Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα

Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
0

Στην πάγια πολιτική του καλλιτεχνικού οργανισμού ΝΕΟΝ να επιλέγει δημόσιους χώρους ως πεδίο καλλιτεχνικής δράσης και παρέμβασης εντάσσεται και η μεγάλης κλίμακας in situ εγκατάσταση The Theater of Disapperance στον προαύλιο χώρο των 4.500 τετραγωνικών μέτρων του Εθνικού Αστεροσκοπείου της Αθήνας από τον σημαντικό Αργεντινό καλλιτέχνη Adrián Villar Rojas.


Πολιτικοποιημένος και διεθνής, το έργο του, είτε πρόκειται για εγκαταστάσεις είτε για γλυπτά, θίγει σταθερά θέματα πολιτικής ιστορίας, κατάκτησης, απληστίας, εξαναγκασμού, προπαγάνδας και πατριωτισμού μέσα από τον διάλογο με τα σύμβολα και τη γη. Μια γη που μπορεί να είναι κοινή για όλους τους ανθρώπους, αλλά δεν σημαίνει για όλους τα ίδια πράγματα. Λέει ο ίδιος: «Κατάγομαι από την Αργεντινή, όπου στην ουσία το έδαφος αποτελεί μέσο παραγωγής. Αυτό που βρίσκεται κάτω από τα πόδια μας στην Αργεντινή δεν μας αντιπροσωπεύει με τον ίδιο τρόπο που αντιπροσωπεύει τους ανθρώπους που ζουν στην Ελλάδα ή στην Τουρκία. Πιστεύω ότι εμείς, οι Αργεντινοί, ταυτίζουμε το έδαφος με τη γονιμότητα και, βεβαίως, αυτό είναι μια γεωπολιτική κατασκευή που έχει γίνει από την Ευρώπη, τον δυτικό κόσμο και τις παγκόσμιες οικονομικές δυνάμεις γενικότερα. Χωρίς αμφιβολία, τα πιο ισχυρά χαρακτηριστικά της εθνικής μας ταυτότητας είναι οι σοδειές και τα κοπάδια μας, που μας προσφέρουν αφειδώς ένα "ευλογημένο" έδαφος, για του οποίου τις εκτάσεις το μόνο όριο είναι ο ουρανός. Μοιάζει λίγο με υπερβολή, αλλά αν ταξιδέψεις με αυτοκίνητο από το Μπουένος Άιρες μέχρι το Ροσάριο διασχίζοντας την ύπαιθρο στο κέντρο της "Υγρής Πάμπας", πολύ γρήγορα θα καταλάβεις γιατί οι Αργεντινοί είναι τόσο υπερήφανοι για τη χώρα τους. Έτσι, όταν έφτασα στην Ελλάδα, κατάλαβα αμέσως ότι για τους Έλληνες, αυτό που υπάρχει κάτω από τα πόδια τους είναι το πιο ουσιώδες για την εθνική τους ταυτότητα, όπως και για τους Αργεντινούς, αλλά με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο. Αυτό που υπήρχε κάτω από τα πόδια τους ήταν η κουλτούρα: χιλιάδες χρόνια ανθρώπινου πολιτισμού».

Επέλεξε 46.000 διαφορετικά φυτά από 26 διαφορετικά είδη, χρειάστηκε 1.983 τσουβάλια με χώμα, ειδικές ξύλινες κατασκευές, ένα αυτόνομο αρδευτικό σύστημα με δεξαμενές νερού και μήνες δουλειάς για να ζωντανέψει ένα προαύλιο που μέχρι πρότινος παρέμενε ένα ξερό, άνυδρο χωματένιο τοπίο με δέντρα, βράχους και σπηλιές.


Ο Rojas, γνώστης της Ιστορίας και της Μεσογείου, αποδέχτηκε την πρόταση του ΝΕΟΝ για μια εγκατάσταση στο Αστεροσκοπείο, στον Λόφο των Νυμφών, κι έτσι εμπνεύστηκε και δημιούργησε μια άνευ προηγουμένου επέμβαση στο αρχαίο τοπίο, η οποία άνοιξε για το κοινό την 1η Ιουνίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 24 Σεπτεμβρίου.

Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
Ο Villar Rojas αντιστέκεται στο«θέατρο της εξαφάνισης» και στην υποκρισία που μας κυκλώνει. Μας λέει ότι είμαστε μάρτυρες μιας ιστορίας του παραλόγου και μας καλεί να περιπλανηθούμε και να αναστοχαστούμε την Ιστορία σε μια καμπή όπου όλα αναθεωρούνται. © Panos Kokkinias, Courtesy NEON

Το Εθνικό Αστεροσκοπείο ξεκίνησε να χτίζεται το 1842 και ολοκληρώθηκε το 1846 χάρη στα φιλόδοξα σχέδια του διορατικού Γεωργίου Σίνα, τραπεζίτη και πρεσβευτή της Ελλάδας στην Αυστρία, λίγα χρόνια μόλις μετά την ίδρυση του σύγχρονου ελληνικού κράτους, όταν η Αθήνα αριθμούσε μόλις 12.000 κατοίκους και το τελευταίο που είχε ανάγκη ήταν ένα τέτοιο ερευνητικό επιστημονικό παρατηρητήριο του ουρανού και των άστρων. Και αν ο Σίνας οραματίστηκε το Αστεροσκοπείο ως μια συμβολική σύνδεση του κέντρου του αρχαίου κόσμου με το μέλλον και το Διάστημα, εγκαθιστώντας το δίπλα στον ιερό βράχο της Ακρόπολης, η Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου δεν το είδε καθόλου έτσι.

Αντιτάχθηκε σθεναρά σε αυτό με την πεποίθηση ότι η νέα οικοδομή θα διατάρασσε τη γαλήνη και την αρχαιολογική καθαρότητα του αρχαιολογικού τοπίου. Εκατόν εξήντα χρόνια αργότερα, η αυλή του Αστεροσκοπείου, όπως και η ευρύτερη περιοχή, παραμένει από τις πιο γαλήνιες και «καθαρές» περιοχές του κέντρου της Αθήνας. Εκεί μέσα ο σπουδαίος καλλιτέχνης επενέβη με τον πλέον ευφυή τρόπο, αλλάζοντας την όψη του και ανάγοντας το σύνολο της εγκατάστασης σε μια πολιτική χειρονομία για την πορεία του ανθρώπου και το μέλλον του.

Επέλεξε 46.000 διαφορετικά φυτά από 26 διαφορετικά είδη, χρειάστηκε 1.983 τσουβάλια με χώμα, ειδικές ξύλινες κατασκευές, ένα αυτόνομο αρδευτικό σύστημα με δεξαμενές νερού και μήνες δουλειάς για να ζωντανέψει ένα προαύλιο που μέχρι πρότινος παρέμενε ένα ξερό, άνυδρο, χωμάτινο τοπίο με δέντρα, βράχους και σπηλιές. Μέρος του, μάλιστα, δεν το επισκεπτόταν ούτε καν το προσωπικό του Αστεροσκοπείου. Η μετάλλαξη αυτήν τη στιγμή είναι θεαματική.

Μονοπάτια ανοίγονται μέσα από πυκνή βλάστηση όπου κυριαρχούν ψηλά φύλλα καλαμποκιού αλλά και άπειρες αγκινάρες, κολοκύθες, μια μείξη από αγρωστώδη φυτά, όπως μπαμπού, σπόροι, δημητριακά αλλά και φρούτα και λαχανικά. Μάλιστα, η καλλιέργειά τους σε τόσο κοντινή απόσταση θεωρήθηκε από τους γεωπόνους αδιανόητη. Κι όμως, η φύση τούς διάψευσε, αφού ο τόπος γέμισε μυρωδιές και πεταλούδες. Η βλάστηση αυτήν τη στιγμή γύρω από τα παμπάλαια κτίρια, χτισμένα από τους Χάνσεν και Τσίλερ, είναι τόσο πυκνή, που κρύβει τόσο τα χαρακτηριστικά του κήπου (όπως ένα άγαλμα) όσο και τη θέα προς την πόλη. Πρόκειται για μια αναφορά στην έννοια των συνόρων και στην ιδέα του να είσαι καθηλωμένος από μια ισχυρή εθνική ταυτότητα.

Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
Πριν και μετά © Panos Kokkinias, Courtesy NEON


Πλησιάζοντας προς το μουσείο, συναντάς από τη δεξιά πλευρά μια φυτεία καλαμποκιού (σύμβολο πολιτισμού - πολύτιμο αγαθό στον ανταγωνισμό μεταξύ πλούσιων και φτωχών κρατών) και από την αριστερή ένα γιγαντιαίο γλυπτό από νεκρούς κορμούς ξύλου που το ΝΕΟΝ προμηθεύτηκε από υλοτόμους και που προορίζονταν για καύση. Στην επιφάνειά τους (σαν να ξεπετάγεται η ζωή μέσα από τον θάνατο) ξεφυτρώνουν πράσινα φύλλα και χόρτα. Ο καλλιτέχνης έχει κάνει επεμβάσεις και στο μουσείο: αφαίρεσε μέρος των εκθεμάτων, κράτησε μερικά από τα πιο ογκώδη, όπως τα παλιά τηλεσκόπια, τα απάλλαξε από τις επεξηγηματικές ταμπέλες και πρόσθεσε βαριές, γκρίζες κουρτίνες. Επικρατεί απόλυτη ησυχία, ενώ ελάχιστο φυσικό φως μπαίνει από κάποια σημεία δίπλα σε παράθυρα. Στον πρώτο θάλαμο, δε, υπάρχει μια γύψινη μακέτα του Αστεροσκοπείου όπως ήταν το 1844, όταν εγκαινιαζόταν.


Έξω, επιστρέφοντας στον παράδεισο που δημιούργησε ο Rojas, όπου αναρωτιέσαι αν πρόκειται για έναν οικολογικού ενδιαφέροντος αρχιτεκτονικό σχεδιασμό τοπίου (μέχρι και ο τρόπος που στήθηκε όλο αυτό, σε χώμα ύψους 40 εκ. για να προστατευτεί το έδαφος από την υγρασία της φύτευσης) ή τέχνη, ακολουθείς τα μονοπάτια μέχρι που βρίσκεσαι στην ουσιαστική κορύφωση του έργου, μια γυμνή, ουδέτερη ζώνη που θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε και «εμπόλεμη». Σε αυτό το κομμάτι, δίπλα σε σπηλιές, όπου οι μόνοι επισκέπτες στο πρόσφατο παρελθόν ήταν ναρκομανείς, αφού βρέθηκαν εκεί εγκαταλελειμμένα σύνεργα, και όπου έγινε –όπως άλλωστε και στην υπόλοιπη έκταση– ένα νοικοκύρεμα, ο επισκέπτης έρχεται αντιμέτωπος με 11 γυάλινες προθήκες, όπου μέσα από γλυπτικές εγκαταστάσεις εκτίθεται η ανθρώπινη Ιστορία. Εδώ οραματίστηκε μια «ζώνη πολεμικών επιχειρήσεων», στην οποία προβάλλεται η βαρβαρότητα του τρόπου επέκτασης των αυτοκρατοριών μέσω της αναζήτησης και κατάκτησης νέων εδαφών προς εποικισμό, είτε στον πλανήτη Γη είτε έξω από αυτόν. Σαν ο Rojas να αναρωτιέται αν η συμβατική καταγραφή της Ιστορίας αποκαλύπτει στ' αλήθεια τους νικητές και τους ηττημένους του ιμπεριαλισμού.

Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
© Panos Kokkinias, Courtesy NEON


Μέσα σε γυάλινες προθήκες με μαύρα μεταλλικά πλαίσια, μισοθαμμένες μέσα στο επικλινές χώμα της «εμπόλεμης ζώνης», άθικτες και αναλλοίωτες σε μια έρημη χώρα –κάποιες κρυμμένες μέσα σε σπηλιές κι ανάμεσα σε βράχια–, ο Αργεντινός καλλιτέχνης αφηγείται και σχολιάζει την Ιστορία υπό τη δική του, ειρωνική ματιά. Αμφισβητώντας τις εθνικές και σκόπιμα περικομμένες αφηγήσεις, αποδομεί τη σημαντικότητα των αντικειμένων που εκτίθενται. Κατάλοιπα πολιτισμών (όπως μια Νίκη της Σαμοθράκης, ξαπλωμένη και βεβηλωμένη με πολύχρωμα γκράφιτι-μηνύματα από τους δρόμους της Αθήνας), πολεμικά κατάλοιπα (όπλα), ιστορικά σύμβολα (όπως η σημαία της Αργεντινής), ενθύμια από μεταγενέστερες εποχές που φωλιάζουν σε οργανική ύλη όπως η σκόνη από τη Σελήνη, σταλακτίτες και σταλαγμίτες, τα αρχαιότερα βακτήρια του κόσμου. Ένα αντίγραφο της «Λούσυ», της συλλογής απολιθωμένων οστών ηλικίας 3,2 εκατομμυρίων χρόνων, ένα κατειλημμένο από αγνώστους Curiosity Rover, το μη επανδρωμένο διαστημικό μηχάνημα εξερεύνησης του Άρη του 2012, μια ρέπλικα της στολής που φορούσαν οι Neil Armstrong και Buzz Aldrin, οι πρώτοι άνθρωποι που πάτησαν στη Σελήνη το 1969. Η προθήκη της στολής χωρίζεται σε τρία επίπεδα, με το πρώτο να έχει πετρώματα από το Μαρόκο που προσομοιάζουν σε εκείνα της Σελήνης και το τρίτο (ενδιάμεσα η στολή) χώμα με το αποτύπωμα του πρώτου βήματος του Armstrong. Σε άλλες προθήκες βλέπουμε το έμβλημα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, κράνη από τον πόλεμο στα νησιά Φόκλαντ και μια «κιβωτό» με καρπούς που θα μείνουν εκεί όσο χρειαστεί μέχρι να σαπίσουν.


Ο Villar Rojas αντιστέκεται στο «θέατρο της εξαφάνισης» και στην υποκρισία που μας κυκλώνει. Μας λέει ότι είμαστε μάρτυρες μιας ιστορίας του παραλόγου και μας καλεί να περιπλανηθούμε και να αναστοχαστούμε την Ιστορία σε μια καμπή όπου όλα αναθεωρούνται.

Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
Ένα αντίγραφο της «Λούσυ», της συλλογής απολιθωμένων οστών ηλικίας 3,2 εκατομμυρίων χρόνων. © Panos Kokkinias, Courtesy NEON
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
© Panos Kokkinias, Courtesy NEON
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
© Panos Kokkinias, Courtesy NEON
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
© Panos Kokkinias, Courtesy NEON
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
Μια ρέπλικα της στολής που φορούσαν οι Neil Armstrong και Buzz Aldrin, οι πρώτοι άνθρωπου πάτησαν στη Σελήνη το 1969. © Panos Kokkinias, Courtesy NEON
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
© Panos Kokkinias, Courtesy NEON
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
Curiosity Rover, το μη επανδρωμένο διαστημικό μηχάνημα εξερεύνησης του Άρη του 2012. © Panos Kokkinias, Courtesy NEON

Δείτε ένα slideshow με φωτογραφίες από το making of:

Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
© Panos Kokkinias, Courtesy NEON
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
© Panos Kokkinias, Courtesy NEON
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
© Panos Kokkinias, Courtesy NEON
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
© Panos Kokkinias, Courtesy NEON
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
© Panos Kokkinias, Courtesy NEON
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
Η βλάστηση αυτήν τη στιγμή γύρω από τα παμπάλαια κτίρια, κτισμένα από τους Χάνσεν και Τσίλερ, είναι τόσο πυκνή, που κρύβει τόσο τα χαρακτηριστικά του κήπου (όπως ένα άγαλμα) όσο και τη θέα προς την πόλη. © Panos Kokkinias, Courtesy NEON

Info:

Adrián Villar Rojas | The Theater of Disappearance
Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, Λόφος Νυμφών
1 Ιουνίου – 24 Σεπτεμβρίου 2017

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Συνέντευξη με τον καλλιτέχνη που έβαψε μπλε τα πρόβατα

Εικαστικά / Συνέντευξη με τον καλλιτέχνη που έβαψε μπλε τα πρόβατα

Μια αποκλειστική συνομιλία με τον πολυσυζητημένο καλλιτέχνη Αμπουμπακάρ Φοφανά που προκάλεσε αντιδράσεις με την «Ευλογία Αφρικής», το έργο του για την documenta 14, στο οποίο έβαψε λουλακί 54 πρόβατα που φιλοξενούνται στη Γεωπονική Σχολή Αθηνών
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ο Alan Bishop πιστεύει ότι οι καλλιτέχνες που δεν καπνίζουν είναι μέτριοι. Η Μερόπη Κοκκίνη βιντεογραφεί.

Lifo Videos / Ο Alan Bishop πιστεύει ότι οι καλλιτέχνες που δεν καπνίζουν είναι μέτριοι. Η Μερόπη Κοκκίνη βιντεογραφεί.

O θρυλικός μουσικός και εθνομουσικολόγος εξηγεί γιατί υπάρχει μεγαλύτερη ελευθερία, τουλάχιστον σε επίπεδο πεζοδρομίου, σε μια χώρα όπως η Αίγυπτος σε σύγκριση με τη Δύση
Ένα αυτόχθον φεμινιστικό κράτος χωρίς σύνορα σε ένα αίθριο του Ωδείου Αθηνών

Lifo Videos / Ένα αυτόχθον φεμινιστικό κράτος χωρίς σύνορα σε ένα αίθριο του Ωδείου Αθηνών

Το έργο European Everything αποτελείται από παρεμβάσεις αφηγητών, συγγραφέων, τραγουδιστών, DJ και συνθετών στο θέμα της ουτοπικής ιδέας ενός δυνητικά αυτόχθονος φεμινιστικού κράτους χωρίς σύνορα.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ