Το Παρίσι γιορτάζει τα 500 χρόνια από τη γέννηση του Τιντορέττο με μία σημαντική έκθεση Facebook Twitter

Το Παρίσι γιορτάζει τα 500 χρόνια από τη γέννηση του Τιντορέττο με μία σημαντική έκθεση

0

Φέτος συμπληρώνονται 500 χρόνια από την γέννηση ενός από τους σπουδαιότερους ζωγράφους της βενετικής Αναγέννησης και η επέτειος αυτή τιμάται δεόντως από το Musée du Luxembourg στο Παρίσι, με την έκθεση Τιντορέττο, η γέννηση μιας ιδιοφυΐας, η οποία επιλέγει να εστιάσει στην πρώτη περίοδο του έργου του.

Ο Γιάκοπο Ρομπούστι, ή σύμφωνα με πρόσφατα ευρήματα Γιάκοπο Κομίν, πήρε το προσωνύμιο Τιντορέττο που στην κυριολεξία σημαίνει «ο μικρός βαφιάς», όχι λόγω της ζωγραφικής του αλλά εξαιτίας του επαγγέλματος του πατέρα του, ο οποίος ήταν βαφέας.

Γεννημένος σε μια βαθιά ταξική κοινωνία, ο Τιντορέττο άνηκε στους «ποπολάνι», τη λαϊκή κάστα της Βενετίας, η οποία ήταν αποκλεισμένη από τις πολιτικές θέσεις και τα ανώτερα αξιώματα.

Ήδη από πολύ μικρή ηλικία ο Γιάκοπο χρησιμοποιούσε τις βαφές του πατέρα του για να ζωγραφίζει εντυπωσιακά γκράφιτι, πρακτική που του εξασφάλισε μια θέση μαθητείας ζωγράφου, κατά πάσα πιθανότητα στο εργαστήριο του Μπονιφάτσιο ντε' Πιτάτι.

Η δεξιοτεχνία του ήταν τέτοια που τον τον Ιανουάριο του 1538, πριν καν συμπληρώσει το 20ο έτος της ηλικίας του, κατάφερε να εδραιωθεί ως ζωγράφος με δικό του εργαστήρι!

Παρά τους επικριτές του, ως ζωγράφος συνέχισε να διαπρέπει και το έργο του λειτούργησε ως ιδανική «γέφυρα» μεταξύ της Αναγέννησης και του Μπαρόκ που σύντομα αναδύθηκε και επικράτησε κατά τον 17ο αιώνα στην ευρωπαϊκή ζωγραφική.

Επιθυμώντας να αφήσει πίσω την ταπεινή του καταγωγή, ο Τιντορέττο μετέρχεται έξυπνων εμπορικών στρατηγικών, ακολουθεί προχωρημένες πρακτικές δημοσίων σχέσεων και στα έργα του υιοθετεί αισθητικούς κανόνες που του επιτρέπουν πολύ γρήγορα να διασχίσει την απόσταση ως τις πλούσιες κατοικίες, τα παλάτσο, τις εκκλησίες και το παλάτι των Δόγηδων. Χάρη στη ζωγραφική ξεφεύγει από την ανωνυμία.

Εκφράζοντας την οργιάζουσα φαντασία του, δημιούργησε έργα θεαματικά που αιχμαλωτίζουν το βλέμμα και την προσοχή των πλούσιων πατρόνων των τεχνών.

Η έκθεση για τον Τιντορέττο επιθυμεί ακριβώς αυτό: να μας συστήσει στην καλλιτεχνική παραγωγή των πρώτων 15 ετών του ζωγράφου, εμβαθύνοντας στα έργα που του επέτρεψαν να εδραιώσει την φήμη του και να αρχίσει να δέχεται παραγγελίες από τους ευπατρίδες και ισχυρούς της εποχής του.

Το Παρίσι γιορτάζει τα 500 χρόνια από τη γέννηση του Τιντορέττο με μία σημαντική έκθεση Facebook Twitter
Το Προσκύνημα των Μάγων, λάδι σε μουσαμά, 1537 -1538. Πρόκειται για τον παλαιότερο σωζόμενο πίνακα του Τιντορέττο και παρά την φθορά που έχει υποστεί μαρτυρά το ταλέντο του 18χρονου Τιντορέττο στην αυγή της καριέρας του. © Museo Nacional del Prado, dist. Rmn-GP / image du Prado

Το πρώτο τμήμα της έκθεσης συμπεριλαμβάνει μεταξύ άλλων το «Προσκύνημα των Μάγων», δάνειο του Μουσείου του Πράδο, έργο στο οποίο μπορεί κανείς να διακρίνει την επίδραση του επίσης Βενετσιάνου Τισιανού, τον οποίο ο Τιντορέττο θαύμαζε αλλά φιλοδοξούσε να ξεπεράσει.

Η ιδιαιτερότητα της πόλης-κράτους της Βενετίας την εποχή εκείνη είναι ότι δεν διέθετε βασιλική οικογένεια βασιλική οικογένεια, αυλή ή πρίγκιπες - μαικήνες.

Στο γεγονός αυτό οφείλεται και η εγκαθίδρυση μιας αγοράς Τέχνης, πολύ νωρίτερα σε σύγκριση με άλλες πόλεις της ιταλικής χερσονήσου, κάτι που επέτρεψε στους ντόπιους ζωγράφους και γλύπτες να παράγουν έργα όχι μόνο κατά παραγγελία, αλλά ελεύθερα, επιλέγοντας οι ίδιοι το θέμα, τα οποία στη συνέχεια πωλούσαν στην ελεύθερη αγορά.

Η διακόσμηση επίπλων παρέχει μια επιπλέον πηγή εσόδων στους ζωγράφους κι ο Τιντορέττο αφιερώνει μέρος του χρόνου του στην δραστηριότητα αυτή όπου του επιτρέπεται να είναι πιο τολμηρός στα θέματα και την τεχνική του.

Επέλεγε ιστορίες από τη μυθολογία και την Παλαιά Διαθήκη, τις οποίες αναπαριστούσε τρομακτικά ή τους προσέδιδε ερωτικό ύφος για να κάνει αίσθηση.

Το Παρίσι γιορτάζει τα 500 χρόνια από τη γέννηση του Τιντορέττο με μία σημαντική έκθεση Facebook Twitter
Η Μεταστροφή του Αγίου Παύλου, λάδι σε μουσαμά, 1538-1539. Ο Γιάκοπο είναι ο πρώτος που παρουσιάζει των διώκτη των Χριστιανών Σαούλ ως θύμα πάνω σε βωμό, θυμίζοντας λίγο την εικονογραφία του Κάιν και του Άβελ με την οποία είχε επίσης ασχοληθεί πρόσφατα. © National Gallery of Art, Washington

Φιλόδοξος, επεδίωκε να αποκτήσει γρήγορα πρόσβαση στους πλούσιους πελάτες και για τον λόγο αυτό αποφάσισε να ρίξει τις τιμές του.

Το αποτέλεσμα ήταν να δεχθεί σημαντικές παραγγελίες αλλά και να συγκεντρώσει την μήνη των συναδέλφων του επειδή «χαλούσε» την πιάτσα.

Γρήγορα, ο Τιντορέττο κατάφερε να αποκτήσει πολλούς εχθρούς στη Βενετία αλλά πλέον ήταν καλά δικτυωμένος και δεχόταν πολλές παραγγελίες, τα οποία αρχικά πρόδιδαν την επιρροή του Τισιανού αλλά σύντομα κατάφερε να προσθέσει το δικό του κάπως εγκρατές προσωπικό στυλ, το οποίο εστίαζε λιγότερο στην αμφίεση και περισσότερο στα πρόσωπα των μοντέλων του αποδίδοντας την εσώτερη φύση τους.

Αρκετά από τα μοντέλα του δεν ταυτοποιήθηκαν ποτέ, ενώ τα μικρότερα έργα απεικονίζουν κοντινά πρόσωπα του κύκλου του: ζωγράφους, μουσικούς και συγγραφείς.

Την περίοδο εκείνη ο Τιντορέττο άρχισε να μοιράζεται και το ατελιέ του με τον Τζιοβάνι Γκαλίτσι, παλαιό φίλο με τον οποίο είχανε μαθητεύσει μαζί στον Μπονιφάτσιο ντε' Πιτάτι.

Στη «συγκατοίκηση» αυτή οφείλεται και η ταραχή που κατέλαβε τους ειδικούς στον Τιντορέττο το 1995, όταν ο Αμερικανός ιστορικός της τέχνης Ρόμπερτ Έκολς δήλωσε πως πολλά ελάσσονα έργα που του αποδίδονταν, ήταν στην πραγματικότητα πίνακες του Γκαλίτσι.

Η διαμάχη αυτή συνεχίζεται μέχρι και σήμερα, ενώ το ερώτημα αν ο Τιντορέττο ήταν η ιδιοφυΐα και ο Γκαλίτσι ο τεχνίτης δεν έχει απαντηθεί οριστικά

Στην έκθεση έχει συμπεριληφθεί κι ο πίνακας «Ο Άγιος Μάρκος μεταξύ δύο αγίων» του 1547, με υπογραφή του Γκαλίτσι, όπου η επίδραση του Τιντορέττο είναι εμφανής.

Μερικά χρόνια αργότερα, όταν ο Γκαλίτσι άρχισε να αντιγράφει ξεδιάντροπα τα έργα του Τιντορέττο, οι δρόμοι τους χωρίζουν.

Το Παρίσι γιορτάζει τα 500 χρόνια από τη γέννηση του Τιντορέττο με μία σημαντική έκθεση Facebook Twitter
Ο Άγιος Λουδοβίκος, ο Άγιος Γεώργιος και η πριγκίπισσα, λάδι σε μουσαμά, 1551. Πρόκειται για διακόσμηση του Palazzo dei Camerlenghi που βρίσκεται δίπλα στην γέφυρα του Ριάλτο, ένα διοικητικό κτήριο που υπάρχει ακόμα και σήμερα. Venise, Gallerie dell’Accademia © Archivio fotografico Gallerie dell’Accademia, su concessione del Ministero dei beni e delle attivita culturali e del turismo - Museo Nazionale Galleriedell’Accademia di Venezia, Venise

Την περίοδο εκείνη στην Βενετία γνώρισε μεγάλη άνθηση και το θέατρο, μάλιστα υπολογίζεται πως μεταξύ 1442 και 1565 στην πόλη υπήρχαν περισσότεροι από 50 θίασοι, οι λεγόμενοι Compagnie della Calza με τους οποίους ο Τιντορέττο ανέπτυξε φιλικές σχέσεις.

Ταυτόχρονα η πόλη αναγεννήθηκε και αρχιτεκτονικά, με τον Γιάκοπο Σανσοβίνο, αρχιτέκτονα, γλύπτη και φίλο του Τιντορέττο να βρίσκεται στο προσκήνιο του κινήματος ανανέωσής της.

Τα δύο αυτά στοιχεία εξάπτουν την φαντασία του ζωγράφου, όπως φαίνεται και από ένα τμήμα της έκθεσης που είναι αφιερωμένο στα έργα που εμπνεύστηκε από σκηνικά παραστάσεων και αρχιτεκτονικές γκραβούρες.

Οι προοπτικές καδράρονται ιδανικά από στύλους και μνημεία που θυμίζουν την αρχαιότητα, στοιχεία που συχνά υπερισχύουν της υπόλοιπης σύνθεσης.

Παρότι δεν ήταν γλύπτης, ο Τιντορέττο θαύμαζε απεριόριστα την συγγενική αυτή τέχνη και σύμφωνα με τον Κάρλο Ριντόλφι, τον πρώτο βιογράφο του, δεν εφείδετο ποτέ χρημάτων προκειμένου να αποκτήσει αντίγραφα κλασικών μαρμάρινων αγαλμάτων ή γλυπτών του Μιχαήλ Άγγελου ώστε να τα μελετήσει.

Όπως είναι εμφανές και από την ελαιογραφία του «Ο Άγιος Λουδοβίκος, ο Άγιος Γεώργιος κι η πριγκίπισσα» (1551), ο Τιντορέττο τους δίνει την προσήκουσα προσοχή και στη συνέχεια πραγματοποιεί σχέδια με έντονες φωτεινές αντιθέσεις χρησιμοποιώντας τεχνητό φως ώστε να μιμηθεί την πλαστικότητα των γλυπτών, αποδίδοντας έτσι στην ζωγραφική του μια μεγαλύτερη συνάφεια με τη γλυπτική.

Το Παρίσι γιορτάζει τα 500 χρόνια από τη γέννηση του Τιντορέττο με μία σημαντική έκθεση Facebook Twitter
Ο Χριστός και η μοιχαλίδα, 1546 - 1548 Στον πίνακα αυτό ο Τιντορέττο κάνει μια αναφορά στην αγαπημένη του γενέτειρα την Βενετία, που οι πολίτες της θεωρούσαν τόπο δικαοσύνης και ευμένειας. © Gallerie Nazionali di Arte Antica di Roma,Palazzo Barberini / photo Mauro Coen, Rome

Το τελευταίο μέρος της έκθεσης εστιάζει στη θέση του γυναικείου γυμνού στο έργο του Τιντορέττο στην πρώιμη περίοδο του.

Έχοντας πλέον εδραιωθεί και αναγνωριστεί ως σπουδαίος ζωγράφος, στο εργαστήρι του έρχονται να θητεύσουν αρκετοί νέοι ζωγράφοι, κάποιοι εκ των οποίων προέρχονται από την εξίσου σπουδαία φλαμανδική σχολή.

Στις αρχές του 1550 ξεκίνησε την εκτέλεση του πρώτου μεγάλου έργου του με θέμα την Γένεση, μέρος της οποίας είναι «Το Προπατορικό Αμάρτημα» που επίσης εκτίθεται στο Musée du Luxembourg, και μεταξύ 1551 – 1556 το γυναικείο γυμνό σχεδόν κυριαρχεί στις συνθέσεις του.

Οι βιβλικές φιγούρες της Εύας, της Σωσσάνας αλλά και οι μυθολογικές μορφές των Μουσών, αποτυπώνονται με όλο το κάλλος και την ευδαιμονία του γυναικείου σώματος να ξεδιπλώνεται στους πίνακες του Τιντορέττο με τα χαρακτηριστικά των ερωμένων του.

Δεν τις παραθέτει όμως μόνο ως ελκυστικά αξεσουάρ των ανδρικών μύθων αλλά τις ζωγραφίζει με μία μοναδική ένταση και βάθος για την εποχή του, προσδοκώντας να μας αποκαλύψει τις περιστάσεις που τις οδήγησαν στις πράξεις που αναπαριστά στους πίνακες του.

Η έκθεση επιλέγει να ρίξει την αυλαία της ακριβώς στο κατώφλι της μεγάλης δόξας του Τιντορέττο που σύντομα κλήθηκε να ζωγραφίσει έργα που κόσμησαν το παλάτι των Δόγηδών και να καταξιωθεί ως  ένας από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες της Βενετίας.

Παρά τους επικριτές του, ως ζωγράφος συνέχισε να διαπρέπει και το έργο του λειτούργησε ως ιδανική «γέφυρα» μεταξύ της Αναγέννησης και του Μπαρόκ που σύντομα αναδύθηκε και επικράτησε κατά τον 17ο αιώνα στην ευρωπαϊκή ζωγραφική.

Το Παρίσι γιορτάζει τα 500 χρόνια από τη γέννηση του Τιντορέττο με μία σημαντική έκθεση Facebook Twitter
Αυτοπροσωπογραφία, λάδι σε μουσαμά, 1547. Philadelphie, Philadelphia Museum of Art, Don de Marion R. Ascoli et du Marion R. et Max, Ascoli Fund en honneur de Lessing Rosenwald, 1983 © Philadelphia Museum of Art
Το Παρίσι γιορτάζει τα 500 χρόνια από τη γέννηση του Τιντορέττο με μία σημαντική έκθεση Facebook Twitter
Το προπατορικό αμάρτημα, λάδι σε μουσαμά, 1551-1552. Το έργο αυτό θεωρείται ως ένα από τα ωραιότερα γυμνά της ενετικής ζωγραφικής. Venise, Gallerie dell’Accademia© Archivio fotografico Gallerie dell’Accademia, suconcessione del Ministero dei beni e delle attivitaculturali e del turismo - Museo Nazionale Galleriedell’Accademia di Venezia, Venise
Το Παρίσι γιορτάζει τα 500 χρόνια από τη γέννηση του Τιντορέττο με μία σημαντική έκθεση Facebook Twitter
Κάιν και Άβελ, περ. 1538-1539. Budapest, Szépművészeti Múzeum© Szepmuveszeti Museum / Museum of Fine Arts Budapest, 2018
Το Παρίσι γιορτάζει τα 500 χρόνια από τη γέννηση του Τιντορέττο με μία σημαντική έκθεση Facebook Twitter
Η αποκαθήλωση του σώματος του Αγίου Μάρκου από τους Χριστιανούς, 1545. © Musées royaux des Beaux-Arts de Belgique,Bruxelles / photo J. Geleyns / Ro scan
Το Παρίσι γιορτάζει τα 500 χρόνια από τη γέννηση του Τιντορέττο με μία σημαντική έκθεση Facebook Twitter
Η Ιουδήθ στη σκηνή του Ολοφέρνη. © Museo Nacional del Prado, dist. Rmn-GP / image du Prado
Το Παρίσι γιορτάζει τα 500 χρόνια από τη γέννηση του Τιντορέττο με μία σημαντική έκθεση Facebook Twitter
Η Αγία Οικογένεια με τον νεαρό Άγιο Ιωάννη τον Βαπτιστή, περ. 1550. New Haven, Yale University Art Gallery, Maitling F. Griggs, B.A. 1896, Fund and Leonard, C. Hanna Jr, Class of 1913, Fund, and courtesy of Marco Grassi © Yale University Art Gallery, New Haven

Info:

Η έκθεση Tintoret. Naissance d'un génie – Τιντορέτο, η γέννηση μιας ιδιοφυΐας παρουσιάζεται στο Musée du Luxembourg στο Παρίσι και θα διαρκέσει έως την 01.07.2018. 

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ