Μικρό αντίο στον Κώστα Πανιάρα (1934 Κιάτο Κορινθίας - 2014 Αθήνα)

Μικρό αντίο στον Κώστα Πανιάρα (1934 Κιάτο Κορινθίας - 2014 Αθήνα) Facebook Twitter
1
Μικρό αντίο στον Κώστα Πανιάρα (1934 Κιάτο Κορινθίας - 2014 Αθήνα) Facebook Twitter

Γεννημένος στο Κιάτο Κορινθίας σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών με δάσκαλο τον Γιάννη Μόραλη, ενώ παράλληλα παρακολουθούσε μαθήματα κοντά στην Ελένη Ζογγολοπούλου. Το 1956 παρουσίασε την πρώτη του έκθεση στην Αθήνα και λίγο μετά εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, όπου σπούδασε στην École des Beaux-Arts λιθογραφία, ζωγραφική με τον Αντρέ Λοτ, ψηφιδωτό και φρέσκο με τον Τζίνο Σεβερινί. Κέντρο της διεθνούς τέχνης το μεταπολεμικό Παρίσι του έδωσε όλα όσα χρειαζόταν για να εξελιχτεί καλλιτεχνικά. Τη μεγάλη γνώση, την ελευθερία έκφρασης, την απομόνωση να πειραματιστεί, τον διάλογο με τους ομότεχνους του, τις σπουδαίες γκαλερί. Σύντομα άρχισε να πηγαινοέρχεται στη Νέα Υόρκη, η μητρόπολη η οποία επίσης έμελε να παίξει σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη του όπου ο Αλέξανδρος Ιόλας τον πήρε υπό την προστασία του κι άρχισε να του οργανώνει εκθέσεις. Αμέτρητες παραγγελίες, μεγάλη παραγωγή συχνά μεγάλης κλίμακας. Τότε ήταν που ξεκίνησε και τα ταξίδια του στην Άπω Ανατολή και την Περσία. Μετά από είκοσι χρόνια το 1975 η νοσταλγία τον έκανε να επιστρέψει οριστικά στην Ελλάδα, αν και ποτέ δεν την είχε εγκαταλείψει καθώς συχνά λάμβανε μέρος σε ομαδικές εκθέσεις.

Μικρό αντίο στον Κώστα Πανιάρα (1934 Κιάτο Κορινθίας - 2014 Αθήνα) Facebook Twitter
Πανιάρας Κώστας (1934 )Μέρα και νύχτα, 1983Από τη σειρά "Μέρα και νύχτα"Βινύλ σε μουσαμά , 200 x 100 εκ.Αρ. έργου: Π.6878Eθνική Πινακοθήκη

Eνέταξε τη ζωγραφική και τη γλυπτική του σε εγκαταστάσεις/ installations και γλυπτικά περιβάλλοντα όπου οι συμβολισμοί και η κυριαρχία των χρωμάτων υπογράμμιζαν την αδιαμφισβήτητη ταυτότητα του.

Μικρό αντίο στον Κώστα Πανιάρα (1934 Κιάτο Κορινθίας - 2014 Αθήνα) Facebook Twitter
Έργο από την έκθεση «Πέντε, επί Πέντε, επί Πέντε»


Αντισυμβατικός, φαντασμαγορικός, η ζωγραφική του - συνθέσεις επάνω σε μεγάλες επιφάνειες-, χαρακτηρίζεται από τους έντονους, σχεδόν εκτυφλωτικούς χρωματισμούς, το κόκκινο, το μπλε, το λευκό αλλά και η υπόλοιπη παλέτα, πράσινο και κίτρινο, όπως επίσης το χρώμα του χρυσού και το ασημιού. Συχνά χρησιμοποιούσε πτυχωτό πλαστικό σπάζοντας την παραδοσιακή φόρμα των ταμπλό κι έτσι προσδίδοντας στα έργα του ανάγλυφη, κυματιστή μορφή. Πάντα σε αναζήτηση του ελληνικού ψυχισμού και του ελληνικού τοπίου με μία παράδοξη, ανεικονική, και μεταφυσική αναπαράσταση του. Το ίδιο εφάρμοζε και στα γλυπτά του που παραπέμπουν στην κλασσική ελληνική αγαλματοποιία αλλά με την επέμβαση χρωμάτων προκαλώντας τη διαφορετική ερμηνεία τους. Σε μία διάθεση να απλώσει τη δημιουργικότητα του ενέταξε τη ζωγραφική και τη γλυπτική του σε εγκαταστάσεις/ installations και γλυπτικά περιβάλλοντα όπου οι συμβολισμοί και η κυριαρχία των χρωμάτων υπογράμμιζαν την αδιαμφισβήτητη ταυτότητα του.

Μικρό αντίο στον Κώστα Πανιάρα (1934 Κιάτο Κορινθίας - 2014 Αθήνα) Facebook Twitter
Πίνακας από τη σειρά έργων «Οι Εποχές, ένα πρόσχημα»


Το 1984 η Πινακοθήκη Πιερίδη οργάνωσε και παρουσίασε αναδρομική έκθεση του έργου του. Παρόλ' αυτά δεν έπαψε να δημιουργεί και να εκθέτει ακατάπαυστα ενώ τα τελευταία χρόνια είχε δηλώσει ότι πολύ θα τον διασκέδαζε να μπορούσε να ζωγραφίσει με νέα παιδιά γκραφίτι στους τοίχους της πόλης! Απεβίωσε χθες Τρίτη 14 Οκτωβρίου, σε ηλικία 80 χρονών.

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια
Ένας πολύ σημαντικός καλλιτέχνης που είχα την ευκαιρία να τον γνωρίσω και ως άνθρωπο. Πάντα προσηνής και ευγενικός. Και με ωραία πράγματα να σου πει και να μοιραστεί μαζί σου.