Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν Facebook Twitter
Ο Βαγγέλης σπούδασε συντήρηση έργων τέχνης και σήμερα δημιουργεί με ό,τι μέσο έχει στα χέρια του Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Ο Βαγγέλης Μπαλής είναι μόλις 26 και δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν, ανάλογα με τη φάση ζωής που βρίσκεται και τη διάθεσή του. Επιπλέον, ζωγραφίζει, ασχολείται με τη μεταξοτυπία και ό,τι φτιάχνει είναι μοναδικό αντικείμενο. Ποτέ δεν θα ξανατυπώσει το ίδιο μπλουζάκι, δεν θα ξανακάνει το ίδιο σκίτσο, ούτε το ίδιο γλυπτό. «Αν το έκανα, θα ήταν σαν να επιστρέφω στην κατάσταση που βρισκόμουν όταν μου ήρθε η ιδέα», μου λέει. «Δεν επιστρέφω σε συναισθήματα που πέρασαν». 

Βρεθήκαμε στο διαμέρισμά του στον Νέο Κόσμο, πάρα πολύ νωρίς το πρωί μιας Παρασκευής, και μπήκαμε απευθείας στο θέμα: Γιατί σάτυροι; Η απάντηση ήταν πάρα πολύ απλή: «Δεν ξέρω. Πάντα μου άρεσε ο σάτυρος ως μυθολογικό πλάσμα, αλλά δεν ξέρω τι μου έχει βγει. Απλώς έκανα το σχέδιο εντελώς αυθόρμητα και είδα ότι αυτό που έφτιαξα μού έμοιαζε. Έτσι άρχισα να φτιάχνω αυτόν τον χαρακτήρα. Αυτή την περίοδο, θέλω να τελειοποιήσω τους σάτυρους. Θα ήθελα να δουλέψω μέχρι να καταλήξω σε έναν τελικό σάτυρο, γιατί προς το παρόν πειραματίζομαι και του αλλάζω παραστάσεις και χρώματα. Θα με έψηνε να κάνω κι ένα κόμικ με σάτυρους κάποια στιγμή».

«Υπάρχουν φάσεις που κολλάω. Αλλά δεν απογοητεύομαι. Έχουμε μεγαλώσει σε μια κοινωνία που κρίνει την αξία μας από την παραγωγικότητά μας, και αυτό δεν μου αρέσει. Αποδέχομαι, λοιπόν, ότι κάποιες φορές δεν είμαι παραγωγικός. Και το αφήνω να δω πού θα πάει».

Μία ματιά στο προφίλ του Βαγγέλη στο Instagram αρκεί για να καταλάβεις ότι κάθε σάτυρος είναι μια ξεχωριστή περσόνα. Υπάρχει ο τυφλός, ο οποίος είναι μπλε, έχει καρδιές αντί για μάτια και λευκή γενειάδα· ο σάτυρος «Satisfaction» που έχει ήλιους αντί για μάτια, καρδούλες αντί για ρώγες και το χέρι πίσω από το κεφάλι· ο trippy σάτυρος, πάλι, ξεχωρίζει αν μη τι άλλο, έχει τη γλώσσα έξω, τα μάτια του εξέχουν και το πρόσωπό του είναι γεμάτο καρδούλες. Οι τελευταίοι σάτυροί του είναι χαρούμενοι. Ή θα ήθελαν πολύ να είναι. «Έχουν έντονα χρώματα. Είναι πιο urban. Θεωρώ ότι με έχει επηρεάσει και η περιοχή που μένω», μου είπε.

Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν Facebook Twitter
Μία ματιά στο προφίλ του Βαγγέλη στο Instagram αρκεί για να καταλάβεις ότι κάθε σάτυρος είναι μια ξεχωριστή περσόνα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ο Βαγγέλης σπούδασε συντήρηση έργων τέχνης και σήμερα δημιουργεί με ό,τι μέσο έχει στα χέρια του. Στο σχολείο ασχολήθηκε με κοσμήματα από πολυμερικό πηλό. Έκανε αξεσουάρ μανιταράκια και τα έδινε στους φίλους του. Στη συνέχεια, έκανε σχέδιο για τις Πανελλήνιες και κάπως όλο αυτό μπήκε στον πάγο. Πριν από ενάμιση χρόνο, μετά από έναν χωρισμό, ξαναγεννήθηκε μέσα του η ανάγκη για τέχνη: «Τα έργα μου είμαι εγώ. Είναι ένας τρόπος να εκφράζομαι και να δημιουργώ ένα περιβάλλον». 

Σήμερα, μοιράζει τον χρόνο του ανάμεσα στη ζωγραφική, τη μεταξοτυπία, την κεραμικήναλλά και δύο δουλειές − εργάζεται σε ένα escape room και σε ένα καφέ. Κι όμως, βρίσκει πάντα χρόνο για την τέχνη. «Δεν μπορώ να κάνω μόνο ένα πράγμα», λέει. «Θέλω να ανακαλύψω καινούργια πράγματα, να τα συνδυάσω. Μου αρέσει όταν κάτι είναι περίπλοκο και πρέπει εγώ να το μάθω. Όπως στη συντήρηση έργων τέχνης, που σου μαθαίνουν τα βασικά αλλά κάθε περίπτωση είναι διαφορετική κάθε φορά, έτσι γίνεται και με τον πηλό και με τη μεταξοτυπία».

Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Και τι γίνεται όταν η έμπνευση στερεύει; «Υπάρχουν φάσεις που κολλάω. Αλλά δεν απογοητεύομαι. Έχουμε μεγαλώσει σε μια κοινωνία που κρίνει την αξία μας από την παραγωγικότητά μας, και αυτό δεν μου αρέσει. Αποδέχομαι, λοιπόν, ότι κάποιες φορές δεν είμαι παραγωγικός. Και το αφήνω να δω πού θα πάει». Δεν πιέζει ούτε τον εαυτό του, ούτε την τέχνη του. «Πάντα πάω όπου με πάει. Παίρνω τον πηλό και απλώς παίζω».

Δεν ονειρεύεται τη μεγάλη εμπορική επιτυχία, αλλά έναν χώρο όπου θα μπορεί να δημιουργεί, απερίσπαστος. «Δεν με νοιάζει να ζήσω από αυτό», λέει. «Μακάρι να γίνει, αλλά και να μη γίνει, δεν πειράζει».

Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Από τις 4 Απριλίου έως τις 10 Μαΐου τα έργα του Βαγγέλη Μπαλή θα βρίσκονται στην ομαδική έκθεση τέχνης με τίτλο «ΑΝΤΡΕΣ», στον χώρο @domatio.art.space.





 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ