Gilbert & George: το τρομερό εικαστικό δίδυμο ξανά στην Αθήνα

Gilbert & George: το τρομερό εικαστικό δίδυμο ξανά στην Αθήνα Facebook Twitter
Beardabout, 2016
0

Η ιστορία τους ξεκινά στη Σχολή Καλών Τεχνών St Martins στο Λονδίνο το 1967. Ο Gilbert είναι ένας 24χρονος Ιταλός φοιτητής που έχει φτάσει στο Λονδίνο γνωρίζοντας ελάχιστα αγγλικά. Ο George είναι 25 ετών, κομψός και Βρετανός. Συνεργάζονται και υπογράφουν μαζί τη δουλειά τους, κάτι που τότε ήταν πρωτάκουστο. Πολύ σύντομα αποφασίζουν να εξυψώνουν κάθε δευτερόλεπτο της ζωής τους στο επίπεδο έργου τέχνης, επινοώντας την έννοια «ζωντανό γλυπτό», που δηλώνει ότι «δύο ζωές συνθέτουν ένα μόνο και μεγαλειώδες γλυπτικό έργο».

Αυτό θα μπορούσε να συνιστά ορισμό του τρελού έρωτα. Το 2017, οι Gilbert & George συμπλήρωσαν 50 χρόνια κοινής ζωής και καλλιτεχνικής δημιουργίας. Δεν είναι καθόλου μικρή διάρκεια ζωής για τρελό έρωτα, πόσο μάλλον όταν αυτός συνεχίζεται. Στο διάστημα αυτό, πέρα από τις περφόρμανς τους ως ζωντανών γλυπτών, ασχολήθηκαν με τη ζωγραφική με κάρβουνο, μετά με χρώμα, μετά ξανά με κάρβουνο. Μέχρι που στο τέλος το μέσο που τους κέρδισε οριστικά ήταν μια δική τους ανανεωμένη αντίληψη για τη φωτογραφία, συνδυασμένη με ζωγραφική.

Gilbert & George: το τρομερό εικαστικό δίδυμο ξανά στην Αθήνα Facebook Twitter
Beard Alert, 2015

Κατέληξαν έτσι σε ένα στυλ έργων τόσο ιδιότυπο και αναγνωρίσιμο που αυτομάτως ακυρώνει κάθε απόπειρα αντιγραφής του από άλλους: τον κατακερματισμό του έργου σε «πανέλα» που δημιουργούν έναν κάναβο, στον οποίο χωρούν τον εαυτό τους, άλλα πρόσωπα και ό,τι άλλο γκροτέσκο, θεσπέσιο, τετριμμένο, ανούσιο ‒ αν και δεν έχει μεγάλη σημασία τι είναι τελικά αυτό, από τη στιγμή που το μόνο ζητούμενο είναι να υπονομεύει τα ταμπού τόσο της ίδιας της τέχνης όσο και της κοινωνίας ολόκληρης.

Με αφορμή το χρυσό ιωβηλαίο της καλλιτεχνικής τους συνύπαρξης ξεκίνησε μια σειρά από επετειακές εκθέσεις, με πρώτη εκείνη που εγκαινιάστηκε τον Νοέμβριο στο Λονδίνο (στην γκαλερί White Cube Bermondsey, που είναι η μεγαλύτερη σε τετραγωνικά μέτρα εμπορική γκαλερί στην Ευρώπη) και άλλες επτά στη Νέα Υόρκη, στο Παρίσι, στις Βρυξέλλες, στη Νάπολη και από 11/1 στην Αθήνα, στην γκαλερί Bernier/Eliades, στο Θησείο.

Σε καθεμιά παρουσιάζεται διαφορετική εκδοχή της νέας σειράς έργων τους, η οποία ονομάζεται «The bearded pictures». Ο τίτλος αυτός, αν και συνήθως παραμένει αμετάφραστος, σημαίνει «εικόνες με μούσια» και προκύπτει από το εντελώς καινούργιο στοιχείο που είναι ότι οι Gilbert & George, ενώ πάντα φιγουράρουν στα έργα τους με την κανονική τους μορφή και άψογα ξυρισμένοι, εδώ εμφανίζονται παντού κατακόκκινοι, με μάλλον βλοσυρό βλέμμα και γενειάδες.

Gilbert & George: το τρομερό εικαστικό δίδυμο ξανά στην Αθήνα Facebook Twitter
Beard Dance, 2016

Σημασία έχει όμως και το φόντο, που δείχνει έναν κόσμο φρικτό, ανελέητο και αφόρητο. «Όποτε ανοίγεις να δεις ειδήσεις βλέπεις συρματοπλέγματα και γένια. Καλά γένια, κακά γένια, ιερατικά γένια, μη-ιερατικά γένια. Ειδικά τα ιερατικά δεν επιτρέπεται καν να τα ξυρίσεις και αυτό μας ενδιαφέρει γιατί τα γένια στέκονται σαν φράχτες που κρατούν τους άλλους εκτός» είχαν δηλώσει προ μηνών σε βρετανική εφημερίδα (και η δήλωση παρατίθεται εδώ σε εντελώς ελεύθερη απόδοση στα ελληνικά).

Οι Gilbert & George θα βρίσκονται στην Αθήνα για τα εγκαίνια της έκθεσής τους και επιπλέον, μια μέρα πριν, στις 10/1, στις 19:30, στον Φάρο του ΚΠΙΣΝ, θα συμμετάσχουν σε μια ανοιχτή συζήτηση με τον συγγραφέα Michael Bracewell, η οποία υπόσχεται να είναι, αν μη τι άλλο, ανυπότακτη στα κατά συνθήκη ψεύδη.

Info:

Gilbert & George, The Beard Pictures

BERNIER/ELIADES

Επταχάλκου 11, Θησείο, 210 3413935-7

Τρίτη-Παρασκευή 10:30-18.30, Σάββατο 12:00-16:00

Από 11/01 έως 22/02

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ