Μια γαμήλια τούρτα 12 μέτρων, κυριολεκτικά έργο τέχνης

Μια γαμήλια τούρτα 12 μέτρων, κυριολεκτικά έργο τέχνης Facebook Twitter
Το "Wedding Cake" αποτίνει φόρο τιμής στα βικτοριανά πάρτι φιλοξενώντας σύγχρονα, ενώ μπορεί να επιλέξει κανείς να παντρευτεί μπροστά σε αυτή την τεράστια γαμήλια τούρτα, μακριά από συμβάσεις ή παραδόσεις. Είναι ένας ναός της ανθρώπινης χαράς, ένας πύργος αγάπης. Φωτ.: Chris Lacey
0

Η γεννημένη στην Πορτογαλία 51χρονη Joana Vasconcelos βρίσκει πάντα έναν τρόπο να συνδεθεί με την κοινωνία, να τη σχολιάσει και να κλείσει με χιούμορ το μάτι στους επισκέπτες των μεγάλης κλίμακας εγκαταστάσεών της.

Αυτήν τη φορά έστησε το νέο της έργο, «Wedding Cake», στους κήπους του Waddesdon, ενός μοναδικού κάστρου στο Chilterns.

Το Waddesdon Manor, το σπίτι που χτίστηκε από τον Ferdinand de Rothschild, ο οποίος αγόρασε αυτό το κτήμα κοντά στο Aylesbury το 1874, είναι ένας πύργος γαλλικού στυλ στην κορυφή ενός ψηλού λόφου, ανάμεσα σε όμορφα διαμορφωμένα δάση, ενώ προσεγγίζεται και από απότομα μονοπάτια μέσα από βράχους. Αυτό το παραμυθένιο μέρος χτίστηκε για να στεγάσει τη συλλογή έργων τέχνης του de Rothschild και να φιλοξενεί πάρτι και γιορτές. Ο τότε μελλοντικός Εδουάρδος Ζ' και οι ερωμένες του ήταν συχνοί καλεσμένοι στα πάρτι που έδινε ο ιδιοκτήτης. Μάλιστα, το σπίτι επισκέφθηκε και η βασίλισσα Βικτώρια, η οποία εντυπωσιάστηκε τόσο πολύ από το πρωτοποριακό σύστημα ηλεκτρισμού του σπιτιού, που ζητούσε συνέχεια να ανάβουν και να σβήνουν τα φώτα. Οι εσωτερικοί χώροι είναι ένας τόπος φαντασίας που αποθεώνει το γαλλικό στυλ, με επένδυση και ταπετσαρίες του 18ου αιώνα, σπάνιες πορσελάνες και πίνακες των Watteau και Gainsborough.

Joana Vasconcelos Facebook Twitter
Φωτ.: Arlindo Camacho for Atelier Joana Vasconcelos

Μια γαμήλια τούρτα γεμάτη τρέλα και πληθωρική δόση αγάπης

Το «Wedding Cake at Waddesdon», ένα κεραμικό γλυπτό περίπτερο ύψους 12 μέτρων με τη μορφή τριώροφης γαμήλιας τούρτας, δίνει στους επισκέπτες την ευκαιρία να μπουν μέσα σε αυτό το εκπληκτικό έργο τέχνης και να απολαύσουν μια μοναδική, πλούσια αισθητηριακή εμπειρία.

Εν μέρει γλυπτική, εν μέρει αρχιτεκτονική τρέλα στον κήπο, η εξαιρετική δομή γιορτάζει την αγάπη και τη ζωή. Είναι εμπνευσμένη από τα πληθωρικά μπαρόκ κτίρια και την παράδοση της διακοσμητικής κεραμικής της Λισαβόνας, όπου ζει και εργάζεται η  Vasconcelos. Χιλιάδες κεραμικά πλακάκια που μοιάζουν με γλάσο διακοσμούν την τούρτα, όλα φτιαγμένα σε ένα παραδοσιακό πορτογαλικό εργοστάσιο και βερνικωμένα σε απαλά ροζ, πράσινα και μπλε χρώματα, ενώ ο στολισμός της τούρτας με περίπλοκα στολίδια αποτελεί μέρος της γλυπτικής διακόσμησης.

Ο επισκέπτης μπορεί να μπει μέσα, περνώντας ανάμεσα από τα ηλεκτρικά κεριά και τις κεραμικές γοργόνες, για να βρει ένα κυκλικό γαμήλιο παρεκκλήσι με τρούλο γεμάτο φωτεινά χρώματα, στριφτές κολόνες και ακόμη πιο χαρμόσυνες φιγούρες. Ανεβαίνοντας τις σκάλες προς τις υψηλότερες βαθμίδες της τούρτας, βρίσκεται κανείς ξαφνικά πάνω από τα δέντρα, σε ένα απίστευτα φωτεινό και μεθυστικό μέρος.

Joana Vasconcelos: Μια γαμήλια τούρτα, ένα έργο γεμάτη τρέλα και σαγήνη γιορτάζει την αγάπη και τη χαρά Facebook Twitter
Ο επισκέπτης μπορεί να μπει μέσα, περνώντας ανάμεσα από τα ηλεκτρικά κεριά και τις κεραμικές γοργόνες, για να βρει ένα κυκλικό γαμήλιο παρεκκλήσι με τρούλο γεμάτο φωτεινά χρώματα, στριφτές κολόνες και ακόμη πιο χαρμόσυνες φιγούρες.

Το Waddesdon είναι σήμερα ένας περιζήτητος χώρος διασκέδασης. Η καλλιτέχνις λέει: «Θέλω οι άνθρωποι να έχουν τρεις διαφορετικές προσεγγίσεις στο έργο: να κοιτάζουν από έξω, να απολαμβάνουν το περιβάλλον από τα διαφορετικά επίπεδα ή τα μπαλκόνια, και να ανεβαίνουν στην κορυφή, για να ολοκληρώσουν τελικά το έργο τέχνης με την παρουσία τους. Πάνω από όλα, πάντα το σκεφτόμουν ως ναό αγάπης».

Η Joana Vasconcelos γεννήθηκε το 1971 στο Παρίσι. Η οικογένειά της ήταν εκεί εξόριστη και επέστρεψε στην Πορτογαλία μετά την Επανάσταση των Γαρυφάλλων το 1974. Σπούδασε στο Centro de Arte & Comunicação Visual στη Λισαβόνα και το 2005 εξέθεσε στην Μπιενάλε της Βενετίας το έργο «A Noiva» («Η Νύφη»), έναν πολυέλαιο ύψους επτά μέτρων φτιαγμένο από 25.000 ταμπόν.

Το 2012 παρουσίασε το έργο της στη μεγάλη ετήσια έκθεση σύγχρονης τέχνης στο Παλάτι των Βερσαλλιών. Ήταν η πρώτη γυναίκα και η νεότερη σύγχρονη καλλιτέχνιδα που εξέθεσε στις Βερσαλλίες, ενώ το 2013 εκπροσώπησε την Πορτογαλία με ατομική έκθεση στο περίπτερο της χώρας της στην Μπιενάλε της Βενετίας. Το έργο «Trafaria Praia» εγκαταστάθηκε σε ένα αγκυροβολημένο σκάφος και ταυτόχρονα σε μια πλωτή γκαλερί τέχνης.

Joana Vasconcelos: Μια γαμήλια τούρτα, ένα έργο γεμάτη τρέλα και σαγήνη γιορτάζει την αγάπη και τη χαρά Facebook Twitter
Φωτογραφία από το εσωτερικό. Φωτ.: Chris Lacey
Joana Vasconcelos: Μια γαμήλια τούρτα, ένα έργο γεμάτη τρέλα και σαγήνη γιορτάζει την αγάπη και τη χαρά Facebook Twitter
Φωτογραφία από το εσωτερικό. Φωτ.: Chris Lacey

Το 2018 η δουλειά της παρουσιάστηκε στην αναδρομική έκθεση «I'm Your Mirror» στο Μουσείο Guggenheim στο Μπιλμπάο της Ισπανίας, έχοντας γίνει η μοναδική καλλιτέχνιδα από την Πορτογαλία που τιμήθηκε, εκθέτοντας 30 έργα που αντιπροσώπευαν 25 χρόνια της καλλιτεχνικής της πορείας. 

Το 2020, η Vasconcelos δημιούργησε ένα ογκώδες site-specific έργο, το «Valkyrie Mumbet» στο Massachusetts College of Art and Design Museum (MAAM) στη Βοστώνη. Αυτή ήταν η πρώτη της ατομική έκθεση στις Ηνωμένες Πολιτείες. Το έργο αποτελεί μέρος μιας σειράς site-specific, μεγάλης κλίμακας έργων που δημιουργεί η καλλιτέχνιδα ως φόρο τιμής σε εμπνευσμένες γυναίκες που συνδέονται με τη συγκεκριμένη τοποθεσία. Το «Valkyrie Mumbet» τιμά την Elizabeth Mumbet Freeman, μια σκλάβα από τη Μασαχουσέτη που έδωσε δικαστικούς αγώνες για να κερδίσει την ελευθερία της.

Joana Vasconcelos: Μια γαμήλια τούρτα, ένα έργο γεμάτη τρέλα και σαγήνη γιορτάζει την αγάπη και τη χαρά Facebook Twitter
Φωτ.: Chris Lacey

«Οι Έρωτες ισορροπούν παιχνιδιάρικα στα βάθρα, το νερό αναβλύζει από τα στόματα των δελφινιών και τα μικρά αγάλματα του Αγίου Αντωνίου ευλογούν τους νεόνυμφους γύρω από την πλακόστρωτη περιφέρεια του ύψους 12 μέτρων γλυπτού. Κιτς και όμορφο, παράλογο και σαγηνευτικό, αυτό μπορεί να είναι το πρώτο ολόψυχα χαρούμενο καλλιτεχνικό αριστούργημα του 21ου αιώνα» γράφει ο «Guardian» για το έργο στο Waddesdon.

Το «Wedding Cake» αποτίνει φόρο τιμής στα βικτοριανά πάρτι φιλοξενώντας σύγχρονα, ενώ μπορεί να επιλέξει κανείς να παντρευτεί μπροστά σε αυτή την τεράστια γαμήλια τούρτα, μακριά από συμβάσεις ή παραδόσεις. Είναι ένας ναός της ανθρώπινης χαράς, ένας πύργος αγάπης.

Το έργο ανοίγει για το κοινό στις 18 Ιουνίου και θα μείνει ανοιχτό μέχρι τις 26 Οκτωβρίου.

Joana Vasconcelos: Μια γαμήλια τούρτα, ένα έργο γεμάτη τρέλα και σαγήνη γιορτάζει την αγάπη και τη χαρά Facebook Twitter
Λεπτομέρεια της γαμήλιας τούρτας. Φωτ.: Lionel Balteiro / LaMousse

Με πληροφορίες από Guardian, Waddesdon Manor

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ