Ένας σπουδαίος της Ιταλικής τέχνης στο Γκούγκενχάιμ

 Ένας σπουδαίος της Ιταλικής τέχνης στο Γκούγκενχάιμ Facebook Twitter
1

Από τον Οκτώβριο, το μουσείο Solomon R. Guggenheim θα παρουσιάσει μια μεγάλη αναδρομική έκθεση -η πρώτη στις Ηνωμένες Πολιτείες εδώ και 35 χρόνια- αφιερωμένη στο έργο του Ιταλού καλλιτέχνη Alberto Burri (1915-1995). Τίτλος της, Ο Alberto Burri και το τραύμα της ζωγραφικής. Ο Μπούρι ήταν κεντρικός πρωταγωνιστής της τέχνης μετά τον Δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, που αναθεώρησε τις παραδοσιακές αφηγήσεις των πολιτιστικών ανταλλαγών ανάμεσα στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη των δεκαετιών του 50 και του 60.

Η ομορφιά και η πολυπλοκότητα των έργων του, ο ανορθόδοξος χειρισμός των χρωστικών υλών και τα ταπεινά υλικά που χρησιμοποιεί τα συνοψίζει ο ίδιος σε μια φράση του: «H φόρμα και ο χώρος είναι τα σπουδαία στοιχεία που μετρούν». Όμως στη δουλειά του μετρούν και τα υλικά που χρησιμοποίησε και το τι έκανε με αυτά για να πετύχει τις επιδιώξεις του, τη φόρμα μέσα στον χώρο. Παλιόπανα, φτηνά καυσόξυλα, παραμορφωμένα πλαστικά, σχίζες κόντρα πλακέ σε ασυνήθιστες συμμείξεις, ξεπροβάλλουν σε ολοκληρωμένα έργα συγκεκριμένα και απτά, προκαλώντας την επιθυμία της αφής. Όσο περισσότερο τα κοιτάζει κανείς τόσο περισσότερο θυμίζουν το ανθρώπινο σώμα σε ακραίες καταστάσεις.

Αντί να χρησιμοποιεί το παραδοσιακό συνεκτικό κομμάτι του τεντωμένο καμβά, ο Burri συναρμολογούσε τα έργα του από κουρέλια, σπασμένο καπλαμά, συγκολλημένα φύλλα χάλυβα, ή στρώματα του λιωμένου πλαστικού.

Στη μεταπολεμική Ιταλία, ένα τσουβάλι μπορούσε να γίνει κουβέρτα, κουρτίνα, επίδεσμος. Σε τσουβάλια μέσα ήταν κλεισμένη η βοήθεια Μάρσαλ που έφθασε στην Ιταλία. Το σπασμένο κόντρα πλακέ, το φθηνότερο τότε ξύλο, θυμίζει πράξη βίας ή θυμίζει την ίδια τη ζωγραφική πράξη. Το κόκκινο, το άσπρο και το μαύρο που χρησιμοποιεί τα υλικά μονοχρωμίας, αψηφούν τις έννοιες της καθαρότητας. Στην έκθεση σε εκατό έργα που έχουν συγκεντρωθεί και πολλά από αυτά  ταξιδεύουν για πρώτη φορά έξω από την Ιταλία, φαίνεται πόσο πολύ ο Μπούρι «θόλωσε» τη διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στην ζωγραφική και τη γλυπτική δημιουργώντας ένα είδος εικόνας-αντικειμένου, που επηρέασε το Neo-Dada, την Process art και την  Arte Povera.

 Ένας σπουδαίος της Ιταλικής τέχνης στο Γκούγκενχάιμ Facebook Twitter
Senza titolo - 1963

O Burri είναι περισσότερο γνωστός για τη σειρά του Sacchi (σάκοι) από απομεινάρια λινάτσας, σε ορισμένες περιπτώσεις σε συνδυασμό με κουρέλια. Πολύ λιγότερο γνωστό στο αμερικανικό κοινό είναι άλλες σειρές του καλλιτέχνη, Catrami, Muffe, Gobbi, Bianchi,  Legni, Ferri, Combustioni Plastiche και Cellotex. Η έκθεση αναπτύσσεται στις ράμπες του Γκούγκενχάιμ και αποκαλύπτει τόσο την ιστορική σειρά του έργου του, όσο και το διάλογό του με την αμερικανική τέχνη.

Ο Μπούρι γεννήθηκε στην Città di Castello, στην Ιταλία, το 1915. Εκπαιδεύτηκε ως γιατρός και υπηρέτησε ως γιατρός στο ιταλικό στρατό,  στη Βόρεια Αφρική κατά τη διάρκεια του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου. Μετά τη σύλληψη της μονάδας του στην Τυνησία το 1943, κλείστηκε σε στρατόπεδο αιχμαλώτων όπου άρχισε τη ζωγραφική. Μετά την επιστροφή του στην Ιταλία το 1946, ο Burri αφοσιώθηκε στην τέχνη και αποφάσισε να να αποτυπώσει τις εμπειρίες του από τον πόλεμο, τη  στέρηση, και την ολέθρια ήττα της Ιταλίας.  Η πρώτη του ατομική έκθεση, στην Galleria La Margherita της Ρώμης το 1947, χαρακτηρίστηκε από τα τοπία και τις νεκρές φύσεις.

Μετά από ένα ταξίδι στο Παρίσι το 1948-1949, άρχισε να πειραματίζεται με πισσώδεις ουσίες, ελαφρόπετρα, βιομηχανικά χρώματα σμάλτου, και μεταλλικό οπλισμό, και άρχισε να σχηματίζει  προσθήκες και χαρακιές που καταστρέφουν την ακεραιότητα του επιπέδου εικόνας. Αντί να χρησιμοποιεί το παραδοσιακό συνεκτικό κομμάτι του τεντωμένο καμβά, ο Burri συναρμολογούσε τα έργα του από κουρέλια, σπασμένο καπλαμά, συγκολλημένα φύλλα χάλυβα, ή στρώματα του λιωμένου πλαστικού. Στο έργο του κατεδαφίστηκε και αναδιαρθρώνεται η Δυτική ζωγραφική παράδοση, μετατρέποντας την κλίμακα και τη συναισθηματική δύναμη του μοντερνισμού σε κολάζ.

Ο Μπούρι έζησε στην Ιταλία, τις Ηνωμένες Πολιτείες και στη Γαλλία. Πέθανε στη Νίκαια το 1995. Δώρισε χιλιάδες δολλάρια και τα έργα του σε μουσεία που φέρουν το όνομά του στη γενέτειρά του και εξασφάλισε τη βιωσιμότητά τους επιτρέποντας να βγαίνουν σε δημοπρασίες έργα του. 

 Ένας σπουδαίος της Ιταλικής τέχνης στο Γκούγκενχάιμ Facebook Twitter
 Ένας σπουδαίος της Ιταλικής τέχνης στο Γκούγκενχάιμ Facebook Twitter
sacco e nero
 Ένας σπουδαίος της Ιταλικής τέχνης στο Γκούγκενχάιμ Facebook Twitter
 Ένας σπουδαίος της Ιταλικής τέχνης στο Γκούγκενχάιμ Facebook Twitter
Bianco plastica
 Ένας σπουδαίος της Ιταλικής τέχνης στο Γκούγκενχάιμ Facebook Twitter
Composition in White 1955
 Ένας σπουδαίος της Ιταλικής τέχνης στο Γκούγκενχάιμ Facebook Twitter
Cretto, 1971
 Ένας σπουδαίος της Ιταλικής τέχνης στο Γκούγκενχάιμ Facebook Twitter
Rosso plastica (1966)
 Ένας σπουδαίος της Ιταλικής τέχνης στο Γκούγκενχάιμ Facebook Twitter
Alberto Burri, Grande Cretto di Gibellina, 1985/2006
 Ένας σπουδαίος της Ιταλικής τέχνης στο Γκούγκενχάιμ Facebook Twitter
Milano Design Week, ο Μπούρι σε περφόρμανς
 Ένας σπουδαίος της Ιταλικής τέχνης στο Γκούγκενχάιμ Facebook Twitter
Sacco,-1956,
 Ένας σπουδαίος της Ιταλικής τέχνης στο Γκούγκενχάιμ Facebook Twitter
Ο Μπούρι σε έκθεση έργου του
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT

σχόλια

1 σχόλια