Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, πτυχιακή εργασία με tattoo στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, πτυχιακή εργασία με tattoo στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας Facebook Twitter
1

Ονομάζεται Αντώνης Ντζεγκουτάνης ή αλλιώς, όπως τον ξέρουν οι φίλοι, Κούκος. Γεννήθηκε το 1988 και μεγάλωσε στη Νέα Σμύρνη ("Raised by the wolfs, trained by the pain…" λέει ο ίδιος). Αυτήν την εβδομάδα παρουσίασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τέχνών της Αθήνας την πτυχιακή του εργασία, με δουλειά δερματοστοιξίας.

Είναι ένα σημαντικό ορόσημο για τη συγκεκριμένη τέχνη στην Ελλάδα, καθώς ένα τόσο μεγάλο πανεπιστημιακό ίδρυμα, για πρώτη φορά στην χώρα μας, αναγνωρίζει το βεληνεκές, τη δεξιοτεχνία αλλά και το καλλιτεχνικό κομμάτι που χρειάζεται να διαθέτει ο εκάστοτε καλλιτέχνης. Όπως μού έγραψε η Σία Καρέτα απ' την οποία πληροφορήθηκα την είδηση, είναι μία αναγνώριση που δείχνει όχι μόνο την εξέλιξη της κατανόησης για τη συγκεκριμένης τέχνης στην χώρα μας, από εγκεκριμένα άτομα του καλλιτεχνικού χώρου αλλά και την απαράμιλλη διεύρυνση του τι θεωρείται μοντέρνα τέχνη. 

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, πτυχιακή εργασία με tattoo στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας Facebook Twitter
«Το ταττού είναι μια μοντέρνα έκφανση της τέχνης, που είναι λογικό να μην είναι ακόμα απολύτως αποδεκτή από όλους»

Κατάφερα να βρω τον Κούκο μέσω του Facebook του, και καθώς πηγαινοερχόταν στη Σχολή κατά τη διάρκεια της διήμερης πτυχιακής του έκθεσης τον ρώτησα μερικά πράγματα. 

Ανέφερα στους καθηγητές ότι το σώμα είναι σαν πάπυρος ή σαν ένα βιβλίο της ζωής. Σταδιακά δημιουργείται μια αλυσίδα που ενώνει το κάθε σου ταττου με γεγονότα της ζωής σου και τον εκάστοτε διαφορετικό τρόπο έκφρασης, δημιουργώντας έτσι ένα μοναδικό αποτέλεσμα για τον καθένα μας

—Ήταν περίεργο για κάποιον που ασχολείται με τατού να βρεθεί σε Σχολή Καλών Τεχνών; 

Ξεκίνησα να βαράω το 2010, την χρονιά που μπήκα στη σχολή.

Στην αρχή βάραγα στον εαυτό μου για να μάθω - έκανα γραμμές & πλακάτα σχέδια, ενώ ταυτόχρονα στη σχολή είχα δώσει βάση στον έντονο ρεαλισμό με abstract συνδυασμούς, κάτι που με έκανε να αισθάνομαι πιο ελεύθερος.

Εκείνη τη περίοδο, το ταττού ήταν κάτι πολύ καινούργιο για την Καλών Τεχνών.

Δεν ήταν εύκολο να δείξεις τέτοια δουλειά. Αισθανόμουν την ανασφάλεια ότι δεν είναι έτοιμοι να δουν/δεχτούν τον διαφορετικό αυτό τρόπο έκφρασης. Υπήρχαν άτομα από τον χώρο του ταττού στη σχολή, γνωστά κιόλας, αλλά λίγα από αυτά είχαν δείξει σε καθηγητές την ταττού δουλειά τους.

—Και πώς αντιμετωπίστηκες απ' τους καθηγητές;

Έκανα διάφορες συζητήσεις μαζί τους, υπήρχαν κάποιοι θετικοί και κάποιοι τελείως αρνητικοί.

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, πτυχιακή εργασία με tattoo στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας Facebook Twitter
«Στο ταττού υπάρχει άμεση και έμμεση επικοινωνία με το περιβάλλον - έχεις έργα που είναι μεταβαλλόμενα και τα οποία ταξιδεύουν, αναγνωρίζονται, θαυμάζονται, συντροφεύουν και γίνονται κομμάτι του εαυτού σου»
Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, πτυχιακή εργασία με tattoo στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας Facebook Twitter

—Αλλά τελικά έδειξες την τατού δουλειά σου, και μάλιστα στην πτυχιακή σου έκθεση... 

Η πτυχιακή μου είναι μια παρουσίαση της δουλειάς μου και μια εισαγωγή του ταττού ως μορφή τέχνης στην Καλών Τεχνών. Το θέμα της πτυχιακής ξεκίνησα να το φαντάζομαι πριν από δύο χρόνια. Ήθελα μέσα από αυτήν, με ένα λιτό και προσιτό τρόπο, να αναδείξω/αποδείξω στους καθηγητές της σχολής, ότι το ταττού είναι τέχνη και όχι μόνο μια απλή δεξιοτεχνία.

 Την ημέρα της πτυχιακής, εκτός από μια επιλογή από ταττού έργα, σχέδια και video, είχα ετοιμάσει για τους καθηγητές μια live παρουσίαση ταττού, ώστε να μπορέσουν να μελετήσουν από κοντά τα έργα μου και να επεξεργαστούν την τέχνη πάνω σε ένα ζωντανό οργανισμό.

Σημαντική λεπτομέρεια είναι ότι οι καθηγητές μπορούσαν να δουν μεμονωμένα το μέρος του σώματος που υπήρχε το ταττού, για να μην επηρεαστούν από το σώμα, το πρόσωπο και τις εκφράσεις των μοντέλων.

Με τον πρύτανη και καθηγητή κ. Χαραλάμπους καταφέραμε να συνεργαστούμε ώστε βγει μια πετυχημένη πτυχιακή.
Οι υπόλοιποι καθηγητές που εξέταζαν ήταν πολύ αποδεκτικοί ως προς το θέμα του ταττού, κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά στην Καλών τεχνών.
Υπήρχε αρκετός κόσμος που έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον γι' αυτήν την τέχνη προσπαθώντας να μάθουν περισσότερα για το ταττού και την έκφρασή της.

Ανέφερα στους καθηγητές ότι το σώμα είναι σαν πάπυρος ή σαν ένα βιβλίο της ζωής. Σταδιακά δημιουργείται μια αλυσίδα που ενώνει το κάθε σου ταττου με γεγονότα της ζωής σου και τον εκάστοτε διαφορετικό τρόπο έκφρασης, δημιουργώντας έτσι ένα μοναδικό αποτέλεσμα για τον καθένα μας.  

 

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, πτυχιακή εργασία με tattoo στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας Facebook Twitter


 

—Μίλησέ μας λίγο για την ιστορία σου. Πώς ασχολήθηκες αρχικά με τα τατού;

Από όταν ήμουν πιτσιρικάς, περίπου στα τέλη Γυμνασίου, ξεκίνησα να ζωγραφίζω στα χέρια διαφόρων φίλων μου και λέγαμε μεταξύ μας ότι έχουμε ταττού.

Μέχρι να μπω όμως στην ΑΣΚΤ εστίασα στο ακαδημαϊκό σχέδιο για να μπορώ να έχω γερές βάσεις και να μπορώ να εξελίξω στη συνέχεια το σχέδιο μου. Αδυναμία μου ήταν πάντα τα ρεαλιστικά.

Μόλις μπήκα στη σχολή, με τη βοήθεια και την υποστήριξη του αδερφού μου, αγόρασα τα πρώτα μου μηχανήματα ταττού και ξεκίνησα να βαράω σε φίλους, αλλά πριν από όλους σε εμένα.

—Πώς αποφάσισες τελικά να πας στην ΑΣΚΤ;

Από μικρός μου άρεσε να σχεδιάζω και ήμουν τυχερός γιατί είχα δίπλα μου ως πρότυπο τον παππού μου, ο οποίος μου έδειχνε την δικιά του έντονη γραφή.

Στο Γυμνάσιο ξεκίνησα να κάνω graffiti και να σκιτσάρω όπου έβρισκα και αργότερα στο Λύκειο ανακάλυψα την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών. Μετά απλά ξεκίνησα να κυνηγάω τον στόχο μου.

Πήγαινα στο εργαστήριο του Κωστα Αργυρη, όπου και έμαθα τι σημαίνει να ζωγραφίζεις με υπομονή και επιμονή. Μέχρι να μπω στη σχόλη, συνέχισα να κάνω graffiti (προτομές πιο πολύ, ιδιαίτερα τον Οδυσσέα) και άρχισα να παίζω με το Photoshop και μια επαγγελματική κάμερα του αδερφού μου.

—Τι σου έμαθε η ΑΣΚΤ;

Αυτό που με έμαθε είναι αυτό που προσπαθώ να πετυχαίνω στα έργα μου: να ξεφεύγω από τα όρια και τους κανόνες που υπάρχουν, και που συχνά εγκλωβίζουν αρκετούς ανθρώπους σε καβούκια.

Μου έμαθε να τολμάω συνδυασμούς, πράγμα που με οδήγησε σε μια μίξη ρεαλισμού, abstract, μοτίβων, γραφών και έντονων ελεύθερων γραμμών. Όλα αυτά είναι τα στοιχεία μπορεί να βρει κανείς πάνω στα έργα μου, ενώ είναι πράγματα που μου έλεγαν ότι δεν αποτυπώνονται στα ταττού και δεν επιτρέπονται.

—Τι απαντάς σε κάποιον που θεωρεί ότι τα σχέδια των tattoo δεν είναι τέχνη με τη συμβατική έννοια;

Το ταττού είναι απλά μια μοντέρνα έκφανση της τέχνης, που είναι λογικό να μην είναι ακόμα απολύτως αποδεκτή από όλους. Στο ταττού υπάρχει άμεση και έμμεση επικοινωνία με το περιβάλλον, κάτι που το καθιστά τέχνη, γιατί ξεφεύγει για παράδειγμα από τους κλασικούς πίνακες που βρίσκονται κρεμασμένοι σε σπίτια. Έχεις έργα που είναι μεταβαλλόμενα και τα οποία ταξιδεύουν, αναγνωρίζονται, θαυμάζονται, συντροφεύουν και γίνονται κομμάτι του εαυτού σου.

—Ποια είναι τα σχέδιά σου από εδώ και πέρα;

Τα επόμενα σχέδια είναι: ανοιχτοί ορίζοντες, τρελές εμπνεύσεις και conventions σε όλο τον κόσμο!

  

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ