ΜΙR Festival 2016: Όσα αξίζει να δούμε φέτος Facebook Twitter
Periodonero ©Laura Arlotti

ΜΙR Festival 2016: Όσα αξίζει να δούμε φέτος

0

Φέτος το ΜΙR υπόσχεται να είναι πιο πρωτότυπο, πιο επαναστατικό και πιο ευρηματικό. Γι' αυτόν το λόγο διαλέγει ως θεματική του την έννοια της ουτοπίας και προσκαλεί Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες να προσπαθήσουν να οραματιστούν το μέλλον μέσα από τα έργα τους. Έτσι, στο πλαίσιο του προγράμματός του θα παρουσιαστούν επτά διαφορετικά καλλιτεχνικά πρότζεκτ που στόχο έχουν να θέσουν ερωτήματα για τη σχέση ανάμεσα στην πραγματικότητα, στην ιστορία και στην πίστη σε ένα καλύτερο μέλλον. Όπως λέει η Χριστιάνα Γαλανοπούλου, καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ, «έχει μεγάλη σημασία να βλέπουμε πράγματα με νόημα. Και πιστεύω ότι τα έργα που θα παρουσιάσουμε έχουν πολύ νόημα στις σημερινές συνθήκες, αφορούν το τώρα με έναν τρόπο πολύ επίκαιρο. Τα περισσότερα διαχειρίζονται όλο αυτό που συμβαίνει γύρω μας και θεωρώ πολύ σημαντικό ο κόσμος να μη νιώθει ότι η τέχνη είναι κάτι μακρινό και αφηρημένο, αλλά κάτι που τον αφορά άμεσα. Βέβαια, τα έργα που θα δει δεν κατατάσσονται εύκολα, επειδή είναι πολύ καινούργιος ο τρόπος που χρησιμοποιούν οι καλλιτέχνες. Μπορείς να πεις ότι ανήκουν στις παραστατικές τέχνες, αλλά δεν είναι σαφώς θέατρο ή χορός ή περφόρμανς. Είναι κάπου στο όριο αυτών των πραγμάτων και εκεί που συναντιούνται αυτές οι τέχνες».


Και το κοινό, όμως, καλείται φέτος να συμμετάσχει πιο ενεργά, αφού ορισμένα πρότζεκτ έχουν έναν πιο διαδραστικό χαρακτήρα. «Καθένα προσεγγίζει την πραγματικότητα με έναν τελείως διαφορετικό τρόπο και ταυτόχρονα σου δείχνει έναν άλλο, πιο δημιουργικό για να τη δεις και να μπορέσεις να αντιδράσεις. Είναι πολύ προσβάσιμα έργα και πολύ ανοιχτά στην επικοινωνία τους με το κοινό. Δεν θα είχε νόημα να κάνω ένα φεστιβάλ, να έρθει ο κόσμος και να μην το ευχαριστηθεί. Και σίγουρα θέλουμε να τον ευαισθητοποιήσουμε σε ορισμένα ζητήματα που μας απασχολούν κι έχουν να κάνουν με το πώς οραματιζόμαστε το μέλλον και τι μπορούμε να κάνουμε για να έχουμε μέλλον» λέει.

Δεν θα είχε νόημα να κάνω ένα φεστιβάλ, να έρθει ο κόσμος και να μην το ευχαριστηθεί. Και σίγουρα θέλουμε να τον ευαισθητο-ποιήσουμε σε ορισμένα ζητήματα που μας απασχολούν κι έχουν να κάνουν με το πώς οραματιζόμαστε το μέλλον και τι μπορούμε να κάνουμε για να έχουμε μέλλον.

Ένα άλλο αξιοσημείωτο στοιχείο είναι ότι το φεστιβάλ παραδοσιακά διεξάγεται σε διαφορετικά σημεία της πόλης, σε ιδιωτικούς ή δημόσιους χώρους, ανάλογα με τις ανάγκες κάθε παράστασης.

ΜΙR Festival 2016: Όσα αξίζει να δούμε φέτος Facebook Twitter
Someone Who Isn't Me ©Evgenia Bourzoukou

Tι θα δούμε φέτος;

Τα εγκαίνια θα γίνουν στις 8 Δεκεμβρίου, στον κινηματογράφο Τριανόν, με ένα πάρτι και μια συναυλία γεμάτη κινηματογραφικές αναφορές από το νεοσύστατο γυναικείο σχήμα Someone Who Isn't Me. Μαζί τους στη σκηνή θα είναι η Σtella και ο Coti.


Στις 9 και 10 Δεκεμβρίου, στο Τριανόν, η ισπανική θεατρική ομάδα El Conde de Torrefiel, που έχει την έδρα της στη Βαρκελώνη, θα παρουσιάσει το Guerrilla. Πρόκειται για μια μαύρη κωμωδία σχετικά με μια Ευρώπη που αλλάζει ραγδαία, της οποίας οι κάτοικοι, παρά τη φαινομενική ειρήνη και ηρεμία, ζουν σε έναν συνεχή εσωτερικό πόλεμο. Τα κείμενα της παράστασης προσαρμόζονται κάθε φορά ανάλογα με τη χώρα και την πόλη όπου παίζεται και αφορούν αληθινές ιστορίες των πολιτών της, ενώ φωτίζουν αθέατες πτυχές διάφορων ιστορικών γεγονότων. Για τις ανάγκες της αθηναϊκής εκδοχής της, οι El Conde συνεργάστηκαν με 80 Αθηναίους.

ΜΙR Festival 2016: Όσα αξίζει να δούμε φέτος Facebook Twitter
Guerrilla ©Dan Witz


Στις 13 Δεκεμβρίου, στον ίδιο χώρο, η ιταλική ομάδα Cosmesi της περφόρμερ Eva Geatti και του εικαστικού Nicola Toffolini ανεβάζει το Periodonero. Πρόκειται για ένα πρότζεκτ που είναι κάτι ανάμεσα σε σκηνική περφόρμανς, κινούμενα σχέδια, θέατρο σκιών και videogame. Η πρωταγωνίστρια μοιάζει με ηρωίδα κόμικς που μπαινοβγαίνει σαν σκιά ή σαν φάντασμα μέσα σε μια λευκή οθόνη στην οποία παρεμβάλλονται ασπρόμαυρες εικόνες και μετατρέπεται σε έναν τρισδιάστατο σύμπαν.


Στις 10 και 11 Δεκεμβρίου, στο 14ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών «Δημήτρης Πικιώνης», η Παναγιώτα Καλλιμάνη παρουσιάζει την Παγωμένη Εικόνα, μια περφόρμανς που έγινε ειδικά για το MIRfestival και ερμηνεύουν παιδιά 8-14 ετών. Η κίνηση των παιδιών, που συνήθως σφύζει από ενεργητικότητα, γίνεται ένας πολύ αργός χορός, σαν να βρίσκονται σε ακινησία ή σαν να μιμούνται παγωμένες εικόνες της οθόνης.

ΜΙR Festival 2016: Όσα αξίζει να δούμε φέτος Facebook Twitter
Παγωμένη Εικόνα ©Marios Vouros


Παράλληλα, στις 11 Δεκεμβρίου, στο Studio Griffon, η χορογράφος Ίρις Καραγιάν απομακρύνεται για λίγο από τις μεγάλες σκηνές και επιχειρεί με το Moving Parts κάτι τελείως διαφορετικό. Το έργο αφορά ένα κινητικό σόλο που συμβαίνει μέσα σε μια ηχητική εγκατάσταση, όπου ο θεατής καλείται να ανασυνθέσει στοιχεία που λειτουργούν ανεξάρτητα μεταξύ τους, όπως ο λόγος, ο ήχος ή η εικόνα, και να ακολουθήσει ή να αγνοήσει κανόνες, όπως γίνεται στην πραγματική ζωή. Έμπνευση για την παράσταση αποτέλεσαν τα εγχειρίδια οδηγιών.


Για τρεις ημέρες, από τις 14 μέχρι τις 16 Δεκεμβρίου, η οικία Σπητέρη/Προβελέγγιου θα φιλοξενήσει το «Βλέμμα και το τέρας» της Αγνής Παπαδέλη Ρωσσέτου. Η περφόρμανς σχεδιάστηκε ειδικά για να παιχτεί στο συγκεκριμένο κτίριο, που θεωρείται ένα από τα αρχιτεκτονικά ορόσημα του αθηναϊκού μοντερνισμού της δεκαετίας του '50. Στην παράσταση, οι τρεις ερμηνευτές, που έχουν καλυμμένα τα πρόσωπά τους, λειτουργούν σαν φιγούρες των ονείρων με μόνο εκφραστικό μέσο το σώμα.

ΜΙR Festival 2016: Όσα αξίζει να δούμε φέτος Facebook Twitter
To βλέμμα και το τέρας ©Agni Papadeli-Rossetou


Τέλος, το φεστιβάλ κλείνει με την ομάδα J&J. Η Jessica Huber και ο James Leadbitter (aka The vacuum cleaner) με το Η τέχνη μιας κουλτούρας της ελπίδας, ταξιδεύουν από πόλη σε πόλη σε όλη την Ευρώπη και συζητούν για τον φόβο ενός ζοφερού πολιτικού και πολιτιστικού μέλλοντος και την ελπίδα που γεννιέται μέσα του. Το πρότζεκτ τους χωρίζεται σε δύο μέρη. Το πρώτο είναι ένα community project με τίτλο «Χώρος για την ελπίδα» κι έχει σκοπό τη δημιουργία ενός αρχείου του φόβου και της ελπίδας. Έτσι, από τις 11 έως τις 15 Δεκεμβρίου οι δυο δημιουργοί θα διοργανώσουν μια σειρά από συζητήσεις και εργαστήρια με πολίτες της Αθήνας. Οι συζητήσεις θα διεξαχθούν σε διάφορους δημόσιους χώρους αλλά και στον χώρο τέχνης «-ισμός». Το αποτέλεσμα των συζητήσεων θα παρουσιαστεί στις 16 Δεκεμβρίου στον «-ισμό», με τίτλο «Τρυφερές προκλήσεις του φόβου και της ελπίδας». Μέσα σε μια εγκατάσταση που θα φτιαχτεί με τη βοήθεια των πολιτών που θα λάβουν μέρος και του Βασίλη Γεροδήμου το κοινό θα παρακολουθήσει μια σειρά από περφόρμανς από τους  Τhe vacuum cleaner, Jeremy Wade, Τζένη Αργυρίου, Άρτεμη Λαμπίρη, Ελπίδα Ορφανίδου, Κώστα Τσιούκα και Nikos & Luca.

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ