Νίνα Χάμνετ, η βασίλισσα των μποέμ, η άγνωστη ζωγράφος της ομάδας Μπλούμσμπερι

Νίνα Χάμνετ, η βασίλισσα των μποέμ, η άγνωστη ζωγράφος της ομάδας Μπλούμσμπερι Facebook Twitter
Πορτρέτο της Νίνα Χάμνετ από τον Adrian Flowers, Ιούλιος 1955. Φωτο: Adrian Flowers Archive of Photography
0

Το 1914 στο Καφέ Λα Ροτόντ ο Αμεντέο Μοντιλιάνι, ο οποίος συνήθιζε να αυτοπαρουσιάζεται στους θαμώνες ως «Μοντιλιάνι, ζωγράφος και Εβραίος» ζητώντας να φιλοτεχνήσει το πορτρέτο τους, γνωρίζει την Αγγλίδα ζωγράφο Νίνα Χάμνετ και έτσι ξεκινά μια στενή σχέση που απαθανατίστηκε και με τον πίνακα που την απεικονίζει με κοντά φλογάτα κόκκινα κομμένα μαλλιά.

Στο Τσάρλεστον, στο Σάσεξ, μια έκθεση έργων της Νίνα Χάμνετ έρχεται να αποκαλύψει  τη δημιουργική και λιγότερο γνωστή πλευρά μιας γυναίκας που ταξίδεψε για πρώτη φορά στο Παρίσι το 1912 και πέρασε πολλά χρόνια από τις επόμενες δύο δεκαετίες ανάμεσα στη γαλλική πρωτεύουσα και το Λονδίνο, δουλεύοντας τόσο ως καλλιτέχνης όσο και ως μοντέλο, συναντώντας λίγο πολύ ολόκληρη την καλλιτεχνική πρωτοπορία και των δύο πόλεων.

Τα ειλικρινή και οικεία πορτρέτα της Χάμνετ αντιπροσωπεύουν το σπουδαιότερο έργο της και δείχνουν τη σημαντική συμβολή της στο κίνημα της σύγχρονης τέχνης. Η δική της εμπειρία ως μοντέλο καλλιτέχνη της επέτρεψε αναμφίβολα να καταγράψει τον χαρακτήρα και την προσωπικότητα των μοντέλων απέναντί της. Η έκθεση Nina Hamnett στο Charleston Trust, στο Firle του Σάσεξ (19 Μαΐου - 30 Αυγούστου) περιλαμβάνει πάνω από 50 έργα με πολλά πορτρέτα φίλων και γνωστών της, που ήταν επίσης μερικοί από τους πιο γνωστούς καλλιτέχνες και συγγραφείς της εποχής, συμπεριλαμβανομένων των Henri Gaudier-Brzeska, Ossip Zadkine και Horace Brodzky.

Οι πίνακες της Χάμνετ μας δίνουν μια εικόνα από τη ζωή της στις πρωτοποριακές κοινότητες του Παρισιού και του Λονδίνου και στις σχέσεις που σφυρηλάτησε. Τα συναρπαστικά πορτρέτα και οι επιδέξιες συνθέσεις της, όπως οι παρισινές σκηνές των καφέ, αποκαλύπτουν ότι η Χάμνετ ήταν μια από τους πιο ταλαντούχους και συναρπαστικούς καλλιτέχνες της εποχής της με το έργο της να μένει παραγνωρισμένο και άγνωστο μέχρι σήμερα.

Τα συναρπαστικά πορτρέτα και οι επιδέξιες συνθέσεις της αποκαλύπτουν ότι η Χάμνετ ήταν μια από τους πιο ταλαντούχους και συναρπαστικούς καλλιτέχνες της εποχής της με το έργο της να μένει παραγνωρισμένο και άγνωστο μέχρι σήμερα.

Η Νίνα Χάμνετ γεννήθηκε το 1890 στη μικρή παραθαλάσσια πόλη Tenby, στην Ουαλία. Ο πατέρας της έχασε την περιουσία του και οι σπουδές της χρηματοδοτήθηκαν από τις θείες της. Από το 1906 έως το 1907 σπούδασε στο Pelham Art School και στη συνέχεια στο London School of Art μέχρι το 1910. Το 1914 πήγε στο Montparnasse του Παρισιού για να σπουδάσει στην Ακαδημία της Marie Vassilieff.

Η Βασίλιεφ, Ρωσίδα ζωγράφος, το 1908 ίδρυσε τη Ρωσική Ακαδημία ή Ακαδημία Βασίλιεφ, η οποία συγκέντρωνε όλο τον κόσμο της παρισινής πρωτοπορίας για ζυμώσεις και συζητήσεις, στους οποίους παρείχε στέγη, όπως οι Erik Satie, Henri Matisse, Amedeo Modigliani, Ossip Zadkine, Olga Sacharoff, Juan Gris και Chaim Soutine. Η ακαδημία της ήταν και ένα από τα πιο γνωστά στούντιο του Παρισιού.  

Οπαδός της μποέμικης ζωής και φίλη των Pablo Picasso, Serge Diaghilev και Jean Cocteau, έμεινε για λίγο στο La Ruche, όπου ζούσαν εκείνη την εποχή πολλά από τα κορυφαία μέλη της πρωτοπορίας. Οι γυμνές της εμφανίσεις χορεύοντας στα τραπέζια των καφέ του Μονπαρνάς έμειναν θρυλικές. Εντυπωσιακά αντισυμβατική και ανοιχτά αμφιφυλόφιλη, ζούσε μια ζωή ελεύθερη με πολλούς εραστές, ξέφρενη για την εποχή της, και πολύ γρήγορα έγινε μια γνωστή μποέμ προσωπικότητα σε όλο το Παρίσι και ήταν μοντέλο για πολλούς καλλιτέχνες.

Η φήμη της έφτασε σύντομα στο Λονδίνο, όπου βρέθηκε όταν έφυγε από το Παρίσι για να δουλέψει στα περίφημα Omega Workshops, ένα στούντιο στο οποίο δημιουργούσαν υφάσματα ρούχα, τοιχογραφίες, έπιπλα και χαλιά οι Roger Fry, Vanessa Bell και Duncan Grant, μέλη του κύκλου του Μπλούμσμπερι. Σε ένα πίνακα του Φράι, η Χάμνετ ποζάρει με ένα φόρεμα που έχει σχεδιάσει η Βανέσα Μπελ, αδερφή της Βιρτζίνια Γουλφ και έχει κατασκευαστεί στα στούντιο των υφασμάτων τους.

Νίνα Χάμνετ, η βασίλισσα των μποέμ, η άγνωστη ζωγράφος της ομάδας Μπλούμσμπερι Facebook Twitter
Nina Hamnett, Rupert Doone, Dancer 1922–1923. Heritage Doncaster

Οι καλλιτεχνικές της δημιουργίες εκτέθηκαν ευρέως κατά τον Α 'Παγκόσμιο Πόλεμο, συμπεριλαμβανομένης της Βασιλικής Ακαδημίας στο Λονδίνο, καθώς και στο Salon d'Automne στο Παρίσι. Όταν επέστρεψε στην Αγγλία, δίδαξε και στο Τεχνικό Ινστιτούτο του Γουέστμινστερ από το 1917 έως το 1918. Στέκι της στο Λονδίνο ήταν η περιοχή της Fitzrovia, κέντρο της μποέμικης και καλλιτεχνικής ζωής από τα μέσα της δεκαετίας του 1920 έως το τέλος του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου.

«Η φιλοδοξία μου είναι να ζωγραφίσω ψυχολογικά πορτρέτα που θα αντιπροσωπεύουν με ακρίβεια το πνεύμα της εποχής», είχε δηλώσει η Χάμνετ σε μια συνέντευξη το 1924.

Η Χάμνετ είναι από τις λίγες γυναίκες που έγραψαν την αυτοβιογραφία τους. Οι δύο τόμοι, Laughing Torso (1932) και η συνέχεια του, Is She a Lady? (1955), την έκαναν πολύ γνωστή και τα βιβλία της έγιναν μπεστ σέλερ αλλά αναγνωρίστηκε περισσότερο για τον μποέμ κόσμο που περιέγραψε και όχι για την τέχνη της.

Η γραφή της είναι απλή και διασκεδαστική και αποκαλύπτει με ποιο τρόπο προσπάθησε να ξεφορτωθεί τους περιορισμούς μιας εδουαρδιανής γυναίκας και να ανακαλύψει τον εαυτό της ως καλλιτέχνη. Περιγράφει την αντίδραση της οικογένειάς της όταν κατάργησε τους κορσέδες: «Η γιαγιά μου και ένας ηλικιωμένος ξάδελφος είπαν ότι ήταν άσεμνο και επαίσχυντο και οι πλάτες των γυναικών δεν ήταν αρκετά ισχυρές για να μπορούν να στηριχθούν. Είμαι πλέον σαράντα ένα και η ραχοκοκαλιά μου δεν έχει καταστραφεί ακόμα». 

Η ίδια πόζαρε γυμνή στον καθρέφτη της, έβγαλε τα ρούχα της και άρχισε να σχεδιάζει αυτό που έβλεπε. Τα γυμνά σχέδια της που σώζονται είναι όμορφα, όχι λόγω της εξιδανίκευσης του σώματος ή της σεξουαλικής γοητείας του, αλλά λόγω της αμεσότητάς τους.

Νίνα Χάμνετ, η βασίλισσα των μποέμ, η άγνωστη ζωγράφος της ομάδας Μπλούμσμπερι Facebook Twitter
Nina Hamnett, The Landlady (1918). © Bridgeman Images

Όταν εξέδωσε τα απομνημονεύματά της ο αποκρυφιστής Άλιστερ Κρόουλι μήνυσε τόσο εκείνη όσο και τον εκδότη της για τους ισχυρισμούς της στο βιβλίο ότι έκανε μαύρη μαγεία. Αν και κέρδισε στα δικαστήρια, η κατάσταση την επηρέασε βαθιά για το υπόλοιπο της ζωής της. Ο αλκοολισμός σύντομα θα κατέστρεφε τα πολλά ταλέντα της και η τραγική «Queen of the Fitzroy» πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής της μέσα στη φτώχεια και λέγοντας ιστορίες και ανέκδοτα από τη σχέση της με τους διάσημους καλλιτεχνικούς κύκλους με τους οποίους σχετίστηκε στους θαμώνες με αντάλλαγμα μερικά ποτά.

Η Χάμνετ πέθανε με τραγικό τρόπο, πέφτοντας από το παράθυρο του σπιτιού της. Υπήρξε μια μεγάλη συζήτηση για τον αν αυτοκτόνησε ή ήταν ένα δυστύχημα που προκάλεσε το μεθύσι. Τα τελευταία της λόγια ήταν «Γιατί δεν με αφήνουν να πεθάνω;».

Η Χάμνετ ξεχάστηκε και εξαφανίστηκε από τον κόσμο της τέχνης, με τους περισσότερους πίνακές της να είναι μακριά από τα μάτια του κοινού στα σπίτια των απογόνων των συλλεκτών που τους αγόρασαν. Σήμερα επανεξετάζεται τόσο η σχέση της με όλους τους καλλιτεχνικούς κύκλους, η θέση της ως γυναίκας στην τέχνη και εκτός από τη συναρπαστική ζωή της έρχεται στο επίκεντρο και το μεγάλο και παραγνωρισμένο ταλέντο της.

Νίνα Χάμνετ, η βασίλισσα των μποέμ, η άγνωστη ζωγράφος της ομάδας Μπλούμσμπερι Facebook Twitter
Nina Hamnett, Still Life 1918. Blackburn Museum and Art Gallery
Νίνα Χάμνετ, η βασίλισσα των μποέμ, η άγνωστη ζωγράφος της ομάδας Μπλούμσμπερι Facebook Twitter
Nina Hamnett, Portrait of Torahiko Khori. Private Collection. Φωτο: © Stephen White
Νίνα Χάμνετ, η βασίλισσα των μποέμ, η άγνωστη ζωγράφος της ομάδας Μπλούμσμπερι Facebook Twitter
Nina Hamnett, The Student 1917. Ferens Art Gallery
Νίνα Χάμνετ, η βασίλισσα των μποέμ, η άγνωστη ζωγράφος της ομάδας Μπλούμσμπερι Facebook Twitter
Nina Hamnett 1917. Πορτρέτο της Χάμνετ από τον Roger Eliot Fry (1866–1934). The Stanley & Audrey Burton Gallery, University of Leeds
Νίνα Χάμνετ, η βασίλισσα των μποέμ, η άγνωστη ζωγράφος της ομάδας Μπλούμσμπερι Facebook Twitter
Standing Nude 1920, pencil drawing by Nina Hamnett (1890–1956)
Νίνα Χάμνετ, η βασίλισσα των μποέμ, η άγνωστη ζωγράφος της ομάδας Μπλούμσμπερι Facebook Twitter
Τα βιβλία «Laughing Torso: Reminiscences of Nina Hamnett» και «Is She a Lady?: A Problem in Autobiography» του 1932 και 1955 αντίστοιχα, ακδόθηκαν από τους Time Warner Books UK και Allan Wingate.
Νίνα Χάμνετ, η βασίλισσα των μποέμ, η άγνωστη ζωγράφος της ομάδας Μπλούμσμπερι Facebook Twitter
Daniel Farson (British, 1927-1997), Nina Hamnett, 1952. © Michael Parkin / National Portrait Gallery, London
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το σπίτι της τελευταίας των σουρεαλιστών γίνεται μουσείο. Η απίθανη και θαυμαστή ιστορία της Λεονόρα Κάρινγκτον

Εικαστικά / Λεονόρα Κάρινγκτον: Το σπίτι της τελευταίας των σουρεαλιστών γίνεται μουσείο

Δέκα χρόνια μετά το θάνατό της, το σπίτι και ατελιέ της, το μέρος στο οποίο δημιούργησε μερικά από τα ωραιότερα έργα της, έζησε για 65 χρόνια και είχε μετατραπεί με επίκεντρο την ίδια σε κέντρο για τον κύκλο των καλλιτεχνών στο Μεξικό, ανοίγει στους επισκέπτες που είναι πρόθυμοι να μάθουν περισσότερα για το έργο και την κληρονομιά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άλις Νιλ: ανακαλύπτοντας μια μεγάλη ζωγράφο του 20ου αιώνα

Εικαστικά / Άλις Νιλ: Ανακαλύπτοντας μια μεγάλη ζωγράφο του 20ού αιώνα

Η Άλις Νιλ επανεξέτασε την έννοια της ταυτότητας και της προσωπικής ιστορίας, ζωγραφίζοντας έγχρωμους, φτωχούς, ηλικιωμένους, παιδιά, μετανάστες, γκέι και τρανς, εργαζόμενους, καλλιτέχνες και πολιτικούς ακτιβιστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM