Μικρό αντίο στον Κώστα Πανιάρα (1934 Κιάτο Κορινθίας - 2014 Αθήνα)

Μικρό αντίο στον Κώστα Πανιάρα (1934 Κιάτο Κορινθίας - 2014 Αθήνα) Facebook Twitter
1
Μικρό αντίο στον Κώστα Πανιάρα (1934 Κιάτο Κορινθίας - 2014 Αθήνα) Facebook Twitter

Γεννημένος στο Κιάτο Κορινθίας σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών με δάσκαλο τον Γιάννη Μόραλη, ενώ παράλληλα παρακολουθούσε μαθήματα κοντά στην Ελένη Ζογγολοπούλου. Το 1956 παρουσίασε την πρώτη του έκθεση στην Αθήνα και λίγο μετά εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, όπου σπούδασε στην École des Beaux-Arts λιθογραφία, ζωγραφική με τον Αντρέ Λοτ, ψηφιδωτό και φρέσκο με τον Τζίνο Σεβερινί. Κέντρο της διεθνούς τέχνης το μεταπολεμικό Παρίσι του έδωσε όλα όσα χρειαζόταν για να εξελιχτεί καλλιτεχνικά. Τη μεγάλη γνώση, την ελευθερία έκφρασης, την απομόνωση να πειραματιστεί, τον διάλογο με τους ομότεχνους του, τις σπουδαίες γκαλερί. Σύντομα άρχισε να πηγαινοέρχεται στη Νέα Υόρκη, η μητρόπολη η οποία επίσης έμελε να παίξει σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη του όπου ο Αλέξανδρος Ιόλας τον πήρε υπό την προστασία του κι άρχισε να του οργανώνει εκθέσεις. Αμέτρητες παραγγελίες, μεγάλη παραγωγή συχνά μεγάλης κλίμακας. Τότε ήταν που ξεκίνησε και τα ταξίδια του στην Άπω Ανατολή και την Περσία. Μετά από είκοσι χρόνια το 1975 η νοσταλγία τον έκανε να επιστρέψει οριστικά στην Ελλάδα, αν και ποτέ δεν την είχε εγκαταλείψει καθώς συχνά λάμβανε μέρος σε ομαδικές εκθέσεις.

Μικρό αντίο στον Κώστα Πανιάρα (1934 Κιάτο Κορινθίας - 2014 Αθήνα) Facebook Twitter
Πανιάρας Κώστας (1934 )Μέρα και νύχτα, 1983Από τη σειρά "Μέρα και νύχτα"Βινύλ σε μουσαμά , 200 x 100 εκ.Αρ. έργου: Π.6878Eθνική Πινακοθήκη

Eνέταξε τη ζωγραφική και τη γλυπτική του σε εγκαταστάσεις/ installations και γλυπτικά περιβάλλοντα όπου οι συμβολισμοί και η κυριαρχία των χρωμάτων υπογράμμιζαν την αδιαμφισβήτητη ταυτότητα του.

Μικρό αντίο στον Κώστα Πανιάρα (1934 Κιάτο Κορινθίας - 2014 Αθήνα) Facebook Twitter
Έργο από την έκθεση «Πέντε, επί Πέντε, επί Πέντε»


Αντισυμβατικός, φαντασμαγορικός, η ζωγραφική του - συνθέσεις επάνω σε μεγάλες επιφάνειες-, χαρακτηρίζεται από τους έντονους, σχεδόν εκτυφλωτικούς χρωματισμούς, το κόκκινο, το μπλε, το λευκό αλλά και η υπόλοιπη παλέτα, πράσινο και κίτρινο, όπως επίσης το χρώμα του χρυσού και το ασημιού. Συχνά χρησιμοποιούσε πτυχωτό πλαστικό σπάζοντας την παραδοσιακή φόρμα των ταμπλό κι έτσι προσδίδοντας στα έργα του ανάγλυφη, κυματιστή μορφή. Πάντα σε αναζήτηση του ελληνικού ψυχισμού και του ελληνικού τοπίου με μία παράδοξη, ανεικονική, και μεταφυσική αναπαράσταση του. Το ίδιο εφάρμοζε και στα γλυπτά του που παραπέμπουν στην κλασσική ελληνική αγαλματοποιία αλλά με την επέμβαση χρωμάτων προκαλώντας τη διαφορετική ερμηνεία τους. Σε μία διάθεση να απλώσει τη δημιουργικότητα του ενέταξε τη ζωγραφική και τη γλυπτική του σε εγκαταστάσεις/ installations και γλυπτικά περιβάλλοντα όπου οι συμβολισμοί και η κυριαρχία των χρωμάτων υπογράμμιζαν την αδιαμφισβήτητη ταυτότητα του.

Μικρό αντίο στον Κώστα Πανιάρα (1934 Κιάτο Κορινθίας - 2014 Αθήνα) Facebook Twitter
Πίνακας από τη σειρά έργων «Οι Εποχές, ένα πρόσχημα»


Το 1984 η Πινακοθήκη Πιερίδη οργάνωσε και παρουσίασε αναδρομική έκθεση του έργου του. Παρόλ' αυτά δεν έπαψε να δημιουργεί και να εκθέτει ακατάπαυστα ενώ τα τελευταία χρόνια είχε δηλώσει ότι πολύ θα τον διασκέδαζε να μπορούσε να ζωγραφίσει με νέα παιδιά γκραφίτι στους τοίχους της πόλης! Απεβίωσε χθες Τρίτη 14 Οκτωβρίου, σε ηλικία 80 χρονών.

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ

σχόλια

1 σχόλια
Ένας πολύ σημαντικός καλλιτέχνης που είχα την ευκαιρία να τον γνωρίσω και ως άνθρωπο. Πάντα προσηνής και ευγενικός. Και με ωραία πράγματα να σου πει και να μοιραστεί μαζί σου.