Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου

Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Heather Phillipson: THE END The Fourth Plinth London, gallery Now
0

Ο δήμαρχος του Λονδίνου, Σαντίκ Καν, ανακοίνωσε τους έξι καλλιτέχνες που έχουν επιλεγεί για να φιλοτεχνήσουν ένα από τα πιο δημοφιλή δημόσια θέματα και θεάματα του Λονδίνου, το έργο που θα τοποθετηθεί, όπως κάθε 18 μήνες, στην τέταρτη πλίνθο της πλατείας Τραφάλγκαρ.

Οι καλλιτέχνες είναι:

• Η Νικόλ Άιζενμαν, Αμερικανίδα, γνωστή κυρίως για τους πίνακες της. Της έχει απονεμηθεί η υποτροφία Guggenheim, το βραβείο Carnegie και έχει συμπεριληφθεί τρεις φορές στην Μπιενάλε της Whitney.

• Ο Σάμσον Καμπαλού, καλλιτέχνης ακαδημαϊκός και συγγραφέας γεννημένος στο Μαλάουι, ο οποίος εκπαιδεύτηκε ως ζωγράφος και εθνομουσικολόγος στο Κολέγιο του Πανεπιστημίου του Μαλάουι. 

Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Η τέταρτη πλίνθος στην Τραφάλγκαρ | φωτό: Wikipedia

• Η Γκόσκα Μακούγκα, καλλιτέχνης με έδρα το Λονδίνο. Ήταν μία από τις τέσσερις υποψήφιες για το Βραβείο Turner 2008.

• Ο Ιμπραήμ Μαχάμα, συγγραφέας της Γκάνας και καλλιτέχνης μνημειακών εγκαταστάσεων. Ζει και εργάζεται στο Tamale της Γκάνας.

• Η Τερέζα Μαργκόλες, Μεξικάνα εννοιολογική καλλιτέχνης, φωτογράφος, βιντεογράφος και περφόρμερ.

• Η Παλόμα Βάργκα Βάις, καλλιτέχνης που ζει στη Γερμανία, γνωστή για τα γλυπτά και τα σχέδιά της.

Το καλοκαίρι δυο από αυτούς θα κερδίσουν την ανάθεση του 2022 και 2024, τη δέκατη τέταρτη και δέκατη πέμπτη, και αυτή του 2022 θα αντικαταστήσει το έργο της Heather Phillipson, το οποίο θα παραμείνει στην τέταρτη πλίνθο μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2022.

Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Έργο της υποψήφιας Γκόσκα Μακούγκα

Το πελώριο γλυκό της Χέδερ Φίλιπσον με τίτλο «The End», που είναι εγκατεστημένο τώρα, ατενίζει το άδειο Λονδίνο και είναι το ψηλότερο γλυπτό που έχει τοποθετηθεί μέχρι σήμερα στην τέταρτη πλίνθο της πλατείας Τραφάλγκαρ και μια αλληγορία για τη γλυκιά αλλά και τη δυστοπική μορφή των πραγμάτων.

Η ιδέα της Φίλιπσον ξεκίνησε το 2016, όταν ο Τραμπ κέρδισε τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ. Η ίδια υποστηρίζει ότι ο τίτλος του έργου είναι πιο ζοφερός από το περιεχόμενό του: «Υπάρχει η πιθανότητα ριζικής αλλαγής σε οποιοδήποτε τέλος… Υπάρχει πιθανώς ελπίδα για κάτι άλλο».

Το έργο αν και αναπαριστά ένα γλυπτό με ελαφριά σαντιγί είναι φτιαγμένο από χάλυβα και συνθετικά υλικά και ζυγίζει εννέα τόνους.

Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Έργο του υποψήφιου Σάμσον Καμπαλού

Οι προτάσεις των έξι καλλιτεχνών θα προβληθούν στην Εθνική Πινακοθήκη από τα τέλη Μαΐου έως τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους και θα είναι επίσης διαθέσιμες για προβολή στο Διαδίκτυο. Θα δημιουργηθεί μια εικονική περιοδεία της έκθεσης σε συνεργασία με το Google Arts & Culture. Το κοινό θα κληθεί να εκφράσει την άποψή του για τα προτεινόμενα έργα τέχνης.

Ο δήμαρχος του Λονδίνου, Σαντίκ Καν, δήλωσε: «ο αριθμός των διεθνών καλλιτεχνών που περιλαμβάνονται στη λίστα σημαίνει ότι το Λονδίνο συνεχίζει να προσελκύει κορυφαία δημιουργικά ταλέντα από όλο τον κόσμο. Η τέταρτη πλίνθος είναι μια από τις κορυφαίες αναθέσεις σύγχρονης τέχνης στον κόσμο και ανυπομονώ να δω πώς θα το μεταμορφώσουν αυτοί οι καλλιτέχνες. Ελπίζω οι Λονδρέζοι να συνεχίσουν να δείχνουν την υποστήριξή τους στον τομέα των τεχνών και του πολιτισμού μας σε αυτές τις δύσκολες στιγμές, να επισκεφθούν την Εθνική Πινακοθήκη και παρακολουθώντας την έκθεση στο Διαδίκτυο, από τον Μάιο».

Η κενή τέταρτη πλίνθος της πλατείας φιλοξενεί ένα έργο σύγχρονης τέχνης σχεδόν κάθε δύο χρόνια και ουκ ολίγες φορές έχει προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση.

Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Έργο της υποψήφιας Νικόλ Άισενμαν

Από το 1999, οι περιπατητές και επισκέπτες του Λονδίνου είναι σε θέση  να απολαμβάνουν συναρπαστικά και προκλητικά έργα τέχνης που δίνουν την ευκαιρία στους μεν καλλιτέχνες να δημιουργούν φιλόδοξα σχέδια που εκτίθενται σε δημόσιο χώρο και στο κοινό να κάνει τη δική του κριτική και συζήτηση γύρω από τη σύγχρονη τέχνη.

Μετά τον μπλε κόκορα της Καταρίνα Φριτς και τον γιγαντιαίο αντίχειρα του Ντέιβιντ Σρίγκλεϊ, το έργο της Φίλιπσον άνοιξε προφητικά τη συζήτηση για το τέλος του κόσμου όπως τον ξέραμε μέχρι σήμερα και τη γλυκόπικρη και σκληρή εικόνα του δυστοπικού μέλλοντος.

Για τον Δήμο του Λονδίνου η εγκατάσταση είναι κάτι ελπιδοφόρο γιατί μιλάει για τις αξίες του Λονδίνου ως μιας ανοιχτής, διεθνούς και με αυτοπεποίθηση δημιουργικής πόλης, κάτι που όλοι οι κάτοικοι έχουν ανάγκη περισσότερο από ποτέ.

Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Έργο του υποψήφιου Ιμπραήμ Μαχάμα στο Σύνταγμα, στην Documenta 14 | φωτό: Mathias Völzke
Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Το έργο της υποψήφιας Τερέζα Μαργκόλες «51 cuerpos (51 bodies)» έχουμε δει στην Ελλάδα, στο Aristotelous Project
Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Έργο της υποψήφιας Παλόμα Βάργκα Βάις
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ