Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου

Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Heather Phillipson: THE END The Fourth Plinth London, gallery Now
0

Ο δήμαρχος του Λονδίνου, Σαντίκ Καν, ανακοίνωσε τους έξι καλλιτέχνες που έχουν επιλεγεί για να φιλοτεχνήσουν ένα από τα πιο δημοφιλή δημόσια θέματα και θεάματα του Λονδίνου, το έργο που θα τοποθετηθεί, όπως κάθε 18 μήνες, στην τέταρτη πλίνθο της πλατείας Τραφάλγκαρ.

Οι καλλιτέχνες είναι:

• Η Νικόλ Άιζενμαν, Αμερικανίδα, γνωστή κυρίως για τους πίνακες της. Της έχει απονεμηθεί η υποτροφία Guggenheim, το βραβείο Carnegie και έχει συμπεριληφθεί τρεις φορές στην Μπιενάλε της Whitney.

• Ο Σάμσον Καμπαλού, καλλιτέχνης ακαδημαϊκός και συγγραφέας γεννημένος στο Μαλάουι, ο οποίος εκπαιδεύτηκε ως ζωγράφος και εθνομουσικολόγος στο Κολέγιο του Πανεπιστημίου του Μαλάουι. 

Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Η τέταρτη πλίνθος στην Τραφάλγκαρ | φωτό: Wikipedia

• Η Γκόσκα Μακούγκα, καλλιτέχνης με έδρα το Λονδίνο. Ήταν μία από τις τέσσερις υποψήφιες για το Βραβείο Turner 2008.

• Ο Ιμπραήμ Μαχάμα, συγγραφέας της Γκάνας και καλλιτέχνης μνημειακών εγκαταστάσεων. Ζει και εργάζεται στο Tamale της Γκάνας.

• Η Τερέζα Μαργκόλες, Μεξικάνα εννοιολογική καλλιτέχνης, φωτογράφος, βιντεογράφος και περφόρμερ.

• Η Παλόμα Βάργκα Βάις, καλλιτέχνης που ζει στη Γερμανία, γνωστή για τα γλυπτά και τα σχέδιά της.

Το καλοκαίρι δυο από αυτούς θα κερδίσουν την ανάθεση του 2022 και 2024, τη δέκατη τέταρτη και δέκατη πέμπτη, και αυτή του 2022 θα αντικαταστήσει το έργο της Heather Phillipson, το οποίο θα παραμείνει στην τέταρτη πλίνθο μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2022.

Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Έργο της υποψήφιας Γκόσκα Μακούγκα

Το πελώριο γλυκό της Χέδερ Φίλιπσον με τίτλο «The End», που είναι εγκατεστημένο τώρα, ατενίζει το άδειο Λονδίνο και είναι το ψηλότερο γλυπτό που έχει τοποθετηθεί μέχρι σήμερα στην τέταρτη πλίνθο της πλατείας Τραφάλγκαρ και μια αλληγορία για τη γλυκιά αλλά και τη δυστοπική μορφή των πραγμάτων.

Η ιδέα της Φίλιπσον ξεκίνησε το 2016, όταν ο Τραμπ κέρδισε τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ. Η ίδια υποστηρίζει ότι ο τίτλος του έργου είναι πιο ζοφερός από το περιεχόμενό του: «Υπάρχει η πιθανότητα ριζικής αλλαγής σε οποιοδήποτε τέλος… Υπάρχει πιθανώς ελπίδα για κάτι άλλο».

Το έργο αν και αναπαριστά ένα γλυπτό με ελαφριά σαντιγί είναι φτιαγμένο από χάλυβα και συνθετικά υλικά και ζυγίζει εννέα τόνους.

Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Έργο του υποψήφιου Σάμσον Καμπαλού

Οι προτάσεις των έξι καλλιτεχνών θα προβληθούν στην Εθνική Πινακοθήκη από τα τέλη Μαΐου έως τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους και θα είναι επίσης διαθέσιμες για προβολή στο Διαδίκτυο. Θα δημιουργηθεί μια εικονική περιοδεία της έκθεσης σε συνεργασία με το Google Arts & Culture. Το κοινό θα κληθεί να εκφράσει την άποψή του για τα προτεινόμενα έργα τέχνης.

Ο δήμαρχος του Λονδίνου, Σαντίκ Καν, δήλωσε: «ο αριθμός των διεθνών καλλιτεχνών που περιλαμβάνονται στη λίστα σημαίνει ότι το Λονδίνο συνεχίζει να προσελκύει κορυφαία δημιουργικά ταλέντα από όλο τον κόσμο. Η τέταρτη πλίνθος είναι μια από τις κορυφαίες αναθέσεις σύγχρονης τέχνης στον κόσμο και ανυπομονώ να δω πώς θα το μεταμορφώσουν αυτοί οι καλλιτέχνες. Ελπίζω οι Λονδρέζοι να συνεχίσουν να δείχνουν την υποστήριξή τους στον τομέα των τεχνών και του πολιτισμού μας σε αυτές τις δύσκολες στιγμές, να επισκεφθούν την Εθνική Πινακοθήκη και παρακολουθώντας την έκθεση στο Διαδίκτυο, από τον Μάιο».

Η κενή τέταρτη πλίνθος της πλατείας φιλοξενεί ένα έργο σύγχρονης τέχνης σχεδόν κάθε δύο χρόνια και ουκ ολίγες φορές έχει προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση.

Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Έργο της υποψήφιας Νικόλ Άισενμαν

Από το 1999, οι περιπατητές και επισκέπτες του Λονδίνου είναι σε θέση  να απολαμβάνουν συναρπαστικά και προκλητικά έργα τέχνης που δίνουν την ευκαιρία στους μεν καλλιτέχνες να δημιουργούν φιλόδοξα σχέδια που εκτίθενται σε δημόσιο χώρο και στο κοινό να κάνει τη δική του κριτική και συζήτηση γύρω από τη σύγχρονη τέχνη.

Μετά τον μπλε κόκορα της Καταρίνα Φριτς και τον γιγαντιαίο αντίχειρα του Ντέιβιντ Σρίγκλεϊ, το έργο της Φίλιπσον άνοιξε προφητικά τη συζήτηση για το τέλος του κόσμου όπως τον ξέραμε μέχρι σήμερα και τη γλυκόπικρη και σκληρή εικόνα του δυστοπικού μέλλοντος.

Για τον Δήμο του Λονδίνου η εγκατάσταση είναι κάτι ελπιδοφόρο γιατί μιλάει για τις αξίες του Λονδίνου ως μιας ανοιχτής, διεθνούς και με αυτοπεποίθηση δημιουργικής πόλης, κάτι που όλοι οι κάτοικοι έχουν ανάγκη περισσότερο από ποτέ.

Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Έργο του υποψήφιου Ιμπραήμ Μαχάμα στο Σύνταγμα, στην Documenta 14 | φωτό: Mathias Völzke
Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Το έργο της υποψήφιας Τερέζα Μαργκόλες «51 cuerpos (51 bodies)» έχουμε δει στην Ελλάδα, στο Aristotelous Project
Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Έργο της υποψήφιας Παλόμα Βάργκα Βάις
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ