Μεγάλο σκάνδαλο πλαστογραφιών κλασικών έργων ζωγραφικής συγκλονίζει τον κόσμο της τέχνης

Μεγάλο σκάνδαλο πλαστογραφιών κλασικών έργων ζωγραφικής συγκλονίζει τον κόσμο της τέχνης Facebook Twitter
Στο Λονδίνο εκκρεμεί απόφαση για την ιδιωτική πώληση αντί του ποσού των 11 εκατομμυρίων δολαρίων από τον Sotheby's αυτού του πίνακα του Φρανς Χαλς, εκπρόσωπο της χρυσής εποχής της Ολλανδικής ζωγραφικής, που ανακηρύχθηκε πλαστός από ειδικό εργαστήριο
0

Ένα μεγάλο σκάνδαλο πλαστογραφίας έργων τέχνης μεγάλων ζωγράφων κορυφώθηκε πριν από λίγες μέρες. Στις 10 Σεπτεμβρίου, ένας άγνωστος ζωγράφος, ο 61χρονος Λίνο Φρόντζια, συνελήφθη από την αστυνομία στη βόρειο Ιταλία και βρίσκεται υπό κράτηση περιμένοντας την έκδοσή του στο Παρίσι για να ανακριθεί από τις τοπικές αρχές που διερευνούν εδώ και πέντε χρόνια την υπόθεση διεθνούς κυκλώματος πλαστογραφίας.

Σύμφωνα με πηγές, ένταλμα σύλληψης έχει εκδοθεί και κατά του dealer έργων τέχνης, Τζουλιάνο Ρουφίνι, ο οποίος διαμένει κοντά στον Φρόντζια, και έχει πουλήσει πλήθος από πίνακες κλασικών ζωγράφων αντί εκατομμυρίων ευρώ τις τελευταίες δεκαετίες.

Στην υπόθεση εμπλέκονται διάσημα μουσεία όπως το Λούβρο, η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου και το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης καθώς και επιφανείς dealers έργων τέχνης όπως ο Μαρκ Βάις, ο Κόνραντ Μπέρνχαϊμερ αλλά και ο οίκος δημοπρασιών Sotheby's, ο οποίος το 2017 είχε υποχρεωθεί να επιστρέψει τα 840.000 δολάρια στον αγοραστή ενός πίνακα του Αγίου Ιερώνυμου που είχε αποδοθεί στον Ιταλό ζωγράφο του 16ου αιώνα Παρμιτζιανίνο, κρίθηκε όμως ως πλαστός από τους ειδικούς του Orion Analytical laboratory στη Μασαχουσέτη.

Μεγάλο σκάνδαλο πλαστογραφιών κλασικών έργων ζωγραφικής συγκλονίζει τον κόσμο της τέχνης Facebook Twitter
Ο οίκος δημοπρασιών Sotheby's είχε υποχρεωθεί το 2ο17 να επιστρέψει τα 840.000 δολάρια στον αγοραστή ενός πίνακα του Αγίου Ιερώνυμου που είχε αποδοθεί στον Ιταλό ζωγράφο του 16ου αιώνα Παρμιτζιανίνο, κρίθηκε όμως ως πλαστός

Στο Λονδίνο επίσης, εκκρεμεί απόφαση για την ιδιωτική πώληση αντί του ποσού των 11 εκατομμυρίων δολαρίων από τον Sotheby's μιας προσωπογραφίας από τον Φρανς Χαλς, εκπρόσωπο της χρυσής εποχής της Ολλανδικής ζωγραφικής, που επίσης ανακηρύχθηκε πλαστός από το ίδιο εργαστήριο. Ο έμπορος τέχνης Μαρκ Βάις πάντως, ο οποίος είχε διαχειριστεί την αγοροπωλησία, επιμένει ακόμα ότι ο πίνακας είναι αυθεντικός.

Τον Μάιο του 2018, η αστυνομία κατάσχεσε στο Παρίσι έργο του Ελ Γκρέκο που απεικόνιζε τον Άγιο Φραγκίσκο και σύμφωνα με τις αρχές, είχε δανειστεί ο Φρόντζια από μια έκθεση έργων του Ελ Γκρέκο στο Τρεβίζο. Ο Φρόντζια αρνήθηκε ότι το έργο ήταν πλαστό και τον ισχυρισμό του υποστήριξε και ο τότε Ιταλός υφυπουργός πολιτισμού Βιτόριο Σγκάρμπι, ο οποίος ζήτησε την επιστροφή του πίνακα, διαβεβαιώνοντας ότι «πρόκειται για αυθεντικό έργο του Ελ Γκρέκο», ενώ χαρακτήρισε τις έρευνες των γαλλικών διωκτικών αρχών «μια γελοία υπόθεση εκ μέρους ανόητων ανθρώπων στη Γαλλία».

Ο Πασκουάλε «Λίνο» Φρόντζια γεννήθηκε το 1958, είναι απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών της Μπολόνια και στο έργο του ειδικεύεται σε πίνακες εμπνευσμένους από τον «μαγικό ρεαλισμό» του Ντε Κίρικο. Έχει επίσης φιλοτεχνήσει πολλά αντίγραφα των Μεγάλων Μαέστρων της ζωγραφικής, με αποκορύφωμα ένα μνημειώδες «μπαρόκ» αντίγραφο της «Ανάληψης της Παρθένου» του Τιτσιάνο που είχε δημιουργήσει για την ανακατασκευή μιας ιστορικής εκκλησίας στις Συρακούσες που είχε πληγεί από σεισμό. Το έργο είχε ανατεθεί από τον Σγκάρμπι, ο οποίος είχε περιγράψει τον Φρόντζια ως «τον κορυφαίο εν ζωή αναγεννησιακό ζωγράφο».

Με στοιχεία από το The Art Newspaper

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ