Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη)

Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
1
Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
Anna Maria Taigi, κέρινο ομοίωμα πάνω από σκελετό στο San Crisogono, Ρώμη

Είναι εκπληκτικό το πόσο η λαϊκή φαντασία, πιστεύει και συντηρείται από τις εικόνες των αγίων σωμάτων, και πόσο δημοφιλή είναι τα προσκυνήματα σε αγγελικές μορφές. Η πραγματικότητα είναι λίγο πιο σύνθετη, καθώς – ακόμα και αν ένα σώμα έχει συντηρηθεί στο μικροκλίμα ενός φερέτρου αποσυντίθεται μόλις έρθει σε επαφή με την ατμόσφαιρα. Το άφθαρτο είναι κάτι συναρπαστικό. Ειδικά όταν συνοδεύεται από τον μύθο της αγιότητας.

 

Στη συνέχεια επεμβαίνει η επιστήμη, η τέχνη, το μακιγιάζ. Στο σκήνωμα της οσίας Anna Maria Taigi, οι ρυτίδες στο πρόσωπό της είναι σχηματισμένες από κερί. Λίγες μαύρες τρίχες που ξεπηδούν κάτω από τις ξανθές της μπούκλες δίνουν μια εικόνα λίγο πιο ζοφερή, κρυμμένη κάτω από την γαλήνια επιφάνεια. Το μόνο που έχει στην πραγματικότητα απομείνει από την αγία είναι ο σκελετός.

Γενικώς η εικόνα των άφθαρτων αγίων είναι μια εικόνα που επιτείνει τη σύγχυση γύρω από το άγιο και το καλό. Και πολλές από τις ιστορίες των άφθαρτων αγίων, των οποίων μόνο ένα μικρό ίχνος βρέθηκε είναι εξ ολοκλήρου μια κατασκευή που συνδέεται με τον μύθο της πίστης. Οι περισσότεροι που φτάνουν στα παρεκκλήσια να θαυμάσουν τα εξαιρετικής θεατρικότητας γυάλινα φέρετρα των αγίων ακούνε μια αφήγηση πολύ πειστική. Το μακιγιάζ και οι εργασίες συντήρησης δεν έχουν γίνει για να ξεγελαστεί κανένας, αλλά για να διατηρήσουν την εντύπωση του αγίου την ώρα που ανακαλύφθηκε στον τάφο του.

Στο μυστηριώδες πρόσωπο των αγίων κρύβεται το χαμόγελο που συνδέει τον Ύπνο και το Θάνατο. Είναι κατά κάποιο τρόπο ένα momentum mori που μας λέει ένα κρανίο. Θα πεθάνουμε όλοι, αλλά ίσως, αν είμαστε καλοί, θα μπορέσουμε να ξαναϋπάρξουμε  σε αυτό τον κόσμο. Έστω και με κέρινο μακιγιάζ.

Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St. Carlo da Sezze.Κέρινη ανάπλαση πάνω από τον σκελετό του στο San Francesco d’Assisi a Ripa Grande, στη Ρώμη
Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
Ο St. Robert Bellarmine, Sant’Ignazio di Loyola στο Campo Marzio, στη Ρώμη.
Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St. Camillus de Lellis στον ναό La Maddalena, στη Ρώμη
Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St Wittoria, ο σκελτός της ντυμένος και καλυμένος στην Santa Maria sopra Minerva, στη Ρώμη.
Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St. Cecilia,στο Τραστέβερε, στη Ρώμη
Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St. Francesca Romana, στην Maria Nova, στη Ρώμη


Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St. Giovanni da Triora Santa Maria, στη Santa Maria in Aracoeli, στη Ρώμη.


Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St. Paula Frassinetti, στην Convento di Santa Dorotea, στη Ρώμη

Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St. Pope Pius V, στην Santa Maria Maggiore, στη Ρώμη.


Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St. Victoria, στην Santa Maria della Vittoria, στη Ρώμη.


Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St. Victoria, στην Santa Maria della Vittoria, στη Ρώμη.


 

Οι φωτογραφίες είναι της Ελίζαμπεθ Χάρπερ και δημοσιεύθηκαν στο Atlas Obscura

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Ενδιαφέρουσα η πληροφορία της ύπαρξης των ανασυντιθεμενων σκηνωμάτων αλλά ελλιπέσ τουλάχιστον το άρθρο και ο σχολιασμός καθώς δεν εμβαθύνουν στον συμβολισμό και την ιστορία του θέματος.