Η «Φωτιά του Σαν Έλμο» θα λάμψει με την εκφόρτιση του κορωνοϊού Facebook Twitter
Το έργο του Leidy Churchman είναι ξαπλωμένο στον δεύτερο εκθεσιακό χώρο και είναι κι αυτό γιγάντιο (3,5 x 6,5 μέτρα). Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η «Φωτιά του Σαν Έλμο» θα λάμψει με την εκφόρτιση του κορωνοϊού

0

Είναι έτοιμη εδώ και μερικές βδομάδες. Αλλά, όπως είναι φυσιολογικό, υπό τις συνθήκες που ζούμε, περιμένει την άρση των υγειονομικών περιορισμών για να ανοίξει στο κοινό.

Έχει για τίτλο την ονομασία ενός θεαματικού ατμοσφαιρικού φαινομένου, τη «φωτιά του Αγίου Έλμου», που εκδηλώνεται ως μια λάμψη μοβ χρώματος, η οποία σε μερικές περιπτώσεις μοιάζει σαν να παράγεται από φλόγες γύρω από ένα αιχμηρό αντικείμενο, όπως ήταν, στα παλιά χρόνια, οι απολήξεις των καταρτιών των ιστιοφόρων πλοίων, ή όπως είναι τα σημερινά αλεξικέραυνα, ή ακόμα οι άκρες των φτερών ενός αεροπλάνου, οι οξύληκτες κατασκευές σε σκεπές και καμινάδες ή τα κλαδιά ψηλών δέντρων, ακόμα και τα κέρατα ζώων. Για όσους έχουν πρόχειρες και ανά πάσα στιγμή διαθέσιμες τις γνώσεις τους στη Φυσική, οι πληροφορίες που θα ακολουθήσουν είναι μάλλον άχρηστες ή και υπερβολικά απλοϊκές.

Ας σημειωθεί, ωστόσο, για όλους τους υπόλοιπους ότι η «φωτιά του Σαν Έλμο» εμφανίζεται όταν δημιουργείται ένα πολύ ισχυρό ηλεκτρικό πεδίο, το οποίο παράγεται εξαιτίας μιας δυνατής καταιγίδας με κεραυνούς, για παράδειγμα, ή όταν κάποια άλλη ισχυρή αιτία προκαλέσει το φαινόμενο «εκφόρτισης κορώνας», στο οποίο αποδίδεται ένας έντονος ιονισμός των μορίων του αέρα μέχρι του σημείου πυράκτωσής τους, εξαιτίας της οποίας πυράκτωσης γίνονται ορατές οι «φωτιές του Σαν Έλμο».

Στην ελληνική ναυτική παράδοση οι «φωτιές του Σαν Έλμο» λέγονταν «Άγιοι Νικολήδες», επειδή θεωρούνταν εμφανίσεις δαιμονικών στοιχείων, και όσοι τις αντίκριζαν έσπευδαν να κάνουν προσευχούλες στον Άγιο Νικόλαο για να γλιτώσουν. Αντίθετα, στη δυτική ναυτική παράδοση το φαινόμενο δεν συσχετιζόταν με δαίμονες, αλλά, λόγω του φωτός που παραγόταν στο σκοτάδι, αποδιδόταν στην παρουσία του Αγίου Έλμου, ο οποίος είναι προστάτης των ναυτικών. Οι αρχαίοι Έλληνες ναυτικοί ονόμαζαν τις φωτιές του Σαν Έλμο «φώτα των Διόσκουρων», δηλαδή του Κάστορα και του Πολυδεύκη, και θεωρούνταν καλοί οιωνοί, επειδή έδειχναν ότι μια καταιγίδα οδεύει προς το τέλος της.

Ο επισκέπτης, όταν ανοίξουν οι γκαλερί στο κοινό, θα διαπιστώσει επίσης πως ούτε ένα από τα είκοσι ένα έργα που παρουσιάζονται δεν θα τον αφήσει αδιάφορο – και αυτό το κριτήριο είναι πάντα πολύ χρήσιμος οδηγός για την αξιολόγηση μιας ομαδικής έκθεσης. 

Από τα παραπάνω αξίζει να συγκρατήσει κάποιος τον όρο «εκφόρτιση κορώνας», ο οποίος, παρότι ουδεμία σχέση έχει με τον θλιβερό κορωνοϊό, αντηχεί ευπρόσδεκτος, ανακουφιστικός και αισιόδοξος, μια και βρισκόμαστε όλοι στη φάση που προσδοκούμε την «εκφόρτιση» αυτής της φρικτής πανδημίας και την επιστροφή σε κάτι που θα το αναγνωρίζαμε ως «κανονικό». Αξίζει να συγκρατήσει, επίσης, τους Διόσκουρους, υπό την έννοια ότι η γκαλερί Rodeo βρίσκεται επί της οδού Πολυδεύκους στον Πειραιά, η οποία είναι παράλληλη με την πασίγνωστη κεντρική οδό Αγίου Διονυσίου και μεταξύ τους παρεμβάλλεται η οδός Κάστορος. 

cover 676
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

«Η ιδέα να κάνουμε αυτή την έκθεση ξεκίνησε αρχικά σαν ένα αστείο» λέει η ιδιοκτήτρια της γκαλερί Σύλβια Κούβαλη, αναφερόμενη στους συσχετισμούς της «φωτιάς του Σαν Έλμο» με τα ονόματα των οδών και την πολυπόθητη «εκφόρτιση» της πανδημίας.

Και συνεχίζει: «Όμως, αμέσως μετά, η ιδέα μιας τέτοιας έκθεσης συνδέθηκε και με τη δική μας ανάγκη να ξεκαθαρίσουμε την επαφή μας με τη γειτονιά και τον Πειραιά. Να επαναπροσδιορίσουμε τη σχέση μας με την περιοχή και τη σχέση μας με τη δουλειά μας, όπως διαμορφώθηκε από την εμπειρία του lockdown και της πανδημίας. Επίσης, θέλαμε η έκθεση να έχει σχέση με το υγρό στοιχείο και ειδικότερα με τη θάλασσα. Κι αυτό που τελικά ετοιμάσαμε μου φαίνεται ότι λειτουργεί σαν “κρυφό σχολειό”. Επίσης, μοιάζει κάπως και με “καθαρισμό” απ’ όλα αυτά που έχουμε περάσει ως τώρα και μας προσφέρει μια ώθηση να κοιτάξουμε λίγο πιο μακριά, με περισσότερη αισιοδοξία».

Με άλλα λόγια, η έκθεση αυτή είναι σαν η γκαλερί να εκπέμπει –εκ νέου και κατά κάποιον τρόπο ανακεφαλαιωτικά– το αισθητικό στίγμα της «καλογυαλισμένο και δυνατό». Όχι μόνο για να υπογραμμίσει την παρουσία της εκεί αλλά και για να ξεκαθαρίσει τις αποστάσεις που τη χωρίζουν από τον περίγυρό της.

Rodeo Gallery Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Βέβαια, είναι πάντα δύσκολο να αναφέρεται κάποιος σε ομαδικές εκθέσεις, ειδικά όταν η συνάντηση ετερόκλητων έργων διαφόρων καλλιτεχνών σχετίζεται με ένα σχήμα μεταφοράς, όπως είναι εν προκειμένω το ατμοσφαιρικό φαινόμενο που γίνεται τίτλος της έκθεσης και το οποίο εισάγει τρυφερά και διακριτικά ένα μήνυμα αποφασιστικότητας, αυτοπροσδιορισμού και αισιοδοξίας.

Κατά κάποιον τρόπο, τα έργα αυτής της έκθεσης μοιάζουν με θησαυρό που περισώθηκε μετά από σφοδρή θεομηνία ή κάποια άλλη μεγάλη καταστροφή. Και ο θησαυρός αυτός φαντάζει αρκετά λαμπερός στα μάτια εκείνου στον οποίο ανήκει. Και έχει την ικανότητα να τον ενθαρρύνει, επιβεβαιώνοντάς του ότι διατηρεί δυνάμεις και ψυχική συνοχή. Και αυτή είναι μια αίσθηση που μεταφέρεται στον θεατή. Ο επισκέπτης, όταν ανοίξουν οι γκαλερί στο κοινό, θα διαπιστώσει επίσης πως ούτε ένα από τα είκοσι ένα έργα που παρουσιάζονται δεν θα τον αφήσει αδιάφορο – και αυτό το κριτήριο είναι πάντα πολύ χρήσιμος οδηγός για την αξιολόγηση μιας ομαδικής έκθεσης. 

Μεταξύ των έργων, ωστόσο, υπάρχουν και μερικά που ξεχωρίζουν και μόνο λόγω των επιβλητικών διαστάσεών τους, όπως είναι εκείνα της Αιγύπτιας καλλιτέχνιδας Anna Boghiguian και του Αμερικανού ζωγράφου Leidy Churchman. Το έργο της Boghiguian είναι ένα αυθεντικό πανί φελούκας του Νείλου, ηλικίας 100 ετών και συνολικού μήκους είκοσι μέτρων, το οποίο στηρίζεται από το ταβάνι στον μπροστινό εκθεσιακό χώρο και εντυπωσιάζει τον θεατή κατά την είσοδό του στην γκαλερί.

Ο τίτλος του είναι «Εμπόριο και Πουλιά» και έχει ραμμένα επάνω του κομμάτια ζωγραφισμένου καμβά που περιλαμβάνουν σύμβολα και κείμενα, τα οποία αποτελούν σημαντικά εκφραστικά στοιχεία σε ολόκληρο το έργο της Anna Boghiguian. Το έργο συμπληρώνεται με τα «πουλιά» του τίτλου, που είναι κατασκευασμένα από ύφασμα επίσης και κρέμονται κι αυτά από το ταβάνι. Η Boghiguian ενθέτει πάντα μια πολιτική θέση στα έργα της, η οποία συνήθως αναφέρεται στον συσχετισμό δυνάμεων εντός ενός σύμπαντος ανισοτήτων.

Η «Φωτιά του Σαν Έλμο» θα λάμψει με την εκφόρτιση του κορωνοϊού Facebook Twitter
Anna Boghiguian, Εμπόριο και πουλιά

Το έργο του Leidy Churchman είναι ξαπλωμένο στον δεύτερο εκθεσιακό χώρο και είναι κι αυτό γιγάντιο (3,5 x 6,5 μέτρα). Πρόκειται για ζωγραφική πάνω σε πλαστικό δάπεδο, από το κοινό, του είδους που χρησιμοποιείται στα σπίτια για την κάλυψη πατωμάτων. Παρουσιάστηκε πρώτη φορά στο New Museum της Νέας Υόρκης και σχετίζεται με ζητήματα γένους και φύλου.

Είναι μια παράξενη εικόνα «μεταμόρφωσης», όπου ένα χταπόδι και κάποια ευδιάκριτα αντικείμενα συμμετέχουν σε μια σύνθεση που καταλήγει σε κάτι πολύ πιο αμφίβολο και τρικυμιώδες, στο οποίο θάλασσα, ουράνιο στερέωμα και επίγεια φύση συναντιούνται. 

Μεταξύ των άλλων έργων της έκθεσης, εκείνα του ιρανικής καταγωγής Hadi Fallahpisheh θα μπορούσαν να περιγραφούν ως ζωγραφική μεν, η οποία όμως γίνεται με φακό πάνω σε φωτοευαίσθητο χαρτί. Περιλαμβάνουν καρτουνίστικες φιγούρες, οι οποίες εμπλέκονται σε μια «διαστροφή» του συσχετισμού δυνάμεων που θα αναπτυσσόταν σε μια συνθήκη «κανονικότητας». Για παράδειγμα, γάτες-γονδολιέρηδες πηγαίνουν βόλτα με τη γόνδολά τους χαρούμενα ποντίκια-τουρίστες.

Ένα ζήτημα που απασχολεί συχνά τον Fallahpisheh στο έργο του είναι η παγίδευση του ατόμου σε μια κατάσταση περιορισμένης ελευθερίας, κάτι που καθρεφτίζει το γεγονός ότι τα τελευταία είκοσι πέντε χρόνια είναι υποχρεωμένος να ζει μακριά από την πατρίδα του, αλλά προφανώς καθρεφτίζει και τη συνθήκη του lockdown που βιώνουμε όλοι.

Η «Φωτιά του Σαν Έλμο» θα λάμψει με την εκφόρτιση του κορωνοϊού Facebook Twitter
Η «Φωτιά του Σαν Έλμο» θα λάμψει με την εκφόρτιση του κορωνοϊού Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Εξαιρετικής λεπτότητας και ομορφιάς είναι τα τρία γλυπτά του Βενετσιάνου καλλιτέχνη Giorgio Andreotta Calό. Ενώ έκπληξη αποτελεί το έργο με τίτλο «Τέρατα και Φαντάσματα» (1972) του Γιάννη Μανιατάκου, που έφυγε από τη ζωή το 2017, σε ηλικία 82 ετών, και ο οποίος διετέλεσε καθηγητής αλλά και διευθυντής της Σχολής Μαρμαροτεχνίας της Τήνου κατά την περίοδο 1973-2001. Η κύρια καλλιτεχνική παραγωγή του ήταν γλυπτική, σε μάρμαρο, όμως στον ελεύθερο χρόνο του ο Μανιατάκος βουτούσε στη θάλασσα και ζωγράφιζε υποβρυχίως.

Ο βυθός και η συνθήκη τού να τον ζωγραφίζει σε βάθος μέχρι και δέκα μέτρων κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, όπου παρέμενε επί πολλές ώρες (με σκάφανδρο αρχικά και με πιο σύγχρονο καταδυτικό εξοπλισμό τα κατοπινά χρόνια), κατέληγε σε μια εντελώς προσωπική του και κάπως μυστικιστική διαδικασία. Το αποτέλεσμά της υπερέβαινε την απλή απεικόνιση μιας υποθαλάσσιας τοπιογραφίας. Και αυτό ο θεατής το αντιλαμβάνεται πολύ γρήγορα, κοιτάζοντας το εκτιθέμενο έργο, στο οποίο ανακαλύπτει μορφές που νιώθει ότι δικαιολογούν τον τίτλο του και το οποίο είναι αντιπροσωπευτικό όλων των υπόλοιπων τέτοιων έργων του.

Η γκαλερί Rodeo έχει αναλάβει, σε συνεργασία με την οικογένεια του καλλιτέχνη, την πλήρη καταγραφή του ζωγραφικού έργου του Γιάννη Μανιατάκου, το οποίο είναι στην πραγματικότητα άγνωστο στο κοινό, μια και, σε αντίθεση με τη γλυπτική του, έχει εκτεθεί μόνο μία φορά.

Hadi Fallahpisheh Facebook Twitter
Τα έργα του ιρανικής καταγωγής Hadi Fallahpisheh θα μπορούσαν να περιγραφούν ως ζωγραφική μεν, η οποία όμως γίνεται με φακό πάνω σε φωτοευαίσθητο χαρτί. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ωστόσο, τα έργα-σταρ της έκθεσης είναι εκείνα του Χριστόδουλου Παναγιώτου. Ο Ελληνοκύπριος καλλιτέχνης, που γεννήθηκε το 1978 στη Λεμεσό και το 2005 του απονεμήθηκε το βραβείο ΔΕΣΤΕ, πέντε χρόνια αργότερα το βραβείο «The Future of Europe», ενώ το 2019 οι «ΝΥ Times» τον συμπεριέλαβαν μεταξύ των καλλιτεχνών με το πιο αξιόλογο έργο της χρονιάς εκείνης, παρουσιάζει μια σειρά από έργα, στα οποία ακολουθεί μια απροσδόκητη επεξεργασία φύλλου ασημιού –ενός υλικού πολύ κοινού στην αγιογραφία–, τοποθετώντας επάνω του, εντελώς σποραδικά, αλλά με μια αυστηρότητα, διακοσμητικά μοτίβα που είναι επίσης συνηθισμένα στην αγιογραφία.

Δημιουργεί, έτσι, εξαιρετικά λιτές και κυρίως γεωμετρικές συνθέσεις (εντελώς ασυνήθιστες στην αγιογραφία). Σ’ αυτές πρωτοστατεί η παρουσία ενός υλικού (του φύλλου από ασήμι ή χρυσό σε άλλα έργα) που χρησιμοποιείται κατά κανόνα ως φόντο. Το εντυπωσιακό σε αυτή την αφαιρετική προσέγγιση του Χριστόδουλου Παναγιώτου στην ελληνορθόδοξη θρησκευτική τέχνη είναι ότι καταφέρνει να συγκρατεί κάτι από την πολύ ισχυρή συνδήλωση του θεϊκού, που στις εικόνες είναι αναπόφευκτο λόγω της χρήσης τους ως αντικειμένων λατρευτικών διαδικασιών.

Τα έργα του μοιάζουν σαν να οδηγούν από μια άλλη, λοξή οδό –από έναν παράδρομο ή ένα μυστικό μονοπάτι– προς το άγιο και θείο. Μόνο που αυτές οι κυρίως στιλπνές, ασημένιες επιφάνειες είναι μοιραία και κατοπτρικές, και, όπως είναι αναμενόμενο, στη θέση που κανονικά θα βρισκόταν η φιγούρα ενός αγίου, εμφανίζεται αμυδρά ο θεατής που τις κοιτάζει. Κι έτσι, τα έργα αυτά στέκονται ως ένα πολύ καίριο σχόλιο στην «αυτο-αγιοποίηση» που ο καθένας μας χαρίζει στον εαυτό του, χωρίς να νοιάζεται αν επί της ουσίας των πραγμάτων παραμένει αδρανής εν μέσω της ταραγμένης πραγματικότητας που μας περιβάλλει και θα απαιτούσε την όποια κάποια ενεργοποίησή μας προκειμένου να τιθασευτεί. 

Η «Φωτιά του Σαν Έλμο» θα λάμψει με την εκφόρτιση του κορωνοϊού Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Γιάννης Μανιατάκος, Τέρατα και φαντάσματα (1972) Facebook Twitter
Γιάννης Μανιατάκος, Τέρατα και φαντάσματα (1972). Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Χριστόδουλος Παναγιώτου Facebook Twitter
Τα έργα του Χριστόδουλου Παναγιώτου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η «Φωτιά του Σαν Έλμο» θα λάμψει με την εκφόρτιση του κορωνοϊού Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.


 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

2 αθηναϊκές γκαλερί, 17 έργα τέχνης που φιλοτεχνήθηκαν μέσα στο 2020, 1 συλλεκτικό τεύχος της LiFO

Εικαστικά / 2 αθηναϊκές γκαλερί, 17 έργα τέχνης που φιλοτεχνήθηκαν μέσα στο 2020, 1 συλλεκτικό τεύχος της LiFO

Δείτε τα 17 έργα με τα οποία οι γκαλερί The Breeder και Kalfayan εικονογράφησαν το τελευταίο τεύχος της LiFO. Δημιουργήθηκαν όλα μέσα στο παράξενο 2020, για το οποίο οι υπεύθυνοι των γκαλερί, Νάντια Γεραζούνη και Αρσέν Καλφαγιάν, κάνουν τον δικό τους απολογισμό.
«Made You Look»: Μια αληθινή ιστορία για πλαστά έργα τέχνης

Εικαστικά / «Made You Look»: Μια αληθινή ιστορία για πλαστά έργα τέχνης

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix, με όχημα τους πίνακες ζωγραφικής μιλά για τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα που διατρέχουν τον κόσμο του εμπόριου Τέχνης. Πρωτίστως, την απληστία των πλουσίων, των ειδημόνων, των γκαλερί, των συλλεκτών και των κριτικών τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ