Ένας καλλιτεχνικός θησαυρός για 380 δολάρια!

Ένας καλλιτεχνικός θησαυρός για 380 δολάρια! Facebook Twitter
0

Ένας καλλιτεχνικός θησαυρός για 380 δολάρια! Facebook Twitter

Στον κατάλογο της δημοπρασίας το αντικείμενο αγοράς περιγραφόταν απλά ως «Φωτογραφίες του Σικάγο της δεκαετίας του 60» και ο Μάλουφ πραγματοποίησε τη συναλλαγή «στα τυφλά», χωρίς να γνωρίζει τι ακριβώς αγοράζει

 

Η ιστορία της ανακάλυψης της Μάγιερ ξεκίνησε το 2007. Τότε, ο νεαρός σκηνοθέτης Τζον Μαλούφ, αγόρασε μια ποσότητα φωτογραφιών αντί 380 δολαρίων από μια δημοπρασία.  Στον κατάλογο της δημοπρασίας το αντικείμενο αγοράς περιγραφόταν απλά ως «Φωτογραφίες του Σικάγο της δεκαετίας του 60» και ο Μάλουφ πραγματοποίησε τη συναλλαγή «στα τυφλά», χωρίς να γνωρίζει τι ακριβώς αγοράζει. Ήταν φωτογραφίες που απεικόνιζαν την καθημερινή ζωή της Νέας Υόρκης και του Σικάγο. Ένα ντοκιμαντέρ της αμερικάνικης καθημερινότητας ξετυλίχτηκε όπως τα αρνητικά μπροστά στα μάτια του.

Ένας καλλιτεχνικός θησαυρός για 380 δολάρια! Facebook Twitter
Ο σκοτεινός θάλαμος και οι μηχανές της Μάγιερ (αρχείο Β. Μάγιερ)
Ένας καλλιτεχνικός θησαυρός για 380 δολάρια! Facebook Twitter
Ταξιδιωτικά έγγραφα (αρχείο Β. Μάγιερ)
Ένας καλλιτεχνικός θησαυρός για 380 δολάρια! Facebook Twitter
Οδηγίες εκτύπωσης φωτογραφιών (αρχείο Β. Μάγιερ)

Μελετώντας το απόκτημά του ο Τζον Μάλουφ κατάλαβε τι θησαυρός βρέθηκε στα χέρια του: περίπου 100000 φωτογραφίες στις οποίες παρουσιαζόταν η καθημερινή ζωή των απλών Αμερικανών, ανεκτίμητα στοιχεία μιας άλλης εποχής, τα οποία ταυτόχρονα έφεραν μια αναμφισβήτητη καλλιτεχνική αξία. Για το δημιουργό των φωτογραφιών δεν υπήρχαν στοιχεία εκτός από το όνομα – Βιβιέν Μάγιερ. Η αναζήτηση στο διαδίκτυο δεν έδωσε άλλα στοιχεία εκτός από μια σύντομη νεκρολογία. Ο Μάλουφ ανέβασε 100 από αυτές τις φωτογραφίες στο διαδίκτυο. Η ανταπόκριση του κόσμου και των ειδικών ήταν θεαματική. Δημιούργησαν ένα πραγματικό σάλο. Οι ερασιτέχνες και οι ειδικοί άρχισαν όλοι τους να συγκρίνουν τα έργα της με τα έργα του Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν, να θαυμάζουν τα θέματα και τα χαρακτηριστικά της σύνθεσης. Η ιστορία του απίστευτου ευρήματος παρουσιάστηκε στην τηλεόραση, οι εμπειρογνώμονες υποστήριζαν ότι η ιστορία της φωτογραφίας δρόμου πρέπει να ξαναγραφτεί.

Finding Vivian Maier

 

Το αρχείο του Μαλούφ συμπληρώθηκε με φωτογραφίες που είχαν  στην κατοχή τους και άλλοι αγοραστές από εκείνη την δημοπρασία. Τώρα, με περίπου το 90% του αρχείου της ανακατασκευασμένο, το έργο της Μάγερ δημιουργεί εκ νέου μια νέα συζήτηση για την τέχνη της  φωτογραφίας του δρόμου. Τελικά, η συλλογή του Μαλούφ ανήλθε σε περισσότερες από 100.000 φωτογραφίες που χρονολογούνται από τη δεκαετία του 1950 έως τη δεκαετία του 1990, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων δεν είχαν ποτέ εκτυπωθεί ή έστω και εμφανιστεί.

 

Ένας καλλιτεχνικός θησαυρός για 380 δολάρια! Facebook Twitter
Τα κουτιά με τις φωτογραφίες όπως βρέθηκαν στην αποθήκη

Ένας καλλιτεχνικός θησαυρός για 380 δολάρια! Facebook Twitter
Το ταξινομημένο αρχείο

Ένας καλλιτεχνικός θησαυρός για 380 δολάρια! Facebook Twitter
Παπούτσια και κουτιά από τα υπάρχοντα της Μάγιερ

Ο Μαλούφ  δε σταμάτησε να ερευνά τη ζωή της Μάγιερ και μετά από κάποιο χρονικό διάστημα βρήκε τους ανθρώπους που γνώριζαν την καταπληκτική φωτογράφο. Το αποτέλεσμα της έρευνας που έκανε, είναι το ντοκιμαντέρ 84 λεπτών, το Finding Vivian Maier. Το συν-σκηνοθέτησε με τον Τσάρλι Σίσκελ. Στο ντοκιμαντέρ μιλούν οι άνθρωποι που την γνώρισαν από κοντά χωρίς στην ουσία να λύνουν το γρίφο του αινιγματικού της χαρακτήρα. Οι φίλοι της δεν είχαν ιδέα για τη δραστηριότητά της.

 

Ένας καλλιτεχνικός θησαυρός για 380 δολάρια! Facebook Twitter
Παπούτσια και κουτιά από τα υπάρχοντα της Μάγιερ

Ένας καλλιτεχνικός θησαυρός για 380 δολάρια! Facebook Twitter
Το αρχείο της Μάγιερ

Σήμερα οι φωτογραφίες της Μάγιερ εκτίθενται σε όλο τον κόσμο. Τα τελευταία χρόνια πραγματοποιήθηκαν 11 προσωπικές εκθέσεις φωτογραφιών της Βίβιαν Μάγιερ στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη. Το 2011 κυκλοφόρησε η πρώτη μονογραφία «Η Βίβιαν Μάγιερ: Μια φωτογράφος δρόμου», το 2012 – «Βιβιέν Μάγιερ: Εκτός Σκιάς». Τα έργα της γίνονται ανάρπαστα από  συλλέκτες σε  όλο τον κόσμο. 

Ένας καλλιτεχνικός θησαυρός για 380 δολάρια! Facebook Twitter
Κούτα με αταξινόμητες φωτογραφίες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ