Η Όπρα έγινε έκθεση!

Η Όπρα έγινε έκθεση! Facebook Twitter
Το 2013, η Όπρα Γουίνφρεϊ τιμήθηκε με το το Προεδρικό Μετάλλιο Ελευθερίας από τον Μπάρακ Ομπάμα. Φωτο: Lawrence Jackson/Official White House Photo
0

Η Όπρα Γουίνφρεϊ είπε ότι έκλαψε όταν έφτασε στο τέλος της έκθεσης του Σμιθσόνιαν που φέρει το όνομά της, επειδή ένας δημοσιογράφος είχε γράψει στο βιβλίο επισκεπτών πως το γεγονός ότι τη βλέπει κάθε μέρα είναι ο λόγος που αγαπά τον εαυτό του τόσο πολύ. Αυτό της θύμισε ένα γράμμα που έλαβε το 1987 από κάποιον φαν της, ο οποίος της έγραφε: «Το να σε βλέπω καθημερινά να είσαι ο εαυτός σου με κάνει κι εμένα να θέλω να είμαι περισσότερο ο εαυτός μου».


«Με συγκίνησε επειδή κατάλαβα ότι η αποστολή επετεύχθη» είπε. «Η επιθυμία μου εκπληρώθηκε, δηλαδή το να είμαι ένας καθρέφτης στον οποίο οι άνθρωποι να μπορούν να βλέπουν τον εαυτό τους μέσα από άλλους ανθρώπους και τις ιστορίες τους. Και παρακολουθώντας αυτές τις ιστορίες να τονώνεται το ηθικό τους, να εμπνέονται, να ενθαρρύνονται με τέτοιο τρόπο ώστε να πιστέψουν ότι μπορούν να κάνουν τη ζωή τους καλύτερη».

Ο λόγος της τεράστιας επιτυχίας της ήταν ότι κατάφερε να κάνει τον κόσμο να ξεπεράσει την αρχική εντύπωση, την Αφροαμερικανή με τα παραπανίσια κιλά, και να δει την Όπρα, μια γυναίκα με την οποία μπορούσε να ταυτιστεί.


Η Γουίνφρεϊ τόνισε ότι έχει μείνει έκθαμβη, ότι έχει μαγευτεί από την έκθεση «Watching Oprah: The Oprah Winfrey Show and American Culture», η οποία έκανε εγκαίνια στις 8 Ιουνίου στο Εθνικό Μουσείο Αφρικανικής Αμερικανικής Ιστορίας και Πολιτισμού στην Ουάσινγκτον.

Η ίδια αστειεύτηκε λέγοντας πως στα 4.500 και πλέον επεισόδια του σόου της, του «Oprah Winfrey Show», έχει κάνει συνεντεύξεις με πάνω από 35.000 άτομα. Μάλιστα, συνέχισε λέγοντας πως αυτή η έκθεση στην ουσία επιβεβαιώνει πόσο καταπληκτική είναι η ζωή της.

 
Αυτό που έκανε την Όπρα να χαρεί ακόμα περισσότερο ήταν το ότι, παρόλο που είναι γνωστή για τη σημασία που δίνει στη λεπτομέρεια, δεν ασχολήθηκε καθόλου με το στήσιμο της έκθεσης, εξήγησε η διευθύντρια του μουσείου Lonnie Bunch, προσθέτοντας ότι το μουσείο ήθελε να κάνει κάτι για να την τιμήσει.

Η Όπρα έγινε έκθεση! Facebook Twitter
Η Όμπρα με τον Νέλσον Μαντέλα.

Σκοπός της έκθεσης είναι να εξηγήσει πώς η Όπρα Γουίνφρεϊ, μέσα από την εκπομπή, τις φιλανθρωπίες και τις ταινίες της, επηρέασε όχι μόνο τον τρόπο σκέψης των ανθρώπων αλλά και την κουλτούρα γενικότερα. Η Bunch πρόσθεσε πως ήταν πολύ σημαντικό να αναδειχτεί τη συγκεκριμένη περίοδο η συνεισφορά μια δυνατής Αφροαμερικανής στις ΗΠΑ του 21ου αιώνα.

Οι επιμελήτριες του μουσείου Rhea Combs και Kathleen Kendrick, που δημιούργησαν την έκθεση, ακολούθησαν μια πιο ακαδημαϊκή προσέγγιση ως προς την αφήγηση της ιστορίας της Γουίνφρεϊ.

Σε συνεργασία με πανεπιστήμια όπως το Γέιλ και άλλα ιδρύματα ερεύνησαν εντατικά τον τρόπο που η Όπρα Γουίνφρεϊ επέδρασε στην παγκόσμια κουλτούρα. Ήθελαν να αναδείξουν την ιστορία αυτής της γυναίκας-φαινόμενο, μιας Αφροαμερικανής από την Πολιτεία του Μισισίπι.

 
Το πρώτο τμήμα της έκθεσης έχει τίτλο «America Shapes Oprah, 1950s-1980s» και παρουσιάζει το περιβάλλον των πολιτικών και κοινωνικών αλλαγών στο οποίο μεγάλωσε η Όπρα, με εικόνες μαύρων διασημοτήτων της εποχής που τότε πρωτοεμφανίστηκαν στην τηλεόραση, φωτογραφίες της Γουίνφρεϊ ως μαθήτριας και φωτογραφίες της γιαγιάς της, η οποία τη μεγάλωσε και την επηρέασε πολύ. Μαθαίνουμε ότι καθώς μεγάλωνε οι εργαζόμενες γυναίκες είχαν μεγάλη επιρροή πάνω της.

Η Όπρα έγινε έκθεση! Facebook Twitter
Το πρώτο τμήμα της έκθεσης έχει τίτλο «America Shapes Oprah, 1950s-1980s» και παρουσιάζει το περιβάλλον των πολιτικών και κοινωνικών αλλαγών στο οποίο μεγάλωσε η Όπρα. Στη φωτογραφία η νεαρή Όπρα με τη μητέρα της Vernita Lee το 1976.


Η Combs αναφέρει πως είναι πολύ σημαντικό να καταλάβουμε ότι μεγάλωσε σε μια εποχή που το «μαύρο» άρχισε να αλλάζει στη συνείδηση του κόσμου και να γίνεται κάτι όμορφο. Σε αυτό το πρώτο κομμάτι της έκθεσης, λοιπόν, βλέπουμε τα χρόνια κατά τη διάρκεια των οποίων η Όπρα εξελίχθηκε σε μια δυναμική γυναίκα που εκμεταλλεύτηκε όλες τις ευκαιρίες που της δόθηκαν, δείχνοντας στον κόσμο τι πραγματικά σημαίνει να είσαι Αφροαμερικανή.

Το επόμενο κομμάτι της έκθεσης με τον τίτλο «The Oprah Winfrey Show» περιλαμβάνει μια τοιχογραφία με εικόνες, βίντεο και ενθύμια από το σύνολο των 4.561 επεισοδίων του σόου της, που προβαλλόταν από το 1986 έως το 2011.

Παράδειγμα αποτελεί το πολύ γνωστό στιγμιότυπο από την εκπομπή που έδωσε δώρο από ένα αυτοκίνητο σε κάθε μέλος του κοινού που βρισκόταν στο στούντιο – και έγινε και meme με μεγάλη επιτυχία στο Ίντερνετ.

 
Η Γουίνφρεϊ έκανε εκπομπή επί μία ώρα, πέντε μέρες την εβδομάδα, και κατάφερνε πάντα να μιλάει με τον σωστό τρόπο για θέματα όπως ο ρατσισμός, η σεξουαλικότητα και η ισότητα των φύλων.


Ο λόγος της τεράστιας επιτυχίας της ήταν ότι κατάφερε να κάνει τον κόσμο να ξεπεράσει την αρχική εντύπωση, την Αφροαμερικανή με τα παραπανίσια κιλά, και να δει την Όπρα, μια γυναίκα με την οποία μπορούσε να ταυτιστεί.

Η Όπρα έγινε έκθεση! Facebook Twitter
Το επόμενο κομμάτι της έκθεσης με τον τίτλο «The Oprah Winfrey Show» περιλαμβάνει μια τοιχογραφία με εικόνες, βίντεο και ενθύμια από το σύνολο των 4.561 επεισοδίων του σόου της, που προβαλλόταν από το 1986 έως το 2011. Φωτο: Walter Larrimore/Smithsonian Institution.
Η Όπρα έγινε έκθεση! Facebook Twitter
«Πρέπει να απαγορευτούν τα όπλα;», The Oprah Winfrey Show, 1989. Φωτο: Harpo Productions


Η Όπρα Γουίνφρεϊ έχει λάβει 48 βραβεία Emmy, το Προεδρικό Μετάλλιο της Ελευθερίας, το βραβείο Cecil B. DeMille στις Χρυσές Σφαίρες και έχει συμμετάσχει σε ταινίες όπως «Το πορφυρό χρώμα».


Ένα μέρος της έκθεσης ονομάζεται «Oprah Shapes America» και εκεί παρουσιάζεται η παγκόσμια επιρροή που έχει η Γουίνφρεϊ και η ικανότητά της να διαμορφώνει την κοινή γνώμη.

Η ίδια η Γουίνφρεϊ θυμάται να της λένε: «Με άλλαξες. Με βοήθησες... Έφυγα από έναν κακό γάμο. Αποφάσισα να κάνω παιδιά, ή να μην κάνω παιδιά, ή αποφάσισα να μη χτυπάω πια τα παιδιά μου». Η ίδια αστειεύεται λέγοντας πως δεν πρέπει να επαναπαυθεί τώρα που της έκαναν έκθεση.

Κάποτε, όταν έχτισε ένα σχολείο για κορίτσια στη Νότια Αφρική, πίστευε ότι αυτή θα ήταν η μεγαλύτερη κληρονομιά που θα άφηνε, όμως, όπως της είπε η φίλη της Μάγια Αγγέλου: «Δεν καταλαβαίνεις το μέγεθος αυτής της κληρονομιάς, γιατί περιλαμβάνει κάθε ζωή που έχεις αγγίξει και κάθε άνθρωπο που έχει παρακολουθήσει την εκπομπή σου».


Η ίδια η Γουίνφρεϊ υποστήριξε πως αν και της έχει απονεμηθεί η ανώτατη τιμή στη χώρα, το Προεδρικό Μετάλλιο Ελευθερίας, η ύψιστη, για εκείνη, είναι αυτή η έκθεση.

Το τρέιλερ της έκθεσης «Watching Oprah: The Oprah Winfrey Show and American Culture»

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ