Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα: Aμφισβητήθηκε όσο κανείς, υπερίσχυσε όσο λίγοι

Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα: Aφισβητήθηκε όσο κανείς, υπερίσχυσε όσο λίγοι Facebook Twitter
Η Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα υπήρξε η μακροβιότερη διευθύντρια στην ιστορία της Εθνικής Πινακοθήκης. Ακολουθεί ο Γεώργιος Ιακωβίδης, με μόλις 18 χρόνια θητεία μεταξύ 1900 και 1918... Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Η τελευταία φορά που την είδα ήταν στη συνέντευξη τύπου της Μπιενάλε. Ήταν και η μοναδική φορά που η ακμαία και γελαστή συνήθως Μαρίνα που ήξερε όσο λίγοι άνθρωποι να κρύβει τα συναισθήματά της φαινόταν καταβεβλημένη. Ήταν σαν να είχε ξεχαστεί λίγο, το συνηθισμένο χαμόγελο ήταν σαν σβησμένο και το βλέμμα της λίγο αφηρημένο.

Την προηγούμενη φορά που είχαμε μιλήσει στο τηλέφωνο πριν μερικούς μήνες, της ζήτησα να μου μιλήσει για μερικά έργα της πινακοθήκης, μου έκανε την περιγραφή και την ανάλυση από στήθους, δεν άνοιξε ούτε για ένα λεπτό μπλοκ, σημειώσεις, δεν άφησε ούτε λεπτό να φανεί η δυσφορία της για το ρεπορτάζ που είχαμε κάνει για την κλοπή του Πικάσο.

Η Μαρίνα Λαμπράκη ήταν ένα πρόσωπο που μπορεί να αντιπαθούσες για πολλούς λόγους από μακριά, από κοντά σε γοήτευε, είχε χάρισμα και σε αυτό μπορούν να συμφωνήσουν όλοι, οι εχθροί και οι φίλοι που απέκτησε τα χρόνια της θητείας της.

Η μακροβιότερη διευθύντρια δημόσιου οργανισμού στην Ελλάδα, από το 1992 κατάφερε αυτό που ήθελε, να συνδέσει για πάντα το όνομά της με την Εθνική Πινακοθήκη και τα τελευταία χρόνια και με την επέκτασή της.

Για πολλούς, αυτό το έργο θα ήταν ακατόρθωτο να ολοκληρωθεί χωρίς την παρουσία της, ήταν ένας άθλος, πέρα από διαφωνίες που αφορούν από τη σήμανση μέχρι την μουσειογραφική και μουσειολογική μελέτη, το κτίριο και το περιεχόμενο.

Η γεννημένη στο Ηράκλειο κόρη του σιδηρουργού Νικόλαου Λαμπράκη υπενθύμιζε συχνά την ταπεινή καταγωγή της, θέλοντας να δώσει ένα παράδειγμα, να μην αφήνει κανένας τα όνειρά του και να είναι προσηλωμένος στο στόχο του.

Αυτό ακριβώς χαρακτήρισε όλη την πορεία της: όταν έβαζε στόχους ήταν ασταμάτητη. Είναι αυτό που την έκανε να μείνει τόσα χρόνια σε αυτή τη θέση, αυτή η θέληση, το πείσμα, η διπλωματία, δεν είναι τυχαίο ότι καμία κυβέρνηση δε την ακούμπησε.

Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα: Aφισβητήθηκε όσο κανείς, υπερίσχυσε όσο λίγοι Facebook Twitter
Ουρές επισκεπτών στην έκθεση Ελ Γκρέκο 16/1/2000

Τον τελευταίο καιρό οι φήμες για την αντικατάστασή της είχαν πυκνώσει. Τις ήξερε αλλά έκανε ότι δεν καταλαβαίνει. Έκανε πολύ συχνά ότι δεν καταλαβαίνει, αφήνοντας μόνο ένα χαμόγελο να φαίνεται, ήταν ο τρόπος της να αποκρούει επιθέσεις γιατί εκτός από ικανό υπήρξε και ένα πρόσωπο αμφιλεγόμενο που «κατάφερε» να διχάσει όσο κανένα τον κόσμο της τέχνης  με φανατικούς υποστηρικτές και πολέμιους που δημόσια έχουν πάρει θέση και εκείνη να επαναλαμβάνει συχνά μόνο μια φράση δημοσίως: «μη χτυπάτε την πινακοθήκη».

Το επανέλαβε συχνά τα τελευταία χρόνια, ειδικά στην περίπτωση της κλοπής του Πικάσο, ότι ο στόχος ήταν εκείνη, ότι η κλοπή έγινε για να πληγεί η αξιοπιστία της, είχε πει στη LIFO «Το πιστεύω απόλυτα ότι η ληστεία ήταν στημένη! Το τάιμινγκ δεν ήταν καθόλου τυχαίο». « Έχετε κάποιους ανθρώπους υπόψη σας που μπορεί να κρύβονται από πίσω;», Είχε, αλλά, όπως τόνιζε, «φυσικά και δεν πρόκειται να σου πω ονόματα. Κάποιοι δεν ήθελαν να συνεχίσω. Άνθρωποι με προσωπικές φιλοδοξίες. Κοίταξε, εγώ τη βρήκα έτσι αυτή την κατασκευή όταν ήρθα στο μουσείο και πίστευα κι εγώ ότι ήταν ασφαλής, δεν ήξερα ότι ήταν τρωτό το σημείο, αλλά αυτό ακριβώς είναι που με βάζει σε υποψία: ήταν κάποιος που ήξερε την Πινακοθήκη – και, βέβαια, τα έργα που εκλάπησαν δεν μπορούν να πωληθούν πουθενά. Και αυτό με κάνει να υποπτεύομαι ανθρώπους που είναι στον χώρο μας. Μπορώ να καταλάβω γιατί να κλέψουν τον Πικάσο, αλλά τον μικρό Μοντριάν; Ποιος τον έβαλε στο μάτι; Ο ληστής ήταν φιλότεχνος και ήξερε τι να κλέψει; Επιμένω, λοιπόν, σε εκείνη τη δήλωση. Έληγε η θητεία μου σε πέντε μέρες. Δεν είναι κοινοί κλέφτες –αυτοί, τουλάχιστον, που συνέλαβαν το σχέδιο», δείχνοντας στην ουσία εσωτερικούς εχθρούς.

Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα: Aφισβητήθηκε όσο κανείς, υπερίσχυσε όσο λίγοι Facebook Twitter
Ξεναγώντας τη Βασίλισσα Σοφία στην ανακαινισμένη Πινακοθήκη

Η θητεία της ανανεώθηκε τότε, σαν να μην είχε συμβεί τίποτα, η ίδια ήταν πολύ φειδωλή όταν οι πίνακες επέστρεψαν στην Πινακοθήκη το 2021, οι εξαγγελίες του Υπουργείου για σχετικά σύντομη έκθεσή τους στις αίθουσες σχεδόν ξεχάστηκαν και αυτές.

Θέλει μεγάλο ταλέντο να «κουμαντάρεις» χορηγούς και ιδρύματα και χρήματα σε ένα κράτος που υποχρηματοδοτεί τα μουσεία. Θα μπορούσαμε να συμφωνήσουμε ότι ήταν ένας άνθρωπος με παλιές απόψεις -τα τελευταία χρόνια-, αλλά οι εκθέσεις που έκανε τα προηγούμενα, έφεραν την Πινακοθήκη σε πρώτο πλάνο σε μια Αθήνα που είχε πολύ λιγότερα πολιτιστικά κέντρα.

Ειδικά τη δεκαετία του 90 η Πινακοθήκη γνώρισε μεγάλες δόξες, τον χειμώνα του 1992-93 με τη μεγάλη έκθεση Από τον Θεοτοκόπουλο στον Σεζάν, που ξεπέρασε τους 600.000 επισκέπτες σημειώνοντας παγκόσμιο ρεκόρ. Τρία χρόνια αργότερα, στις 8 Ιουνίου 1995 ανακοίνωσε την αγορά του πίνακα «Άγιος Πέτρος» του Ελ Γκρέκο που αγοράστηκε 290 εκατομμύρια δραχμές με χρήματα που συγκεντρώθηκαν από προσφορές ιδρυμάτων, καλλιτεχνών και πολιτών.

Η ίδια τίμησε με εκθέσεις πολλούς καλλιτέχνες όπως ο Μποτερό, ο Τζακομέτι, ο Λουκάς Σαμαράς, πολλούς Έλληνες αν και πολλοί της έχουν καταλογίσει ότι την πόρτα της Πινακοθήκης  την είχε διάπλατα ανοιχτή σε φίλους της καλλιτέχνες και ερμητικά κλειστή σε όσους δε της άρεσαν ή είχε διαφορές και δεν ήταν λίγες όσες είχε.

Ας της αναγνωρίσουμε ότι τα κατάφερε ως γυναίκα, μόνη της σε εξαιρετικά δύσκολο και ανδροκρατούμενο περιβάλλον, με τον προστάτη μέντορά της και άνθρωπο που της άλλαξε ζωή, τον σπουδαίο δάσκαλο Δημήτρη Πλάκα με τον οποίο έζησαν μαζί από το 1956 έως το 1992, μέχρι το θάνατό του την ίδια χρονιά που αναλάμβανε την Εθνική Πινακοθήκη.

Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα: Aφισβητήθηκε όσο κανείς, υπερίσχυσε όσο λίγοι Facebook Twitter
Φωτ.: Eurokinissi

Με τον Πλάκα έκανε ο μεγάλο όνειρό της πραγματικότητα, να σπουδάσει, ήταν εκείνος που ενθάρρυνε την σχεδόν ανήλικη τότε γυναίκα του, ήταν 17 ετών όταν παντρεύτηκαν να σπουδάσει στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και να κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στην Κλασική Αρχαιολογία με θέμα την «Προσωκρατική Φιλοσοφία και Τέχνη». Μαζί πήγαν στο Παρίσι με υποτροφία του ΙΚΥ όπου πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές Ιστορίας και Κοινωνιολογίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης και το 1973 έλαβε «Κρατικό Διδακτορικό Δίπλωμα» με τίτλο: Ο Μπουρντέλ και η Ελλάδα.

Το 1975 εξελέγη παμψηφεί τακτική καθηγήτρια στην έδρα της Ιστορίας της Τέχνης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας. Από τις πρώτες γυναίκες καθηγήτριες στην ιστορία της ΑΣΚΤ, ενώ δίδαξε τα επόμενα χρόνια ως επισκέπτρια καθηγήτρια σε ξένα πανεπιστήμια της Γαλλίας, των ΗΠΑ και στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Κρήτης στο Ρέθυμνο.

Η ίδια ήθελε να την αποκαλούν δασκάλα και όχι άδικα. Όποιος έχει παρακολουθήσει ξενάγησή της, έχει διαπιστώσει ότι είχε τον τρόπο να μαγνητίζει το ακροατήριό της. Εχθροί και φίλοι επίσης συμφωνούν ότι αυτός ο τρόπος που είχε να μιλά ήταν σαν να αφαιρεί το επιχείρημα από τον διαφωνούντα συνομιλητή της. Ήταν το στοίχημα που είχε βάλει με τον εαυτό της, να μείνει όσο περισσότερα χρόνια μπορούσε σε αυτή τη θέση και τα κατάφερε γιατί αν και δεν την ενδιέφεραν καθόλου τα χρήματα -πάρα μόνο αυτά που αφορούσαν την Πινακοθήκη- την ενδιέφερε η δόξα, η υστεροφημία και το στίγμα της που σήμερα και στο μέλλον δε θα μείνει αναλλοίωτο αλλά δε θα σκεπαστεί και από λήθη.

Σε μια ιδιωτική συζήτηση πριν μερικά χρόνια στην έκθεση Τέτση στο ΚΠΙΣΝ μου είπε όταν τη ρώτησα αν κουράστηκε, ότι δεν πρόκειται να φύγει αν δεν ανοίξει η Πινακοθήκη. Η ίδια θεωρούσε ότι η πορεία της ήταν θριαμβευτική και έτσι θα έπρεπε να τελειώσει και τα κατάφερε. Το είχε πει και στη LIFO: «Αν τα σχέδια αυτά ολοκληρωθούν πιο γρήγορα, αν εγκαινιαστεί το νέο μουσείο, θα φύγω από μόνη μου, προτού λήξει η θητεία μου». Διαβάζοντάς το σήμερα μοιάζει κάπως προφητικό, μας αποχαιρέτησε χωρίς δράματα διαδοχής και πολύ παρασκήνιο που την ακολουθούσε σε όλη την πολύχρονη καριέρα της.

Για το νέο κτίριο δέχτηκε πολλές κριτικές, θετικές και αρνητικές, οι εχθροί και οι φίλοι της για μια ακόμα φορά συντάχθηκαν δίπλα η απέναντι, για να κρίνουν τις επιλογές της  κυρίως στον όροφο που φιλοξενούνται οι σύγχρονοι Έλληνες καλλιτέχνες. Η ίδια ποτέ δεν εναντιώθηκε δημοσίως, σε κανέναν. Ο πολύ μικρός στενός κύκλος φίλων της δε διέρρευσε ποτέ όσα έλεγε. Η ίδια δε φάνηκε ποτέ θυμωμένη, ένα ακόμα ταλέντο της. Σαν επιμελής μαθήτρια, σαν να κάνει άσκηση, όταν κάποιος την «κούρδιζε» άφηνε ένα μικρό υπονοούμενο να αιωρείται και συνέχιζε τη συζήτηση περνώντας σε άσχετα θέματα. Επαναλάμβανε συχνά μια λέξη που πρώτη φορά άκουσα από το στόμα της: ισοθυμία. Κατάφερνε να ελέγχει το θυμικό της, ενώ στην κυριολεξία μπορούσε να βγάλει κάποιον από τα ρούχα του. Ήταν ένας παλιός άνθρωπος, ξεπερασμένη έλεγαν πολλοί, αλλά μας έδειξε μαζί με τα έργα των μεγάλων δασκάλων και Ακριθάκη και Κανιάρη και Θόδωρο Στάμο και Ρώσικη Πρωτοπορία και Γουόρχολ σε μια εποχή που όλα αυτά δεν έμοιαζαν αυτονόητα και τα ταξίδια δεν ήταν τόσο εύκολα όσο σήμερα.

Ναι, η Εθνική Πινακοθήκη δεν έχει μπει στον 21ο αιώνα όπως οι αντίστοιχες του εξωτερικού, λείπουν πολλά και ο επόμενος θα φροντίσει να ολοκληρώσει τον ψηφιακό της μετασχηματισμό, την καλή λειτουργία των νέων εργαλείων που προσφέρει η τεχνολογία, μπορεί να αλλάξει τις αίθουσες και τα έργα.

Η φιγούρα με το μπερεδάκι και τις μεγάλες καρφίτσες, με την εσάρπα, με ζωηρό βήμα απομακρύνεται από το κάδρο, ίσως την πιο κατάλληλη στιγμή. Την Τετάρτη στις 12 το μεσημέρι θα παρουσίαζε την νέα περιοδική έκθεση αφιερωμένη στον Κωνσταντίνο Παρθένη. Θα είναι λίγο παράξενο, η άδεια της θέση στο πάνελ και ο επίλογος που γράφεται με έναν ζωγράφο που λάτρευε. Με το θάνατό της γράφεται ένας τέλος εποχής και η αρχή μιας άλλης για την Εθνική Πινακοθήκη, αυτό είναι το μόνο βέβαιο. Ας αποχαιρετήσουμε μια ιδιαίτερη περίπτωση, ισχυρή όσο και αμφιλεγόμενη, ωστόσο ενδιαφέρουσα και χαρισματική, έναν ευτυχισμένο άνθρωπο που έκανε όσα ήθελε με αξεπέραστο πείσμα, μια γυναίκα που τα κατάφερε.

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ