Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου

Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Heather Phillipson: THE END The Fourth Plinth London, gallery Now
0

Ο δήμαρχος του Λονδίνου, Σαντίκ Καν, ανακοίνωσε τους έξι καλλιτέχνες που έχουν επιλεγεί για να φιλοτεχνήσουν ένα από τα πιο δημοφιλή δημόσια θέματα και θεάματα του Λονδίνου, το έργο που θα τοποθετηθεί, όπως κάθε 18 μήνες, στην τέταρτη πλίνθο της πλατείας Τραφάλγκαρ.

Οι καλλιτέχνες είναι:

• Η Νικόλ Άιζενμαν, Αμερικανίδα, γνωστή κυρίως για τους πίνακες της. Της έχει απονεμηθεί η υποτροφία Guggenheim, το βραβείο Carnegie και έχει συμπεριληφθεί τρεις φορές στην Μπιενάλε της Whitney.

• Ο Σάμσον Καμπαλού, καλλιτέχνης ακαδημαϊκός και συγγραφέας γεννημένος στο Μαλάουι, ο οποίος εκπαιδεύτηκε ως ζωγράφος και εθνομουσικολόγος στο Κολέγιο του Πανεπιστημίου του Μαλάουι. 

Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Η τέταρτη πλίνθος στην Τραφάλγκαρ | φωτό: Wikipedia

• Η Γκόσκα Μακούγκα, καλλιτέχνης με έδρα το Λονδίνο. Ήταν μία από τις τέσσερις υποψήφιες για το Βραβείο Turner 2008.

• Ο Ιμπραήμ Μαχάμα, συγγραφέας της Γκάνας και καλλιτέχνης μνημειακών εγκαταστάσεων. Ζει και εργάζεται στο Tamale της Γκάνας.

• Η Τερέζα Μαργκόλες, Μεξικάνα εννοιολογική καλλιτέχνης, φωτογράφος, βιντεογράφος και περφόρμερ.

• Η Παλόμα Βάργκα Βάις, καλλιτέχνης που ζει στη Γερμανία, γνωστή για τα γλυπτά και τα σχέδιά της.

Το καλοκαίρι δυο από αυτούς θα κερδίσουν την ανάθεση του 2022 και 2024, τη δέκατη τέταρτη και δέκατη πέμπτη, και αυτή του 2022 θα αντικαταστήσει το έργο της Heather Phillipson, το οποίο θα παραμείνει στην τέταρτη πλίνθο μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2022.

Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Έργο της υποψήφιας Γκόσκα Μακούγκα

Το πελώριο γλυκό της Χέδερ Φίλιπσον με τίτλο «The End», που είναι εγκατεστημένο τώρα, ατενίζει το άδειο Λονδίνο και είναι το ψηλότερο γλυπτό που έχει τοποθετηθεί μέχρι σήμερα στην τέταρτη πλίνθο της πλατείας Τραφάλγκαρ και μια αλληγορία για τη γλυκιά αλλά και τη δυστοπική μορφή των πραγμάτων.

Η ιδέα της Φίλιπσον ξεκίνησε το 2016, όταν ο Τραμπ κέρδισε τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ. Η ίδια υποστηρίζει ότι ο τίτλος του έργου είναι πιο ζοφερός από το περιεχόμενό του: «Υπάρχει η πιθανότητα ριζικής αλλαγής σε οποιοδήποτε τέλος… Υπάρχει πιθανώς ελπίδα για κάτι άλλο».

Το έργο αν και αναπαριστά ένα γλυπτό με ελαφριά σαντιγί είναι φτιαγμένο από χάλυβα και συνθετικά υλικά και ζυγίζει εννέα τόνους.

Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Έργο του υποψήφιου Σάμσον Καμπαλού

Οι προτάσεις των έξι καλλιτεχνών θα προβληθούν στην Εθνική Πινακοθήκη από τα τέλη Μαΐου έως τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους και θα είναι επίσης διαθέσιμες για προβολή στο Διαδίκτυο. Θα δημιουργηθεί μια εικονική περιοδεία της έκθεσης σε συνεργασία με το Google Arts & Culture. Το κοινό θα κληθεί να εκφράσει την άποψή του για τα προτεινόμενα έργα τέχνης.

Ο δήμαρχος του Λονδίνου, Σαντίκ Καν, δήλωσε: «ο αριθμός των διεθνών καλλιτεχνών που περιλαμβάνονται στη λίστα σημαίνει ότι το Λονδίνο συνεχίζει να προσελκύει κορυφαία δημιουργικά ταλέντα από όλο τον κόσμο. Η τέταρτη πλίνθος είναι μια από τις κορυφαίες αναθέσεις σύγχρονης τέχνης στον κόσμο και ανυπομονώ να δω πώς θα το μεταμορφώσουν αυτοί οι καλλιτέχνες. Ελπίζω οι Λονδρέζοι να συνεχίσουν να δείχνουν την υποστήριξή τους στον τομέα των τεχνών και του πολιτισμού μας σε αυτές τις δύσκολες στιγμές, να επισκεφθούν την Εθνική Πινακοθήκη και παρακολουθώντας την έκθεση στο Διαδίκτυο, από τον Μάιο».

Η κενή τέταρτη πλίνθος της πλατείας φιλοξενεί ένα έργο σύγχρονης τέχνης σχεδόν κάθε δύο χρόνια και ουκ ολίγες φορές έχει προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση.

Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Έργο της υποψήφιας Νικόλ Άισενμαν

Από το 1999, οι περιπατητές και επισκέπτες του Λονδίνου είναι σε θέση  να απολαμβάνουν συναρπαστικά και προκλητικά έργα τέχνης που δίνουν την ευκαιρία στους μεν καλλιτέχνες να δημιουργούν φιλόδοξα σχέδια που εκτίθενται σε δημόσιο χώρο και στο κοινό να κάνει τη δική του κριτική και συζήτηση γύρω από τη σύγχρονη τέχνη.

Μετά τον μπλε κόκορα της Καταρίνα Φριτς και τον γιγαντιαίο αντίχειρα του Ντέιβιντ Σρίγκλεϊ, το έργο της Φίλιπσον άνοιξε προφητικά τη συζήτηση για το τέλος του κόσμου όπως τον ξέραμε μέχρι σήμερα και τη γλυκόπικρη και σκληρή εικόνα του δυστοπικού μέλλοντος.

Για τον Δήμο του Λονδίνου η εγκατάσταση είναι κάτι ελπιδοφόρο γιατί μιλάει για τις αξίες του Λονδίνου ως μιας ανοιχτής, διεθνούς και με αυτοπεποίθηση δημιουργικής πόλης, κάτι που όλοι οι κάτοικοι έχουν ανάγκη περισσότερο από ποτέ.

Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Έργο του υποψήφιου Ιμπραήμ Μαχάμα στο Σύνταγμα, στην Documenta 14 | φωτό: Mathias Völzke
Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Το έργο της υποψήφιας Τερέζα Μαργκόλες «51 cuerpos (51 bodies)» έχουμε δει στην Ελλάδα, στο Aristotelous Project
Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Έργο της υποψήφιας Παλόμα Βάργκα Βάις
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ