Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès Facebook Twitter
«Η αγάπη των ανθρώπων της Hermès για τη διαδικασία της δημιουργίας και τη λεπτομέρεια, ο σεβασμός τους προς τον δημιουργό και ο ενθουσιασμός τους για τις νέες ιδέες ήταν στοιχεία που με εντυπωσίασαν βαθιά». Φωτο: Natasha Killova

Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès

0

Ανοίγοντας την πόρτα του εργαστηρίου του Ηλία Καφούρου, στη γειτονιά των Ελληνορώσων, αντικρίζω έναν γοητευτικό και ήρεμο νέο με καταγάλανα μάτια και ευγενικό βλέμμα και έναν χώρο που είναι όπως περιμένει κανείς πως θα είναι, πάνω-κάτω, το εργαστήριο ενός εικαστικού.

Γεμάτος με εργαλεία, μελάνια, μισοτελειωμένα έργα και άλλα έτοιμα, τυλιγμένα με πλαστικά να στέκονται γερμένα στους τοίχους, άπειρες σημειώσεις. Τα παράθυρα και οι μπαλκονόπορτές του κοιτάνε σε ακάλυπτους πολυκατοικιών, στα διαμερίσματα απέναντι.


Ο Ηλίας έρχεται στο εργαστήριό του καθημερινά. «Αισθάνομαι την τέχνη μου συνδεδεμένη με την Αθήνα. Ίσως να μην την άντεχα χωρίς αυτό. Έρχομαι εδώ και δουλεύω από νωρίς το πρωί μέχρι το μεσημέρι και την υπόλοιπη μέρα την περνώ με την οικογένειά μου» μου λέει, εξηγώντας ότι πριν από δύο χρόνια έγινε και πατέρας.

Ένα μεγάλο κομμάτι του συστήματος της σύγχρονης τέχνης δεν με αφορά. Με αφορά οτιδήποτε προσανατολίζεται στην κατεύθυνση ενός πλαισίου που διευκολύνει την παραγωγή και επικοινωνία του έργου των καλλιτεχνών.


Όμως είχε μείνει μακριά απ' όλο αυτό για αρκετά χρόνια. Ένα ταξίδι στην Ινδία, στην ηλικία περίπου των 18 χρόνων, στάθηκε καθοριστικό για την εξέλιξή του. «Πριν από την εισαγωγή μου στην Καλών Τεχνών, ταξίδεψα με τον πατέρα μου στην Πούνα της Ινδίας. Ο ίδιος είχε επισκεφθεί λίγα χρόνια πριν το Άσραμ του Όσο και είχε έρθει σε επαφή με τον διαλογισμό και τις ενεργειακές θεραπείες.


Έτσι, πήγα με περιέργεια σε ένα πολύ εκκεντρικό και μυστήριο μέρος και άρχισα να βιώνω την εμπειρία του. Εκεί, σε μια μεγάλη οβάλ αίθουσα με μαλακό μαρμάρινο πάτωμα και συστάδες δέντρων για τοίχους, ξεκίνησα να εξασκώ κάποια τεχνική διαλογισμού από αυτές που διδάσκονταν στο καθημερινό πρόγραμμα και χωρίς να το καταλάβω βρέθηκα σε κατάσταση έκστασης. Αυτή η εμπειρία με συγκλόνισε και άλλαξε την αντίληψή μου για τα πράγματα. Δεν πήγα πουθενά αλλού στην Ινδία.

Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès Facebook Twitter
Η μεγαλύτερη επιρροή στην τέχνη του Ηλία Καφούρου προέρχεται από τη μουσική. Φωτο: Natasha Killova

Όταν επέστρεψα στην Ελλάδα, άρχισα να εκνευρίζω τους φίλους μου, κάνοντάς τους κατήχηση για τον διαλογισμό, προσπαθώντας ανεπιτυχώς να κινήσω το ενδιαφέρον τους προς αυτή την κατεύθυνση, ελπίζοντας πως θα βίωναν και εκείνοι την εμπειρία του θαυμαστού αυτού αόρατου κόσμου που είχα ανακαλύψει» μου λέει χαμογελώντας.


Όταν πέρασε στην Καλών Τεχνών της Αθήνας, τις πρώτες εβδομάδες ένιωθε τέλεια, μου λέει. Έπειτα όμως το συναίσθημα της επιτυχίας ξέφτισε και αναρωτιόταν τι έκανε εκεί. Αν και αγαπούσε τη σπουδή της ζωγραφικής, δεν μπορούσε, σε μεγάλο βαθμό, να συνδεθεί με τη σύγχρονη τέχνη και τη σημασία της. Είχε την πεποίθηση πως ήταν υπερεκτιμημένη και πως η ουσία της ζωής τής διαφεύγει.


Η Κόστα Ρίκα αποτελεί άλλο ένα μεγάλο κεφάλαιο στη ζωή του Ηλία Καφούρου, που άρχισε να ξεδιπλώνεται όταν αποφάσισε να ταξιδέψει εκεί μαζί με κάποιους Έλληνες φίλους που είχε γνωρίσει στο Άσραμ του Όσο.

«Εκεί ζούσαμε στο τροπικό δάσος, αρχικά σε σκηνές, παρέα με την εξωτική πανίδα της περιοχής, μέσα σε μια τεράστια έκταση που είχαν αγοράσει δωρητές και μέτοχοι του εγχειρήματος. Κάναμε διαλογισμό, θεραπείες και σεμινάρια, όπως και στην Ινδία, και ταυτόχρονα κατασκευάζαμε σιγά-σιγά την απαραίτητη υποδομή για τη λειτουργία της κοινότητας.

»Το φυσικό περιβάλλον ήταν μαγικό: οι ήχοι από τα πουλιά και τα ζώα, η θεραπευτική ενέργεια του τροπικού δάσους, το οξυγόνο. Ήμουν στον παράδεισο. Στήναμε επικά πάρτι στη μέση του πουθενά και απολαμβάναμε τις τροπικές παραλίες που βρίσκονταν εκεί κοντά. Αυτά, για λίγους μήνες τον χρόνο».

Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès Facebook Twitter
Ο χώρος στο εργαστήριο του Ηλία Καφούρου είναι όπως περιμένει κανείς πως θα είναι, πάνω-κάτω, το εργαστήριο ενός εικαστικού. Φωτο: Natasha Killova
Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès Facebook Twitter
Copi the cat


Μου λέει ότι η μεγαλύτερη επιρροή στην τέχνη του προέρχεται από τη μουσική. «Η προσπάθειά μου να κατασκευάσω ένα εικαστικό σχήμα για τον τρόπο που λειτουργεί η ενέργεια εικονοποιήθηκε για πρώτη φορά στο μυαλό μου μέσα από ένα κομμάτι ψυχεδελικής τρανς μουσικής σε ένα πάρτι στην Κόστα Ρίκα, όπου είχα απορροφηθεί πλήρως από τους ήχους του κομματιού που κατέφθαναν ογκώδεις και γεμάτοι υφές από την ένταση των ηχείων και το μπάσο και έμοιαζαν με έπιπλα στα οποία είχα αναπαυθεί απολαυστικά, ώσπου τελείωσε το κομμάτι και εξαφανίστηκα μαζί με τον τελευταίο ήχο που σταδιακά χάθηκε στη σιωπή».


Με υποτροφία του ιδρύματος Fulbright, ο Ηλίας Καφούρος έζησε για λίγο και στη Νέα Υόρκη. Τον Ιούνιο του '14 βρισκόταν στον τελευταίο μήνα της υποτροφίας, όταν έλαβε ένα e-mail από τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Hermès, Pierre-Alexis Dumas, όπου του έγραφε ότι είδε τη δουλειά του στην ιστοσελίδα του και του άρεσε πολύ.

«Έπειτα με ρώτησε αν θα ήμουν διατεθειμένος να επισκεφθώ την Hermès στο Παρίσι, να με ξεναγήσουν στο μουσείο του οίκου, να γνωρίσω τους ανθρώπους και τη φιλοσοφία της εταιρείας και να συζητήσουμε πάνω στην πιθανότητα δημιουργίας ενός σχεδίου για μαντίλι. Φυσικά συμφώνησα με ενθουσιασμό και ορίσαμε το ραντεβού μας για το φθινόπωρο».

Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès Facebook Twitter
«Η αγάπη των ανθρώπων της Hermès για τη διαδικασία της δημιουργίας και τη λεπτομέρεια, ο σεβασμός τους προς τον δημιουργό και ο ενθουσιασμός τους για τις νέες ιδέες ήταν στοιχεία που με εντυπωσίασαν βαθιά».
Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès Facebook Twitter
Ένα από τα μαντήλια που σχεδίασε για τον οίκο Hermès.


Έναν μήνα αργότερα έστειλε προσχέδια με τις προτάσεις του και του απάντησαν πως ήθελαν να προχωρήσουν με τρία από αυτά. «Από την πρώτη μας συνάντηση, τη συνεχή επικοινωνία και την παράδοση των τελικών σχεδίων μέχρι τις επισκέψεις για την παρουσίαση των ολοκληρωμένων πλέον μαντιλιών, η συνεργασία μας με γέμιζε χαρά και έμπνευση.

»Η αγάπη των ανθρώπων της Hermès για τη διαδικασία της δημιουργίας και τη λεπτομέρεια, ο σεβασμός τους προς τον δημιουργό και ο ενθουσιασμός τους για τις νέες ιδέες ήταν στοιχεία που με εντυπωσίασαν βαθιά».


Όμως ο Ηλίας Καφούρος παραμένει προσγειωμένος και συνεχίζει το έργο του στην Αθήνα. «Ένα μεγάλο κομμάτι του συστήματος της σύγχρονης τέχνης δεν με αφορά. Με αφορά οτιδήποτε προσανατολίζεται στην κατεύθυνση ενός πλαισίου που διευκολύνει την παραγωγή και επικοινωνία του έργου των καλλιτεχνών.

»Την παρούσα στιγμή αισθάνομαι σύγχυση. Θα ήθελα να επιστρέψω κάποια στιγμή στην Κόστα Ρίκα, να συναντήσω τους φίλους που έχω να δω χρόνια και να περάσω μερικές βδομάδες μαζί με την οικογένειά μου μέσα στο τροπικό δάσος. Επίσης, θα ήθελα να επαναλάβουμε το ταξίδι που είχαμε κάνει με αυτοκινούμενο τροχόσπιτο με τους φίλους μου στην Αμερική. Τα υπόλοιπα ταξίδια που θέλω να κάνω έχουν να κάνουν με την τέχνη».

Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès Facebook Twitter
Φωτο: Natasha Killova
Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès Facebook Twitter
Φωτο: Natasha Killova

Δείτε μερικά έργα του Ηλία Καφούρου σε slideshow:

Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès Facebook Twitter
Panic room residency, 2016.
Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès Facebook Twitter
Set and Setting, 2016.
Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès Facebook Twitter
Security, 2017.
Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès Facebook Twitter
Seeworthy, 2016.
Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès Facebook Twitter
Inside information, 2017.
Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès Facebook Twitter
The New York St. George experiment, 2014.
|article_full|

www.instagram.com/eliaskafouros

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ