Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter

Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων

0

Προκειμένου να γιορτάσει την από κοινού απόκτηση με το Μουσείο του Λούβρου του ζεύγους πορτρέτων σε φυσικό μέγεθος που ζωγράφισε ο σούπερσταρ της Ολλανδικής ζωγραφικής, ο Ρέμπραντ, το Rijksmuseum στο Άμστερνταμ αποφάσισε να διοργανώσει μια μοναδική έκθεση με τίτλο High Society.

Μοναδική στην κυριολεξία, καθώς για πρώτη φορά μια έκθεση αφιερώνεται αποκλειστικά σε ένα ιδιαίτερο είδος προσωπογραφιών όπου τα μοντέλα απαθανατίζονται σε απόλυτα φυσικό μέγεθος και σε όρθια στάση.

Ως επί το πλείστον είναι έργα που παράγγειλαν πρίγκιπες, εκκεντρικοί αριστοκράτες ή ιδιώτες με αμύθητα πλούτη, σε ζωγράφους των οποίων το όνομα έχει αποτυπωθεί με χρυσά γράμματα στις σελίδες της ιστορίας της Τέχνης. 

Ο Βερονέζε, ο Κράναχ, ο Βελάσκεθ, ο Ρέινολντς, ο Γκέινσμπορο, ο Μουνχ και ο Μανέ φιλοτέχνησαν τα πορτρέτα που ήρθαν ως δάνεια από μουσεία και ιδιωτικές συλλογές από το Παρίσι, το Λονδίνο, τη Φλωρεντία, τη Βιέννη, το Λος Άντζελες και άλλα μέρη του κόσμου.

Εκτός από τα πορτρέτα σε φυσικό μέγεθος που απεικονίζουν την υψηλή κοινωνία στα καλύτερά της, μέρος της έκθεσης είναι αφιερωμένο και σε δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα στα κρυφά, πίσω από κλειστές πόρτες.

Πέρα από την απαράμιλλη τεχνική που αποδίδει τόσο τη μορφή, όσο και την προσωπικότητα των μοντέλων, οι προσωπογραφίες αυτές λειτουργούν ως επισκόπηση τεσσάρων αιώνων μόδας της υψηλής κοινωνίας. 

Σχεδόν όλοι φοράνε τα «καλά» τους, επιλογή απολύτως λογική εφόσον πρόκειται να απαθανατιστούν από τον χρωστήρα αυτών των υψηλά αμοιβόμενων και περιζήτητων ζωγράφων, γεγονός που μας επιτρέπει να μάθουμε πως ντύνονταν οι πλούσιοι και ισχυροί την εκάστοτε χρονική περίοδο.

Από τα εφαρμοστά παντελόνια και τα πανωφόρια με τα παραγεμισμένα μανίκια για τους άνδρες, περνάμε σταδιακά στα κοστούμια και την υπέροχη υψηλή ραπτική του 19ου αιώνα που είναι πολύ κοντά στις σημερινές βραδινές γυναικείες τουαλέτες.

Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter
Ο Συνταγματάρχης Γουίλιαμ Γκόρντον παρουσιάζεται ως ηρωικός Σκωτσέζος με κιλτ στο πορτρέτο του από τον Πομπέο Μπατόνι το 1766.

Το ολόσωμο πορτρέτο της όμορφης Πολίν Κρουαζέτ που βγάζει χαριτωμένα το γάντι της και είναι ντυμένη με μια μαγευτική μαύρη τουαλέτα (1869) θυμίζει σημερινό editorial μόδας για υψηλή ραπτική και αποτέλεσε το εφαλτήριο της επιτυχημένες καριέρας του ζωγράφου και συζύγου της, Καρολύς-Ντυράν.

Κάποιοι από τους εικονιζόμενους έχουν επιλέξει να ποζάρουν με ιδιότυπες ενδυμασίες. Ο Γιόχαν Κόλτερμαν εμφανίζεται σχεδόν ολόγυμνος ως άλλος Ηρακλής στον πίνακα του Γκόλτζιους.

Ο Συνταγματάρχης Γουίλιαμ Γκόρντον παρουσιάζεται ως ηρωικός Σκωτσέζος με κιλτ στο πορτρέτο του από τον Πομπέο Μπατόνι το 1766, επιθυμώντας προφανώς να αποτίνει φόρο τιμής στους προγόνους του, ενώ το 1881 ο πανέμορφος post-hipster εραστής της Σάρα Μπερνάρ, ο Δρ. Πότσι, ποζάρει θελκτικά για τον Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ φορώντας απλά μια κατακόκκινη robe de chambre...

Εντυπωσιακό είναι επίσης πως οι περισσότεροι επιλέγουν να ποζάρουν με τα σκυλιά τους, τα οποία σε μερικές περιπτώσεις αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα του πίνακα και μια ιδανική ευκαιρία να επιδείξουν το ταλέντο τους οι ζωγράφοι.

Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι ο επιβλητικός πίνακας του Τζιοβάνι Μπολντίνι (1908) που απεικονίζει τη μαγευτική Μαρκησία Λουίζα Καζάτι με το αγαπημένο της γκρέιχαουντ. Η πανύψηλη, αδύνατη, με πάλλευκο δέρμα Μαρκησία ήταν γνωστή για τα μυθικά πάρτι που διοργάνωνε και το απαράμιλλο στιλ της, και το συγκεκριμένο έργο θα μπορούσε εύκολα σήμερα να είναι στιγμιότυπο από lifestyle περιοδικό.

Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter
Ο επιβλητικός πίνακας του Τζιοβάνι Μπολντίνι (1908) απεικονίζει τη μαγευτική Μαρκησία Λουίζα Καζάτι με το αγαπημένο της γκρέιχαουντ.
Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter
Το 1881 ο πανέμορφος post-hipster εραστής της Σάρα Μπερνάρ, ο Δρ. Πότσι, ποζάρει θελκτικά για τον Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ φορώντας απλά μια κατακόκκινη robe de chambre.

Οι προσωπογραφίες αυτές μπορεί να είναι ιδιαίτερα ρεαλιστικές, αλλά βρίθουν και συμβολικών στοιχείων. Οικόσημα αποτυπώνονται στα ρούχα νεόνυμφων ώστε να αποδοθεί η ένωση σπουδαίων οίκων ενώ όταν το μοντέλο είναι έγκυος, όπως στο ζεύγος πινάκων του Βερονέζε με την οικογένεια του Ιζέπο του Πόρτο, το πανωφόρι της συζύγου του Λίβια είναι ανοιγμένο στη μέση ενώ το χέρι της δείχνει την κοιλιά της. 

Εκτός από τα πορτρέτα σε φυσικό μέγεθος που απεικονίζουν την υψηλή κοινωνία στα καλύτερά της, μέρος της έκθεσης είναι αφιερωμένο και σε δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα στα κρυφά, πίσω από κλειστές πόρτες.

Ως παπαράτσι του παρελθόντος, οι ζωγράφοι αποτυπώνουν σε μικρότερα έργα τα πάρτι, τις αίθουσες τζόγου, τις επισκέψεις σε πορνεία και τις παράνομες ερωτικές δραστηριότητες των πλουσίων της εποχής τους. Αυτά τα περίπου 80 σχέδια και χαρακτικά ανήκουν στην συλλογή του Rijksmuseum και πολλά φέρουν επιγραφές με ηθικοπλαστικά μηνύματα.

Η αφορμή για τη διοργάνωση της High Society ήταν η από κοινού απόκτηση από τη Γαλλία (Μουσείο του Λούβρου) και την Ολλανδία (Rijksmuseum) του μοναδικού ζεύγους τέτοιων πορτρέτων που φιλοτέχνησε ποτέ ο Ρέμπραντ.

Πρόκειται για τα εντυπωσιακά γαμήλια πορτρέτα του Μάρτεν Σούλμανς και της Ούπγιεν Κόπιτ, τα οποία ως το 2016 βρίσκονταν στα χέρια ιδιώτη και εκτίθενται δημοσίως για πρώτη φορά μετά την συντήρησή τους που ολοκληρώθηκε στις αρχές του 2018.

Οφείλουμε να πούμε ότι η High Society αποτελεί για το Rijksmuseum και το εναρκτήριο λάκτισμα των εκδηλώσεων του Έτους Ρέμπραντ το 2019, οπότε και θα εορταστεί η συμπλήρωση 350 ετών από τον θάνατό του.

Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter
Λούκας Κράναχ ο Πρεσβύτερος, Αικατερίνη, Κόμισσα του Μέκλενμπουργκ, 1515. Gemäldegalerie Alte Meister, Staatliche Kunstsammlungen, Δρέσδη.
Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter
Λούκας Κράναχ ο Πρεσβύτερος, Ερρίκος ο Ευσεβής, Δούκας της Σαξονίας, 1515. Gemäldegalerie Alte Meister, Staatliche Kunstsammlungen, Δρέσδη.
Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Φωτό: Rijksmuseum/David van Dam
Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter
Πάολο Βερονέζε, Κόμισσα Λίβια ντα Πόρτο και η κόρη της Διηδάμεια, 1552. The Walters Art Museum, Βαλτιμόρη, Μέριλαντ.
Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter
Πάολο Βερονέζε, Κόμης Ιζέπο ντα Πόρτο με τον γιο του Λεωνίδα, 1552, Φλωρεντία, Galleria degli Uffizi.
Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter
Βίλεμ Μπας, Γυναίκα καθισμένη στα πόδια ανδρός, περ. 1640 - 1672. Rijksmuseum.
Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter
Ρέμπραντ, Προσωπογραφία του Μάρτεν Σούλμανς, 1634, Rijksmuseum
Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter
Το ολόσωμο πορτρέτο της όμορφης Πολίν Κρουαζέτ που βγάζει χαριτωμένα το γάντι της και είναι ντυμένη με μια μαγευτική μαύρη τουαλέτα (1869) θυμίζει σημερινό editorial μόδας για υψηλή ραπτική.
Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter
Φωτό: Rijksmuseum/David van Dam
Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter
Σερ Τζόσουα Ρέινολντς, Τζέιν Φλέμινγκ, μετέπειτα Κόμισσα του Χάρινγκτον, π. 1778–79. Σαν Μαρίνο, The Huntington Library.
Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter
Ρέμπραντ, Προσωπογραφία της Oύπγιεν Κόπιτ, 1634, Λούβρο
 

 

Η έκθεση High Society πραγματοποιείται στο Rijksmuseum στο Άμστερνταμ και θα διαρκέσει ως τις 3 Ιουνίου 2018.

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Νικόλαος Γύζης: «Λοιπόν ας ελπίζωμεν και ας ζητούμεν να είμεθα εύθυμοι!»

Εικαστικά / Νικόλαος Γύζης: «Λοιπόν ας ελπίζωμεν και ας ζητούμεν να είμεθα εύθυμοι!»

Σαν σήμερα, στις 4 Ιανουαρίου 1901, πεθαίνει στο Μόναχο ο Νικόλαος Γύζης, ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες ζωγράφους του 19ου αιώνα και εκπρόσωπος της «Σχολής του Μονάχου».
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ