ΙΑΣΩΝ ΜΟΛΦΕΣΗΣ (1925-2009) Facebook Twitter
Φωτ.: Αρχείο Μολφέση

Ιάσων Μολφέσης (1925-2009): Ένας ανήσυχος εικαστικός στην γκαλερί Kalfayan

0

«Ποτέ δεν κατάλαβα πιο πολλά για τη χώρα μου και γι' αυτό που ήταν η Ελλάδα από ό,τι βλέποντάς την από μακριά. Εκείνο που με μπέρδευε κάθε φορά ήταν όταν είχα ξανά μια προσωπική επαφή με τον τόπο. Εκεί βρισκόμουν σε μια απορία. Η ιδέα που είχα εγώ για την Ελλάδα ήταν κάτι πολύ μεγαλύτερο, ένα σχήμα πιο ευρύ, ενώ, πλησιάζοντας, έβλεπα κάτι πιο μικρό, κάτι που μου προκαλούσε απογοήτευση.

Τελικά έχω την εντύπωση ότι στη σύγχρονη Ελλάδα είμαστε βαθύτατα επηρεασμένοι από τη φιλελληνική ματιά που έχουν οι ξένοι για εμάς. Μια εικόνα μικρότερη και απλούστερη, η οποία φτωχαίνει πάρα πολύ αυτό που θεωρώ ελληνική παράδοση.

Κάθε φορά που έρχομαι αντιμέτωπος με την ιδέα ότι ελληνικό είναι ό,τι είναι λαϊκό, βυζαντινό, στενά διασκευαστικό, μια συντόμευση της Ελλάδας, η σμίκρυνσή της, εξοργίζομαι. Η Ελλάδα που εγώ ξέρω και αισθάνομαι είναι ευρύτερη, δεν είναι η φολκλορική τουριστική εικόνα αλλά μια βαθύτατη ιστορική τομή της ανθρωπότητας και εγώ αισθάνομαι φορέας αυτής της ιδέας». 

Έκανε πολλά μεγάλα έργα με σκληρά υλικά, τσιμέντο, πολυεστέρα και μολύβι. Παράλληλα, υπήρχαν πάντα και τα ζωγραφικά έργα. Τα τρία μεγάλα έργα που εκτίθενται αυτήν τη στιγμή στην γκαλερί Καλφαγιάν έγιναν στο τέλος της δεκαετίας του ’90, ίσως και το 2000, όταν ακόμα ζούσε στο Παρίσι. Όταν μεγάλωσε και δεν μπορούσε να χειριστεί τα βαριά υλικά, επέστρεψε στη ζωγραφική. Δεν σταμάτησε καθόλου, ζωγράφιζε σαν να αναπνέει, ίσως μέχρι και την τελευταία μέρα της ζωής του.

Έτσι ξεκινάει την αυτοπαρουσίασή του ο ελάχιστα προβεβλημένος στην πατρίδα του Ιάσων Μολφέσης, σημαντικός εικαστικός και διανοούμενος που ανήκει στην ομάδα των Ελλήνων του Παρισιού των δεκαετιών 1950-1970, στο γυρισμένο στην Αίγινα πορτρέτο που του έκανε η εκπομπή «Παρασκήνιο» της δημόσιας τηλεόρασης. Σε ένα νησί όπου ο ίδιος επέλεξε να περνάει τα καλοκαίρια μαζί με την οικογένειά του και να στήσει το ελληνικό του εργαστήριο, γιατί του πήγαινε πολύ περισσότερο από άλλα. Γιατί, όπως έλεγε, το έβρισκε «λίγο άσχημο, λίγο ωραίο, ένα νησί που δεν ποζάρει, δεν προβάλλει κάτι ώστε να γοητεύσει», ότι βρισκόταν πιο κοντά στην καθημερινότητα.

Ίσως να αντανακλούσε την Ελλάδα που προτιμούσε, λιτή, έντιμη, αυθεντική. Ωστόσο τη χώρα για την οποία μιλάει με πικρία την εγκατέλειψε πολύ νωρίς. Όπως άλλωστε τόσοι άλλοι σαν εκείνον που η «πατρίδα» έδιωξε, άνθρωποι χαρισματικοί, που αναζήτησαν αλλού την τύχη τους και συχνά θριάμβευσαν.

Ο Μολφέσης εξηγεί στην εκπομπή ότι ο λόγος που έφυγε ήταν ακριβώς για να απαλλαγεί από την αγριότητα και τις διώξεις που είχε υποστεί για πολλά χρόνια τόσο κατά τη διάρκεια της Κατοχής όσο και κατά τον Εμφύλιο. Κάνοντας νέα πατρίδα του, καλλιτεχνική και όχι μόνο, το μεταπολεμικό Παρίσι των μοντέρνων κινημάτων και της μεγάλης σκέψης. 

ΙΑΣΩΝ ΜΟΛΦΕΣΗΣ (1925-2009) Facebook Twitter
Ο Ιάσων Μολφέσης στο εργαστήριο του στην Αίγινα. Φωτ.: Αρχείο Μολφέση

Γεννημένος το 1925 στο Παλιό Φάληρο, σε ένα περιβάλλον αρχικά εύπορο, καθώς ο πατέρας του ήταν χρηματιστής, πολύ σύντομα αντιμετώπισε την απόλυτη ανέχεια. Με την κρίση ο πατέρας του έχασε όλη του την περιουσία και για να εργαστεί αναγκάστηκε να μεταβεί στην Κωνσταντινούπολη, τόπο καταγωγής της μητέρας του, αφήνοντας πίσω την οικογένειά του.

Ο μετέπειτα καλλιτέχνης πέρασε την εφηβεία του στα Εξάρχεια και το 1941, μέσα στην Κατοχή, έγινε δεκτός στη Σχολή Καλών Τεχνών, όπου δάσκαλοί του ήταν ο Κωνσταντίνος Παρθένης, ο Δημήτρης Μπισκίνης και ο Επαμεινώνδας Θωμόπουλος. Παράλληλα, παρακολουθούσε και τη Νομική, αλλά η αντιστασιακή του δράση τον ανάγκασε να εγκαταλείψει την Αθήνα και να πάει στο βουνό.

Με το τέλος του πολέμου, κατά τη στρατιωτική του θητεία στη Μακεδονία και ενώ διαδραματιζόταν ο Εμφύλιος, κατέφευγε σε βυζαντινά μοναστήρια και εκκλησίες, όπου μελετούσε αγιογραφίες και φιλοτεχνούσε εικόνες. Μετά τον στρατό διώχτηκε και πάλι για τις ιδέες του. Η αγανάκτησή του, εν τέλει, τον έκανε να «αποδράσει» από την Ελλάδα. 

Όταν το 1950 ταξίδεψε στο Παρίσι, σκοπός του αρχικά ήταν να μείνει εκεί μερικούς μήνες. Τελικά έμεινε τριάντα τρία χρόνια. Την περίοδο 1951-1952 παρακολούθησε στην περίφημη École des Beaux-Arts μαθήματα τοιχογραφίας στο εργαστήριο των Ducos-Delaye και ζωγραφική με τον Jean Souverbie. Από κει ξεκίνησε μια θαυμαστή καλλιτεχνική πορεία και καριέρα. Φυσικά, χρειάστηκε να περάσουν χρόνια μέχρι να κατακτήσει μια εντελώς δική του προσωπική τεχνοτροπία, αλλά ο σπόρος της αναζήτησης είχε βρει γόνιμο έδαφος.

Την πρώτη του περίοδο, όπου μπορεί κανείς να διακρίνει απομεινάρια παραστατικής τέχνης, επέμενε στο άσπρο και στο μαύρο, «παρεκκλίνοντας» μόνο στο γκρι και την ώχρα και σταδιακά ενδίδοντας όλο και περισσότερο στη χειρονομιακή ζωγραφική και στον αφηρημένο εξπρεσιονισμό.

Στοχαστικός και ποιητικός με υπαρξιακές και γενικότερα φιλοσοφικές αγωνίες, σε διαρκή διάλογο με την ελληνική διανόηση της γενιάς του, διατηρούσε φιλίες με προσωπικότητες όπως ο Κώστας Αξελός, ο Κώστας Παπαϊώαννου, ο νομπελίστας Κλοντ Σιμόν και ο Άρης Αλεξάνδρου. Επίσης με Έλληνες καλλιτέχνες, κάποιοι από τους οποίους ήταν συνοδοιπόροι του, όπως ο Κουλεντιανός, ο Πράσινος, ο Ξενάκης, ο Μόραλης. 

Ωστόσο η δεκαετία του ’60 υπήρξε καθοριστική για την καλλιτεχνική εξέλιξή του. Ήδη η ζωγραφική του είχε γίνει ιδιαίτερα αφαιρετική όταν ήρθε σε επαφή με τις ταινίες τηλέτυπου, το τέλεξ, που κάποτε χρησιμοποιούνταν ευρέως.

Το 1963 η σύζυγός του Καλλιόπη, η οποία εργαζόταν στην Ελληνική Πρεσβεία, του πήγε κάποιες ταινίες που η ίδια είχε παρατηρήσει ότι θύμιζαν τη δουλειά του. Τέτοια εντύπωση του έκαναν οι τρυπούλες και τα κενά, η λευκή επιφάνεια στο ενδιάμεσο, και πράγματι θύμιζαν τόσο πολύ τα μαύρα στίγματα στα άμορφα ζωγραφικά του έργα, που σύντομα του έδωσαν το ερέθισμα ώστε να ξεκινήσει να αναπτύσσει ένα πολύ προσωπικό στυλ.

Δεν εξελίχθηκε αμέσως, χρειάστηκε χρόνος. «Γοητεύτηκε από την αφαίρεση αυτών των στρογγυλών σκούρων (από τη σκιά) διατρήσεων και των άσπρων επιφανειών γύρω τους. Δεν είχαν μόνο μια εμφανή συστηματική διάταξη, που ήταν αυστηρή λογική, αφού υπόβαθρό τους ήταν τα μηνύματα που μεταδίδονταν, σαν να πούμε, κρυπτογραφικά, αλλά και μια λογική συνέπεια, που θα του θύμιζε τις αινιγματικές σφήνες των Ασσυρίων και τα ιδεογράμματα των Μινωϊτών», εξηγεί ο Αλέξανδρος Ξύδης σε κείμενό του που περιλαμβάνεται σε μονογραφία η οποία εκδόθηκε το 1997. 

ΙΑΣΩΝ ΜΟΛΦΕΣΗΣ (1925-2009) Facebook Twitter
Από αριστερά Μολφέσης, Φασιανός, Βαφειάδης, Καλλιόπη Μολφέση, Μόραλης, Φιλόλαος στο Παρίσι το 1952. Φωτ.: Αρχείο Μολφέση

Έτσι, οι τρύπες στις ταινίες των τέλεξ, ως πρόδρομος των ηλεκτρονικών κωδικών των σύγχρονων υπολογιστών, μέσα στα χρόνια εξελίχθηκαν από τον Μολφέση, από το χαρτί μεταφέρθηκαν στον μουσαμά και από κει σε ανάγλυφα με εξογκώματα, επαναλαμβανόμενες οπές και κοιλώματα. Στη συνέχεια απέκτησαν ακόμα μεγαλύτερο όγκο και έγιναν γλυπτά, άλλοτε επιτοίχια και άλλοτε τρισδιάστατα, κατασκευές από υλικά όπως ο πολυεστέρας, ο γύψος, το τσιμέντο, ο χάλυβας, το αλουμίνιο, ο μόλυβδος και άλλες εξελιγμένες εκδοχές τους.

Αυτό ήταν το προσωπικό του αισθητικό αποτύπωμα σε μια εποχή που η τεχνολογία δεν είχε λάβει ακόμα τις διαστάσεις που έχει σήμερα, που κάθε κοινωνική έκφανση εξαρτάται από αυτήν. Η πεποίθησή του, όπως την εξέφραζε σε διάφορες δημόσιες δηλώσεις του, ότι οι υπολογιστές αποτελούν τις Πυθίες του σύγχρονου κόσμου, μας κάνει να αναλογιστούμε σε τι βάθος θα είχε εξελιχθεί η δημιουργικότητα και η φαντασία του σήμερα.

Είναι σημαντικό να πούμε, όμως, πως, όσο ζούσε, τους υπολογιστές δεν τους χρησιμοποίησε για να δημιουργήσει αλλά για να μετουσιώσει σε τέχνη τη νέα για την εποχή του γλώσσα, μετατρέποντάς τη σε μια δική του εικαστική γλώσσα. 

Έγραφε το 1975 στο Παρίσι: «Αυτό το ‘’μέλλον’’ που μας προβάλλουν ως αναπότρεπτη εξέλιξη δεν είναι παρά μια εικόνα ατελής και αφελής, μια προέκταση του παρόντος. Οι άνθρωποι παγιδεύονται στην εικόνα που φτιάχνουν για το μέλλον. Οι άνθρωποι παγιδεύονται φτιάχνοντας το ίδιο τους το πεπρωμένο». 

ΙΑΣΩΝ ΜΟΛΦΕΣΗΣ (1925-2009) Facebook Twitter
Ιάσων Μολφέσης, Χωρίς τίτλο,1999. Ακρυλικό σε μουσαμά, 37x36 εκ. Courtesy of MOLFESSIS Archives and Kalfayan Galleries

Έχοντας την τύχη να ζει στη Γαλλία, μια χώρα που ανέκαθεν στήριζε τη δημόσια αναπαραγωγή της αβανγκάρντ, κατάφερε να κάνει την αντισυμβατική γλυπτική πρότασή του «δημοκρατικό» αγαθό. Μια σειρά από συνεργασίες με σπουδαίους αρχιτέκτονες όπως ο Γιώργος Κανδύλης κατέληξε το 1970 στην «Αγορά», που προοριζόταν για τις τρεις εσωτερικές αυλές ενός σχολείου στην Τουλούζη.

Μια υπερμεγέθης γλυπτική κατασκευή από ημίλευκο τσιμέντο γύρω από την οποία οι μαθητές μπορούσαν να μαζεύονται και να κάθονται, μια σύγχρονη «αγορά» που οδηγούσε στον «Προπαρασκευασμένο Ναό» και από εκεί στον «Λαβύρινθο». Προφανώς τον ενδιέφερε τα γλυπτά του να αγγίζονται, να γίνονται κομμάτι της καθημερινότητας των ανθρώπων στους οποίους ανήκαν. Παράγωγο της «Αγοράς» είναι και η «Σαρκοφάγος», που εξέλισσε μέσα στα χρόνια με παραλλαγές της. Συγχρόνως, σε μια άλλη σειρά έργων προσπαθούσε να παντρέψει τη γλυπτική με τη ζωγραφική.

Οι πετυχημένοι πειραματισμοί τα επόμενα χρόνια γέννησαν μνημειώδεις γλυπτικές εγκαταστάσεις, όπως το «Υδρογόνο», το «Locomocrocodile» για τρεις παιδικούς σταθμούς, το «Απολίθωμα», σειρά σωληνώσεων που βγαίνουν από το έδαφος, το «Ήλιον Β», το «Ανάγλυφο τείχος», το «Δέλτα», ένας υπερμεγέθης χαρταετός με φτερά από διαφανή πολυεστέρα και ακρυκολόρ, τοποθετημένος σε έναν λόφο για το Πειραματικό Λύκειο Λεονάρντο ντα Βίντσι στην κεντρική Γαλλία.

Αλλά και μια σειρά εκπληκτικών δημόσιων και ιδιωτικών έργων στην Ελλάδα, όπως ο μεταλλικός διάτρητος κύβος με τίτλο «ΜΧΧΩ 3010 ΙΙ» στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών, ο «Πλανήτης» της Συλλογής Εμφιετζόγλου στο Μαρούσι, ένας «Σιδερένιος διάδρομος», τμήμα του οποίου εκτίθεται στην Εθνική Πινακοθήκη, και δύο τοίχους για την Ελληνική Βιομηχανία Όπλων, τους «Τήξη Α» και «Τήξη Β», που μετά το κλείσιμο του εργοστασίου εγκαταλείφθηκαν και μόνο πρόσφατα εντοπίστηκε μέρος τους, αλλοιωμένο, σε εντελώς άλλο χώρο – επρόκειτο για έργο μεγάλης σημασίας που θα έπρεπε να διασωθεί και να αποκατασταθεί.

Σε μια σειρά ανάγλυφων που βασίστηκαν σε φωτοτυπίες φωτογραφιών διάτρητων ταινιών τέλεξ έδωσε τον τίτλο «Η κολόνα του Τραϊανού σε επιδιόρθωση» και την αφιέρωσε στον Ίταλο Καλβίνο. Να επισημάνουμε επίσης ότι επιμελήθηκε και το αμφιθέατρο όπου διεξάγεται το Διεθνές Μουσικό Φεστιβάλ της Αίγινας στην οικία της γλύπτριας Βένιας Δημητρακοπούλου.

ΙΑΣΩΝ ΜΟΛΦΕΣΗΣ (1925-2009) Facebook Twitter
«ΜΧΧΩ 3010 ΙΙ» στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών, 1994

Το 1988 εξελέγη καθηγητής στη Σχολή Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Οι διαλέξεις του ήταν οι πολυπληθέστερες, προσελκύοντας απίστευτο αριθμό φοιτητών. Δύο χρόνια μετά επέστρεψε στο Παρίσι, όπου έμεινε για δέκα χρόνια. Αφιερώθηκε και πάλι στην τέχνη του με εξαιρετικά αποτελέσματα τόσο στη ζωγραφική όσο και στη γλυπτική. Σαν να διαισθανόταν το επερχόμενο τέλος, τα τελευταία χρόνια του τα μοίραζε μεταξύ Γαλλίας και Ελλάδας: Παρίσι - Αθήνα - Αίγινα. Ήταν 19 Ιανουαρίου 2009 όταν πέθανε σε ηλικία 84 ετών, δουλεύοντας μέχρι και την τελευταία στιγμή. 

Όπως λέει η κόρη του Ειρήνη Μολφέση: «Δεν σταμάτησε να ζωγραφίζει ποτέ. Έκανε πολλά μεγάλα έργα με σκληρά υλικά, τσιμέντο, πολυεστέρα, μολύβι, και παράλληλα υπήρχαν πάντα και τα ζωγραφικά έργα. Τα τρία μεγάλα έργα που εκτίθενται αυτήν τη στιγμή στην γκαλερί Καλφαγιάν έγιναν στο τέλος της δεκαετίας του ’90, ίσως και το 2000, που ακόμα ζούσε στο Παρίσι. Όταν μεγάλωσε και δεν μπορούσε να χειριστεί τα βαριά υλικά, επέστρεψε στη ζωγραφική. Δεν σταμάτησε καθόλου, ζωγράφιζε σαν να αναπνέει, ίσως μέχρι και την τελευταία μέρα της ζωής του». 

ΙΑΣΩΝ ΜΟΛΦΕΣΗΣ (1925-2009) Facebook Twitter
Τέτοια εντύπωση έκαναν οι τρυπούλες και τα κενά, η λευκή επιφάνεια στο ενδιάμεσο και πράγματι τόσο πολύ θύμιζαν τα μαύρα στίγματα στα άμορφα ζωγραφικά του έργα, που σύντομα αποτέλεσαν το ερέθισμα ώστε να ξεκινήσει να αναπτύσσει ένα πολύ προσωπικό στυλ. Φωτ.: Αρχείο Μολφέση

Ποια ήταν στο τέλος η σχέση του με την Ελλάδα; «Είχε διακόψει για πολλά χρόνια τη σχέση του με τη χώρα, ιδίως τα χρόνια της δικτατορίας, και όταν τα πράγματα άλλαξαν και υπήρχε η προοπτική ακόμα και να επιστρέψει για να ζήσει μόνιμα πια, τον ανησυχούσε πολύ πώς το κοινωνικό κομμάτι και η γλυκύτητα του τοπίου, ακόμα και η μικρή κλίμακα, μπορούν να επιδράσουν στη δουλειά και στον ψυχισμό ενός καλλιτέχνη και σκεπτόμενου ανθρώπου. Έβρισκε ότι ήταν πολύ καθησυχαστική η ατμόσφαιρα και ότι αυτό το γεγονός μπορούσε να αμβλύνει την αιχμηρότητα της αντίληψής του». 

Θα έλεγε ότι στο τέλος ο πατέρα της «συμφιλιώθηκε» με την πατρίδα του; Μου απαντά: «Δεν είναι ότι δεν ήταν συμφιλιωμένος, απλώς του ήταν δύσκολο. Ξέρετε, η ανωνυμία μιας ξένης, μεγάλης χώρας, όπως είναι η Γαλλία, είναι μια τρομερή ελευθερία. Το βρίσκουμε στη δουλειά πολλών Ελλήνων καλλιτεχνών και διανοουμένων που έχουν δημιουργήσει έργο και έχουν κάνει καριέρα έξω, και όταν επιστρέφουν πιέζονται από τα όρια της μικρής χώρας. Γιατί η σχέση με αυτήν τη χώρα, ακριβώς επειδή είναι τόσο μικρή, είναι πάρα πολύ συναισθηματική».

ΙΑΣΩΝ ΜΟΛΦΕΣΗΣ (1925-2009) Facebook Twitter
Ιάσων Μολφέσης, Χωρίς τίτλο,1967. Ακρυλικό σε μουσαμά, 36x36 εκ. Courtesy of MOLFESSIS Archives and Kalfayan Galleries

Ιάσων Μολφέσης (1925 - 2009)

Kalfayan Galleries (Χάριτος 11, Κολωνάκι, Αθήνα)

Έως 5/3

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα 11:00-15:00, Τρ.-Παρ. 11:00-19:00, Σάβ. 11:00-15:00

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αλέκος Φασιανός

Απώλειες / Αλέκος Φασιανός (1935-2022): Αυτή είναι η τέχνη μου

Ο Αλέκος Φασιανός που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 87 ετών είχε αφηγηθεί σε πρώτο πρόσωπο, στον προσωπικό του ιστότοπο, την επιρροή που άσκησαν στα έργα του η οικογένεια και οι μισοσκότεινες εκκλησίες των παιδικών του χρόνων, οι καβαλάρηδες και τα θηρία, τα δέντρα, τα φυτά και οι χρυσοί ουρανοί, οι λευκές λήκυθοι και τα κυκλαδικά ειδώλια, ο δάσκαλός του, Γιάννης Μόραλης, και οι μάζες των χρωμάτων που ξόδεψε γενναιόδωρα στα πλάσματα της φαντασίας του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπία Ντάβου, μια Ελληνίδα πρωτοπόρος των εικαστικών τεχνών

Εικαστικά / Μπία Ντάβου, μια Ελληνίδα πρωτοπόρος των εικαστικών τεχνών

Γνωριμία με μια καλλιτέχνιδα που κινήθηκε στα όρια της ζωγραφικής και της γλυπτικής, της χειρωναξίας και του αυτοματισμού, χρησιμοποιώντας πρωτοποριακά την τεχνολογία με έναν μετα-ψηφιακό τρόπο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ