Η απίστευτη περίπτωση του Τζακ Βετριάνο, ενός ανθρακωρύχου που έγινε περιζήτητος καλλιτέχνης

Η απίστευτη περίπτωση του Τζακ Βετριάνο, ενός ανθρακωρύχου που έγινε περιζήτητος καλλιτέχνης Facebook Twitter
The Billy Boys, Bluebird at Bonneville. © Kirkcaldy Galleries / Jack Vettriano
0

Η έκθεση στο Kirkcaldy Galleries θα είναι η πρώτη αναδρομική έκθεση του καλλιτέχνη μετά από μια μεγάλη έκθεση στην Kelvingrove Art Gallery and Museum στη Γλασκώβη το 2013, και η πρώτη που θα επικεντρωθεί στα χρόνια της διαμόρφωσης και την πρώιμη καριέρα του. Η μεγάλη έκθεση που είναι αφιερωμένη στον Τζακ Βετριάνο, στη Σκωτία, εκεί που αναζήτησε έμπνευση ως νεαρός καλλιτέχνης, μας θυμίζει την απίστευτη αγάπη και επιμονή του να γίνει ζωγράφος.

Όταν μπήκε για πρώτη φορά στον χώρο όπου σήμερα γίνεται η έκθεση, για να μάθει από το έργο άλλων καλλιτεχνών και να μελετήσει τα έργα Σκωτσέζων ζωγράφων όπως ο Samuel Peploe και ο William McTaggart, είχε τόση προσήλωση που φοβόταν ότι θα προκαλούσε τις υποψίες του προσωπικού της γκαλερί. «Κοιτούσα ατελείωτα αυτούς τους πίνακες, εστιάζοντας στις πινελιές, αναρωτώμενος πώς το έκαναν οι καλλιτέχνες», λέει ο 70χρονος σήμερα Βετριάνο, που ήταν βέβαιος τότε ότι οι φύλακες νόμιζαν πως θέλει να κλέψει κάποιον πίνακα.

Ο Βετριάνο γεννήθηκε στο St. Andrews του Fife και μεγάλωσε στη βιομηχανική παραθαλάσσια πόλη Methil, περίπου 30 λεπτά νότια της γενέτειράς του. Μεγάλωσε σε συνθήκες φτώχειας: Ζούσε με τη μητέρα, τον πατέρα και τον μεγαλύτερο αδελφό του σε ένα σπαρτιάτικο σπίτι ανθρακωρύχου, μοιραζόταν το κρεβάτι με τον αδελφό του και φορούσε ρούχα από δεύτερο χέρι. Από την ηλικία των 10 ετών, ο πατέρας του τον έστελνε να μοιράζει εφημερίδες και γάλα, να καθαρίζει παράθυρα και να μαζεύει πατάτες – οποιαδήποτε δουλειά θα του απέφερε χρήματα. Ο πατέρας του έπαιρνε τα μισά από τα κέρδη του.

Η έκθεση με τίτλο «Jack Vettriano: The Early Years» θα περιλαμβάνει δώδεκα ελαιογραφίες που φιλοτέχνησε ο καλλιτέχνης όταν ήταν είκοσι και τριάντα ετών, όλες υπογεγραμμένες με το γενέθλιο όνομά του, Jack Hoggan, όπως και έναν από τους δύο πίνακες με τους οποίους συμμετείχε στην ετήσια έκθεση της Βασιλικής Ακαδημίας της Σκωτίας το 1988.

Εγκατέλειψε το σχολείο στα 16 και αργότερα έγινε μαθητευόμενος μηχανικός ορυχείων. 

Άρχισε να ζωγραφίζει ως χόμπι τη δεκαετία του 1970, όταν μια φίλη του τού αγόρασε ένα σετ ακουαρέλες για τα 21α γενέθλιά του.  Οι πρώτοι του πίνακες, υπογεγραμμένοι με το όνομα με το οποίο γεννήθηκε, Jack Hoggan, ήταν αντίγραφα ιμπρεσιονιστικών πινάκων. Ο πρώτος του πίνακας ήταν αντίγραφο του πίνακα «Χωράφι με παπαρούνες» του Μονέ. Το 1984, ο Βετριάνο υπέβαλε για πρώτη φορά έργα του στην έκθεση τέχνης που χρηματοδοτήθηκε από τη Shell στο μουσείο.

Το 1987, όταν ήταν 36 ετών, εγκατέλειψε τη σύζυγό του, επιδιώκοντας να μιμηθεί τον Γκογκέν. Παραιτήθηκε από τη δουλειά του στην εκπαιδευτική έρευνα και μετακόμισε στο Εδιμβούργο, όπου υιοθέτησε το πατρικό όνομα της μητέρας του. Έκανε αίτηση για σπουδές Καλών Τεχνών στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου, αλλά το portfolio του απορρίφθηκε.

Το 1988, υπέβαλε δύο καμβάδες για την ετήσια έκθεση της Βασιλικής Ακαδημίας της Σκωτίας. Και οι δύο πίνακες πωλήθηκαν από την πρώτη μέρα και ο ίδιος προσεγγίστηκε από διάφορες γκαλερί. Ακολούθησαν εκθέσεις στο Εδιμβούργο, το Λονδίνο, το Χονγκ Κονγκ και το Γιοχάνεσμπουργκ.

Τον Νοέμβριο του 1999, το έργο του παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Νέα Υόρκη, όταν 21 πίνακες εκτέθηκαν στη Διεθνή Έκθεση Τεχνών του 20ού αιώνα στο The Armory. Περισσότεροι από 40 συλλέκτες από το Ηνωμένο Βασίλειο ταξίδεψαν αεροπορικώς για την εκδήλωση και 20 πίνακες πωλήθηκαν τη νύχτα των εγκαινίων.

Η απίστευτη περίπτωση του Τζακ Βετριάνο, ενός ανθρακωρύχου που έγινε περιζήτητος καλλιτέχνης Facebook Twitter
O Τζακ Βετριάνο φωτογραφίζεται μπροστά σε έργα του.

Το 1996 ο Τέρενς Κόνραν, ο διάσημος ιδρυτής της μάρκας επίπλων Habitat και του Μουσείου Design του Λονδίνου, του ανέθεσε να δημιουργήσει μια σειρά πινάκων για το νέο του Bluebird Gastrodome στο Λονδίνο. Οι επτά πίνακες, εμπνευσμένοι από τη ζωή του Sir Malcolm Campbell, εκτέθηκαν εκεί για 10 χρόνια. Η Heartbreak Publishing, η εκδοτική εταιρεία του Βετριάνο, παρήγαγε ένα κουτί με υπογεγραμμένες εκτυπώσεις και των επτά πινάκων σε περιορισμένη έκδοση, ενώ οι πίνακες του Bluebird δημοπρατήθηκαν από τον οίκο Sotheby's στο ξενοδοχείο Gleneagles στο Perthshire στις 30 Αυγούστου 2007 και απέφεραν συνολικά πάνω από 1 εκατομμύριο λίρες, με ακριβότερο τον πίνακα «Bluebird at Bonneville», που αγοράστηκε για 468.000 λίρες.

Σήμερα οι πίνακές του κοστίζουν από 48.000 έως 195.000 λίρες, ενώ σύμφωνα με την εφημερίδα «Guardian» κερδίζει 500.000 λίρες τον χρόνο από τα δικαιώματα εκτύπωσης. Ο πίνακας του Βετριάνο του 1992, «The Singing Butler», υπήρξε η εικόνα με τις περισσότερες πωλήσεις στη Βρετανία. Το έργο που το 1992 είχε απορριφθεί από τη θερινή έκθεση της Βασιλικής Ακαδημίας πουλήθηκε σε δημοπρασία για 744.500 λίρες.

Η έκθεση με τίτλο «Jack Vettriano: The Early Years» θα περιλαμβάνει δώδεκα ελαιογραφίες που φιλοτέχνησε ο καλλιτέχνης όταν ήταν είκοσι και τριάντα ετών, όλες υπογεγραμμένες με το γενέθλιο όνομά του, Jack Hoggan, όπως και έναν από τους δύο πίνακες με τους οποίους συμμετείχε στην ετήσια έκθεση της Βασιλικής Ακαδημίας της Σκωτίας το 1988.

ΤΡΙΤΗ ΤΣΕΚ Η απίστευτη περίπτωση του Τζακ Βετριάνο, ενός ανθρακωρύχου που έγινε περιζήτητος καλλιτέχνης Facebook Twitter
Jack Vettriano, The Singing Butler, 1992. © Kirkcaldy Galleries / Jack Vettriano

Ο ίδιος δεν ξέχασε ποτέ τις ρίζες του και πάντα ήθελε να εκθέτει στο Kirkcaldy. «Αυτή η γκαλερί σημαίνει τα πάντα για μένα. Καθ' όλη τη διάρκεια της καριέρας μου, το προσωπικό ήταν πάντα πολύ θερμό απέναντί μου». Η έκθεση στην Kirkcaldy Galleries, την οποία διαχειρίζεται η πολιτιστική φιλανθρωπική οργάνωση OnFife, καλύπτει την καριέρα του καλλιτέχνη μέχρι το 2000. Αρχικά είχε προγραμματιστεί για το 2019, αλλά αναβλήθηκε δύο φορές λόγω των περιορισμών του Covid-19.

Η επιμελήτρια Alice Pearson λέει ότι «με αυτούς τους πίνακες, είναι σαν να συναντάς έναν παλιό φίλο, αλλά η πραγματική θέαση του έργου θα δώσει στους θαυμαστές μια πραγματική συγκίνηση. Τίποτα δεν σε προετοιμάζει για να δεις πίνακες ζωγραφικής "με σάρκα και οστά" – υπάρχουν πάντα περισσότερα να ανακαλύψεις όταν βλέπεις το πραγματικό έργο. Τα πιο διάσημα έργα του Τζακ έχουν αναπαραχθεί αμέτρητες φορές, αλλά, όταν τα πλησιάζεις, βλέπεις στροβιλισμούς χρωμάτων, σημάδια από πινέλα, ακόμη και περιστασιακά τρίχες από το πινέλο.

Νομίζω ότι ο Τζακ είναι πολύ γενναίος που εκθέτει τα έργα που ζωγράφισε όταν μάθαινε την τέχνη του, αλλά μας επιτρέπει να παρακολουθήσουμε ένα καταπληκτικό ταξίδι. Οι καλλιτέχνες που επέλεξε να αντιγράψει ο Τζακ μας λένε πολλά για το τι τον ενδιαφέρει – για παράδειγμα, η μαεστρία του Ρέμπραντ στο σκοτάδι και το φως ή η χρήση του χρώματος από τον Μονέ».

Η απίστευτη περίπτωση του Τζακ Βετριάνο, ενός ανθρακωρύχου που έγινε περιζήτητος καλλιτέχνης Facebook Twitter
The Billy Boys O.B.E., On the Border, 1994. © Kirkcaldy Galleries / Jack Vettriano
Η απίστευτη περίπτωση του Τζακ Βετριάνο, ενός ανθρακωρύχου που έγινε περιζήτητος καλλιτέχνης Facebook Twitter
The Billy Boys, Sweet Bird. © Kirkcaldy Galleries / Jack Vettriano
Η απίστευτη περίπτωση του Τζακ Βετριάνο, ενός ανθρακωρύχου που έγινε περιζήτητος καλλιτέχνης Facebook Twitter
The Billy Boys, The Billy Boys. © Kirkcaldy Galleries / Jack Vettriano
Η απίστευτη περίπτωση του Τζακ Βετριάνο, ενός ανθρακωρύχου που έγινε περιζήτητος καλλιτέχνης Facebook Twitter
Jack Vettriano, Man and Woman II. © Kirkcaldy Galleries / Jack Vettriano
Η απίστευτη περίπτωση του Τζακ Βετριάνο, ενός ανθρακωρύχου που έγινε περιζήτητος καλλιτέχνης Facebook Twitter
Jack Vettriano, O.B.E., Cafe Couple, 1951. © Kirkcaldy Galleries / Jack Vettriano
Η απίστευτη περίπτωση του Τζακ Βετριάνο, ενός ανθρακωρύχου που έγινε περιζήτητος καλλιτέχνης Facebook Twitter
Jack Vettriano, Love Story, 1951. © Kirkcaldy Galleries / Jack Vettriano
Η απίστευτη περίπτωση του Τζακ Βετριάνο, ενός ανθρακωρύχου που έγινε περιζήτητος καλλιτέχνης Facebook Twitter
The Billy Boys, Bluebird at Bonneville. © Kirkcaldy Galleries / Jack Vettriano

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 23 Οκτωβρίου.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένα πανόραμα της τέχνης και της κοινωνίας στη Γερμανία της δεκαετίας του 1920 με 900 έργα και ντοκουμέντα

Εικαστικά / Ένα πανόραμα της τέχνης και της κοινωνίας στη Γερμανία της δεκαετίας του 1920

Η αρχιτεκτονική, το ντιζάιν, η μουσική, η ποίηση και το θέατρο, οι γυναίκες στη Γερμανία του Μεσοπολέμου, στη σκιά της ντροπής, της φτώχειας και των ουτοπιών, σε μια έκθεση στο Ζορζ Πομπιντού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Dream On: Μια έκθεση με 18 εμβληματικές εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας από τον ΝΕΟΝ στο πρώην καπνεργοστάσιο

Πολιτισμός / Dream On: Μια έκθεση με 18 εμβληματικές εγκαταστάσεις από τον οργανισμό ΝΕΟΝ στο πρώην Καπνεργοστάσιο

Με αυτή την έκθεση οι μεγάλης κλίμακας εγκαταστάσεις αποχαιρετούν τη συλλογή Δασκαλόπουλου και παίρνουν τον δρόμο τους σε τεσσερα μουσεία, τρεις χώρες και δυο ηπείρους για να επανασυστηθούν στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ