Ο αναρχικός των κόμικς

Ο αναρχικός των κόμικς Facebook Twitter
0

Πώς ασχοληθήκατε με τα κόμικς; Σας ενδιέφερε πάντοτε;

Μεγάλωσα με αυτά ως μέρος της καθημερινής μου ζωής, πρώτα διάβαζα τα σκίτσα της εφημερίδας και μετά τα εβδομαδιαία κόμικς. Είμαι κάποιος που του αρέσει να ζωγραφίζει οπότε δεν ήταν καθόλου έκπληξη που ήθελα να δοκιμάσω να ζωγραφίσω κάτι τέτοιο. Νομίζω όμως περισσότερο αυτό που με τράβηξε στα κόμικς ήταν η δυνατότητα να δημιουργήσω τους δικούς μου κόσμους. Ως μεγάλος φαν του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, ήταν ένας τρόπος να φτιάχνω τις δικές μου ταινίες και σειρές στο χαρτί. Δεν χρειαζόμουν κάμερα - μπορούσα να τα ζωγραφίσω όλα. Ζωγράφιζα συνέχεια από την ηλικία των 13, είχα κλίση, οπότε ήταν η αναμενόμενη συνέχεια να καταλήξω να ζω από τα κόμικς.

Πώς δημιουργήθηκε το VforVendetta;

Μου ζητήθηκε να παραδώσω ένα στριπ για ένα καινούργιο περιοδικό από έναν εκδότη για τον οποίο δούλευα στο παρελθόν. Έπρεπε να μοιάζει με ένα προηγούμενο σκίτσο που είχα ζωγραφίσει γι' αυτόν σε έναν άλλο εκδοτικό οίκο, για έναν ήρωα που ονομαζόταν Night Raven - ένας μασκοφόρος εκδικητής της νύχτας. Είχαμε δουλέψει με τον Alan Moore σ' ένα παλιότερο κόμικ και σκέφτηκα ότι μαζί θα βρίσκαμε κάτι ενδιαφέρον. Εξελίχθηκε να είναι ένας συνδυασμός δύο ιδεών που δεν είχαμε καταφέρει να πουλήσουμε, για δύο αντάρτες των πόλεων σε μια ολοκληρωτική Αγγλία του μέλλοντος. Φτιάξαμε τον V σαν έναν ήρωα που υιοθετεί την περσόνα του Guy Fawkes γιατί αντιπροσωπεύει πολλά από αυτά που πιστεύει o ίδιος, οπότε το ιδανικό ήταν να μοιάζει μ' αυτόν.

Πώς ήταν να δουλεύετε με τον AlanMoore;

Όπως είναι να δουλεύεις με κάθε μεγάλο συγγραφέα και είχα την τύχη να δουλέψω με πολλούς μεγάλους συγγραφείς.

Γιατί προτιμήσατε να ζωγραφίσετε το VforVedettaσε κιαροσκούρο;

Το στυλ ζωγραφικής προήλθε από το ίδιο θέμα που προσπαθήσαμε να απεικονίσουμε. Η ιστορία ήταν τοποθετημένη σε ένα θλιβερό, παγερό μέλλον, οπότε διάλεξα ένα βλοσυρό, δυσοίωνο στυλ στο σχέδιο για να ταιριάξω την ιστορία. Η αισθητική ενός σχεδίου θα πρέπει πάντα να απεικονίζει τη φύση της ιστορίας.

Περιμένατε ότι το VforVendettaθα γίνει ταινία κάποτε;

Δεν περιμέναμε τίποτα. Γύρω στα μέσα της δεκαετίας του ‘80 ο Alan κι εγώ κάναμε ότι μπορούσαμε να το πουλήσουμε σε άλλα μέσα. Επικοινωνήσαμε με κινηματογραφικούς παραγωγούς, τηλεοπτικές εταιρείες και εταιρείες κινουμένων σχεδίων με προτάσεις και δείγματα δουλειάς, αλλά δεν καταφέραμε τίποτα.

Πώς σας φάνηκε η ταινία; Μείνατε ευχαριστημένος από το αποτέλεσμα;

Έκαναν μια υπέροχη ταινία. Δεν είναι τόσο καλή όσο το βιβλίο, αλλά έχει ψυχή και είναι πολύ δυνατή. Την υποστήριξα με κάθε τρόπο. Ξέρω πολλούς φαν του κόμικ που δεν άντεξαν τις αλλαγές τις οποίες έκαναν οι δημιουργοί, αλλά υπήρξαν πολλοί που ξαφνιάστηκαν ευχάριστα κι αυτό ήταν καλό. Το πιο σημαντικό ήταν ότι στο φιλμ το κύριο μήνυμα του Vendetta έμεινε ανέπαφο και απευθύνεται τώρα σε ένα ευρύτερο κοινό. Ακόμη, αυξήθηκαν δραματικά οι πωλήσεις της πρωτότυπης δουλειάς, οπότε ό,τι λείπει από την ταινία μπορεί να ανακαλυφθεί ακόμη από αυτούς που την είδαν και μετά αγόρασαν το βιβλίο.

Πιστεύετε ότι είναι επίκαιρο το πολιτικό μήνυμά του στη σημερινή εποχή;

Το μήνυμα να κρατάς την ατομικότητά σου με κάθε θυσία είναι κάτι που έχει σχέση με το σήμερα, όπως είχε και στο παρελθόν, όπως θα έχει και στο πιθανό μέλλον. Το αναρχικό μήνυμα -αυτό μιας καλύτερης κοινωνίας χωρίς πολιτικούς ηγέτες- είναι σχετικό όταν αναλογίζεσαι τι άνθρωποι μας κυβερνούν πάντα και πώς. Και τα δύο μηνύματα είναι σκληρά μαθήματα για τους ανθρώπους, όμως, που είναι δύσκολο να αντισταθούν σε πειρασμούς κάθε είδους. Δυστυχώς είμαστε ένα κοπάδι ζώων, αν και ουσιαστικά είμαστε μοναχικά πλάσματα. Η ειρωνεία είναι ότι αν ήμασταν πιο δεμένοι σαν κοινωνία και μπορούσαμε να έχουμε περισσότερη κατανόηση ο ένας για τον άλλο, η ατομικότητα θα είχε μια ευκαιρία να ευδοκιμήσει.

Πώς σας φαίνεται η πολιτική κατάσταση στη Βρετανία αυτήν τη στιγμή;

Είναι λιγότερο ευεργετική στην κοινωνία στο σύνολό της, αλλά περισσότερο ωφέλιμη από ότι ήταν σε διάφορες μεμονωμένες καταστάσεις.

Πιστεύετε ότι ζούμε σε δυστοπικούς καιρούς;

Εξαρτάται από το πώς πιστεύεις ότι μοιάζει μια ιδανική κοινωνία. Θα έλεγα ότι όσο η δημοκρατία επιζεί σε κάποια μορφή, ήμαστε μακριά από κάθε είδους δυστοπικής κατάστασης. Σε μια δημοκρατία ο μόνος αληθινός κίνδυνος είναι ότι όσοι βρίσκονται στα χαμηλότερα στρώματα της κοινωνίας μπορούν να αποκοπούν και να χάσουν την ισχύ τους ως μια ενωμένη δύναμη αλλαγής. Οι χαμηλές κοινωνικές τάξεις όμως είναι το ίδιο διεφθαρμένες όπως και όλες οι υπόλοιπες, οπότε δεν υπάρχει τρόπος να αποφευχθεί αυτό το ρίσκο.

Γιατί σας πήρε τόσο πολύ να ολοκληρώσετε την τελευταία σας δουλειά, το «Kickback»;

Δεν πήρε τόσο πολύ να δημιουργηθεί - 18 μήνες περίπου. Μάλλον μπερδεύτηκες ακούγοντας ότι υπήρχε ένα χρονικό κενό ανάμεσα στο αρχικό ακατέργαστο σενάριο και στο τελικό που πούλησα. Αυτό συμβαίνει γιατί η δουλειά σε άλλα σενάρια πάντοτε με απομάκρυνε από το να τα αναπτύσσω και να τα πουλήσω μετά το προσχέδιο. Αν είσαι τυχερός να γίνεις πετυχημένος καλλιτέχνης σ' αυτήν τη δουλειά και να απεικονίσεις σενάρια άλλων συγγραφέων, είναι πολύ δύσκολο να βρεις χρόνο να θέσεις σε εφαρμογή δικές σου ιδέες. Από πλευράς χρόνου, είναι μια εντατική δουλειά. Γι' αυτό υπάρχουν τόσο λίγοι συγγραφείς/καλλιτέχνες στη βιομηχανία σήμερα. Είμαι χαρούμενος που βρήκα χρόνο να ξεκινήσω το Kickback. Ήταν το πιο απολαυστικό πράγμα που έχω κάνει εδώ και χρόνια.

Πώς θα το περιγράφατε σε κάποιον που δεν το έχει διαβάσει;

Είναι μια αστυνομική ιστορία. Μιλάει για τη διαφθορά και αυτό που μας ωθεί σε αυτή. Για έναν διεφθαρμένο ντετέκτιβ σε ένα διεφθαρμένο αστυνομικό σώμα αλλά και για έναν συνηθισμένο άνθρωπο με οικογενειακά προβλήματα και τραγικό παρελθόν. Γενικά, είναι για κάποιον που παίρνει λάθος δρόμο στη ζωή και βρίσκει έναν τρόπο να αλλάξει κατεύθυνση. Είναι επίσης ένα διασκεδαστικό, γεμάτο δράση και σασπένς θρίλερ για το οποίο είμαι πολύ περήφανος.

Τι βρίσκετε τελικά πιο δύσκολο, τoσχέδιο ή το γράψιμο;

Δεν βρίσκω κανένα από τα δύο δύσκολο, αλλά και τα δύο μπορούν να πάνε στραβά ανά πάσα στιγμή και να με κάνουν να ψάχνω για λύσεις. Νομίζω ότι αυτό γίνεται γιατί έχω μια επικίνδυνα περιπετειώδη συμπεριφορά απέναντι στη δουλειά μου. Δεν θα ήθελα ποτέ να αναπτύξω μια τέλεια τεχνική ή μια μέθοδο που θα μπορούσε να είναι χρήσιμη σε αυτήν τη δουλειά με τη συνεχή ανάγκη για ανανέωση του προϊόντος. Μου αρέσει να εξερευνώ, και όταν εξερευνάς, συχνά μπορεί να χαθείς. Αλλά έχει πιο πολύ πλάκα από το να ξέρεις ακριβώς πού πηγαίνεις...

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ