«H Αυτοκρατορία του φωτός»: Θα γίνει αυτός ο πιο ακριβός πίνακας του Μαγκρίτ;

Η «Αυτοκρατορία του φωτός» θα γίνει ο πιο ακριβός πίνακας του Μαγκρίτ; Facebook Twitter
Ρενέ Μαγκρίτ, «L’empire des lumières» (Η αυτοκρατορία του φωτός), Sotheby's
0

Αν στους πίνακές του ο Ρενέ Μαγκρίτ συνδύαζε πράγματα φαινομενικά αταίριαστα και η ατμόσφαιρά τους, με τη χρήση των ονειρικών, υπερλογικών αλλά και ρεαλιστικών στοιχείων φαίνεται εξωπραγματική, στο έργο του Empire of Light (Αυτοκρατορία του φωτός), του οποίου υπάρχουν πολυάριθμες εκδοχές στα πιο μεγάλα μουσεία του κόσμου, όπως στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, στο Musées Royaux des Beaux-Arts de Belgique στις Βρυξέλλες και στο μουσείο Γκουγκενχάιμ, δημιούργησε ένα αίνιγμα για τη χρήση του φωτός, με τον ίδιο πίνακα να περιλαμβάνει ένα ημερήσιο και ένα νυχτερινό τοπίο.

Συνολικά ο Μαγκρίτ έκανε αυτό το έργο 27 φορές. Μια σκοτεινή νυχτερινή σκηνή δρόμου, ένα σπίτι που φωτίζεται από μια λάμπα και μισοκρύβεται πίσω από ένα δέντρο, κάτω από έναν παράξενα ηλιόλουστο ουρανό, έναν ανοιχτόχρωμο γαλάζιο ορίζοντα με λευκά σαν βαμβάκι σύννεφα. Κανένα φανταστικό στοιχείο δεν υπάρχει στον πίνακα εκτός από τον μοναδικά παράδοξο συνδυασμό της ημέρας με τη νύχτα, που ανατρέπει μια θεμελιώδη οργάνωση της ίδιας της ζωής.

Το φως του ήλιου, η πηγή της διαύγειας προκαλεί τη σύγχυση που συνήθως προέρχεται από το σκοτάδι, το φως της ημέρας γίνεται βαθιά ανησυχητικό, ενώ το νυχτερινό τοπίο κάτω από τον ουρανό γίνεται αδιαπέραστο.

Παράξενο θέμα, ζωγραφισμένο με την ακρίβεια του Μαγκρίτ, έργο μουσειακό, βγαίνει σε δημοπρασία στον οίκο Sotheby's στο Λονδίνο τον Μάρτιο και η πώλησή του εκτιμάται σε πάνω από 53 εκατομμύρια ευρώ, ποσό ρεκόρ για έργο του Μαγκρίτ.

Συνολικά ο Μαγκρίτ έκανε αυτό το έργο 27 φορές. Μια σκοτεινή νυχτερινή σκηνή δρόμου, ένα σπίτι που φωτίζεται από μια λάμπα και μισοκρύβεται πίσω από ένα δέντρο, κάτω από έναν παράξενα ηλιόλουστο ουρανό, έναν ανοιχτόχρωμο γαλάζιο ορίζοντα με λευκά σαν βαμβάκι σύννεφα. Κανένα φανταστικό στοιχείο δεν υπάρχει στον πίνακα εκτός από τον μοναδικά παράδοξο συνδυασμό της ημέρας με τη νύχτα, που ανατρέπει μια θεμελιώδη οργάνωση της ίδιας της ζωής.

Ο πίνακας συναγωνίζεται σε τιμή μόνο έναν ακόμα δικό του πίνακα, τον περίφημο «Άνδρα με ψηλό καπέλο». Ο Μαγκρίτ ζωγράφισε την πρώτη εκδοχή του θέματος το 1948. Αυτή η εκδοχή που βγαίνει σε δημοπρασία ζωγραφίστηκε το 1961 για την Anne-Marie Gillion Crowet, την κόρη του προστάτη του Μαγκρίτ, Pierre Crowet, την οποία ζωγράφισε όταν ήταν 16 ετών και στο πρόσωπό της βρήκε τη μούσα του και έγιναν δια βίου φίλοι.

Η «Αυτοκρατορία του φωτός» θα γίνει ο πιο ακριβός πίνακας του Μαγκρίτ; Facebook Twitter
Ο Μαγκρίτ ζωγραφίζει το έργο του Le masque vide, Le Perreux-sur-Marne, 1928, Άγνωστος φωτογράφος. Συλλογή Charly Herscovici, Europe

Το έργο ανήκει στη συλλογή της οικογένειας που είναι προστάτες των τεχνών και σημαντικοί συλλέκτες και ήταν δανεισμένο για μια δεκαετία στο Musée Magritte στις Βρυξέλλες, από το 2009 έως το 2020.

Η οικογένεια αποφάσισε να πουλήσει τον πίνακα που έχει διαστάσεις 114 εκατοστά επί 146 εκατοστά και όλα δείχνουν ότι θα ξεπεράσει το ρεκόρ των έργων του Μαγκρίτ που είναι 25 εκατομμύρια ευρώ και το κατέχει ο πίνακας «Le Principe du Plaisir» (1937), ένα πορτρέτο του προστάτη των σουρεαλιστών Έντουαρντ Τζέιμς που γνώρισε το 1937 τον Μαγκρίτ μετά από σύσταση του Σαλβαντόρ Νταλί.

«Ό,τι βλέπουμε κρύβει κάτι άλλο, πάντα θέλουμε να βλέπουμε αυτό που κρύβεται περισσότερο από όσο αυτό που βλέπουμε», έλεγε ο Μαγκρίτ που γνώρισε φήμη και αναγνωρίστηκε ως κορυφαίος των σουρεαλιστών μετά τα πενήντα του χρόνια.

Για του πίνακές του έλεγε: «Η ζωγραφική μου είναι ορατές εικόνες που δεν κρύβουν τίποτα· προκαλούν μυστήριο και, πράγματι, όταν κάποιος βλέπει μια από τις φωτογραφίες μου, θέτει στον εαυτό του αυτή την απλή ερώτηση: "Τι σημαίνει αυτό;". Δεν σημαίνει τίποτα, γιατί το μυστήριο δεν σημαίνει τίποτα, είναι άγνωστο».

Γεννημένος το 1898 σε μια εύπορη οικογένεια, γνώρισε την απώλεια. Η μητέρα του βρέθηκε πνιγμένη στον ποταμό Sambre. Είχε αυτοκτονήσει και η οικογένεια βίωσε τη δημόσια ταπείνωση και το κοινωνικό στίγμα εξαιτίας αυτού του γεγονότος.

Αποφάσισε να σπουδάσει στην Academie des Beaux-Art, στις Βρυξέλλες, αλλά εγκατέλειψε τις σπουδές του που τις θεώρησε χάσιμο χρόνου. Άρχισε να εργάζεται κάνοντας διακοσμητικά μοτίβα, έργα για τη διαφήμιση και σκηνικά για το θέατρο για βιοποριστικούς λόγους πριν καταλήξει να ενδιαφερθεί για τον σουρεαλισμό.

Όταν παρουσιάστηκε το έργο του «Lost Jockey» το 1925, ήταν φανερές οι επιρροές του από τα κολάζ του Μαξ Έρνστ και τα έργα του Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Είναι η πρώτη δουλειά του, συνδεδεμένη με το σουρεαλιστικό ρεύμα. Κατά τη διάρκεια της καριέρας του δημιούργησε μια σειρά από παραλλαγές σε αυτό το κομμάτι και άλλαξε τη μορφή για να αναδημιουργήσει αυτό που βίωνε ο θεατής.

Η «Αυτοκρατορία του φωτός» θα γίνει ο πιο ακριβός πίνακας του Μαγκρίτ; Facebook Twitter
Ρενέ Μαγκρίτ, «Man in a Bowler Hat» (Άνδρας με ψηλό καπέλο), Sotheby's

Το 1927, ο Ρενέ Μαγκρίτ έκανε την πρώτη του ατομική έκθεση στην Galerie la Centauri στις Βρυξέλλες. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου της ζωής του, παρήγαγε σχεδόν ένα έργο τέχνης κάθε μέρα, αλλά οι κριτικοί τον αντιμετώπισαν με σκεπτικισμό. Σε κατάθλιψη από την αποτυχία, μετακόμισε στο Παρίσι.

Ο Μαγκρίτ ενσωμάτωσε στα έργα του μια επανάσταση ενάντια στους περιορισμούς του λογικού νου και των κανόνων της κοινωνίας. Έγινε φίλος με τον Αντρέ Μπρετόν και τα έργα του μια διάσπαση μεταξύ του οπτικού αυτοματισμού που ενθάρρυνε ο Χοαν Μιρό και μιας νέας μορφής ψευδαισθησιακού σουρεαλισμού του Σαλβαντόρ Νταλί.

Κατάφερε ό,τι κρύβεται να είναι πιο σημαντικό από αυτό που είναι ανοιχτό στο θέαμα: αυτό ίσχυε τόσο για τους δικούς του φόβους όσο και για τον τρόπο που απεικονίζει το μυστηριώδες.

Από τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο μέχρι το τέλος της ζωής του παρέμεινε στο Βέλγιο. Κατά το μεγαλύτερο μέρος της καριέρας του, η δουλειά του ακολούθησε ένα σουρεαλιστικό ύφος και πολύ σπάνια απομακρύνθηκε από αυτή τη μορφή. Μεγάλο μέρος του έργου που δημιούργησε απεικόνιζε παρόμοιες σκηνές και επαναλαμβανόμενα θέματα.

Μερικά από τα αγαπημένα του ήταν οι αιωρούμενοι βράχοι ή η δημιουργία ενός πίνακα μέσα σε έναν πίνακα. Επίσης χρησιμοποίησε πολλά άψυχα αντικείμενα μέσα σε μια ανθρώπινη φιγούρα, δημιουργώντας το ξεχωριστό του, μοναδικό στυλ.

Είχε μια παιχνιδιάρικη και προκλητική αίσθηση του χιούμορ, η οποία λειτούργησε σε πολλά από τα κομμάτια που δημιούργησε και τα έργα του έγιναν μέρος της ποπ κουλτούρας με τον κόσμο της τέχνης να επηρεάζεται από τη δημιουργική και μοναδική του ικανότητα να απεικονίζει κάτι τόσο συνηθισμένο, αλλά να κάνει τους θεατές να βλέπουν κάτι εντελώς διαφορετικό.

Η «Αυτοκρατορία του φωτός» θα γίνει ο πιο ακριβός πίνακας του Μαγκρίτ; Facebook Twitter
Ο Ρενέ Μαγκρίτ φωτογραφίζεται μπροστά στο έργο Le Barbare, Λονδίνο, 1938. Ιδιωτική συλλογή, Courtesy Brachot Gallery, Brussels
Η «Αυτοκρατορία του φωτός» θα γίνει ο πιο ακριβός πίνακας του Μαγκρίτ; Facebook Twitter
Ρενέ Μαγκρίτ, «Le Principe du Plaisir» (Η αρχή της ευχαρίστησης),  Sotheby's
Η «Αυτοκρατορία του φωτός» θα γίνει ο πιο ακριβός πίνακας του Μαγκρίτ; Facebook Twitter
René Magritte, «Ο Θεραπευτής» (The Healer), 1937. René Magritte/ Charly Herscovici c/o SABAM

René Magritte - Surrealistic home movie

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ