Θεόφιλος Ύδρα Facebook Twitter

«Η ιστορία είναι άνεμος…»: 12 έργα του Θεόφιλου ταξίδεψαν στην Ύδρα

0

Ο επετειακός εορτασμός των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821 ήταν εκείνος που έδωσε το εισιτήριο σε δώδεκα έργα του Θεόφιλου, που ανήκουν στη συλλογή του Μουσείου Θεόφιλου στη Βαρειά Μυτιλήνης, για να ταξιδέψουν στην Ύδρα, με σκοπό να εκτεθούν στο Ιστορικό Αρχείο-Μουσείο Ύδρας.

Χρειάστηκαν προσπάθειες μηνών μέχρι ο Δήμος Μυτιλήνης και το ΙΑΜΥ, που έχουν υπογράψει Μνημόνιο Συνεργασίας, να κατορθώσουν να εξασφαλίσουν τις απαραίτητες άδειες, ώστε να πραγματοποιηθεί η έκθεση «Η ιστορία είναι άνεμος…», που αποτελεί μείζον εικαστικό γεγονός στην εκπνοή του καλοκαιριού.

Kατά τη διάρκεια των εγκαινίων της έκθεσης, που αποτέλεσαν πόλο έλξης και έφεραν στο νησί ακόμα και την Παλόμα Πικάσο, συνοδευόμενη από τον διευθυντή του Μουσείου Ακρόπολης, Νίκο Σταμπολίδη, η διευθύντρια του ΙΑΜΥ, Ντίνα Αδαμοπούλου, ανέφερε χαρακτηριστικά πως «η διοργάνωση της συγκεκριμένης έκθεσης ήταν ευτυχής συγκυρία και πολύχρονος, διακαής πόθος». 

Ο «Παπαδιαμάντης της ζωγραφικής», όπως τον αποκάλεσε ο Τάκης Μπαρλάς, έζησε όλη του τη ζωή πάμφτωχος, ζωγραφίζοντας συχνά «αντί πινακίου φακής», κάτι που ποτέ δεν σταμάτησε να κάνει  – σε πείσμα κάποιων μάλλον ωραιοποιημένων αφηγήσεων σχετικά με τα τελευταία του χρόνια στη Μυτιλήνη. 

Ανάμεσα στα εκθέματα, ο επισκέπτης θα διακρίνει έργα του λαϊκού ζωγράφου εμπνευσμένα από τον ελληνικό επαναστατικό Αγώνα, όπως ο «Αθανάσιος Διάκος» και ο «Θάνατος του Μάρκου Μπότσαρη», αλλά και το εμβληματικό και πολυαγαπημένο «Ο Ερωτόκριτος και η Αρετούσα». Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και δύο έργα που το θέμα τους μάλλον αιφνιδιάζει: η «Αίτνα» και ο «Αποχαιρετισμός του Γάλλου Αντιναυάρχου».

Θεόφιλος Ύδρα Facebook Twitter
Ο Θάνατος του Μάρκου Μπότσαρη, 1932

Η Ιστορικός Τέχνης Λουίζα Καραπιδάκη σημειώνει στον κατάλογο της έκθεσης: «Πιστός πάντα στα προσωπικά καλλιτεχνικά του ιδεώδη, ο Θεόφιλος δεν εγκατέλειψε το αυστηρό ύφος της ορθόδοξης θρησκευτικής τεχνοτροπίας, που διδάχτηκε από τον παππού του. Απλώς, στην κοσμική του ζωγραφική, αφήνει τα αυστηρά εικονογραφικά πρότυπα των ανθιβόλων, προσθέτει μια στοιχειώδη προοπτική και διατυπώνει μια περισσότερο λαϊκότροπη έκφραση, ρεαλιστικότερη και λιγότερο απόκοσμη.

Επιπλέον, αναπτύσσει μοναδική συνθετική πολυπλοκότητα, όπου τα σαφή χαρακτηριστικά του “φόβου του κενού” ενισχύουν την πλαστικότητα των έργων του. Παράλληλα, η πλούσια χρωματική του παλέτα και η επιτήδεια χρήση των ζωηρών χρωμάτων εκπέμπει μια ευδαιμονία αναδεικνύοντας την καλλιτεχνική του δεινότητα, πέρα και από τη θεματική απόδοση.

Ουσιαστικά συνταιριάζει, μ’ έναν ελεύθερο και μοναδικό τρόπο, τη μεταβυζαντινή εικαστική παράδοση με την αισθητική της ελληνικής λαϊκής τέχνης και χειροτεχνίας, αφομοιώνει τους συμβολισμούς, ενθέτει τον φαντασιακό του κόσμο και μεταδίδει έναν απαράμιλλο πολυπολιτισμικό πλούτο».

Ο «ζερβοκουτάλας», καθότι αριστερόχειρας, ο «μισακάτης», ο «αχμάκης», όπως τον κορόιδευαν όσο ζούσε, έμελλε να αφήσει ισχυρό αποτύπωμα στην ιστορία της ελληνικής και όχι μόνο τέχνης. 

Θεόφιλος Ύδρα Facebook Twitter
Γεώργιος Καραϊσκάκης εις την πολιορκίαν της Ακροπόλεως.

Ο «ταξιδιώτης από τα Παρίσια», ο Στρατής Ελευθεριάδης, γνωστός ως Τεριάντ, ήταν εκείνος που, μετά από παρότρυνση του ζωγράφου Γιώργου Γουναρόπουλου, επισκέφθηκε το 1929 τη Μυτιλήνη, αγόρασε έργα του Θεόφιλου και ανέλαβε την προώθησή του – ο Θεόφιλος όμως δεν έζησε αρκετά για να χαρεί την αναγνώρισή του, καθώς πέθανε πέντε χρόνια αργότερα.

Ο Γιάννης Τσαρούχης τον θαύμαζε και μελέτησε ιδιαίτερα το έργο του, ενώ δεν τον συμπεριέλαβε, όπως άλλοι, στην κατηγορία των «Ναΐφ ζωγράφων». «Τον Θεόφιλο τον παίρνω σαν ζωγράφο που με τη ζωγραφική του είπε αυτά ακριβώς που παρέλειψαν να πουν οι ανακαινιστές της ελληνικής ζωγραφικής του 19ου αιώνος, των οποίων το έμβλημα υπήρξε το “εφάμιλλον των ευρωπαϊκών”» θα γράψει. 

«Ο Θεόφιλος ανήκει στην αντίθετη παράταξη απ' αυτή στην οποία ανήκουν οι δάσκαλοι, οι καθαρευουσιάνοι κι οι δημοτικιστές, οι ακαδημαϊκοί κι οι μοντέρνοι, οι συντηρητικοί κι οι εξ επαγγέλματος επαναστάτες.

Είναι απ' τη μεριά των σοφών και των τρελών, παρέα με τον Σολωμό, τον παγωμένο-θερμότατο Κάλβο, τον Παπαδιαμάντη, τον αναρχικό και άκρως πειθαρχημένο Καβάφη, τον τρελό Χαλεπά, κι όλους αυτούς τους φυσικά επαναστατημένους Έλληνες, μα εξίσου φυσικά συντηρητικούς, τους Έλληνες των οποίων η ευλογημένη μεγαλομανία έσπασε τα κλουβιά του διδασκαλισμού. Δεν είναι, λοιπόν, να απορεί κανείς ότι αιώνια θα σκανδαλίζει αυτούς που θέλησαν πάντα να βολευτούν» τονίζει.

Θεόφιλος Ύδρα Facebook Twitter
Ο Σουλτάν Μωάμεθ παραχωρεί τα προνόμια εις τον Πατριάρχη Γεννάδιον, 1932.

Ο «Παπαδιαμάντης της ζωγραφικής», όπως τον αποκάλεσε ο Τάκης Μπαρλάς, έζησε όλη του τη ζωή πάμφτωχος, ζωγραφίζοντας συχνά «αντί πινακίου φακής», κάτι που ποτέ δεν σταμάτησε να κάνει  – σε πείσμα κάποιων μάλλον ωραιοποιημένων αφηγήσεων σχετικά με τα τελευταία του χρόνια στη Μυτιλήνη. 

Πολύ μετά τον θάνατό του, η μικρότερη από τα επτά αδέλφια του, Φώτω, περιέγραψε στον Βασίλη Πλάτανο το πικρότατο τέλος του μοναδικού καλλιτέχνη που το σύνολο του έργου του έχει κηρυχθεί εθνική πολιτιστική κληρονομιά:

 «Τον φώναξε ένας πλούσιος να του ζουγραφίση μερικά “κάντρα”, σαν είδε πως η τέχνη του είχε αξία και του 'δωσε μπαγιάτικο φαγί από ψάρια και κρέας. O καϋμένος τα πήρε, γιατί στη χάση και στη φέξη έτρωγε τέτοια φαγητά, και σαν πήγε στο δωμάτιό του, που το είχε νοικιασμένο στο Bουνάρι της Mυτιλήνης, τα έφαγε με όρεξη κι άφησε τα μισά να τα γιοματίση και ταχιά. Αλλά δεν πρόλαβε. Ήταν χαλασμένα, ούτε του σκυλιού τους δεν τα δίνανε, τον πειράξανε και τη νύχτα της παραμονής του Bαγγελισμού του 1934 πέθανε από δηλητηρίαση. Tονέ βρήκανε πεθαμένο στερνά από τρεις μέρες που είχε πια βρομίσει και τονέ πήρε ο δήμος άρον-άρον και τον έθαψε. Δεν προκάναμε ούτε να τον ασπαστούμε, ούτε να τον δούμε».

Θεόφιλος Ύδρα Facebook Twitter
Ο αποχαιρετισμός του Γάλλου αρχιναυάρχου, 1932.
Θεόφιλος Ύδρα Facebook Twitter
Ο Ερωτόκριτος και η Αρετούσα, 1933.
Θεόφιλος Ύδρα Facebook Twitter
Ο Ήρως Μιλτιάδης Γιαταγάνος, 1932.
Θεόφιλος Ύδρα Facebook Twitter
Μονομαχία Αχιλλέως και Έκτορος, 1930.
Θεόφιλος Ύδρα Facebook Twitter
Ο Αθανάσιος Διάκος, 1930.
Θεόφιλος Ύδρα Facebook Twitter
Ο Παύλος Μελάς, 1929.
Θεόφιλος Ύδρα Facebook Twitter
Η Αίτνα, 1926.
Θεόφιλος Ύδρα Facebook Twitter
Ο χορός του Ζαλόγγου, 1929.
Θεόφιλος Ύδρα Facebook Twitter
Χωρική κόρη της Κέρκυρας, 1930.

«Η ιστορία είναι άνεμος…»

Ιστορικό Αρχείο - Μουσείο Ύδρας 

Έως 15 Οκτωβρίου 2021

Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα-Κυριακή: 09:00-16:00 & 19:30-21:00

Εικαστικά
0

Κορίνα Φαρμακόρη

Γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στη Σαλαμίνα. Σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και εργάζεται ως εκπαιδευτικός.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Ερωτόκριτος και η Αρετούσα του Θεόφιλου ξαναζούν στην Πανόρμου μέσα από μια νέα τοιχογραφία

Πολιτισμός / Ο Ερωτόκριτος και η Αρετούσα του Θεόφιλου ξαναζούν στην Πανόρμου μέσα από μια νέα τοιχογραφία

Οι καλλιτέχνες εμπνέονται από προσωπικότητες του πολιτισμού, των τεχνών που προσέφεραν στην χώρα μας στα 200 αυτά χρόνια, και συμβάλλουν στην μελλοντική μας πορεία.
THE LIFO TEAM
Θεόδωρος Ράλλης: Ο ζωγράφος πίσω από το πιο ακριβό έργο της δημοπρασίας του oίκου Bonhams

Εικαστικά / Θεόδωρος Ράλλης: Ο ζωγράφος πίσω από το πιο ακριβό έργο της δημοπρασίας του oίκου Bonhams

Το έργο «Αιχμάλωτη», μια ελαιογραφία που ο ζωγράφος φιλοτέχνησε το 1885, απεικονίζει μια Ελληνίδα να κοιτάζει με βλέμμα υποταγής, δεμένα τα χέρια της, ενώ λίγο πιο μακριά κάθονται οι δυο Τούρκοι που την έχουν αιχμαλωτίσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Εικαστικά / Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Οι Βρυξέλλες τιμούν μια ακούραστη δημιουργό που χάρη στη νεωτερικότητα, την οραματική αντιμετώπιση των εικόνων, του χρόνου και του χώρου και στους προβληματισμούς που διατρέχουν το έργο της εξακολουθεί να επηρεάζει γενιές καλλιτεχνών.
NEWSROOM
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας

Εικαστικά / Μέσα στο '24 θα τρέξουν όχι μία, όχι δύο, αλλά τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς

Τρεις μεγάλες εκθέσεις αποκαλύπτουν τις πολλές μορφές του έργου μιας καλλιτέχνιδας που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας και αψήφησε την κατηγοριοποίηση.
NEWSROOM
ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

Εικαστικά / 28 εκθέσεις για έναν Μάρτιο γεμάτο τέχνη

Η συλλογή του Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη, ακόμα περισσότερες γυναίκες καλλιτέχνιδες στο ΕΜΣΤ, Marcel Duchamp στην Eleftheria Tseliou Gallery, Martin Margiela στην Bernier/Eliades, τρεις νέες προτάσεις στην Breeder και πολλές ακόμα επιλογές στο κορύφωμα της φετινής εικαστικής σεζόν.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ