Μια γαμήλια τούρτα 12 μέτρων, κυριολεκτικά έργο τέχνης

Μια γαμήλια τούρτα 12 μέτρων, κυριολεκτικά έργο τέχνης Facebook Twitter
Το "Wedding Cake" αποτίνει φόρο τιμής στα βικτοριανά πάρτι φιλοξενώντας σύγχρονα, ενώ μπορεί να επιλέξει κανείς να παντρευτεί μπροστά σε αυτή την τεράστια γαμήλια τούρτα, μακριά από συμβάσεις ή παραδόσεις. Είναι ένας ναός της ανθρώπινης χαράς, ένας πύργος αγάπης. Φωτ.: Chris Lacey
0

Η γεννημένη στην Πορτογαλία 51χρονη Joana Vasconcelos βρίσκει πάντα έναν τρόπο να συνδεθεί με την κοινωνία, να τη σχολιάσει και να κλείσει με χιούμορ το μάτι στους επισκέπτες των μεγάλης κλίμακας εγκαταστάσεών της.

Αυτήν τη φορά έστησε το νέο της έργο, «Wedding Cake», στους κήπους του Waddesdon, ενός μοναδικού κάστρου στο Chilterns.

Το Waddesdon Manor, το σπίτι που χτίστηκε από τον Ferdinand de Rothschild, ο οποίος αγόρασε αυτό το κτήμα κοντά στο Aylesbury το 1874, είναι ένας πύργος γαλλικού στυλ στην κορυφή ενός ψηλού λόφου, ανάμεσα σε όμορφα διαμορφωμένα δάση, ενώ προσεγγίζεται και από απότομα μονοπάτια μέσα από βράχους. Αυτό το παραμυθένιο μέρος χτίστηκε για να στεγάσει τη συλλογή έργων τέχνης του de Rothschild και να φιλοξενεί πάρτι και γιορτές. Ο τότε μελλοντικός Εδουάρδος Ζ' και οι ερωμένες του ήταν συχνοί καλεσμένοι στα πάρτι που έδινε ο ιδιοκτήτης. Μάλιστα, το σπίτι επισκέφθηκε και η βασίλισσα Βικτώρια, η οποία εντυπωσιάστηκε τόσο πολύ από το πρωτοποριακό σύστημα ηλεκτρισμού του σπιτιού, που ζητούσε συνέχεια να ανάβουν και να σβήνουν τα φώτα. Οι εσωτερικοί χώροι είναι ένας τόπος φαντασίας που αποθεώνει το γαλλικό στυλ, με επένδυση και ταπετσαρίες του 18ου αιώνα, σπάνιες πορσελάνες και πίνακες των Watteau και Gainsborough.

Joana Vasconcelos Facebook Twitter
Φωτ.: Arlindo Camacho for Atelier Joana Vasconcelos

Μια γαμήλια τούρτα γεμάτη τρέλα και πληθωρική δόση αγάπης

Το «Wedding Cake at Waddesdon», ένα κεραμικό γλυπτό περίπτερο ύψους 12 μέτρων με τη μορφή τριώροφης γαμήλιας τούρτας, δίνει στους επισκέπτες την ευκαιρία να μπουν μέσα σε αυτό το εκπληκτικό έργο τέχνης και να απολαύσουν μια μοναδική, πλούσια αισθητηριακή εμπειρία.

Εν μέρει γλυπτική, εν μέρει αρχιτεκτονική τρέλα στον κήπο, η εξαιρετική δομή γιορτάζει την αγάπη και τη ζωή. Είναι εμπνευσμένη από τα πληθωρικά μπαρόκ κτίρια και την παράδοση της διακοσμητικής κεραμικής της Λισαβόνας, όπου ζει και εργάζεται η  Vasconcelos. Χιλιάδες κεραμικά πλακάκια που μοιάζουν με γλάσο διακοσμούν την τούρτα, όλα φτιαγμένα σε ένα παραδοσιακό πορτογαλικό εργοστάσιο και βερνικωμένα σε απαλά ροζ, πράσινα και μπλε χρώματα, ενώ ο στολισμός της τούρτας με περίπλοκα στολίδια αποτελεί μέρος της γλυπτικής διακόσμησης.

Ο επισκέπτης μπορεί να μπει μέσα, περνώντας ανάμεσα από τα ηλεκτρικά κεριά και τις κεραμικές γοργόνες, για να βρει ένα κυκλικό γαμήλιο παρεκκλήσι με τρούλο γεμάτο φωτεινά χρώματα, στριφτές κολόνες και ακόμη πιο χαρμόσυνες φιγούρες. Ανεβαίνοντας τις σκάλες προς τις υψηλότερες βαθμίδες της τούρτας, βρίσκεται κανείς ξαφνικά πάνω από τα δέντρα, σε ένα απίστευτα φωτεινό και μεθυστικό μέρος.

Joana Vasconcelos: Μια γαμήλια τούρτα, ένα έργο γεμάτη τρέλα και σαγήνη γιορτάζει την αγάπη και τη χαρά Facebook Twitter
Ο επισκέπτης μπορεί να μπει μέσα, περνώντας ανάμεσα από τα ηλεκτρικά κεριά και τις κεραμικές γοργόνες, για να βρει ένα κυκλικό γαμήλιο παρεκκλήσι με τρούλο γεμάτο φωτεινά χρώματα, στριφτές κολόνες και ακόμη πιο χαρμόσυνες φιγούρες.

Το Waddesdon είναι σήμερα ένας περιζήτητος χώρος διασκέδασης. Η καλλιτέχνις λέει: «Θέλω οι άνθρωποι να έχουν τρεις διαφορετικές προσεγγίσεις στο έργο: να κοιτάζουν από έξω, να απολαμβάνουν το περιβάλλον από τα διαφορετικά επίπεδα ή τα μπαλκόνια, και να ανεβαίνουν στην κορυφή, για να ολοκληρώσουν τελικά το έργο τέχνης με την παρουσία τους. Πάνω από όλα, πάντα το σκεφτόμουν ως ναό αγάπης».

Η Joana Vasconcelos γεννήθηκε το 1971 στο Παρίσι. Η οικογένειά της ήταν εκεί εξόριστη και επέστρεψε στην Πορτογαλία μετά την Επανάσταση των Γαρυφάλλων το 1974. Σπούδασε στο Centro de Arte & Comunicação Visual στη Λισαβόνα και το 2005 εξέθεσε στην Μπιενάλε της Βενετίας το έργο «A Noiva» («Η Νύφη»), έναν πολυέλαιο ύψους επτά μέτρων φτιαγμένο από 25.000 ταμπόν.

Το 2012 παρουσίασε το έργο της στη μεγάλη ετήσια έκθεση σύγχρονης τέχνης στο Παλάτι των Βερσαλλιών. Ήταν η πρώτη γυναίκα και η νεότερη σύγχρονη καλλιτέχνιδα που εξέθεσε στις Βερσαλλίες, ενώ το 2013 εκπροσώπησε την Πορτογαλία με ατομική έκθεση στο περίπτερο της χώρας της στην Μπιενάλε της Βενετίας. Το έργο «Trafaria Praia» εγκαταστάθηκε σε ένα αγκυροβολημένο σκάφος και ταυτόχρονα σε μια πλωτή γκαλερί τέχνης.

Joana Vasconcelos: Μια γαμήλια τούρτα, ένα έργο γεμάτη τρέλα και σαγήνη γιορτάζει την αγάπη και τη χαρά Facebook Twitter
Φωτογραφία από το εσωτερικό. Φωτ.: Chris Lacey
Joana Vasconcelos: Μια γαμήλια τούρτα, ένα έργο γεμάτη τρέλα και σαγήνη γιορτάζει την αγάπη και τη χαρά Facebook Twitter
Φωτογραφία από το εσωτερικό. Φωτ.: Chris Lacey

Το 2018 η δουλειά της παρουσιάστηκε στην αναδρομική έκθεση «I'm Your Mirror» στο Μουσείο Guggenheim στο Μπιλμπάο της Ισπανίας, έχοντας γίνει η μοναδική καλλιτέχνιδα από την Πορτογαλία που τιμήθηκε, εκθέτοντας 30 έργα που αντιπροσώπευαν 25 χρόνια της καλλιτεχνικής της πορείας. 

Το 2020, η Vasconcelos δημιούργησε ένα ογκώδες site-specific έργο, το «Valkyrie Mumbet» στο Massachusetts College of Art and Design Museum (MAAM) στη Βοστώνη. Αυτή ήταν η πρώτη της ατομική έκθεση στις Ηνωμένες Πολιτείες. Το έργο αποτελεί μέρος μιας σειράς site-specific, μεγάλης κλίμακας έργων που δημιουργεί η καλλιτέχνιδα ως φόρο τιμής σε εμπνευσμένες γυναίκες που συνδέονται με τη συγκεκριμένη τοποθεσία. Το «Valkyrie Mumbet» τιμά την Elizabeth Mumbet Freeman, μια σκλάβα από τη Μασαχουσέτη που έδωσε δικαστικούς αγώνες για να κερδίσει την ελευθερία της.

Joana Vasconcelos: Μια γαμήλια τούρτα, ένα έργο γεμάτη τρέλα και σαγήνη γιορτάζει την αγάπη και τη χαρά Facebook Twitter
Φωτ.: Chris Lacey

«Οι Έρωτες ισορροπούν παιχνιδιάρικα στα βάθρα, το νερό αναβλύζει από τα στόματα των δελφινιών και τα μικρά αγάλματα του Αγίου Αντωνίου ευλογούν τους νεόνυμφους γύρω από την πλακόστρωτη περιφέρεια του ύψους 12 μέτρων γλυπτού. Κιτς και όμορφο, παράλογο και σαγηνευτικό, αυτό μπορεί να είναι το πρώτο ολόψυχα χαρούμενο καλλιτεχνικό αριστούργημα του 21ου αιώνα» γράφει ο «Guardian» για το έργο στο Waddesdon.

Το «Wedding Cake» αποτίνει φόρο τιμής στα βικτοριανά πάρτι φιλοξενώντας σύγχρονα, ενώ μπορεί να επιλέξει κανείς να παντρευτεί μπροστά σε αυτή την τεράστια γαμήλια τούρτα, μακριά από συμβάσεις ή παραδόσεις. Είναι ένας ναός της ανθρώπινης χαράς, ένας πύργος αγάπης.

Το έργο ανοίγει για το κοινό στις 18 Ιουνίου και θα μείνει ανοιχτό μέχρι τις 26 Οκτωβρίου.

Joana Vasconcelos: Μια γαμήλια τούρτα, ένα έργο γεμάτη τρέλα και σαγήνη γιορτάζει την αγάπη και τη χαρά Facebook Twitter
Λεπτομέρεια της γαμήλιας τούρτας. Φωτ.: Lionel Balteiro / LaMousse

Με πληροφορίες από Guardian, Waddesdon Manor

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM