Μεγάλο σκάνδαλο πλαστογραφιών κλασικών έργων ζωγραφικής συγκλονίζει τον κόσμο της τέχνης

Μεγάλο σκάνδαλο πλαστογραφιών κλασικών έργων ζωγραφικής συγκλονίζει τον κόσμο της τέχνης Facebook Twitter
Στο Λονδίνο εκκρεμεί απόφαση για την ιδιωτική πώληση αντί του ποσού των 11 εκατομμυρίων δολαρίων από τον Sotheby's αυτού του πίνακα του Φρανς Χαλς, εκπρόσωπο της χρυσής εποχής της Ολλανδικής ζωγραφικής, που ανακηρύχθηκε πλαστός από ειδικό εργαστήριο
0

Ένα μεγάλο σκάνδαλο πλαστογραφίας έργων τέχνης μεγάλων ζωγράφων κορυφώθηκε πριν από λίγες μέρες. Στις 10 Σεπτεμβρίου, ένας άγνωστος ζωγράφος, ο 61χρονος Λίνο Φρόντζια, συνελήφθη από την αστυνομία στη βόρειο Ιταλία και βρίσκεται υπό κράτηση περιμένοντας την έκδοσή του στο Παρίσι για να ανακριθεί από τις τοπικές αρχές που διερευνούν εδώ και πέντε χρόνια την υπόθεση διεθνούς κυκλώματος πλαστογραφίας.

Σύμφωνα με πηγές, ένταλμα σύλληψης έχει εκδοθεί και κατά του dealer έργων τέχνης, Τζουλιάνο Ρουφίνι, ο οποίος διαμένει κοντά στον Φρόντζια, και έχει πουλήσει πλήθος από πίνακες κλασικών ζωγράφων αντί εκατομμυρίων ευρώ τις τελευταίες δεκαετίες.

Στην υπόθεση εμπλέκονται διάσημα μουσεία όπως το Λούβρο, η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου και το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης καθώς και επιφανείς dealers έργων τέχνης όπως ο Μαρκ Βάις, ο Κόνραντ Μπέρνχαϊμερ αλλά και ο οίκος δημοπρασιών Sotheby's, ο οποίος το 2017 είχε υποχρεωθεί να επιστρέψει τα 840.000 δολάρια στον αγοραστή ενός πίνακα του Αγίου Ιερώνυμου που είχε αποδοθεί στον Ιταλό ζωγράφο του 16ου αιώνα Παρμιτζιανίνο, κρίθηκε όμως ως πλαστός από τους ειδικούς του Orion Analytical laboratory στη Μασαχουσέτη.

Μεγάλο σκάνδαλο πλαστογραφιών κλασικών έργων ζωγραφικής συγκλονίζει τον κόσμο της τέχνης Facebook Twitter
Ο οίκος δημοπρασιών Sotheby's είχε υποχρεωθεί το 2ο17 να επιστρέψει τα 840.000 δολάρια στον αγοραστή ενός πίνακα του Αγίου Ιερώνυμου που είχε αποδοθεί στον Ιταλό ζωγράφο του 16ου αιώνα Παρμιτζιανίνο, κρίθηκε όμως ως πλαστός

Στο Λονδίνο επίσης, εκκρεμεί απόφαση για την ιδιωτική πώληση αντί του ποσού των 11 εκατομμυρίων δολαρίων από τον Sotheby's μιας προσωπογραφίας από τον Φρανς Χαλς, εκπρόσωπο της χρυσής εποχής της Ολλανδικής ζωγραφικής, που επίσης ανακηρύχθηκε πλαστός από το ίδιο εργαστήριο. Ο έμπορος τέχνης Μαρκ Βάις πάντως, ο οποίος είχε διαχειριστεί την αγοροπωλησία, επιμένει ακόμα ότι ο πίνακας είναι αυθεντικός.

Τον Μάιο του 2018, η αστυνομία κατάσχεσε στο Παρίσι έργο του Ελ Γκρέκο που απεικόνιζε τον Άγιο Φραγκίσκο και σύμφωνα με τις αρχές, είχε δανειστεί ο Φρόντζια από μια έκθεση έργων του Ελ Γκρέκο στο Τρεβίζο. Ο Φρόντζια αρνήθηκε ότι το έργο ήταν πλαστό και τον ισχυρισμό του υποστήριξε και ο τότε Ιταλός υφυπουργός πολιτισμού Βιτόριο Σγκάρμπι, ο οποίος ζήτησε την επιστροφή του πίνακα, διαβεβαιώνοντας ότι «πρόκειται για αυθεντικό έργο του Ελ Γκρέκο», ενώ χαρακτήρισε τις έρευνες των γαλλικών διωκτικών αρχών «μια γελοία υπόθεση εκ μέρους ανόητων ανθρώπων στη Γαλλία».

Ο Πασκουάλε «Λίνο» Φρόντζια γεννήθηκε το 1958, είναι απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών της Μπολόνια και στο έργο του ειδικεύεται σε πίνακες εμπνευσμένους από τον «μαγικό ρεαλισμό» του Ντε Κίρικο. Έχει επίσης φιλοτεχνήσει πολλά αντίγραφα των Μεγάλων Μαέστρων της ζωγραφικής, με αποκορύφωμα ένα μνημειώδες «μπαρόκ» αντίγραφο της «Ανάληψης της Παρθένου» του Τιτσιάνο που είχε δημιουργήσει για την ανακατασκευή μιας ιστορικής εκκλησίας στις Συρακούσες που είχε πληγεί από σεισμό. Το έργο είχε ανατεθεί από τον Σγκάρμπι, ο οποίος είχε περιγράψει τον Φρόντζια ως «τον κορυφαίο εν ζωή αναγεννησιακό ζωγράφο».

Με στοιχεία από το The Art Newspaper

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ