Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Σύνθεση, Ιανουάριος 1936, λάδι σε καμβά, 105.3 x 161.5 εκ., Μουσείο Solomon R. Guggenheim, Νέα Υόρκη, Συλλογή Solomon R. Guggenheim, δωρεά. Φωτ.: Adagp/Jeanne Bucher Jaeger, Paris, by SIAE 2024
0

Μια σημαντική έκθεση της Πορτογαλίδας αφηρημένης ζωγράφου Μαρία Ελένα Βιέιρα ντα Σίλβα (Maria Helena Vieira da Silva, 1908-1992) εγκαινιάζεται τον Απρίλιο στο μουσείο που στεγάζει τη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, πριν ταξιδέψει στο Μουσείο Guggenheim του Μπιλμπάο το φθινόπωρο.

Η Βιέιρα ντα Σίλβα θεωρείται εθνικός θησαυρός στην Πορτογαλία και είναι πολύ γνωστή και στη Γαλλία – μια αναδρομική έκθεσή της ταξίδεψε το 2022 στη Μασσαλία και την Ντιζόν. Παρ’ όλα αυτά, η φήμη της καλλιτέχνιδας μετά τον θάνατό της δεν είναι αυτή που της αναλογεί. Η επιμελήτρια της έκθεσης στο Guggenheim της Βενετίας, Flavia Frigeri, υποστηρίζει πως έφτασε η στιγμή «να συναντήσει το μεγάλο κοινό, αφού τα θέματα που εξερευνά στα έργα της σχετίζονται με το σήμερα».

Η έκθεση τιτλοφορείται «Maria Helena Vieira da Silva: Anatomy of Space» και περιλαμβάνει περίπου 70 έργα από δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές σε όλο τον κόσμο, τα οποία παρουσιάζουν χρονολογικά τη διαρκώς εξελισσόμενη εικαστική γλώσσα της. Θεωρήθηκε ηγετικό μέλος του ευρωπαϊκού κινήματος του αφηρημένου εξπρεσιονισμού, γνωστού ως Art Informel (Άμορφη Τέχνη). Τα έργα της απεικονίζουν περίπλοκους εσωτερικούς χώρους, χρησιμοποιώντας γραμμές που εξερευνούν τον χώρο και την προοπτική. 

Οι πίνακες της Ντα Σίλβα μοιάζουν συχνά με λαβυρίνθους, με πόλεις που φαίνονται από ψηλά ή ακόμα και με ράφια βιβλιοθηκών, σχηματίζοντας μια αλληγορία σε μια ατέρμονη αναζήτηση για τη γνώση ή το απόλυτο.

Οι μεσαιωνικές τοιχογραφίες, ο κυβισμός και ο φουτουρισμός επηρέασαν το έργο της, ενώ οι αναζητήσεις της όσον αφορά την κίνηση στον χώρο στα «Le Jeu de cartes» (1937) και «Figure de ballet» (1948) την οδήγησαν σε πραγματικά και φανταστικά αστικά τοπία. Η έκθεση θα αναδείξει την επιρροή που άσκησαν στο έργο της τα φοιτητικά της χρόνια στο Παρίσι και η τραυματική εξορία με τον σύζυγό της, τον Ούγγρο καλλιτέχνη Árpád Szenes, στο Ρίο ντε Τζανέιρο κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.

Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Οι μεσαιωνικές τοιχογραφίες, ο κυβισμός και ο φουτουρισμός επηρέασαν το έργο της Ντα Σίλβα. Φωτ.: Yousuf Karsh

Η Βιέιρα ντα Σίλβα γεννήθηκε στη Λισαβόνα. Σε νεαρή ηλικία ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο, επειδή ο πλούσιος πατέρας της ήταν διπλωμάτης. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου ήρθε σε επαφή με διάφορες πρωτοποριακές ομάδες, όπως οι Ιταλοί φουτουριστές και τα ρωσικά μπαλέτα του Σεργκέι Ντιαγκίλεφ.

Σε ηλικία έντεκα ετών, άρχισε να σπουδάζει συστηματικά σχέδιο και ζωγραφική στην Academia de Belas-Artes στη Λισαβόνα. Στα εφηβικά της χρόνια, σπούδασε ζωγραφική με την Emília dos Santos Braga στη Λισαβόνα και τον Fernand Léger, γλυπτική με τον Antoine Bourdelle και χαρακτική με τον Stanley William Hayter.

Το 1928, σε ηλικία 20 ετών, έφυγε από τη Λισαβόνα για να σπουδάσει γλυπτική στο Παρίσι. Γράφτηκε για μερικούς μήνες στην Académie Scandinave στο Παρίσι για να σπουδάσει γλυπτική με δάσκαλο τον Charles Despiau, και αργότερα εστίασε στη ζωγραφική, σπουδάζοντας κοντά στους Charles Dufresne, Henry de Waroquier και Othon Friesz.

Μέχρι το 1930 εξέθετε έργα ζωγραφικής στο Παρίσι. Την ίδια χρονιά παντρεύτηκε τον Ούγγρο ζωγράφο Árpád Szenes. Με την έναρξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, το 1939, μετακόμισε από τη Γαλλία στην Πορτογαλία. Την επόμενη χρονιά, έφυγε για το Ρίο ντε Τζανέιρο της Βραζιλίας, όπου απέκτησε φήμη ως καλλιτέχνιδα για τις πυκνές και περίπλοκες συνθέσεις της. Μετά τον πόλεμο, έζησε και εργάστηκε στο Παρίσι για το υπόλοιπο της ζωής της. Δεν επέστρεψε ποτέ στην Πορτογαλία. Πήρε τη γαλλική υπηκοότητα το 1956 και το 1966 υπήρξε η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με το Grand Prix National des Arts της γαλλικής κυβέρνησης, ενώ ονομάστηκε Ιππότης της Λεγεώνας της Τιμής το 1979.

Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Φιγούρα μπαλέτου (Ballet Figure), 1948, λάδι και γραφίτης σε καμβά, 27x46 εκ., Jeanne Bucher Jaeger Γκαλερί, Παρίσι – Λισαβόνα. Φωτ.: Jean-Louis Losi/ Adagp/Jeanne Bucher Jaeger, Paris, by SIAE 2024
Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Tο 1930 εξέθετε έργα ζωγραφικής στο Παρίσι και παντρεύτηκε τον Ούγγρο ζωγράφο Árpád Szenes.

Αρχικά στο έργο της παρουσίαζε ένα διακοσμητικό στυλ με αφηρημένα μοτίβα. Της άρεσε να παίζει με την ιδέα του χώρου και να δημιουργεί οφθαλμαπάτες, τοποθετώντας τη ζωγραφική της σε ουδέτερο φόντο, με κηλίδες χρώματος που δίνουν μια αίσθηση βάθους. Στη δεκαετία του 1930 άρχισε να παράγει τα χαρακτηριστικά της έργα, τα οποία ήταν επικαλυμμένα με μια περίπλοκη διάταξη μικρών ορθογωνίων.

Το 1943, το έργο της παρουσιάστηκε στην έκθεση της Peggy Guggenheim «Exhibition by 31 Women», στην γκαλερί «Art of This Century» στη Νέα Υόρκη. Καθώς εξελισσόταν ως καλλιτέχνιδα, επικεντρώθηκε περισσότερο στον χειρισμό του χώρου, χρησιμοποιώντας ένα ευρύ φάσμα τεχνικών.

Χρησιμοποίησε λεπτομερή μοτίβα για να δημιουργήσει επινοημένες αρχιτεκτονικές φόρμες και εργάστηκε με περίπλοκες γραμμές, φωτεινά σημεία και επιφάνειες με σχέδια.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1950, ήταν διεθνώς γνωστή για τις πυκνές και περίπλοκες συνθέσεις της, που ήταν επηρεασμένες από την τέχνη του Πολ Σεζάν, και τις κατακερματισμένες φόρμες, τις ασάφειες και την περιορισμένη παλέτα του κυβισμού και της αφηρημένης τέχνης. Θεωρείται μια από τις σημαντικότερες μεταπολεμικές αφηρημένες καλλιτέχνιδες, αν και δεν είναι αμιγώς αφηρημένη ζωγράφος. Το έργο της σχετίζεται με το γαλλικό Tachisme (το γαλλικό στυλ αφηρημένης ζωγραφικής, δημοφιλές στις δεκαετίες του 1940 και του 1950), τον αμερικανικό αφηρημένο εξπρεσιονισμό και τον σουρεαλισμό.

Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Η ιστορία της είναι η πλήρης αντιστροφή των συνηθισμένων ιστοριών που ακούμε για γυναίκες καλλιτέχνιδες δίπλα σε άντρες καλλιτέχνες. Φωτ.: Denise Colomb/ RMN-Grand Palais

Οι πίνακές της μοιάζουν συχνά με λαβυρίνθους, με πόλεις που φαίνονται από ψηλά ή ακόμα και με ράφια βιβλιοθηκών, σχηματίζοντας μια αλληγορία σε μια ατέρμονη αναζήτηση για τη γνώση ή το απόλυτο. Επίσης, έχει δημιουργήσει πολλά χαρακτικά, σχέδια για ταπισερί, κεραμικές διακοσμήσεις και βιτρό. Στην τέχνη της υπάρχει ένα σημείο όπου η αφαίρεση συναντά την παραστατικότητα, με μια ένταση που πηγάζει από μια έλξη μεταξύ του χώρου και του σώματος. Η Βιέιρα ντα Σίλβα είχε επενδύσει πολύ στην αναπαράσταση της φιγούρας.

Δεν μπορούμε να παραλείψουμε από την ταραχώδη βιογραφία της τη διά βίου σχέση της με τον Szenes, του οποίου η λιγότερο επιτυχημένη καριέρα ποτέ δεν επισκίασε τη δική της. Η ιστορία της είναι η πλήρης αντιστροφή των συνηθισμένων ιστοριών που ακούμε για γυναίκες καλλιτέχνιδες δίπλα σε άντρες καλλιτέχνες.

Βασικό συστατικό της επιτυχίας της ήταν η έγκαιρη αναγνώριση τόσο από την Peggy Guggenheim όσο και από τη Hilla Rebay, η οποία το 1937 αγόρασε το «Composition» (1936) για λογαριασμό του Solomon R. Guggenheim.

Η έκθεσή της Βιέιρα ντα Σίλβα στο Guggenheim συμπίπτει με την Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας και είναι μια θαυμάσια ευκαιρία για τον επισκέπτη να στοχαστεί τι σημαίνει να βιώνεις την πόλη τόσο ως χώρο που σε φιλοξενεί όσο και ως διανοητική προβολή των πολλών διαδρομών που μπορείς να ακολουθήσεις.

Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
La Scala ou Les Yeux (1937), λάδι σε καμβά, 23.6x36.2 ίντσες. Φωτ.: Jeanne Bucher Jaeger Γκαλερί, Παρίσι – Λισαβόνα
Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Ville tentaculaire (1954), λάδι σε καμβά, 65x92 εκ.
Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Φωτ.: Galerie Jeanne Bucher Jaeger, Paris
Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Φωτ.: Galerie Jeanne Bucher Jaeger, Paris
Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Φωτ.: Galerie Jeanne Bucher Jaeger, Paris
Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Φωτ.: Galerie Jeanne Bucher Jaeger, Paris
 Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Composition aux damiers bleus (1949), γκουάς σε χαρτί, 18.8x24.4 ίντσες.
Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Interieur Negre (1950), λάδι σε καμβά, 18.1x25.5. Φωτ.: Jean-Louis Losi
Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
La gare Saint Lazare (1949), λάδι σε καμβά, 23.6x28.7 ίντσες. Φωτ.: Jeanne Bucher Jaeger Γκαλερί, Παρίσι – Λισαβόνα

Info:
Maria Helena Vieira da Silva: Anatomy of Space
Συλλογή Peggy Guggenheim, Βενετία, 12 Απριλίου-15 Σεπτεμβρίου 2025
Guggenheim Museum Bilbao, 17 Οκτωβρίου 2025 -22 Φεβρουαρίου 2026

Με πληροφορίες από Peggy Guggenheim Collection, Tate, artnewspaper

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Εικαστικά / Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Στην έκθεσή της στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο χρησιμοποιεί ρομπότ και γλυπτές φιγούρες για να εκφράσει με φαντασία και χιούμορ ζοφερές ιστορίες για τη δυστοπική Αμερική των μη προνομιούχων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι μεγάλες εκθέσεις του 2025

Εικαστικά / Οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Τα σχέδια των Dolce & Gabbana και η εμβληματική τέχνη του Anselm Kiefer, οι περφόρμανς του Leigh Bowery, οι γυναίκες της Suzanne Valadon και ο ονειρικός κόσμος του Wes Anderson βρίσκονται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκθέσεις της νέας χρονιάς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ