Το μυστήριο με το αριστούργημα του Ραφαήλ «Η Μαντόνα του Ρόδου»

Το μυστήριο με το αριστούργημα του Ραφαήλ «Η Μαντόνα του Ρόδου» Facebook Twitter
Ο αριστουργηματικός πίνακας Madonna della Rosa (Μαντόνα του Ρόδου) έχει ιντριγκάρει τους γνώστες της τέχνης και τους ειδικούς για αιώνες. Φωτ: Museo Nacional del Prado
0

«Μεγαλόψυχα και γενναιόδωρα λούζουν καμιά φορά οι Ουρανοί ένα και μόνο πρόσωπο με κάθε λογής χαρίσματα και δώρα πολύτιμα από τους πλούσιους και ανεξάντλητους θησαυρούς τους, χαρίσματα και δώρα που συνήθως μοιράζονται μέσα στα χρόνια σε πολλά, μα πάρα πολλά ξεχωριστά παιδιά τους.» Αυτά τα λόγια γράφει ο συγγραφέας των βίων των καλλιτεχνών της Αναγέννησης Τζόρτζιο Βαζάρι για τον Ραφαήλ, έναν καλλιτέχνη γεμάτο χάρη και ευγένεια που πέθανε στα 37 του χρόνια, αλλά με το έργο του άλλαξε το βλέμμα της ζωγραφικής. Η ζωή του ήταν σύντομη, το έργο του παραγωγικό και η κληρονομιά του αθάνατη. Ζωγράφος, σχεδιαστής, αρχιτέκτονας, αρχαιολόγος και ποιητής, ο Ραφαήλ αποτύπωσε στην τέχνη του το ανθρώπινο και το θείο, την αγάπη και τη φιλία, τη μάθηση και τη δύναμη. Στη σύντομη καριέρα του, που εκτείνεται σε μόλις δύο δεκαετίες, ο Ραφαήλ διαμόρφωσε την πορεία του δυτικού πολιτισμού.

Μεγαλοφυής καλλιτέχνης, στέκεται ισάξια δίπλα στον Λεονάρντο ντα Βίντσι και τον Μιχαήλ Άγγελο, και θεωρείται ως ένας από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες όλων των εποχών. Οι ουράνιες Μαντόνες του, η υπερβατική ακρίβεια με την οποία απέδωσε το πλατωνικό ιδεώδες, οι συνθέσεις στις οποίες η δραματική ένταση ισορροπεί με την απόλυτη αίσθηση του μέτρου σε μια αδιατάρακτη αρμονία, κάνουν τον κόσμο της τέχνης να σκύβει στα έργα του ξανά και ξανά και να τα μελετά.

Η ιστορία ενός διάσημου πίνακα 

Ο αριστουργηματικός του πίνακας Madonna della Rosa (Μαντόνα του Ρόδου) είναι ένα πολυσυζητημένο έργο του, που έχει ιντριγκάρει τους γνώστες της τέχνης και τους ειδικούς για αιώνες. Ο πίνακας απεικονίζει τη Μαρία, τον Ιωσήφ, το θείο Βρέφος και, ως βρέφος, και τον Ιωάννη τον Βαπτιστή. Ακουμπισμένο μπροστά στη Μαρία ένα ρόδο που δίνει το όνομα στον πίνακα, ένα dusty rose τριαντάφυλλο που μοιάζει με το χρώμα που έχει το μανίκι του ενδύματός της.

Ο πίνακας βρίσκεται στο μουσείο Πράδο της Μαδρίτης και, σύμφωνα με την περιγραφή του μουσείου, η πρώτη επιβεβαιωμένη ισπανική τεκμηρίωση της Μαντόνας του Ρόδου (που τοποθετεί τη δημιουργία του έργου γύρω στο 1517) χρονολογείται από το 1657. Ωστόσο, υπήρχαν αντίγραφα του έργου στην Ισπανία τον δέκατο έκτο αιώνα, συμπεριλαμβανομένων τουλάχιστον έξι που αναφέρονται στη διαθήκη του 1589 του Beneditto Rabuyate, ενός Φλωρεντινού ζωγράφου.

Αρχικά ζωγραφισμένη σε πάνελ, η σύνθεση μπορεί να είχε μεταφερθεί σε καμβά κατά το πρώτο μισό του δέκατου ένατου αιώνα, οπότε είχε προστεθεί και ένα χαμηλότερο τμήμα, που φέρει το τριαντάφυλλο που δίνει στο έργο το όνομά του. Οι φθορές στην επιφάνεια του έργου από την τριβή καθιστούν δύσκολη τη χρονολόγηση, αλλά μπορεί να έχει ζωγραφιστεί γύρω στο 1517. Οι συνθήκες που περιβάλλουν την ανάθεση του έργου είναι άγνωστες, αν και δεν υπάρχει αμφιβολία για την απόδοσή του στον Ραφαήλ.

Το μυστήριο με το αριστούργημα του Ραφαήλ «Η Μαντόνα του Ρόδου» Facebook Twitter
Raphael, Αυτοπροσωπογραφία του καλλιτέχνη, περ. 23 ετών.

Η παραδοσιακή ερμηνευτική τάση που θέλει μέρη των έργων να ζωγραφίζονται από διαφορετικά μέλη του εργαστηρίου του Ραφαήλ, οδήγησε ορισμένους ειδικούς να εξετάσουν τη συμμετοχή τους στην απόδοση κάποιων τμημάτων των μορφών.

Πρόσφατες μελέτες των μεταγενέστερων έργων του Ραφαήλ έδειξαν ότι οι μέθοδοι συνεργασίας των μελών του εργαστηρίου ήταν πολύ σύνθετες, πάντα υπό την επίβλεψη του ίδιου του ζωγράφου, και περιορισμένες σε έργα μεγάλου σχήματος. Ο οικείος χαρακτήρας της παρούσας εικόνας, που τονίζεται από τις μελαγχολικές μορφές του Ιωσήφ και της Μαρίας, ο λεπτός φωτισμός και η παρουσία κουρτίνας στο βάθος υποδηλώνουν ότι κοσμούσε αγία Τράπεζα ιδιωτικού παρεκκλησίου.

Σε αυτό το έργο ο Ραφαήλ επιστρέφει εν μέρει στις συνθέσεις του από τις αρχές της δεύτερης δεκαετίας του δέκατου έκτου αιώνα, η δε επεξεργασία του χρώματος και η απόδοση του φωτός προσομοιάζει στη Μαντόνα του πίνακα La Perla (1518, Μουσείο Πράδο). Η απόδοση των μορφών  είναι πολύ προσεγμένη, παρά τον περιορισμένο χρωματικό συνδυασμό: οι τόνοι της σάρκας αποδίδονται με πολύ λεπτές στρώσεις χρώματος, οι δε σκιάσεις καθώς και η απόδοση των μαλλιών πλησιάζουν τα επίπεδα διαφάνειας που επιτυγχάνονται στη Μαντόνα του La Perla.

Το μυστήριο με τη «Μαντόνα του Ρόδου»

Όταν ξεκίνησε η συζήτηση, τον 19ο αιώνα, με ορισμένους ιστορικούς τέχνης να αμφιβάλλουν αν είναι έργο του Ραφαήλ και κάποιους να το αποδίδουν στο εργαστήριό του, πολλοί επικεντρώθηκαν στο πρόσωπο του Ιωσήφ, υποστηρίζοντας ότι δεν μπορεί να προέρχεται από το χέρι του Ραφαήλ. Ίδιες ενστάσεις διατυπώθηκαν για το ρόδο, ζωγραφισμένο στο κάτω μέρος του πίνακα. Στην Ισπανία, πάντως, ο πίνακας αποδίδεται σταθερά στον Ραφαήλ.

Μια νέα έρευνα υποστηρίζει ότι το μυστήριο γύρω τον πίνακα του Ραφαήλ μπορεί να έχει λυθεί από έναν αλγόριθμο τεχνητής νοημοσύνης που αναπτύχθηκε στο Μπράντφορντ, από έναν καθηγητή ψηφιακής υπολογιστικής. Το συμπέρασμά του είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος του πίνακα είναι του Ραφαήλ, αλλά το πρόσωπο του Ιωσήφ είναι από άλλο χέρι. Το κάτω μέρος είναι «πιθανότατα» από τον Ραφαήλ.

Ο καθηγητής Hassan Ugail, που πραγματοποίησε την έρευνα, δήλωσε ότι ο αλγόριθμος αναπτύχθηκε μετά την εξαιρετικά λεπτομερή εξέταση 49 μη αμφισβητούμενων έργων του Ραφαήλ, και ως εκ τούτου μπορεί να αναγνωρίσει αυθεντικά έργα του καλλιτέχνη με ακρίβεια 98%.

«Ο υπολογιστής κοιτάζει με πολύ μεγάλη λεπτομέρεια έναν πίνακα» ανέφερε ο Ugail. «Όχι μόνο το πρόσωπο‧ κοιτάζει όλα τα μέρη του και μαθαίνει για τη χρωματική παλέτα, τις αποχρώσεις, τις τονικές αξίες και τις πινελιές. Κατανοεί τη ζωγραφική σχεδόν σαν μέσα από μικροσκόπιο, μαθαίνει όλα τα βασικά χαρακτηριστικά του χεριού του Ραφαήλ.» Στην περίπτωση της Madonna della Rosa, η αρχική δοκιμή έδειξε ότι ήταν κατά 60% του Ραφαήλ. Στη συνέχεια, ο υπολογιστής κοίταξε τον πίνακα ανά τμήμα και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ήταν το πρόσωπο του Ιωσήφ που δεν αποτελούσε έργο του Ραφαήλ.

Το εύρημα είναι μέρος μιας νέας εργασίας που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Heritage Science. Ο Howell Edwards, ομότιμος καθηγητής μοριακής φασματοσκοπίας στο Μπράντφορντ, και από κοινού συγγραφέας της εργασίας, δήλωσε: «Η ανάλυση του του έργου μέσω προγράμματος τεχνητής νοημοσύνης απέδειξε με βεβαιότητα ότι, ενώ οι τρεις φιγούρες –της Παναγίας, του Ιησού και του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή– είναι αναμφισβήτητα του Ραφαήλ, αυτή του Ιωσήφ δεν είναι, συνεπώς έχει ζωγραφιστεί από κάποιον άλλο.»

Το μυστήριο με το αριστούργημα του Ραφαήλ «Η Μαντόνα του Ρόδου» Facebook Twitter
H Μαντόνα του Haddo που βρίσκεται στο Haddo House, στο Aberdeenshire.

Οι ερευνητές εξέτασαν επίσης άλλον έναν αμφισβητούμενο πίνακα, γνωστό ως Μαντόνα του Haddo, καθώς βρίσκεται στο Haddo House, στο Aberdeenshire.

Αγοράστηκε ως γνήσιος Ραφαήλ τον 19ο αιώνα από τον Τζορτζ Γκόρντον, τον 4ο κόμη του Αμπερντίν, ο οποίος διατέλεσε πρωθυπουργός την περίοδο 1852–55. Αργότερα αποδόθηκε σε έναν ελάσσονα καλλιτέχνη, τον Innocenza da Imola.

Το 2016, ο ιστορικός τέχνης Bendor Grosvenor υποστήριξε στο BBC ότι ήταν γνήσιο έργο του Ραφαήλ. Οι ειδικοί στην Εθνική Πινακοθήκη είπαν αργότερα ότι κάτι τέτοιο ήταν απίθανο. Η εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης τάχθηκε στο πλευρό του Grosvenor, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι είναι πιθανότατα έργο του Ραφαήλ. 

Ο Ugail παραδέχεται ότι δεν ξέρει τίποτα για την τέχνη και ότι η υποδοχή των συμπερασμάτων του από τους ιστορικούς της τέχνης μπορεί να είναι ψυχρή.

«Νομίζω ότι υπάρχει φόβος‧ επίσης, πιστεύουν ότι είμαστε αφελείς, ότι δεν ξέρουμε τι κάνουμε» είπε. Πιστεύει ωστόσο ότι οι ιστορικοί της τέχνης τελικά θα δουν την τεχνητή νοημοσύνη ως έναν επιπλέον τρόπο πιστοποίησης της αυθεντικότητας μεγάλων έργων τέχνης. Τόνισε δε ότι δεν πιστεύει πως η τεχνητή νοημοσύνη θα αντικαταστήσει τους ανθρώπους. «Η διαδικασία πιστοποίησης της αυθεντικότητας ενός έργου περιλαμβάνει την εξέταση πολλών πτυχών – της προέλευσής του, της υλικής σύστασης των χρωμάτων, της κατάστασης του έργου και ούτω καθεξής. Αυτό το είδος λογισμικού μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο για να βοηθήσει στη διαδικασία» ανέφερε.

Με πληροφορίες από Guardian, Museo Prado. 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT