Η Καταρίνα Φριτς στην Αθήνα Facebook Twitter

Καταρίνα Φριτς: Μια έκθεση της σπουδαιότερης Γερμανίδας γλύπτριας της εποχής μας στην Αθήνα

0

Τον Απρίλιο που μας πέρασε η 59η Μπιενάλε Τέχνης της Βενετίας τής απένειμε τον Χρυσό Λέοντα για το σύνολο της καλλιτεχνικής της πορείας μέχρι σήμερα. Είκοσι επτά χρόνια νωρίτερα, το 1995, η Καταρίνα Φριτς είχε προκαλέσει πάλι παγκόσμια αίσθηση, συμμετέχοντας στην Μπιενάλε της Βενετίας με ένα έργο που εντυπώθηκε για πάντα στο συλλογικό υποσυνείδητο του κόσμου της σύγχρονης τέχνης, αν υπάρχει πράγματι τέτοιο υποσυνείδητο.

Το έργο εκείνο έχει τίτλο «Αρουραίος Βασιλιάς» («Rattenkönig» για τους γερμανόφωνους φίλους) και είναι μια μεγάλων διαστάσεων γλυπτική σύνθεση, στην οποία δεκαέξι μαύροι αρουραίοι, ύψους σχεδόν τριών μέτρων έκαστος και φτιαγμένοι από ρητίνη, είναι τοποθετημένοι κυκλικά, μάλλον απειλητικοί προς τον θεατή, με τις ουρές τους να είναι μπλεγμένες στο κέντρο του κύκλου, δημιουργώντας έναν μυστηριώδη κόμπο.

Ένα έργο αλληγορικό που αναφέρεται στις φολκλόρ δοξασίες της Γερμανίας για τον «αρουραίο βασιλιά» ως σύμβολο μιας καταχρηστικής προσωπικότητας, συχνά και εξουσιαστικής, που ζει παρασιτικά εις βάρος άλλων, αλλά και ως σύμβολο της συνθήκης όπου το εντελώς κοινότοπο, τετριμμένο και ανάξιο εξυψώνεται και γίνεται ίνδαλμα.

Το πιο ουσιώδες απ' όλα είναι ότι η Φριτς δημιουργεί μια εναλλακτική φυσική κοσμολογία, υπό την έννοια ότι όχι μόνο «αναθεωρεί την πραγματικότητα» αλλά προχωρά στην κατασκευή ενός άλλου σύμπαντος. Και το σημείο εκκίνησής της για να το πετύχει είναι να θέτει τις πιο θεμελιώδεις ερωτήσεις που αφορούν την ύπαρξη και τον σκοπό του.

Μια άλλη σπουδαία στιγμή, χάρη στην οποία ο κόσμος ολόκληρος ήρθε σε επαφή με ένα γλυπτό της Φριτς, ήταν το 2013, επί δημαρχίας στο Λονδίνο του Μπόρις Τζόνσον, σημερινού πρωθυπουργού της Βρετανίας. Τότε ο περίφημος «Κόκοράς» της, που είχε περίπου πέντε μέτρα ύψος και χρώμα σχεδόν φθορίζον ουλτραμαρίν, τοποθετήθηκε στην πασίγνωστη πλατεία Τραφάλγκαρ επί του περιβόητου «fourth plinth», δηλαδή του «τέταρτου βάθρου», το οποίο από την εποχή της κατασκευής του παρέμενε χωρίς γλυπτό και κάποια στιγμή αποφασίστηκε από τη δημοτική αρχή να τοποθετείται κατά διαστήματα σε αυτό ένα έργο σύγχρονης τέχνης.

Ο «Κόκοράς» της είναι ένα καλό παράδειγμα του πώς η Καταρίνα Φριτς «προβαίνει σε μια αναθεώρηση της πραγματικότητας και το κάνει μόνο τόσο όσο χρειάζεται», όπως έγραψαν κάποτε οι «New York Times», και σε εξωφρενικά ελεύθερη απόδοση στα ελληνικά: «Με τον τρόπο αυτό, λοιπόν, το έργο της Φριτς μας αναστατώνει. Και τότε, κάποιες εκδηλώσεις που αναδύονται από το ασυνείδητό μας μάς πείθουν για την αλήθεια τους. Και καθώς πιστεύεις ότι δεν θα μπορούσε παρά να είναι ακόμα και ψαυστές, επειδή τις νιώθεις τόσο πραγματικές, συμβιβάζεσαι τελικά με την ιδέα ότι κατά έναν περίεργο τρόπο είναι ποθητές».

Η Καταρίνα Φριτς στην Αθήνα Facebook Twitter
Ο περίφημος «Κόκοράς» της, που είχε περίπου πέντε μέτρα ύψος και χρώμα σχεδόν φθορίζον ουλτραμαρίν, τοποθετήθηκε στην πασίγνωστη πλατεία Τραφάλγκαρ επί του περιβόητου «fourth plinth». Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Η Καταρίνα Φριτς γεννήθηκε το 1956 στην Έσση της Γερμανίας. Σπούδασε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Ντίσελντορφ, η οποία, για τη δική της γενιά, υπήρξε το πιο αδιαμφισβήτητα πρωτοπόρο εκπαιδευτικό ίδρυμα της χώρας της και πιθανόν όλης της υπόλοιπης Ευρώπης.

Η λιτότητα και η αυστηρότητα των μορφών στις γλυπτικές συνθέσεις της ώθησε πολλούς να συσχετίσουν το έργο της με τον μινιμαλισμό και τον μετα-μινιμαλισμό. Είναι όμως βαθύ το χάσμα που τη χωρίζει και την απομακρύνει από αυτά τα δύο στυλ και ίσως θα έπρεπε κάποιος να της αναγνωρίζει περισσότερες συγγένειες με τη «νεο-ποπ» τάση.

Το πιο ουσιώδες απ' όλα αυτά είναι ότι η Φριτς δημιουργεί μια εναλλακτική φυσική κοσμολογία υπό την έννοια ότι όχι μόνο «αναθεωρεί την πραγματικότητα» αλλά προχωρά στην κατασκευή ενός άλλου σύμπαντος. Και το σημείο εκκίνησής της για να το πετύχει είναι να θέτει τις πιο θεμελιώδεις ερωτήσεις που αφορούν την ύπαρξη και τον σκοπό του.  

Το έργο της χαρακτηρίζει η αλληγορία η οποία προτείνεται στον θεατή μέσω της υπερφυσικής μεγέθυνσης και υπερρεαλιστικής πλέον παρουσίασης διαφόρων αντικειμένων, ζώων ή ανθρώπων. Μέσα από αυτές τις αλληγορίες γεννιούνται για τον θεατή εναλλακτικοί τρόποι ερμηνείας και κατανόησης του κόσμου μας και ίσως να γίνεται λίγο πιο εφικτή η απόδοση νοήματος σε δεινά και καταστροφές που μας αγγίζουν και μας φθείρουν.

Στο στάδιο της επεξεργασίας εξωθεί τις γλυπτικές συνθέσεις της σε ένα ακραίο επίπεδο αφαίρεσης. Στο τελικό αποτέλεσμα τίποτα δεν είναι περιττό, τίποτα δεν λείπει και τίποτα δεν θα έβρισκε χώρο για να προστεθεί.

Ακόμη κι όταν τα γλυπτά της αναπαριστούν άψυχα αντικείμενα, μοιάζουν σαν να στέκονται για πάντα καθηλωμένα σε μια στιγμή που τους κόπηκε η ανάσα. Κι αυτό είναι τελικά πολύ περίεργο, γιατί επιβάλλει στον θεατή να φανταστεί ότι κάποια στιγμή, προτού τους κοπεί, ανέπνεαν πραγματικά. Επειδή στέκονται σαν με κομμένη την ανάσα, μεταφέρουν στον θεατή την αίσθηση μιας έντασης, η οποία παράγεται από μια ενέργεια τόσο πολύ συσσωρευμένη μέσα τους, που το μόνο που θα μπορούσε πλέον να συμβεί θα ήταν να εκλυθεί από στιγμή σε στιγμή.

Η Καταρίνα Φριτς στην Αθήνα Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.

Ένα άλλο χαρακτηριστικό της δουλειάς της είναι η λειτουργία του χρώματος, το οποίο δείχνει σαν να μη συνεισφέρει στην παραγωγή της συνολικής εικόνας του έργου παρά απλώς να συμμετέχει στη σύνθεση ως ένα αυτόνομο εκφραστικό μέσο, ανεξάρτητο από τις φόρμες, ως εάν να ήταν μια παρόρμηση, ας πούμε, ή μια ευαισθησία που θα διέθετε υλική υπόσταση. 

Ο σταθερός στόχος της στις εκθέσεις της είναι να δημιουργεί περιβάλλοντα μέσω των γλυπτών της που συνεκθέτει. Γι’ αυτό και το τι θα δείξει είναι προμελετημένο με φοβερή ακρίβεια.

Για τον λόγο αυτό, στην τωρινή της έκθεση στην Αθήνα τα περισσότερα από τα  δώδεκα έργα που εκτίθενται προέρχονται από το δικό της εργαστήριο και μόνο τρία από τη Συλλογή Οικονόμου, παρά το ότι διαθέτει περισσότερα. Βέβαια, αυτό σχετίζεται και με την τακτική της Συλλογής να μην επιδεικνύει τα αποκτήματά της παρά να υποστηρίζει την αισθητική συνοχή των εκθέσεων που παρουσιάζει και την παραγωγή νοήματος από αυτές.

Η έκθεση απλώνεται στα τρία επίπεδα του εκθεσιακού χώρου της Συλλογής Οικονόμου.

Η Καταρίνα Φριτς στην Αθήνα Facebook Twitter
Kρανίο, 2017. Πολυεστέρας, μπογιά. © Katharina Fritsch / VG Bild-Kunst, Bonn © OSDEETE, Athens 2022 /Courtesy the aritst and Matthew Marks Gallery.Photo: Ivo Faber

Τα τρία έργα στο ισόγειο, που είναι του 2017 και έχουν εκτεθεί αρκετές φορές και σε διαφορετικά μέρη με την ίδια ακριβώς διάταξη στον χώρο, δημιουργούν την εντύπωση ενός περιβάλλοντος στο οποίο αντέχεις μεν, αλλά και δεν νιώθεις πραγματικά βολικά εντός του. Είναι σαν να αιωρείται μια απειλή που δεν έχει ακόμα σχηματιστεί ώστε ο θεατής να μπορεί να την προσδιορίσει. Τη νιώθει κυρίως ως μια ψυχρή ξενότητα που τον περιβάλλει ή σαν ένα «κενό» που αποζητά να του αφεθείς για να σε καταπιεί.

Η αίσθηση αυτή είναι ανάλογη με εκείνην που προκαλούν οι άδειες πόλεις του Τζόρτζιο ντε Κίρικο ή η ονειρώδης παραδοξότητα στους σουρεαλιστικούς πίνακες του Ρενέ Μαγκρίτ – τόποι απροσδιόριστοι, σαν να βρίσκονται στο όριο μεταξύ του πραγματικού και του εξωπραγματικού.

Η Φριτς έχει πει ότι οι «εικόνες της», όπως αποκαλεί τα γλυπτά της και τα περιβάλλοντα που σχηματίζει με αυτά, αναδύονται από δικά της συναισθήματα, αναμνήσεις και βιωματικές εμπειρίες. Σε κάθε περίπτωση, στα περιβάλλοντα αυτά ο θεατής αναγνωρίζει πάντα την ακρίβεια και τη λεπτομέρεια με τις οποίες δημιουργείται η «ενορχήστρωσή» τους, η οποία στοχεύει πάντα στο να προκαλεί έναν ύστατο αντίκτυπο στον θεατή και μια ιδανική συνεπίδραση. 

Για την τωρινή της έκθεση έχει πει ότι προκύπτει από εκείνο το είδος διερευνήσεων και πειραματισμών της που δεν σταματά ποτέ να κάνει, αναζητώντας αυτό που περιγράφει ως «ζώνη του λυκόφωτος»: εκείνο το διφορούμενο φάσμα, το ασταθές και ανεξιχνίαστο, το οποίο οι Γάλλοι περιγράφουν με την έκφραση «μεταξύ σκύλου και λύκου», εννοώντας ότι είναι ικανό να προξενήσει μια σύγχυση περί του ποια συνθήκη επικρατεί, περί του αν υπάρχει κάποια ασύλληπτη μετάβαση ή μεταμόρφωση από τη μία στην άλλη με σκοπό το αίνιγμα να διατηρείται αναπάντητο και να προκαλεί μια γενική αίσθηση ρευστότητας. Και όλα αυτά καταλήγουν να υπογραμμίζουν το ανοίκειο στοιχείο, το οποίο, χωρίς αυτό να είναι πάντα εμφανές, πορεύεται χέρι-χέρι με το εντελώς οικείο στην καθημερινότητά μας.

Οι δύο πόλοι οικείο - ανοίκειο δεν κονταροχτυπιούνται, αλλά, όπως θα συνέβαινε στο πλαίσιο κάθε ψύχραιμης ανίερης συμμαχίας, επενεργούν εξίσου στον θεατή, καταλήγοντας να του επιβάλουν έναν συμβιβασμό με την ιδέα ότι το ελκυστικό μπορεί συγχρόνως να είναι και δυσοίωνο.

Η Καταρίνα Φριτς στην Αθήνα Facebook Twitter
Αυγό, 2017. Πολυεστέρας, μπογιά. © Katharina Fritsch / VG Bild-Kunst, Bonn © OSDEETE, Athens 2022 /Courtesy the artist and Matthew Marks Gallery. Photo: Ivo Faber
Η Καταρίνα Φριτς στην Αθήνα Facebook Twitter
Φανοστάτης, 2017. Ξύλο, μπογιά. © Katharina Fritsch / VG Bild-Kunst, Bonn © OSDEETE, Athens 2022 /Courtesy the artist and Matthew Marks Gallery. Photo: Ivo Faber

Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο της δουλειάς της Καταρίνα Φριτς που μπορεί να παρατηρήσει κάποιος στα έργα του ισογείου είναι η λειτουργία της κλίμακάς τους. Το κρανίο, για παράδειγμα, επειδή η διάστασή του είναι υπερφυσική, δείχνει να ακυρώνει ή να αψηφά την ερασιθάνατη νοσηρότητα της μορφής του. Αντίστοιχα, μπορεί να παρατηρήσει κάποιος την αυτονόμηση του χρώματος σε σχέση με τη σύνθεση.

Στο αυγό, για παράδειγμα, απ’ όπου κι αν το κοιτάξεις, είτε βλέπεις τη μία χρωματική όψη του είτε την άλλη, είτε και τις δύο μαζί, η φωτεινότητα του χρώματος «εκμηδενίζει» τη διάσταση του βάθους του αντικειμένου κι έτσι φαίνεται σαν να είναι επίπεδο. Ενώ στον αφύσικα μακρόστενο υπερμεγέθη φανοστάτη, χωρίς στύλο να τον στηρίζει, το ανοιχτόχρωμο ροζ χρώμα στα υποτιθέμενα τζάμια του εναλλάσσεται μεταξύ θερμού και ψυχρού, κάνοντας τον θεατή να νομίζει ότι κάτι αλλάζει κατά μυστηριώδη τρόπο χωρίς να μπορεί να το παρακολουθήσει και κατά συνέπεια χωρίς να μπορεί να το αποκρυπτογραφήσει.

Στον πρώτο όροφο, το έργο που αιχμαλωτίζει πρώτο το μάτι είναι μια ψηφιακή μεγέθυνση μιας παλιάς μικρής ξυλογραφίας, η οποία τράβηξε την προσοχή της Φριτς καθώς διάβαζε τη στήλη «Ατυχήματα και εγκλήματα» ενός εικονογραφημένου περιοδικού του 1872. Απεικονίζει μια γυναίκα που βρέθηκε νεκρή από έναν δύτη διασώστη με σκάφανδρο στο εσωτερικό ενός ατμόπλοιου που βυθίστηκε στη λίμνη της Λουκέρνης το 1871 εξαιτίας ναυτικού δυστυχήματος που οφειλόταν στο ότι ο καπετάνιος του ήταν μεθυσμένος.

Το παράξενο σε αυτή την εικόνα είναι ότι, ενώ όλα συμβαίνουν στον βυθό μιας λίμνης, η άνωση του νερού δεν μοιάζει να αντιτίθεται στη δύναμη της βαρύτητας. Τα αντικείμενα, τα ρούχα, τα έπιπλα και όλα τα υπόλοιπα βρίσκονται στην αναμενόμενη θέση τους, σαν η γυναίκα να βρισκόταν ξαπλωμένη στο υπνοδωμάτιό της.

Εξίσου περίεργο είναι ότι εκείνη δείχνει σαν να κοιμάται ήρεμη, ίσως και ευτυχής, σαν να ονειρεύεται κάτι που την ευχαριστεί. Θα μπορούσε, για παράδειγμα, να βλέπει στον ύπνο της έναν άγνωστο άνδρα, τόσο άγνωστο σε κείνη όσο και ο δύτης πίσω της, που τον κρύβει το σκάφανδρο – ωστόσο ελπίζει σ’ αυτόν. Η έκφραση της ευχαρίστησης που διαγράφεται στο πρόσωπο της (νεκρής) κοιμωμένης είναι εκείνη που θα είχε κάποιος ή κάποια που θα φαντασιωνόταν ότι του τυχαίνει το καλύτερο δυνατό σε ένα ραντεβού στα τυφλά. 

Η Καταρίνα Φριτς στην Αθήνα Facebook Twitter
Εικονογράφηση εφημερίδας ("Finding the Corpse of a Female Passenger in the Salon of the Steamship Brünig Wrecked on Lake Lucerne"), 2006. Μεταξοτυπία, πλαστικό, μπογιά. © Katharina Fritsch / VG Bild-Kunst, Bonn © OSDEETE, Athens 2022 /Courtesy the artist and Matthew Marks Gallery. Photo: Ivo Faber

Η ίδια η Καταρίνα Φριτς έχει πει ότι στην ξυλογραφία με τη νεκρή στο πλοίο τη συγκινεί περισσότερο απ’ ό,τι το πραγματικό περιστατικό η φαντασία του εικονογράφου του περιοδικού που τον οδήγησε σε μια τόσο παράξενη εικόνα. Ωστόσο, η ίδια τοποθετεί αντικριστά από τη μεγέθυνση της ξυλογραφίας ένα γλυπτό που είναι ένα σχεδόν φθορίζον πορτοκαλί χταπόδι. Έχει αρπάξει με ένα πλοκάμι του έναν μικροσκοπικό δύτη με κατάμαυρο σκάφανδρο.

Είναι δύσκολο να μη φανταστεί κάποιος μια αναφορά μέσα από αυτήν τη συνεπίδραση των δύο έργων στην περίφημη ξυλογραφία «Το όνειρο της γυναίκας του ψαρά» του σπουδαίου Ιάπωνα μετρ Κατσουσίκα Χοκουσάι (1760-1849). Και κατ’ επέκταση να μην οδηγηθεί ο θεατης σε αναγωγές σχετικά με την ερωτική επιθυμία, η οποία μπορεί να είναι τεράστια, όσο υπερμέγεθες είναι το πορτοκαλί χταπόδι, κι έτσι να είναι ταυτόχρονα ικανή να σφίγγει μέχρι ασφυξίας το αντικείμενο του πόθου.

Γι’ αυτό και ο φαινομενικά ήρεμος και ευτυχής ύπνος της νεκρής του πλοίου μπορεί να οδηγεί το πρόσωπό της σε μια έκφραση που θα παρέμενε τελικά ανεξιχνίαστη επειδή δεν θα αποκάλυπτε εκείνον τον σφιχτό και άλυτο σαν γόρδιο δεσμό κόμπο που σχηματίζουν η φαντασίωση της ηδονής και η φαντασίωση του θανάτου. 

Στον τελευταίο όροφο το μάτι του θεατή αιχμαλωτίζεται από το γλυπτό «Figur» (Schwarzer Kopf) / «Φιγούρα» (Μαύρο κεφάλι) (2021). Είναι εξαρχής ξεκάθαρο ότι πρόκειται για ανθρωπόμορφη σιλουέτα με τη διαφορά ότι το κεφάλι της είναι ένα τεράστιο κοχύλι, βαμμένο μαύρο κατά το ήμισυ και ασημί κατά το υπόλοιπο μισό. Στηρίζεται σε ένα κωνικό, πτυχωτό, ανοιχτό γκρι «φόρεμα». Μοιάζει να προέρχεται από έναν υποβρύχιο κόσμο. Ή ίσως να είναι μια τοτεμική φιγούρα που ανήκει σ’ αυτόν. Ωστόσο το ύψος του είναι ηθελημένα εκείνο της Καταρίνα Φριτς. Το κεφάλι-κοχύλι θα μπορούσε επίσης να είναι μια αναφορά στο σαρκοβόρο φυτό που κλείνει ξαφνικά τα φύλλα του και παγιδεύει τα έντομα που αποτελούν την τροφή του. Ίσως κι αυτό να συνιστά μια αναφορά στην ερωτική επιθυμία που «συνθλίβει» μέχρι καταστροφής του το αντικείμενό της.

Η Καταρίνα Φριτς στην Αθήνα Facebook Twitter
Χταπόδι, 2006/2009. Μέταλλο, πολυεστέρας, μπογιά, ξύλο. © Katharina Fritsch / VG Bild-Kunst, Bonn © OSDEETE, Athens 2022/Courtesy the artist and Matthew Marks Gallery. Photo: Ivo Faber

Το «Tunnel» / «Τούνελ» (1979/2001), που είναι κατασκευασμένο από χρωματιστό κερί και είναι το παλαιότερο από τα εκτιθέμενα έργα, είναι ένα από τα πιο αινιγματικά γλυπτά που περιλαμβάνει η έκθεση. Και επειδή είναι ταυτόχρονα τόσο ελκυστικό στην όψη θα μπορούσε να συνιστά υπόδειγμα του πως στο έργο της Φριτς οι μορφές του ανοίκειου και του άβολου μπορούν να είναι ταυτόχρονα πολύ θελκτικές. 

Κατά τα άλλα, η Καταρίνα Φριτς είχε πει ότι η αίσθηση που θα ήθελε να αποκομίζει ο θεατής από αυτή την αίθουσα είναι εκείνη ενός «μελαγχολικού ψύχους που κροταλίζει». Θα μπορούσε κάποιος να τη διαβεβαιώσει ότι την ίδια ακριβώς αίσθηση θα αποκόμιζε από κάθε όροφο ξεχωριστά και από το σύνολο της επίσκεψής του. Όμως θα ήταν μια αίσθηση που θα την άντεχε. Θα αποχωρούσε με την ευχαρίστηση που του πρόσφεραν τα έργα και με τον θαυμασμό για τη δύναμη όσων είδε να στέκονται συγκροτημένα και αυτοδύναμα σαν οτιδήποτε θα μπορούσε να είναι ταυτόχρονα το ελάχιστο και το μέγιστο του εαυτού του.

Katharina Fritsch / Επιμέλεια: Jessica Morgan 
Συλλογή Γιώργου Οικονόμου, λεωφ. Κηφισίας 80, Μαρούσι, Αθήνα 
T +30 210 8090566 / [email protected] /
thegeorgeeconomoucollection.com
Διάρκεια: 18/6/22-3/23

Εικαστικά
0

Γιάννης Κωνσταντινίδης

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Βιολογία και Γεωλογία στη Γαλλία και στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Παλαιοντολογία. Το 1992, εγκατέλειψε την επιστήμη του για να ασχοληθεί κυρίως με μεταφράσεις και επιμέλειες λογοτεχνικών κειμένων, καθώς και με την αρθρογραφία συνεργαζόμενος ως ανεξάρτητος δημοσιογράφος με διάφορα έντυπα, αποκλειστικά και μόνο ποικίλης ύλης.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ