουνκ τότε έζησε μια περίοδο μεγάλης συναισθηματικής έντασης που κορυφώθηκε με τη θεραπεία του στην ιδιωτική κλινική του Δρ. Daniel Jacobson στην Κοπεγχάγη (1908-09). Μετά από μια παύση σχεδόν δύο δεκαετιών, πήρε ξανά την κάμερα το 1927. Αυτή η δεύτερη φωτογραφική του περίοδος διήρκεσε μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1930.

Διερευνώντας τους πειραματισμούς του, εκμεταλλεύτηκε τη δυναμική «ελαττωματικών» πρακτικών, όπως η παραμόρφωση, η θολή κίνηση, οι εκκεντρικές γωνίες κάμερας, οι διπλοεκθέσεις, οι υπερεκθέσεις και άλλα φωτογραφικά «λάθη» και φωτογράφισε τον εαυτό του και το άμεσο περιβάλλον του με τρόπους ποιητικούς.


Ο Μουνκ ήταν από τους πρώτους καλλιτέχνες στην ιστορία που τράβηξαν «selfies». Όπως οι πίνακες ζωγραφικής, οι εκτυπώσεις και τα γραπτά του, οι ερασιτεχνικές φωτογραφίες του αφορούν συχνά την αυτοπροσωπογραφία. Μερικές φορές σκηνοθέτησε τον εαυτό του και τους ανθρώπους γύρω του σχεδόν θεατρικά.

Φαίνεται πως, με το ίδιο πάθος που ο Νορβηγός καλλιτέχνης εφηύρε τεχνικές και προσεγγίσεις στη ζωγραφική και τη γραφική τέχνη, πειραματίστηκε και με το φωτογραφικό του υλικό και το μετέτρεψε σε ασυνήθιστα μοτίβα. Ο ίδιος ο καλλιτέχνης ήταν συχνότατα το πειραματικό θέμα.

Σε αντίθεση με τους πίνακες του, ο Μουνκ ποτέ δεν παρουσίασε τις φωτογραφίες του. Ωστόσο, το 1930 έγραψε: «Έχω μια παλιά κάμερα με την οποία έχω τραβήξει αμέτρητες φωτογραφίες του εαυτού μου, συχνά με εκπληκτικά αποτελέσματα... Κάποια μέρα, όταν θα είμαι μεγάλος και δεν θα έχω τίποτα καλύτερο να κάνω παρά να γράψω την αυτοβιογραφία μου, όλα μου τα πορτρέτα θα δουν ξανά το φως της ημέρας».

Η έκθεση The Experimental Self: Edvard Munch's Photography (29 Οκτωβρίου 2020 - 31 Ιανουαρίου 2021) στο National Nordic Museum, στο Σιατλ, παρουσιάζει τη φωτογραφική πλευρά του σπουδαίου καλλιτέχνη. Έχοντας δανειστεί υλικό από το Munch Museum στο Όσλο της Νορβηγίας, αυτή η έκθεση, που περιλαμβάνει περίπου 60 φωτογραφίες και θραύσματα ταινιών, σε διάλογο με πίνακές του, υπογραμμίζει τη σχέση μεταξύ της ερασιτεχνικής φωτογραφίας και του πιο αναγνωρισμένου έργου του ως καλλιτέχνη.

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο στον κήπο, Åsgårdstrand, 1904. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο με γλυπτό. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Μουνκ με μοντέλο στην παραλία, Warnemünde,1907. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Γυμνό αυτοπορτρέτο, 1907. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Νοσοκόμα στην ιδιωτική κλινική της Κοπεγχάγης του Δρ. Daniel Jacobson, Κοπενχάγη, 1908-09. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Νοσοκόμα στην ιδιωτική κλινική της Κοπεγχάγης του Δρ. Daniel Jacobson, Κοπενχάγη, 1908-09. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Μουνκ στο στούντιό του στο Ekely στα 75α γενέθλιά του. Φωτό: Ragnvald Vaering, ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο στο στούντιό του στο Βερολίνο. 1902. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο στο στούντιό του στο Βερολίνο. 1902. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Η οικονόμος του, Ekely, 1932. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Μουνκ στην ιδιωτική κλινική της Κοπεγχάγης του Δρ. Daniel Jacobson, Κοπενχάγη, 1908-09. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτέτο με πίνακες, Ekely, 1930. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Φλιπς στη βεράντα, Ekely, 1930. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο μπροστά στο έργο “Metabolism”, Ekely, 1931-32. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο κήπος στο σπίτι της Pilestredet, στο πανεπιστήμιο της Kristiania, 1902(?). ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Πορτρέτο του Μουνκ. Άγνωστος φωτογράφος. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτέτο με πίνακες, Ekely, 1930. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτέτο με πίνακες, Ekely, 1930. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Έντβαρτ Μουνκ (1863-1944). Αυτοπορτρέτο στο Åsgårdstrand, 1904. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Κανάλι στο Warnemünde, 1907. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο, 1906. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Μουνκ με τη Rosa Meissner στην παράλια, Warnemünde, 1907. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Μουνκ με τη Rosa Meissner, Warnemünde, 1907. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο στην ιδιωτική κλινική της Κοπεγχάγης του Δρ. Daniel Jacobson, Κοπενχάγη, 1908-09. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Έντβαρτ Μουνκ και η οικονόμος του Warnemünde, 1907. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Μοντέλο στο στούντιο, Βερολίνο, 1902. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Γυμνό αυτοπορτρέτο, Åsgårdstrand, 1904. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο σε δωμάτιο, Åsgårdstrand, 1906. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο σε δωμάτιο, Åsgårdstrand, 1906. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Edvard Munch και ο Ludvig Ravensberg, Åsgårdstrand, 1904. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Έκθεση στο Blomqvist, Kristiania, 1902. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Ludvig Ravensberg στο Åsgårdstrand, 1904. ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Η Karen Bjølstad και η Inger Munch 1902(?). ©National Nordic Museum

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter

 

Edvard Munchs films

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άλις Όστεν: Μια πρωτοπόρος, αντισυμβατική φωτογράφος - είδωλο της ΛΟΑΤΚΙ ιστορίας

Φωτογραφία / Άλις Όστεν: Μια πρωτοπόρος φωτογράφος-είδωλο της ΛΟΑΤΚΙ+ ιστορίας

Η φωτογράφος της Νέας Υόρκης και των ανθρώπων της, της οποίας η πραγματική ταυτότητα αποκρυπτόταν για έναν σχεδόν αιώνα, με χιούμορ και επαναστατική προσέγγιση έθεσε τα ζητήματα ταυτότητας πέρα από τις αποδεκτές συμπεριφορές της εποχής της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Οι άνθρωποι έχουν γίνει τόσο αναίσθητοι που, μέχρι να πιτσιλίσει το αίμα τον φακό, δεν τους αγγίζει τίποτα»

Evgeniy Maloletka / «Οι άνθρωποι έχουν γίνει τόσο αναίσθητοι που, μέχρι να πιτσιλίσει το αίμα τον φακό, δεν τους αγγίζει τίποτα»

Ο διάσημος Ουκρανός φωτορεπόρτερ και μεγάλος νικητής του Διεθνούς Βραβείου Φωτορεπορτάζ «Yannis Behrakis» του Athens Photo World 2022, Evgeniy Maloletka, μιλά στη LiFO για τον πόλεμο στην Ουκρανία, τη βράβευσή του και τις φωτογραφίες του που συγκλόνισαν όλον τον κόσμο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι πεχλιβάνηδες του Σοχού είναι μέρος του ελληνικού πολιτισμού

Φωτογραφία / Οι πεχλιβάνηδες του Σοχού είναι μέρος του ελληνικού πολιτισμού

Ο δημοσιογράφος Γιάννης Χατζηγεωργίου βρέθηκε στις 29 και 30 Ιουνίου στον Σοχό, στους μεγαλύτερους αγώνες πάλης με λάδι και «κιουσπέτια» στην Ελλάδα, οι οποίοι χρονολογούνται από τους Βυζαντινούς χρόνους.
ΚΕΙΜΕΝΟ – ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ
10 πράγματα που αξίζει να ξέρεις για το Athens Photo Festival 2022

Φωτογραφία / 10 πράγματα που αξίζει να ξέρεις για το Athens Photo Festival 2022

Το μακροβιότερο φεστιβάλ φωτογραφίας στην Ελλάδα αποτελεί σταθερό καλοκαιρινό ραντεβού για επαγγελματίες, ερασιτέχνες και λάτρεις του μέσου, αναδεικνύοντας κάθε χρόνο νέα ταλέντα, πολυποίκιλες τάσεις και τη ραγδαία εξέλιξή του.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ