Μικρό αντίο στον Κώστα Πανιάρα (1934 Κιάτο Κορινθίας - 2014 Αθήνα)

Μικρό αντίο στον Κώστα Πανιάρα (1934 Κιάτο Κορινθίας - 2014 Αθήνα) Facebook Twitter
1
Μικρό αντίο στον Κώστα Πανιάρα (1934 Κιάτο Κορινθίας - 2014 Αθήνα) Facebook Twitter

Γεννημένος στο Κιάτο Κορινθίας σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών με δάσκαλο τον Γιάννη Μόραλη, ενώ παράλληλα παρακολουθούσε μαθήματα κοντά στην Ελένη Ζογγολοπούλου. Το 1956 παρουσίασε την πρώτη του έκθεση στην Αθήνα και λίγο μετά εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, όπου σπούδασε στην École des Beaux-Arts λιθογραφία, ζωγραφική με τον Αντρέ Λοτ, ψηφιδωτό και φρέσκο με τον Τζίνο Σεβερινί. Κέντρο της διεθνούς τέχνης το μεταπολεμικό Παρίσι του έδωσε όλα όσα χρειαζόταν για να εξελιχτεί καλλιτεχνικά. Τη μεγάλη γνώση, την ελευθερία έκφρασης, την απομόνωση να πειραματιστεί, τον διάλογο με τους ομότεχνους του, τις σπουδαίες γκαλερί. Σύντομα άρχισε να πηγαινοέρχεται στη Νέα Υόρκη, η μητρόπολη η οποία επίσης έμελε να παίξει σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη του όπου ο Αλέξανδρος Ιόλας τον πήρε υπό την προστασία του κι άρχισε να του οργανώνει εκθέσεις. Αμέτρητες παραγγελίες, μεγάλη παραγωγή συχνά μεγάλης κλίμακας. Τότε ήταν που ξεκίνησε και τα ταξίδια του στην Άπω Ανατολή και την Περσία. Μετά από είκοσι χρόνια το 1975 η νοσταλγία τον έκανε να επιστρέψει οριστικά στην Ελλάδα, αν και ποτέ δεν την είχε εγκαταλείψει καθώς συχνά λάμβανε μέρος σε ομαδικές εκθέσεις.

Μικρό αντίο στον Κώστα Πανιάρα (1934 Κιάτο Κορινθίας - 2014 Αθήνα) Facebook Twitter
Πανιάρας Κώστας (1934 )Μέρα και νύχτα, 1983Από τη σειρά "Μέρα και νύχτα"Βινύλ σε μουσαμά , 200 x 100 εκ.Αρ. έργου: Π.6878Eθνική Πινακοθήκη

Eνέταξε τη ζωγραφική και τη γλυπτική του σε εγκαταστάσεις/ installations και γλυπτικά περιβάλλοντα όπου οι συμβολισμοί και η κυριαρχία των χρωμάτων υπογράμμιζαν την αδιαμφισβήτητη ταυτότητα του.

Μικρό αντίο στον Κώστα Πανιάρα (1934 Κιάτο Κορινθίας - 2014 Αθήνα) Facebook Twitter
Έργο από την έκθεση «Πέντε, επί Πέντε, επί Πέντε»


Αντισυμβατικός, φαντασμαγορικός, η ζωγραφική του - συνθέσεις επάνω σε μεγάλες επιφάνειες-, χαρακτηρίζεται από τους έντονους, σχεδόν εκτυφλωτικούς χρωματισμούς, το κόκκινο, το μπλε, το λευκό αλλά και η υπόλοιπη παλέτα, πράσινο και κίτρινο, όπως επίσης το χρώμα του χρυσού και το ασημιού. Συχνά χρησιμοποιούσε πτυχωτό πλαστικό σπάζοντας την παραδοσιακή φόρμα των ταμπλό κι έτσι προσδίδοντας στα έργα του ανάγλυφη, κυματιστή μορφή. Πάντα σε αναζήτηση του ελληνικού ψυχισμού και του ελληνικού τοπίου με μία παράδοξη, ανεικονική, και μεταφυσική αναπαράσταση του. Το ίδιο εφάρμοζε και στα γλυπτά του που παραπέμπουν στην κλασσική ελληνική αγαλματοποιία αλλά με την επέμβαση χρωμάτων προκαλώντας τη διαφορετική ερμηνεία τους. Σε μία διάθεση να απλώσει τη δημιουργικότητα του ενέταξε τη ζωγραφική και τη γλυπτική του σε εγκαταστάσεις/ installations και γλυπτικά περιβάλλοντα όπου οι συμβολισμοί και η κυριαρχία των χρωμάτων υπογράμμιζαν την αδιαμφισβήτητη ταυτότητα του.

Μικρό αντίο στον Κώστα Πανιάρα (1934 Κιάτο Κορινθίας - 2014 Αθήνα) Facebook Twitter
Πίνακας από τη σειρά έργων «Οι Εποχές, ένα πρόσχημα»


Το 1984 η Πινακοθήκη Πιερίδη οργάνωσε και παρουσίασε αναδρομική έκθεση του έργου του. Παρόλ' αυτά δεν έπαψε να δημιουργεί και να εκθέτει ακατάπαυστα ενώ τα τελευταία χρόνια είχε δηλώσει ότι πολύ θα τον διασκέδαζε να μπορούσε να ζωγραφίσει με νέα παιδιά γκραφίτι στους τοίχους της πόλης! Απεβίωσε χθες Τρίτη 14 Οκτωβρίου, σε ηλικία 80 χρονών.

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια
Ένας πολύ σημαντικός καλλιτέχνης που είχα την ευκαιρία να τον γνωρίσω και ως άνθρωπο. Πάντα προσηνής και ευγενικός. Και με ωραία πράγματα να σου πει και να μοιραστεί μαζί σου.