Κεντρικές πλατείες της Ευρώπης γεμίζουν με έργα που αποτελούν μια οικολογική υπενθύμιση

Η ώρα της γης με χιλιάδες κόμπους και εγκαταστάσεις που μας κάνουν να κοιτάξουμε ψηλά Facebook Twitter
“Earthtime 1.78” (2021), Βιέννη. Φωτο: © Janet Echelman
0

Κρεμασμένα σε δημόσιες πλατείες και πάρκα, τα γλυπτά που περιλαμβάνονται στη σειρά «Earthtime» της Janet Echelman αναφέρονται στις καταστροφικές και ανεξέλεγκτες δυνάμεις που επηρεάζουν τη ζωή στον πλανήτη.

Η ευφάνταστη καλλιτέχνιδα πλέκει ίνες από νάιλον και πολυουρεθάνη σε ριγέ υφάσματα που ξεπροβάλλουν στους περαστικούς και λάμπουν με ενσωματωμένα φώτα κάθε βράδυ. Με μια μόνο ριπή αέρα οι άμορφες μάζες αναδύονται και συστρέφονται σε νέες μορφές σαν σύννεφα. «Κάθε φορά που ένας μόνος κόμπος κινείται στον άνεμο, η θέση κάθε άλλου στην επιφάνεια του γλυπτού αλλάζει, σε έναν συνεχώς εξελισσόμενο χορό».

Οι εξωτερικές εγκαταστάσεις διαμορφώνονται μετά από γεωλογικά γεγονότα τόσο καταστροφικά και ισχυρά που επηρεάζουν ελαφρώς την ταχύτητα περιστροφής του πλανήτη. Κάθε τίτλος έργου της αναφέρεται στον αριθμό των λεπτών που διήρκεσε μια καταστροφή στη γη, που επηρέασε την περιστροφή της, με το «Earthtime 1.78» να αναφέρεται στον σεισμό και το τσουνάμι της Ιαπωνίας το 2011 και το «Earthtime 1.26» να μιλάει για έναν σεισμό του 2010 στη Χιλή.

Περιέχοντας αμέτρητους κόμβους και ζυγίζοντας εκατοντάδες κιλά, αυτά τα μνημειώδη δίχτυα είναι προϊόν αμέτρητων ωρών εργασίας μιας ομάδας αρχιτεκτόνων, σχεδιαστών και μηχανικών που ερμηνεύουν τα επιστημονικά δεδομένα για να φανταστούν τελικά την αρχική μορφή της εγκατάστασης.

Περιέχοντας αμέτρητους κόμβους και ζυγίζοντας εκατοντάδες κιλά, αυτά τα μνημειώδη δίχτυα είναι προϊόν αμέτρητων ωρών εργασίας μιας ομάδας αρχιτεκτόνων, σχεδιαστών και μηχανικών που ερμηνεύουν τα επιστημονικά δεδομένα για να φανταστούν τελικά την αρχική μορφή της εγκατάστασης.

Κάθε κομμάτι πλέγματος ξεκινά στο στούντιο με τεχνικές που γίνονται με το χέρι και στον αργαλειό, ενώ τα νήματα έχουν σχεδιαστεί κατά παραγγελία για να είναι δεκαπέντε φορές ισχυρότερα από τον χάλυβα όταν πλέκονται. Αυτό τους επιτρέπει να αντέχουν και να παραμένουν ευέλικτα καθώς εκτίθενται στα στοιχεία της φύσης, ενώ αυτά τα συστατικά και η αντοχή τους, μεταφορικά, παραπέμπουν στην ανθρώπινη φύση και ύπαρξη.

Η ώρα της γης με χιλιάδες κόμπους και εγκαταστάσεις που μας κάνουν να κοιτάξουμε ψηλά Facebook Twitter
“Earthtime 1.26” (2021), Mόναχο. Φωτο: © Janet Echelman
Η ώρα της γης με χιλιάδες κόμπους και εγκαταστάσεις που μας κάνουν να κοιτάξουμε ψηλά Facebook Twitter
“Earthtime 1.26” (2021), Mόναχο. Φωτο: © Janet Echelman
Η ώρα της γης με χιλιάδες κόμπους και εγκαταστάσεις που μας κάνουν να κοιτάξουμε ψηλά Facebook Twitter
“Earthtime 1.78” (2021), Βιέννη. Φωτο: © Janet Echelman
Η ώρα της γης με χιλιάδες κόμπους και εγκαταστάσεις που μας κάνουν να κοιτάξουμε ψηλά Facebook Twitter
“Earthtime 1.78” (2021), Βιέννη. Φωτο: © Janet Echelman
Η ώρα της γης με χιλιάδες κόμπους και εγκαταστάσεις που μας κάνουν να κοιτάξουμε ψηλά Facebook Twitter
“Earthtime 1.78” (2021), Borås, Σουηδία. Φωτο: © Janet Echelman
Η ώρα της γης με χιλιάδες κόμπους και εγκαταστάσεις που μας κάνουν να κοιτάξουμε ψηλά Facebook Twitter
“Earthtime 1.78” (2021), Ελσίνκι. Φωτο: © Janet Echelman
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Ζητάμε συγγνώμη για την αναστάτωση» στην πλατεία Βικτωρίας

Εικαστικά / «Ζητάμε συγγνώμη για την αναστάτωση» στην πλατεία Βικτωρίας

«We Apologize» είναι ο τίτλος της εγκατάστασης του Αλβανού εικαστικού Αντριάν Πάτσι που αποτελεί μια συγγνώμη στους περίοικους, στους κατοίκους και στους περαστικούς μια πλατείας πολύχρωμης, πολυπολιτισμικής και υποβαθμισμένης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ