Έκθεση με έργα των Πάμπλο Πικάσο - Ζαν Κοκτώ έρχεται στην Αθήνα

Έκθεση με έργα των Πάμπλο Πικάσο - Ζαν Κοκτώ έρχεται στην Αθήνα Facebook Twitter
1


Το Ίδρυμα Β & Μ Θεοχαράκη ετοιμάζεται να φιλοξενήσει την έκθεση «Πάμπλο Πικάσο - Ζαν Κοκτώ: Οι καινοτόμοι του Μοντερνισμού», στην οποία θα παρουσιαστούν 190 έργα ζωγραφικής, χαρακτικής, κεραμικής και καλλιτεχνικών εκδόσεων, αναδεικνύοντας τη μεγάλη τους προσφορά στην εδραίωση του Μοντερνισμού. Ο επιμελητής της έκθεσης κ. Τάκης Μαυρωτάς μας μιλά για τους δύο πρωτοπόρους καλλιτέχνες και τη στενή τους σχέση με την Ελλάδα.


«Για την έκθεση αυτή, το Ίδρυμα Θεοχαράκη συνεργάστηκε με το Kunstmuseum Pablo Picasso Münster, από το οποίο προέρχονται όλα τα έργα του Πικάσο, ενώ τα έργα του Κοκτώ προέρχονται από τη συλλογή του Γιάννη Κονταξόπουλου. Στην έκθεση αντιπαραθέτουμε τον μεγάλο εικαστικό, αλλά και με λογοτεχνικές ανησυχίες, Πάμπλο Πικάσο, με τον ποιητή και συγγραφέα, αλλά και εικαστικό, Ζαν Κοκτώ. Πρόκειται να δούμε πάρα πολλά έργα του Πικάσο, έργα που δείχνουν τη σχέση του με τον Ζακ Κοκτώ, όπως και το γνώριμο ύφος του, αυτό που έρχεται και συνδιαλέγεται με το αρχαίο ελληνικό πνεύμα, αφού το έργο του Πικάσο στοιχειώνεται από θεούς και ήρωες από την Αρχαία Ελλάδα. Είναι πολύ χαρακτηριστική μια φράση που έχει πει: "Εάν σημειώναμε πάνω σ' έναν χάρτη όλους τους δρόμους απ' όπου έχω περάσει κι αν τους συνδέαμε με μια γραμμή, ίσως αυτό να απεικόνιζε έναν Μινώταυρο". Ο Μινώταυρος –τον οποίο άλλοτε φοβάται κι άλλοτε σαρκάζει– και οι Μινωταυρομαχίες, από το 1928 έως το 1937, ήταν τα αγαπημένα του θέματα κι ένας θεματικός άξονας στη δουλειά του που συνέβαλε πάρα πολύ στη διάδοση του έργου του. Ο Πικάσο, λοιπόν, εμπνέεται από το ελληνικό πνεύμα και τους μύθους, εμπνέεται και από τη γραφή, την οποία βλέπουμε στα αττικά αγγεία – τα έργα που θα φιλοξενήσουμε είναι χαρακτηριστικά αυτής της επιρροής. Το ίδιο όμως πνεύμα, τον ίδιο σεβασμό έχει και ο Ζαν Κοκτώ. Από τη μία, λοιπόν, έχουμε έναν μεγάλο ζωγράφο του 20ού αιώνα και από την άλλη έναν μεγάλο ποιητή και λογοτέχνη, που το 1955 έγινε Γάλλος ακαδημαϊκός, την ίδια χρονιά τιμήθηκε και ως μέλος της Βελγικής Ακαδημίας και δύο χρόνια αργότερα έγινε επίτιμος καθηγητής στην Οξφόρδη. Σε αυτή την έκθεση θα δούμε έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, χαρακτικής, κεραμικής και των δύο, σε έναν απόλυτο διάλογο. Θα βλέπουμε, ας πούμε, πορτρέτα που έχουν φιλοτεχνήσει και ο Πικάσο και ο Κοκτώ για τον Ονορέ ντε Μπαλζάκ, τον Αρθούρο Ρεμπό, τον Πολ Βαλερί – ένας ολόκληρος κόσμος ο οποίος αναπτύσσεται και δείχνει αυτήν τη σχέση των δύο πάνω στη ζωγραφική έκφραση και το γεγονός ότι διαποτίζονται από το ελληνικό πνεύμα. Το ερωτικό στοιχείο επίσης κυριαρχεί στο έργο και των δύο, που είναι εντελώς απενοχοποιημένοι και ειλικρινείς με τον εαυτό τους. Ο Πικάσο είναι λάτρης του γυναικείου φύλου, με αρκετούς γάμους κι έντονα πάθη. Στο έργο του Κοκτώ, ο οποίος ήταν ομοφυλόφιλος, δεσπόζει η αντρική φιγούρα.

O Πικάσο έχει αφιερώσει ένα έργο του στον Μανώλη Γλέζο για την ηρωική του πράξη να κατεβάσει τη ναζιστική σημαία από την Ακρόπολη. Μην ξεχνάμε ότι κι εκείνος, ως Ισπανός, είχε βιώσει αντίστοιχες εμπειρίες, δικτατορίες, εμφυλίους – άρα, υπήρχε κι άλλος ένας λόγος για να αντιλαμβάνεται και να είναι πιο ευαισθητοποιημένος απέναντι στη δική μας ιστορία.


Ο Κοκτώ ταξίδεψε τρεις φορές στην Ελλάδα: το 1936, ως ανταποκριτής της εφημερίδας «Paris Soir», το 1949 με τον Jean Marais και το 1952 με τη Françine Weisweiller. Είχε, μάλιστα, γνωρίσει τον Τσαρούχη, κείμενο του οποίου για τον Κοκτώ περιέχεται στον κατάλογο της έκθεσης. Ο Πικάσο δεν ταξίδεψε στην Ελλάδα ποτέ, αλλά την αγάπη του την εκδήλωσε πολλές φορές, και όχι μόνο προς την Αρχαία Ελλάδα. Ύμνησε και τους αγώνες των Ελλήνων της εποχής του ενάντια στον ναζισμό, δωρίζοντας το 1946 τον περίφημο πίνακα "Γυναικείο Κεφάλι", γνωστό και ως "Η γυναίκα με το λευκό φόρεμα", ο οποίος εκλάπη από την Εθνική Πινακοθήκη. Στην πίσω πλευρά του έργου είχε γράψει: "Pour le Peuple Grec, Hommage de Picasso". Το 1952 φιλοτέχνησε το πορτρέτο του Νίκου Μπελογιάννη κατά τη διάρκεια της δίκης του, πορτρέτο που έγινε πρωτοσέλιδο στην "Humanité". Ένα έργο του έχει, επίσης, αφιερώσει στον Μανώλη Γλέζο για την ηρωική του πράξη να κατεβάσει τη ναζιστική σημαία από την Ακρόπολη. Μην ξεχνάμε ότι κι εκείνος, ως Ισπανός, είχε βιώσει αντίστοιχες εμπειρίες, δικτατορίες, εμφυλίους – άρα, υπήρχε κι άλλος ένας λόγος για να αντιλαμβάνεται και να είναι πιο ευαισθητοποιημένος απέναντι στη δική μας ιστορία. Δίπλα στον Πικάσο στάθηκαν αρκετοί Έλληνες. Ο Κριστιάν Ζερβός, που ήταν επιστήθιος φίλος του, και ο Tériade συνέβαλαν με τις σπάνιες εκδόσεις και τα περιοδικά τους «Cahiers d' Art», «Minotaure» και «Verve» στην ανάδειξη του έργου του. Ο Tériade, μάλιστα, μεσολάβησε για να γνωριστεί ο Πικάσο με τον Οδυσσέα Ελύτη. Ο Ελύτης θα γράψει μετά: "Ο Πικάσο, με το παράδειγμά του, μ' έβγαλε απ' όλα αυτά τα συμπλέγματα. Ήταν σχεδόν ένας αρχαίος Έλληνας κοντά μου. [...] Την αίσθηση που οι Έλληνες είχανε απαρνηθεί –του ήλιου και του έρωτα στην πρώτη, στην αρχική τους σημασία– την ασκούσε σαν παλιός μυθικός βασιλιάς που το μεγαλείο του δεν βρίσκεται στην ισχύ και στην εξουσία αλλά στις απλές και άνετες χειρονομίες του".

Έκθεση με έργα των Πάμπλο Πικάσο - Ζαν Κοκτώ έρχεται στην Αθήνα Facebook Twitter
Το ερωτικό στοιχείο κυριαρχεί στο έργο και των δύο, που είναι εντελώς απενοχοποιημένοι και ειλικρινείς με τον εαυτό τους. Ο Πικάσο είναι λάτρης του γυναικείου φύλου, με αρκετούς γάμους κι έντονα πάθη. Στο έργο του Κοκτώ, ο οποίος ήταν ομοφυλόφιλος, δεσπόζει η αντρική φιγούρα.


Ο Κοκτώ ζωγράφισε με πάθος θεούς και ήρωες από την ελληνική μυθολογία. Το έργο του στοιχειώνει ο Ορφέας, ο πιο σκοτεινός και συμβολικός της ήρωας, που ήταν αοιδός, μουσικός, ποιητής και ιερέας των Αργοναυτών. Ο Οιδίποδας και η τραγική του μοίρα τον απασχόλησαν, όπως και ο Διόνυσος αλλά και ο Ακταίωνας, τον οποίο η Άρτεμις μεταμόρφωσε σε ελάφι κι έστρεψε τα σκυλιά του να τον κατασπαράξουν, επειδή την είδε γυμνή. Ο Zαν Ζενέ, μιλώντας για τον Κοκτώ, του προσέδωσε τον χαρακτηρισμό "Έλλην", λέγοντας: "Έλλην! Η λιτή κομψότητα της λέξης αυτής, η συντομία της, ακόμα και το κοφτό ράγισμά της είναι χαρακτηριστικά που εύστοχα ταιριάζουν στον Ζαν Κοκτώ. Η λέξη είναι ήδη μια πολύτιμη εργασία αποκοπής: φανερώνει έτσι τον αποδεσμευμένο ποιητή, αποσπασμένο από μια ύλη, και ο οποίος έχει αποτινάξει όλα τα αποκοπίδια. Ο ποιητής –ή το έργο του, το ίδιο κάνει– απομένει ένα περίεργο κομμάτι, βραχύ, σκληρό, αστραφτερό, μισοτελειωμένο με περίεργο τρόπο, όπως ή λέξη "Έλλην", το οποίο περικλείει τις αρετές που θέλω να απαριθμήσω. Κυρίως τη φωτεινότητα. Έναν φωτισμό πρώτα-πρώτα ομοιόμορφο και σκληρό, ο οποίος δείχνει με ακρίβεια τις λεπτομέρειες κάποιου τοπίου χωρίς μυστήριο, με την πρώτη ματιά: είναι ο ελληνικός κλασικισμός. Η ευφυΐα του ποιητή, πράγματι, φωτίζει το έργο του μ' ένα φως τόσο λευκό, τόσο ωμό, που φαντάζει ψυχρό".


Ο Πικάσο με τον Κοκτώ είχαν μια έντονη επαφή, η οποία κράτησε πενήντα χρόνια. Στην έκθεση συμπεριλαμβάνεται η λιθογραφία του Πικάσο «Διπλή Προσωπογραφία» του Πάμπλο Πικάσο και του Ζαν Κοκτώ (1962), στην οποία ο ζωγράφος αποδίδει τα κεφάλια τους σε προφίλ, το ένα μέσο στο άλλο, οριοθετώντας τις μορφές στην εσωτερική και εξωτερική τους υπόσταση, για να κερδίσει την αδιαίρετη συνύπαρξη και των δύο μορφών σε ένα πορτρέτο, έτσι ώστε ο ένας να αντανακλά στην ύπαρξη του άλλου. Ο Πικάσο, άλλωστε, το 1918, στον πρώτο του γάμο με την Olga Khokhlova, είχε επιλέξει ως κουμπάρο τον Κοκτώ, μαζί με τον Apollinaire και τον Jacob. Οι δυο τους συνεργάστηκαν αρκετές φορές, θα ήθελα όμως να αναφερθώ στη σπουδαία καλλιτεχνική έκδοση "Jean Cocteau, Ο Picasso από το 1916 ως το 1961", η οποία παρουσιάζεται στην παρούσα έκθεση. Στην έκδοση περιλαμβάνονται 24 ασπρόμαυρες λιθογραφίες του Πικάσο και ποιήματα, καθώς και δοκίμια, του Κοκτώ. Εδώ βλέπουμε τη μεγάλη δύναμη του βιρτουόζου του σχεδίου, που με τόση ευκολία μπορεί και αποδίδει όλο τον οραματικό του κόσμο, δημιουργώντας τόσο λιτά αλλά και τόσο δυνατά εικαστικά, ασπρόμαυρα λιθόγραφα. Μαζί είχαν δουλέψει το 1916 και στη θρυλική παράσταση "Παρέλαση" σε μουσική του Erik Satie, που παρουσίασαν τα Ρωσικά Μπαλέτα. Ο Κοκτώ είχε γράψει το λιμπρέτο και ο Πικάσο είχε φιλοτεχνήσει τα σκηνικά και τα κουστούμια. Η παράσταση αυτή, που προκάλεσε σκάνδαλο, σηματοδότησε την έναρξη της καλλιτεχνικής τους συνύπαρξης κι έδωσε το έναυσμα στον Πικάσο να ασχοληθεί με ιδιαίτερη ένταση με το θέατρο. Ο Κοκτώ έτρεφε τεράστιο θαυμασμό για τον Πικάσο. Παρακολουθούσε κάθε του έκθεση, μαγευόταν από το πνεύμα του και του αφιέρωσε πάρα πολλά ποιήματα, κριτικές και αισθητικά δοκίμια. Γράφει γι' αυτόν: "Είναι ο μοναδικός που χρησιμοποιεί την ιδιοφυΐα ως ευφυΐα... Είναι η σημαντικότερη γνωριμία μου. Ο Πικάσο μού δίδαξε να τρέχω πιο γρήγορα από την ομορφιά...". Μια συνέντευξη που έδωσε το 1927 ο ζωγράφος έγινε η αιτία να ψυχρανθούν για 22 χρόνια. Είπε χαρακτηριστικά: "Ο Κοκτώ είναι μια μηχανή που σκέφτεται. Τα σχέδιά του είναι πολύ χαριτωμένα, τα λογοτεχνικά έργα του πολύ δημοσιογραφικά. Εάν μπορούσε κανείς να φτιάξει εφημερίδες για διανοούμενους, ο Κοκτώ θα σέρβιρε κάθε μέρα ένα καινούργιο πιάτο, μια κομψή πιρουέτα. Εάν κατάφερνε να πουλήσει το ταλέντο του, θα μπορούσαμε να πηγαίνουμε στο φαρμακείο, όλη μας τη ζωή, και να αγοράζουμε ένα χάπι Κοκτώ, χωρίς να καταφέρουμε να εξαντλήσουμε το ταλέντο του". Οι δύο καλλιτέχνες θα αποκαταστήσουν τελικά τη σχέση τους και θα προχωρήσουν στο κοινό τους έργο "Jean Cocteau, o Picasso από το 1916 ως το 1961", που, σύμφωνα με τον Markus Müller, "ανακεφαλαιώνει και υπομνηματίζει τα σαράντα χρόνια φιλίας τους".


Ο Πικάσο κι ο Κοκτώ με το έργο τους υπερασπίζονται την ελευθερία του έρωτα, την αντισυμβατική ζωή και την απελευθέρωση της σκέψης. Η αισθητική του Μοντερνισμού ήταν η αισθητική της ανανέωσης και της αναζωογόνησης, δηλαδή της επιστροφής στους αρχαίους μύθους και στην ιστορία του πολιτισμού. Πολύτροποι και αισθαντικοί, αγάπησαν την απόλυτη αλήθεια, το αναλλοίωτο και το αιώνιο. Έτσι, το έργο τους ανήκει και στο αύριο, καθώς θα συνεχίσει να γοητεύει τις μελλοντικές γενιές.

Πάμπλο Πικάσο – Ζαν Κοκτώ 
Οι καινοτόμοι του Μοντερνισμού
4 Νοεμβρίου 2015 έως 28 Φεβρουαρίου 2016
www.thf.gr
Έκθεση με έργα των Πάμπλο Πικάσο - Ζαν Κοκτώ έρχεται στην Αθήνα Facebook Twitter
Η ιππέας τσίρκου και οι κλόουν, 6/03/1961. Λιθογραφία του Πάμπλο Πικάσο.
Έκθεση με έργα των Πάμπλο Πικάσο - Ζαν Κοκτώ έρχεται στην Αθήνα Facebook Twitter
Aιγόμορφος άνδρας με μακρύ λαιμό, 1958. Κεραμικό βάζο.
Έκθεση με έργα των Πάμπλο Πικάσο - Ζαν Κοκτώ έρχεται στην Αθήνα Facebook Twitter
Corridaw, 1971. Ζαν Κοκτώ, λεύκωμα με λιθογραφίες.
Έκθεση με έργα των Πάμπλο Πικάσο - Ζαν Κοκτώ έρχεται στην Αθήνα Facebook Twitter
Γυναίκα με πράσινα μαλλιά, 28/03/1949. Λιθογραφία του Πάμπλο Πικάσο.
Έκθεση με έργα των Πάμπλο Πικάσο - Ζαν Κοκτώ έρχεται στην Αθήνα Facebook Twitter
Αρλεκίνος με ρόπαλο, 1958. Ζαν Κοκτώ, κεραμικό γλυπτό.
Έκθεση με έργα των Πάμπλο Πικάσο - Ζαν Κοκτώ έρχεται στην Αθήνα Facebook Twitter
Δαφνοστεφανωμένος Ορφέας, 1951, Ζαν Κοκτώ.
Έκθεση με έργα των Πάμπλο Πικάσο - Ζαν Κοκτώ έρχεται στην Αθήνα Facebook Twitter
Φαύνοι και κατσίκα, Νοέμβριος 1959. Λιθογραφία του Πάμπλο Πικάσο.
Έκθεση με έργα των Πάμπλο Πικάσο - Ζαν Κοκτώ έρχεται στην Αθήνα Facebook Twitter
Φιγούρα με ριγέ μπλούζα, 3/04/1949. Λιθογραφία του Πάμπλο Πικάσο.
Έκθεση με έργα των Πάμπλο Πικάσο - Ζαν Κοκτώ έρχεται στην Αθήνα Facebook Twitter
Μικρό κεφάλι ανθοστεφάνωτης γυναίκας. Λιθογραφία του Πάμπλο Πικάσο.
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια