Νίνα Χάμνετ, η βασίλισσα των μποέμ, η άγνωστη ζωγράφος της ομάδας Μπλούμσμπερι

Νίνα Χάμνετ, η βασίλισσα των μποέμ, η άγνωστη ζωγράφος της ομάδας Μπλούμσμπερι Facebook Twitter
Πορτρέτο της Νίνα Χάμνετ από τον Adrian Flowers, Ιούλιος 1955. Φωτο: Adrian Flowers Archive of Photography
0

Το 1914 στο Καφέ Λα Ροτόντ ο Αμεντέο Μοντιλιάνι, ο οποίος συνήθιζε να αυτοπαρουσιάζεται στους θαμώνες ως «Μοντιλιάνι, ζωγράφος και Εβραίος» ζητώντας να φιλοτεχνήσει το πορτρέτο τους, γνωρίζει την Αγγλίδα ζωγράφο Νίνα Χάμνετ και έτσι ξεκινά μια στενή σχέση που απαθανατίστηκε και με τον πίνακα που την απεικονίζει με κοντά φλογάτα κόκκινα κομμένα μαλλιά.

Στο Τσάρλεστον, στο Σάσεξ, μια έκθεση έργων της Νίνα Χάμνετ έρχεται να αποκαλύψει  τη δημιουργική και λιγότερο γνωστή πλευρά μιας γυναίκας που ταξίδεψε για πρώτη φορά στο Παρίσι το 1912 και πέρασε πολλά χρόνια από τις επόμενες δύο δεκαετίες ανάμεσα στη γαλλική πρωτεύουσα και το Λονδίνο, δουλεύοντας τόσο ως καλλιτέχνης όσο και ως μοντέλο, συναντώντας λίγο πολύ ολόκληρη την καλλιτεχνική πρωτοπορία και των δύο πόλεων.

Τα ειλικρινή και οικεία πορτρέτα της Χάμνετ αντιπροσωπεύουν το σπουδαιότερο έργο της και δείχνουν τη σημαντική συμβολή της στο κίνημα της σύγχρονης τέχνης. Η δική της εμπειρία ως μοντέλο καλλιτέχνη της επέτρεψε αναμφίβολα να καταγράψει τον χαρακτήρα και την προσωπικότητα των μοντέλων απέναντί της. Η έκθεση Nina Hamnett στο Charleston Trust, στο Firle του Σάσεξ (19 Μαΐου - 30 Αυγούστου) περιλαμβάνει πάνω από 50 έργα με πολλά πορτρέτα φίλων και γνωστών της, που ήταν επίσης μερικοί από τους πιο γνωστούς καλλιτέχνες και συγγραφείς της εποχής, συμπεριλαμβανομένων των Henri Gaudier-Brzeska, Ossip Zadkine και Horace Brodzky.

Οι πίνακες της Χάμνετ μας δίνουν μια εικόνα από τη ζωή της στις πρωτοποριακές κοινότητες του Παρισιού και του Λονδίνου και στις σχέσεις που σφυρηλάτησε. Τα συναρπαστικά πορτρέτα και οι επιδέξιες συνθέσεις της, όπως οι παρισινές σκηνές των καφέ, αποκαλύπτουν ότι η Χάμνετ ήταν μια από τους πιο ταλαντούχους και συναρπαστικούς καλλιτέχνες της εποχής της με το έργο της να μένει παραγνωρισμένο και άγνωστο μέχρι σήμερα.

Τα συναρπαστικά πορτρέτα και οι επιδέξιες συνθέσεις της αποκαλύπτουν ότι η Χάμνετ ήταν μια από τους πιο ταλαντούχους και συναρπαστικούς καλλιτέχνες της εποχής της με το έργο της να μένει παραγνωρισμένο και άγνωστο μέχρι σήμερα.

Η Νίνα Χάμνετ γεννήθηκε το 1890 στη μικρή παραθαλάσσια πόλη Tenby, στην Ουαλία. Ο πατέρας της έχασε την περιουσία του και οι σπουδές της χρηματοδοτήθηκαν από τις θείες της. Από το 1906 έως το 1907 σπούδασε στο Pelham Art School και στη συνέχεια στο London School of Art μέχρι το 1910. Το 1914 πήγε στο Montparnasse του Παρισιού για να σπουδάσει στην Ακαδημία της Marie Vassilieff.

Η Βασίλιεφ, Ρωσίδα ζωγράφος, το 1908 ίδρυσε τη Ρωσική Ακαδημία ή Ακαδημία Βασίλιεφ, η οποία συγκέντρωνε όλο τον κόσμο της παρισινής πρωτοπορίας για ζυμώσεις και συζητήσεις, στους οποίους παρείχε στέγη, όπως οι Erik Satie, Henri Matisse, Amedeo Modigliani, Ossip Zadkine, Olga Sacharoff, Juan Gris και Chaim Soutine. Η ακαδημία της ήταν και ένα από τα πιο γνωστά στούντιο του Παρισιού.  

Οπαδός της μποέμικης ζωής και φίλη των Pablo Picasso, Serge Diaghilev και Jean Cocteau, έμεινε για λίγο στο La Ruche, όπου ζούσαν εκείνη την εποχή πολλά από τα κορυφαία μέλη της πρωτοπορίας. Οι γυμνές της εμφανίσεις χορεύοντας στα τραπέζια των καφέ του Μονπαρνάς έμειναν θρυλικές. Εντυπωσιακά αντισυμβατική και ανοιχτά αμφιφυλόφιλη, ζούσε μια ζωή ελεύθερη με πολλούς εραστές, ξέφρενη για την εποχή της, και πολύ γρήγορα έγινε μια γνωστή μποέμ προσωπικότητα σε όλο το Παρίσι και ήταν μοντέλο για πολλούς καλλιτέχνες.

Η φήμη της έφτασε σύντομα στο Λονδίνο, όπου βρέθηκε όταν έφυγε από το Παρίσι για να δουλέψει στα περίφημα Omega Workshops, ένα στούντιο στο οποίο δημιουργούσαν υφάσματα ρούχα, τοιχογραφίες, έπιπλα και χαλιά οι Roger Fry, Vanessa Bell και Duncan Grant, μέλη του κύκλου του Μπλούμσμπερι. Σε ένα πίνακα του Φράι, η Χάμνετ ποζάρει με ένα φόρεμα που έχει σχεδιάσει η Βανέσα Μπελ, αδερφή της Βιρτζίνια Γουλφ και έχει κατασκευαστεί στα στούντιο των υφασμάτων τους.

Νίνα Χάμνετ, η βασίλισσα των μποέμ, η άγνωστη ζωγράφος της ομάδας Μπλούμσμπερι Facebook Twitter
Nina Hamnett, Rupert Doone, Dancer 1922–1923. Heritage Doncaster

Οι καλλιτεχνικές της δημιουργίες εκτέθηκαν ευρέως κατά τον Α 'Παγκόσμιο Πόλεμο, συμπεριλαμβανομένης της Βασιλικής Ακαδημίας στο Λονδίνο, καθώς και στο Salon d'Automne στο Παρίσι. Όταν επέστρεψε στην Αγγλία, δίδαξε και στο Τεχνικό Ινστιτούτο του Γουέστμινστερ από το 1917 έως το 1918. Στέκι της στο Λονδίνο ήταν η περιοχή της Fitzrovia, κέντρο της μποέμικης και καλλιτεχνικής ζωής από τα μέσα της δεκαετίας του 1920 έως το τέλος του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου.

«Η φιλοδοξία μου είναι να ζωγραφίσω ψυχολογικά πορτρέτα που θα αντιπροσωπεύουν με ακρίβεια το πνεύμα της εποχής», είχε δηλώσει η Χάμνετ σε μια συνέντευξη το 1924.

Η Χάμνετ είναι από τις λίγες γυναίκες που έγραψαν την αυτοβιογραφία τους. Οι δύο τόμοι, Laughing Torso (1932) και η συνέχεια του, Is She a Lady? (1955), την έκαναν πολύ γνωστή και τα βιβλία της έγιναν μπεστ σέλερ αλλά αναγνωρίστηκε περισσότερο για τον μποέμ κόσμο που περιέγραψε και όχι για την τέχνη της.

Η γραφή της είναι απλή και διασκεδαστική και αποκαλύπτει με ποιο τρόπο προσπάθησε να ξεφορτωθεί τους περιορισμούς μιας εδουαρδιανής γυναίκας και να ανακαλύψει τον εαυτό της ως καλλιτέχνη. Περιγράφει την αντίδραση της οικογένειάς της όταν κατάργησε τους κορσέδες: «Η γιαγιά μου και ένας ηλικιωμένος ξάδελφος είπαν ότι ήταν άσεμνο και επαίσχυντο και οι πλάτες των γυναικών δεν ήταν αρκετά ισχυρές για να μπορούν να στηριχθούν. Είμαι πλέον σαράντα ένα και η ραχοκοκαλιά μου δεν έχει καταστραφεί ακόμα». 

Η ίδια πόζαρε γυμνή στον καθρέφτη της, έβγαλε τα ρούχα της και άρχισε να σχεδιάζει αυτό που έβλεπε. Τα γυμνά σχέδια της που σώζονται είναι όμορφα, όχι λόγω της εξιδανίκευσης του σώματος ή της σεξουαλικής γοητείας του, αλλά λόγω της αμεσότητάς τους.

Νίνα Χάμνετ, η βασίλισσα των μποέμ, η άγνωστη ζωγράφος της ομάδας Μπλούμσμπερι Facebook Twitter
Nina Hamnett, The Landlady (1918). © Bridgeman Images

Όταν εξέδωσε τα απομνημονεύματά της ο αποκρυφιστής Άλιστερ Κρόουλι μήνυσε τόσο εκείνη όσο και τον εκδότη της για τους ισχυρισμούς της στο βιβλίο ότι έκανε μαύρη μαγεία. Αν και κέρδισε στα δικαστήρια, η κατάσταση την επηρέασε βαθιά για το υπόλοιπο της ζωής της. Ο αλκοολισμός σύντομα θα κατέστρεφε τα πολλά ταλέντα της και η τραγική «Queen of the Fitzroy» πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής της μέσα στη φτώχεια και λέγοντας ιστορίες και ανέκδοτα από τη σχέση της με τους διάσημους καλλιτεχνικούς κύκλους με τους οποίους σχετίστηκε στους θαμώνες με αντάλλαγμα μερικά ποτά.

Η Χάμνετ πέθανε με τραγικό τρόπο, πέφτοντας από το παράθυρο του σπιτιού της. Υπήρξε μια μεγάλη συζήτηση για τον αν αυτοκτόνησε ή ήταν ένα δυστύχημα που προκάλεσε το μεθύσι. Τα τελευταία της λόγια ήταν «Γιατί δεν με αφήνουν να πεθάνω;».

Η Χάμνετ ξεχάστηκε και εξαφανίστηκε από τον κόσμο της τέχνης, με τους περισσότερους πίνακές της να είναι μακριά από τα μάτια του κοινού στα σπίτια των απογόνων των συλλεκτών που τους αγόρασαν. Σήμερα επανεξετάζεται τόσο η σχέση της με όλους τους καλλιτεχνικούς κύκλους, η θέση της ως γυναίκας στην τέχνη και εκτός από τη συναρπαστική ζωή της έρχεται στο επίκεντρο και το μεγάλο και παραγνωρισμένο ταλέντο της.

Νίνα Χάμνετ, η βασίλισσα των μποέμ, η άγνωστη ζωγράφος της ομάδας Μπλούμσμπερι Facebook Twitter
Nina Hamnett, Still Life 1918. Blackburn Museum and Art Gallery
Νίνα Χάμνετ, η βασίλισσα των μποέμ, η άγνωστη ζωγράφος της ομάδας Μπλούμσμπερι Facebook Twitter
Nina Hamnett, Portrait of Torahiko Khori. Private Collection. Φωτο: © Stephen White
Νίνα Χάμνετ, η βασίλισσα των μποέμ, η άγνωστη ζωγράφος της ομάδας Μπλούμσμπερι Facebook Twitter
Nina Hamnett, The Student 1917. Ferens Art Gallery
Νίνα Χάμνετ, η βασίλισσα των μποέμ, η άγνωστη ζωγράφος της ομάδας Μπλούμσμπερι Facebook Twitter
Nina Hamnett 1917. Πορτρέτο της Χάμνετ από τον Roger Eliot Fry (1866–1934). The Stanley & Audrey Burton Gallery, University of Leeds
Νίνα Χάμνετ, η βασίλισσα των μποέμ, η άγνωστη ζωγράφος της ομάδας Μπλούμσμπερι Facebook Twitter
Standing Nude 1920, pencil drawing by Nina Hamnett (1890–1956)
Νίνα Χάμνετ, η βασίλισσα των μποέμ, η άγνωστη ζωγράφος της ομάδας Μπλούμσμπερι Facebook Twitter
Τα βιβλία «Laughing Torso: Reminiscences of Nina Hamnett» και «Is She a Lady?: A Problem in Autobiography» του 1932 και 1955 αντίστοιχα, ακδόθηκαν από τους Time Warner Books UK και Allan Wingate.
Νίνα Χάμνετ, η βασίλισσα των μποέμ, η άγνωστη ζωγράφος της ομάδας Μπλούμσμπερι Facebook Twitter
Daniel Farson (British, 1927-1997), Nina Hamnett, 1952. © Michael Parkin / National Portrait Gallery, London
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το σπίτι της τελευταίας των σουρεαλιστών γίνεται μουσείο. Η απίθανη και θαυμαστή ιστορία της Λεονόρα Κάρινγκτον

Εικαστικά / Λεονόρα Κάρινγκτον: Το σπίτι της τελευταίας των σουρεαλιστών γίνεται μουσείο

Δέκα χρόνια μετά το θάνατό της, το σπίτι και ατελιέ της, το μέρος στο οποίο δημιούργησε μερικά από τα ωραιότερα έργα της, έζησε για 65 χρόνια και είχε μετατραπεί με επίκεντρο την ίδια σε κέντρο για τον κύκλο των καλλιτεχνών στο Μεξικό, ανοίγει στους επισκέπτες που είναι πρόθυμοι να μάθουν περισσότερα για το έργο και την κληρονομιά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άλις Νιλ: ανακαλύπτοντας μια μεγάλη ζωγράφο του 20ου αιώνα

Εικαστικά / Άλις Νιλ: Ανακαλύπτοντας μια μεγάλη ζωγράφο του 20ού αιώνα

Η Άλις Νιλ επανεξέτασε την έννοια της ταυτότητας και της προσωπικής ιστορίας, ζωγραφίζοντας έγχρωμους, φτωχούς, ηλικιωμένους, παιδιά, μετανάστες, γκέι και τρανς, εργαζόμενους, καλλιτέχνες και πολιτικούς ακτιβιστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ