Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès Facebook Twitter
«Η αγάπη των ανθρώπων της Hermès για τη διαδικασία της δημιουργίας και τη λεπτομέρεια, ο σεβασμός τους προς τον δημιουργό και ο ενθουσιασμός τους για τις νέες ιδέες ήταν στοιχεία που με εντυπωσίασαν βαθιά». Φωτο: Natasha Killova

Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès

0

Ανοίγοντας την πόρτα του εργαστηρίου του Ηλία Καφούρου, στη γειτονιά των Ελληνορώσων, αντικρίζω έναν γοητευτικό και ήρεμο νέο με καταγάλανα μάτια και ευγενικό βλέμμα και έναν χώρο που είναι όπως περιμένει κανείς πως θα είναι, πάνω-κάτω, το εργαστήριο ενός εικαστικού.

Γεμάτος με εργαλεία, μελάνια, μισοτελειωμένα έργα και άλλα έτοιμα, τυλιγμένα με πλαστικά να στέκονται γερμένα στους τοίχους, άπειρες σημειώσεις. Τα παράθυρα και οι μπαλκονόπορτές του κοιτάνε σε ακάλυπτους πολυκατοικιών, στα διαμερίσματα απέναντι.


Ο Ηλίας έρχεται στο εργαστήριό του καθημερινά. «Αισθάνομαι την τέχνη μου συνδεδεμένη με την Αθήνα. Ίσως να μην την άντεχα χωρίς αυτό. Έρχομαι εδώ και δουλεύω από νωρίς το πρωί μέχρι το μεσημέρι και την υπόλοιπη μέρα την περνώ με την οικογένειά μου» μου λέει, εξηγώντας ότι πριν από δύο χρόνια έγινε και πατέρας.

Ένα μεγάλο κομμάτι του συστήματος της σύγχρονης τέχνης δεν με αφορά. Με αφορά οτιδήποτε προσανατολίζεται στην κατεύθυνση ενός πλαισίου που διευκολύνει την παραγωγή και επικοινωνία του έργου των καλλιτεχνών.


Όμως είχε μείνει μακριά απ' όλο αυτό για αρκετά χρόνια. Ένα ταξίδι στην Ινδία, στην ηλικία περίπου των 18 χρόνων, στάθηκε καθοριστικό για την εξέλιξή του. «Πριν από την εισαγωγή μου στην Καλών Τεχνών, ταξίδεψα με τον πατέρα μου στην Πούνα της Ινδίας. Ο ίδιος είχε επισκεφθεί λίγα χρόνια πριν το Άσραμ του Όσο και είχε έρθει σε επαφή με τον διαλογισμό και τις ενεργειακές θεραπείες.


Έτσι, πήγα με περιέργεια σε ένα πολύ εκκεντρικό και μυστήριο μέρος και άρχισα να βιώνω την εμπειρία του. Εκεί, σε μια μεγάλη οβάλ αίθουσα με μαλακό μαρμάρινο πάτωμα και συστάδες δέντρων για τοίχους, ξεκίνησα να εξασκώ κάποια τεχνική διαλογισμού από αυτές που διδάσκονταν στο καθημερινό πρόγραμμα και χωρίς να το καταλάβω βρέθηκα σε κατάσταση έκστασης. Αυτή η εμπειρία με συγκλόνισε και άλλαξε την αντίληψή μου για τα πράγματα. Δεν πήγα πουθενά αλλού στην Ινδία.

Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès Facebook Twitter
Η μεγαλύτερη επιρροή στην τέχνη του Ηλία Καφούρου προέρχεται από τη μουσική. Φωτο: Natasha Killova

Όταν επέστρεψα στην Ελλάδα, άρχισα να εκνευρίζω τους φίλους μου, κάνοντάς τους κατήχηση για τον διαλογισμό, προσπαθώντας ανεπιτυχώς να κινήσω το ενδιαφέρον τους προς αυτή την κατεύθυνση, ελπίζοντας πως θα βίωναν και εκείνοι την εμπειρία του θαυμαστού αυτού αόρατου κόσμου που είχα ανακαλύψει» μου λέει χαμογελώντας.


Όταν πέρασε στην Καλών Τεχνών της Αθήνας, τις πρώτες εβδομάδες ένιωθε τέλεια, μου λέει. Έπειτα όμως το συναίσθημα της επιτυχίας ξέφτισε και αναρωτιόταν τι έκανε εκεί. Αν και αγαπούσε τη σπουδή της ζωγραφικής, δεν μπορούσε, σε μεγάλο βαθμό, να συνδεθεί με τη σύγχρονη τέχνη και τη σημασία της. Είχε την πεποίθηση πως ήταν υπερεκτιμημένη και πως η ουσία της ζωής τής διαφεύγει.


Η Κόστα Ρίκα αποτελεί άλλο ένα μεγάλο κεφάλαιο στη ζωή του Ηλία Καφούρου, που άρχισε να ξεδιπλώνεται όταν αποφάσισε να ταξιδέψει εκεί μαζί με κάποιους Έλληνες φίλους που είχε γνωρίσει στο Άσραμ του Όσο.

«Εκεί ζούσαμε στο τροπικό δάσος, αρχικά σε σκηνές, παρέα με την εξωτική πανίδα της περιοχής, μέσα σε μια τεράστια έκταση που είχαν αγοράσει δωρητές και μέτοχοι του εγχειρήματος. Κάναμε διαλογισμό, θεραπείες και σεμινάρια, όπως και στην Ινδία, και ταυτόχρονα κατασκευάζαμε σιγά-σιγά την απαραίτητη υποδομή για τη λειτουργία της κοινότητας.

»Το φυσικό περιβάλλον ήταν μαγικό: οι ήχοι από τα πουλιά και τα ζώα, η θεραπευτική ενέργεια του τροπικού δάσους, το οξυγόνο. Ήμουν στον παράδεισο. Στήναμε επικά πάρτι στη μέση του πουθενά και απολαμβάναμε τις τροπικές παραλίες που βρίσκονταν εκεί κοντά. Αυτά, για λίγους μήνες τον χρόνο».

Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès Facebook Twitter
Ο χώρος στο εργαστήριο του Ηλία Καφούρου είναι όπως περιμένει κανείς πως θα είναι, πάνω-κάτω, το εργαστήριο ενός εικαστικού. Φωτο: Natasha Killova
Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès Facebook Twitter
Copi the cat


Μου λέει ότι η μεγαλύτερη επιρροή στην τέχνη του προέρχεται από τη μουσική. «Η προσπάθειά μου να κατασκευάσω ένα εικαστικό σχήμα για τον τρόπο που λειτουργεί η ενέργεια εικονοποιήθηκε για πρώτη φορά στο μυαλό μου μέσα από ένα κομμάτι ψυχεδελικής τρανς μουσικής σε ένα πάρτι στην Κόστα Ρίκα, όπου είχα απορροφηθεί πλήρως από τους ήχους του κομματιού που κατέφθαναν ογκώδεις και γεμάτοι υφές από την ένταση των ηχείων και το μπάσο και έμοιαζαν με έπιπλα στα οποία είχα αναπαυθεί απολαυστικά, ώσπου τελείωσε το κομμάτι και εξαφανίστηκα μαζί με τον τελευταίο ήχο που σταδιακά χάθηκε στη σιωπή».


Με υποτροφία του ιδρύματος Fulbright, ο Ηλίας Καφούρος έζησε για λίγο και στη Νέα Υόρκη. Τον Ιούνιο του '14 βρισκόταν στον τελευταίο μήνα της υποτροφίας, όταν έλαβε ένα e-mail από τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Hermès, Pierre-Alexis Dumas, όπου του έγραφε ότι είδε τη δουλειά του στην ιστοσελίδα του και του άρεσε πολύ.

«Έπειτα με ρώτησε αν θα ήμουν διατεθειμένος να επισκεφθώ την Hermès στο Παρίσι, να με ξεναγήσουν στο μουσείο του οίκου, να γνωρίσω τους ανθρώπους και τη φιλοσοφία της εταιρείας και να συζητήσουμε πάνω στην πιθανότητα δημιουργίας ενός σχεδίου για μαντίλι. Φυσικά συμφώνησα με ενθουσιασμό και ορίσαμε το ραντεβού μας για το φθινόπωρο».

Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès Facebook Twitter
«Η αγάπη των ανθρώπων της Hermès για τη διαδικασία της δημιουργίας και τη λεπτομέρεια, ο σεβασμός τους προς τον δημιουργό και ο ενθουσιασμός τους για τις νέες ιδέες ήταν στοιχεία που με εντυπωσίασαν βαθιά».
Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès Facebook Twitter
Ένα από τα μαντήλια που σχεδίασε για τον οίκο Hermès.


Έναν μήνα αργότερα έστειλε προσχέδια με τις προτάσεις του και του απάντησαν πως ήθελαν να προχωρήσουν με τρία από αυτά. «Από την πρώτη μας συνάντηση, τη συνεχή επικοινωνία και την παράδοση των τελικών σχεδίων μέχρι τις επισκέψεις για την παρουσίαση των ολοκληρωμένων πλέον μαντιλιών, η συνεργασία μας με γέμιζε χαρά και έμπνευση.

»Η αγάπη των ανθρώπων της Hermès για τη διαδικασία της δημιουργίας και τη λεπτομέρεια, ο σεβασμός τους προς τον δημιουργό και ο ενθουσιασμός τους για τις νέες ιδέες ήταν στοιχεία που με εντυπωσίασαν βαθιά».


Όμως ο Ηλίας Καφούρος παραμένει προσγειωμένος και συνεχίζει το έργο του στην Αθήνα. «Ένα μεγάλο κομμάτι του συστήματος της σύγχρονης τέχνης δεν με αφορά. Με αφορά οτιδήποτε προσανατολίζεται στην κατεύθυνση ενός πλαισίου που διευκολύνει την παραγωγή και επικοινωνία του έργου των καλλιτεχνών.

»Την παρούσα στιγμή αισθάνομαι σύγχυση. Θα ήθελα να επιστρέψω κάποια στιγμή στην Κόστα Ρίκα, να συναντήσω τους φίλους που έχω να δω χρόνια και να περάσω μερικές βδομάδες μαζί με την οικογένειά μου μέσα στο τροπικό δάσος. Επίσης, θα ήθελα να επαναλάβουμε το ταξίδι που είχαμε κάνει με αυτοκινούμενο τροχόσπιτο με τους φίλους μου στην Αμερική. Τα υπόλοιπα ταξίδια που θέλω να κάνω έχουν να κάνουν με την τέχνη».

Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès Facebook Twitter
Φωτο: Natasha Killova
Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès Facebook Twitter
Φωτο: Natasha Killova

Δείτε μερικά έργα του Ηλία Καφούρου σε slideshow:

Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès Facebook Twitter
Panic room residency, 2016.
Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès Facebook Twitter
Set and Setting, 2016.
Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès Facebook Twitter
Security, 2017.
Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès Facebook Twitter
Seeworthy, 2016.
Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès Facebook Twitter
Inside information, 2017.
Η τέχνη του Ηλία Καφούρου επικοινωνεί με το τροπικό δάσος της Κόστα Ρίκα και το ατελιέ της Hermès Facebook Twitter
The New York St. George experiment, 2014.
|article_full|

www.instagram.com/eliaskafouros

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ