Η ιδέα του Design Walk γεννήθηκε το περασμένο καλοκαίρι στη διάρκεια ενός γλεντιού που ακολούθησε το γάμο δύο νέων παιδιών που είναι μέλη της δημιουργικής παρέας των designers, η οποία ολοένα και μεγαλώνει, και κάνει αισθητή την παρουσία της στην εναλλακτική κουλτούρα της πόλης.

Δεν πρόκειται απλώς για μία παρέα. Απαρτίζεται από καλλιτέχνες που έχουν σπουδάσει κυρίως σε σχολές του εξωτερικού, και επιστρέφοντας στην Ελλάδα φέρνουν μαζί τους την αισθητική και τις εμπειρίες από την επαφή τους με τα καινούργια ρεύματα και τις τάσεις που αυτή τη στιγμή μεταμορφώνουν τις πρωτεύουσες της Ευρώπης. Στο Design Walk θα εκτεθούν τα πιο πειραματικά από τα έργα του κάθε γραφείου, και όχι δείγματα από την εμπορική πλευρά τους.

Το Design Walk δεν είναι μια underground έκθεση, παρά το γεγονός ότι όσα έργα εκτεθούν είναι στο ίδιο μήκος κύματος με εκείνα της anathεna – οι καλλιτέχνες και των δύο εκθέσεων ταιριάζουν στην ηλικία, την καλλιτεχνική φιλοσοφία, ακόμα και τις επιρροές τους. Είναι ίσως πρώιμο να μιλήσει κανείς ξεκάθαρα για αθηναϊκό design, παρ’ όλο που υπάρχει η δυναμική για να εξελιχθεί αυτός ο αναβρασμός σε κάτι νέο και αυθεντικό. Τα κοινά χαρακτηριστικά που υπάρχουν στα δημιουργικά team διαφορετικών γραφείων βασίζονται περισσότερο στις κοινές σπουδές και στις συγγενείς εμπειρίες των καλλιτεχνών, καθώς και στους κοινούς χώρους στους οποίους κινούνται. Οι δε επιδράσεις τους προέρχονται κυρίως από τη σκηνή της Αγγλίας ή της Ολλανδίας και το χώρο της σύγχρονης τέχνης. Θυμίζοντας τους εικαστικούς, οι designers κοινωνούν στο κοινό τις ιδέες τους, μόνο που βρίσκουν ίσως περισσότερους αποδέκτες. Οι δουλειές τους συνδυάζουν γραφιστική και τέχνη, επηρεάζουν και επηρεάζονται από την αισθητική της πόλης η οποία, χάρη σ’ αυτούς, αλλάζει με αργούς αλλά σταθερούς ρυθμούς: Ανοίγουν συνεχώς γραφεία που κάνουν ανεξάρτητες και καινοτόμες δουλειές, εμφανίζονται αφίσες και ωραίες εκδόσεις που ομορφαίνουν και καθορίζουν την αισθητική των δρόμων της.

Η τέχνη του δρόμου είναι η κινητήρια δύναμη: δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι το γκράφιτι ανέβηκε τόσο πολύ την τελευταία διετία. Μπορεί το επίπεδο του «μέσου όρου» να είναι ακόμη κάτω του μετρίου, η Αθήνα όμως είναι μία πόλη με πολλές προκλήσεις και περιθώρια για καινοτομίες.

Ξαφνικά ο δομημένος χώρος λειτουργεί σαν ένας καμβάς που δεν είχε ξαναχρησιμοποιηθεί, και αυτό επηρεάζει την εξέλιξη του design – κάτι που μπορείς να αντιληφθείς από τα αυτοκόλλητα στους δρόμους μέχρι το γεγονός ότι μεταφέρθηκε στο ΔΕΣΤΕ όλο το χάος του δρόμου.

Είναι εξαιρετικής σημασίας ότι αυτά τα γραφεία συγκεντρώθηκαν στην περιοχή του Ψυρρή και στο Θησείο, στην καρδιά του αθηναϊκού downtown: Κατ’ αρχάς η στενή επαφή με τις γκαλερί, τις αφίσες, τη street art και το πολύχρωμο πλήθος του κέντρου είναι το ίδιο σημαντικός παράγοντας με τα φτηνά ενοίκια, την εύκολη πρόσβαση στα σινεμά και τους χώρους με ζωντανή μουσική, που αποτελούν έμπνευση για κάθε νέο δημιουργό.
Τα τελευταία 4-5 χρόνια είναι εμφανής η αύξηση στον αριθμό των δημιουργικών γραφείων· όσοι επιστρέφουν από το εξωτερικό θέλουν να φτιάξουν κάτι δικό τους, παρ’ όλες τις δυσκολίες, επειδή προτιμούν να δώσουν μεγαλύτερο βάρος στην εικαστική προσέγγιση της κάθε δουλειάς και να αποφύγουν τις μεγάλες διαφημιστικές που προτιμούν πιο συμβατικά πράγματα. Οι πελάτες τους είναι κυρίως μικρές ή ανεξάρτητες εταιρείες που τολμούν να πειραματίζονται με την εικόνα τους, κυρίως δισκογραφικές (π.χ. Klik Records), μουσεία, γκαλερί που ζητούν αφίσες ή το σχεδιασμό του καταλόγου τους, έντυπα και βιβλία.

Ακόμα και τα παραδοσιακά media πείθονται πια από τη γοητεία του νέου design, παρ’ όλο που οι πελάτες με τη μεγαλύτερη επιρροή καταφεύγουν συνήθως στην ασφάλεια που τους παρέχει μια μεγάλη διαφημιστική εταιρεία. Ωστόσο η ανανέωση διαφαίνεται σταδιακά στα γραφιστικά των τηλεοπτικών σταθμών (για παράδειγμα στην καμπάνια «Megalicious») ή στο συνεχώς βελτιούμενο lay out των ενθέτων σε κάποιες εφημερίδες.
Συγκεκριμένες αισθητικές τάσεις δεν έχουν ακόμη διαμορφωθεί, όπως δεν μπορεί κάποιος να μιλήσει για τάσεις και στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο. Είναι όμως ζήτημα δύο ή τριών χρόνων να υπάρξει σαφές κι αναγνωρίσιμο στιλ στο ελληνικό design, όπως υπάρχει στο ισπανικό ή το γερμανικό. Ένα πιο στέρεο συμπέρασμα για το μέλλον του ίσως προκύψει μετά το Design Walk. Συμμετέχουν 14 γραφεία νέας γενιάς και παρουσιάζουν projects που σχολιάζουν την αστική κουλτούρα και προσεγγίζουν με προσωπικό τρόπο το μοντέρνο και το παραδοσιακό, τα υπόγεια ρεύματα και το mainstream.


1
TEAMSTRUT
Θοδωρής Κολοβός, Veanous Ketsogian, Παναγιώτης Κοστούρος, η γάτα Ραλλού
Πότε ξεκινήσατε;
Πριν από τρεις μήνες.
Ποια είναι τα πιο αντιπροσωπευτικά έργα σας;
Το fun της έκθεσης 666, η επιτυχία της καμπάνιας για το «2» του Δημήτρη Παπαϊωάννου, το περιοδικό «Mother».
Με τι συμμετέχετε στην έκθεση Design Walk;
Παρουσιάζουμε τη δική μας εκδοχή της έννοιας «σαλόνι», ακροβατώντας ανάμεσα στον προσδιορισμό του πραγματικού χώρου διαβίωσης και του κατά συνθήκην χώρου της έντυπης εικόνας. Πέντε καλλιτέχνες και ένα brand σχεδίασαν υπερ-ρεαλιστικά layouts για τα πέντε σαλόνια του γραφείου, παραβιάζοντας τη λογική με την οποία παραδοσιακά στήνονται τα σαλόνια των περιοδικών.
Περικλέους & Κτενά 14, 211 1199 519


2

ΦΩΤΕΙΝΟΠΟΥΛΟΥ - ΜΑΝΤΖΑΡΗ
Κατερίνα Φωτεινοπούλου, Μαρίνα Μάντζαρη

Πότε ξεκινήσατε ως ομάδα;
Ξεκινήσαμε να δουλεύουμε μαζί και κάτω από την ίδια «στέγη» από το 2003.
Με τι συμμετέχετε στην έκθεση;
Φιλοξενούμε την εικαστικό Inés Piqueras Garcίa, η οποία, με αφορμή εικόνες μέσα από το μικροσκόπιο, θα παρουσιάσει μια σειρά από εικαστικά βιβλία, χαρακτικά αλλά και μια σειρά εφαρμογών, από χαρτιά περιτυλίγματος μέχρι μικρές σφραγίδες.
Ποιο είναι το πιο αντιπροσωπευτικό σας έργο;
Το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας είναι μια από τις δουλειές που σίγουρα ξεχωρίζουμε. Θεωρούμε ότι μας αντιπροσωπεύει και είχε πολύ θετικές κριτικές.

Καλογριώνη 8, 210 3312 170


3
G
Μιχάλης Γεωργίου, Αλέξανδρος Γαβριλάκης

Πότε ξεκινήσατε ως ομάδα;
Ξεκινήσαμε τον Απρίλιο του 2006.
Ποιο είναι το πιο αντιπροσωπευτικό σας έργο;
H αφίσα του Design Walk.
Με τι έργο συμμετέχετε στην έκθεση;
"α / Inside out" του Χρυσόστομου Νασέλου & "Proto-Archive" του Wane Daly.

Μιαούλη 6, 210 3223 636


4
SEREAL DESIGNERS
Τόνια Αυγουστάκη, Σπύρος Δρακάτος, Νίκος Σιδέρης, Χάρης Κότσογλου

Πότε ξεκινήσατε ως ομάδα;
Μετά από το περιπετειώδες πέρασμα των ιδρυτικών μελών της από τομείς του graphic design όπως η διαφήμιση, οι εκδόσεις και η εκπαίδευση, οι sereal designers ιδρύθηκαν για να δημιουργήσουν γέφυρες ανάμεσα στους παραπάνω χώρους, το σωτήριο (λέμε τώρα) έτος 2004. Από τότε προσπαθούμε να μεταφέρουμε αυτό που το design σημαίνει για εμάς, στις μάζες (κάτι σαν προσηλυτισμός, αλλά με την καλή έννοια!)
Ποιο είναι το πιο αντιπροσωπευτικό σας έργο;
Τα αγαπάμε όλα το ίδιο γιατί είναι όλα παιδιά μας, αλλά, αν έπρεπε να διαλέξουμε ένα project ως αντιπροσωπευτικό της ομάδας, αυτό θα ήταν το “be sereal”, μια έκδοση design & comic με πολλαπλές εφαρμογές, όπου πραγματικά ήμασταν ο εαυτός μας.
Με τι έργο συμμετέχετε στην έκθεση;
To project με το οποίο ασχολούμαστε έχει τον τίτλο “mini super city heroes (the serealistik version of urban immaturity”). Μια αναφορά, ουσιαστικά, στην αστική κουλτούρα και την ανάγκη της για πρότυπα, μέσα από εικονογραφημένες απεικονίσεις, τυπογραφία και handmade κατασκευές, όλες υπό το πρίσμα μιας γραφής που μας χαρακτηρίζει.

Μιαούλη 19, 210 3215 102


5
THE SWITCH DESIGN AGENCY
Μαίρη Καρατζά, Ιωάννα Καρμάλη, Μαίρη Παλμούτσου
Γρηγόρης Παπαχριστοφόρου, Μάριος Μπούρικας, Βαρνάβας Φιλίππου

Πότε ξεκινήσατε ως ομάδα;
Το 2002.
Ποιο είναι το πιο αντιπροσωπευτικό σας έργο;
Αισθανόμαστε ότι μας αντιπροσωπεύουν όλα μας τα project.
Με τι έργο συμμετέχετε στην έκθεση;
Το "HOME SWITCH HOME" είναι μία εγκατάσταση-άσκηση πάνω στη δημιουργική διαδικασία, ένα δυνάμει brainstorming. Οι συζητήσεις δεν είναι προγραμματισμένες, προκύπτουν ανάλογα με τα άτομα που βρίσκονται στο χώρο, τη μεταξύ τους σχέση και διάθεση.

Σαχτούρη 3, 210 3219 034


6
TYPICAL MUTATIONS
Παναγιώτης Χατζηδάκης, Eric Parks, Δημήτρης Χασαπάκης

Πότε ξεκινήσατε ως ομάδα;
Στη σημερινή της μορφή από το 2003.
Ποιο είναι το πιο αντιπροσωπευτικό σας έργο;
Ένα παιχνίδι που προγραμματίζουμε να βγει μέσα στο 2007.
Με τι έργο συμμετέχετε στην έκθεση;
Το IQube, ένα παιχνίδι γρίφων με τον επισκέπτη να αλληλεπιδρά με αντικείμενα που βρίσκονται στο χώρο.

Λεπενιώτου 21, 210 3244 400


7
POOR DESIGNERS
Τάσος Σαπουνάκης, Δημήτρης Τζαβάρας, Γιώργος Γιάκος, Δημήτρης Κανελλόπουλος

Πότε ξεκινήσατε ως ομάδα;
Ξεκινήσαμε τον Μάρτιο του 2006, αλλά είμαστε μαζί από το 2003. Τότε εργαζόμασταν σε άλλο δημιουργικό γραφείο, το οποίο πουλήθηκε, και πήραμε την απόφαση να κάνουμε κάτι δικό μας.
Ποιο είναι το πιο αντιπροσωπευτικό σας έργο;
Το έργο "kosmo1".
Με τι έργο συμμετέχετε στην έκθεση;
O «Θαυμαστός Κόσμος» του Ψυρρή! Μια σειρά από συνθέσεις τυπωμένες σε καμβά, αξιοποιώντας την φωτογραφία, την τυπογραφία, την εικονογράφηση. Πειραματιστήκαμε με εικόνες που βλέπουμε βιώνοντας την περιοχή.

Κριεζή 1 & Σαρρή, 211 7507 390


8
The Design Shop
Διονύσης Λιβάνης, Μαρί Σωτήραλη, Δέσποινα Κορωνάκη

Πότε ξεκινήσατε ως ομάδα;
Τον Οκτώβρη του 2004, αμέσως μετά τη λήξη της «θητείας» μας στο τμήμα «Εικόνα και Ταυτότητα» του ΑΘΗΝΑ 2004.
Ποιο είναι το πιο αντιπροσωπευτικό σας έργο;
Ο κατάλογος για την έκθεση σύγχρονης τέχνης «The Gesture», σε επιμέλεια των Μ. Φωκίδη, Δ. Βιτάλη και S. Risaliti, που παρουσιάστηκε στη Θεσσαλονίκη και τη Φλωρεντία.
Mε τι έργο συμμετέχετε στην έκθεση;
Στο design walk παρουσιάζουμε 4 γραφιστικές εγκαταστάσεις που έχουμε σχεδιάσει, βασισμένοι στις «ιδιόμορφες» ιστορίες που έγραψε η Σίσσυ Καραβία με θέμα τη ματαιοδοξία, τη σύγχυση, το θυμό και την ηδονή.

Κριεζή 1 & Σαρρή, 211 7507 390


9
BIOS
Βασίλης Χαραλαμπίδης, Γιάννης Αναγνώστου, Ιφιγένεια Βασιλείου, Αργυρώ Χιώτη, Ράνια Κελαϊδίτη

Πότε ξεκινήσατε ως ομάδα;
Ξεκινήσαμε ως δημιουργική ομάδα το 1999, με το όνομα Biofighter. Ιδρυτικά μέλη της ομάδας αυτής ήταν οι Βασίλης Χαραλαμπίδης και Γιάννης Αναγνώστου. Αργότερα, και παράλληλα με την εκκίνηση της πολιτιστικής μας δράσης, μετονομαστήκαμε σε Bios.
Με τι έργο συμμετέχετε στην έκθεση;
Στο πλαίσιο του Design Walk παρουσιάζουμε τη διεθνώς γνωστή γραφιστική ομάδα των Eboy από το Βερολίνο. Πρόκειται για δημιουργούς που εισήγαγαν στο design την επανα-χρήση της 8-bit αισθητικής.

Πειραιώς 84, 210 3425 335


10
ΟΞΥ
Αλέξανδρος Βασμουλάκης, Φίλιππος Θεοδωρίδης, Κωστής Βασιλειάδης, Πάνος Μουζακίτης, Πάρις Κούτσικος

Πότε ξεκινήσατε ως ομάδα;
Το 1996.
Ποιο είναι το πιο αντιπροσωπευτικό σας έργο;
Θα έλεγα το περιοδικό «ΟΞΥ».
Με τι έργο συμμετέχετε στην έκθεση;
Τα έργα που θα παρουσιαστούν τελούν κάτω από το σκεπτικό της «διάβρωσης». Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν έχουν αντιμετωπίσει ο καθένας με τον τρόπο του αυτή την έννοια.

Κολωνού 12-14, 210 5226 609


11
WARDA
Farida El Gazzar, Ελισάβετ Μωράκη, Βασιλική Παναγιωτοπούλου, Ιωάννα Κωστίκα

Πότε ξεκινήσατε ως ομάδα;
Την άνοιξη του 2004.
Με τι συμμετέχετε στην έκθεση Design Walk;
Με το «Δικό μας Διάδρομο», μία εγκατάσταση η οποία συμβολίζει τη λεπτή ισορροπία ανάμεσα στην τέχνη και τη σκληρότητα της περιοχής.
Ποιο είναι το πιο αντιπροσωπευτικό έργο σας;
Ιωάννα Κωστίκα: Σχεδιασμός και σελιδοποίηση της ετήσιας αρχιτεκτονικής επιθεώρησης «Αρχιτεκτονικά Θέματα».

Αισχύλου 27, 210 3236 339


12
WE DESIGN
Φίλιππος Φωτιάδης (αρχιτέκτονας), Σέργιος Φωτιάδης (βιομηχανικό σχέδιο), Θεανώ Πετρίδου (γραφίστας)

Πότε ξεκινήσατε ως ομάδα;
9 Σεπτεμβρίου 2001.
Ποιο είναι το πιο αντιπροσωπευτικό σας έργο;
Gone with the Wind, Guernica, Mona Lisa, Πυραμίδες Γκίζας.
Wine Garage, Τρίχες, Dipo, λογότυπο ‘it’ (αντιπροσωπευτικές εργασίες των τριών μας)
Με τι έργο συμμετέχετε στην έκθεση;
«Εργασία, φαγοπότι, χορός, μουσική, πόρνες, ναρκωτικά, αγορά, σκουπίδια, αλλοδαποί, Ψυρρή.» – 10 αφίσσες.

Αισχύλου 27, 210 3232 414


13
Π6
Michael Ochs, Ρένα Χρυσικοπούλου

Πότε ξεκινήσατε ως ομάδα;
Η ιδέα του π6 γεννήθηκε ουσιαστικά όταν ακόμα ζούσαμε και εργαζόμασταν στην Φρανκφούρτη, όπου και πήραμε τη γενναία απόφαση να έρθουμε στην Ελλάδα. Τον Οκτώβριο του 2004, μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, ξεκίνησε να λειτουργεί το γραφείο μας.
Ποιο είναι το πιο αντιπροσωπευτικό σας έργο;
Περισσότερο μας αντιπροσωπεύει η δουλειά που κάνουμε για το γραφείο μας, επειδή στην ουσία ο πελάτης είμαστε εμείς. Ένα καλό παράδειγμα για τέτοια δουλειά είναι η εταιρική μας ταυτότητα, η οποία έχει βραβευτεί στα ΕΒΓΕ (Ελληνικά Βραβεία Γραφιστικής και Εικονογράφησης).
Με τι έργο συμμετέχετε στην έκθεση;
Στην έκθεση συμμετέχουμε με μία σειρά εικονογραφήσεων υπό τη μορφή collage και με το documentation της πολυβραβευμένης εγκατάστασης δαπέδου "The Virtual Minefield" του Γερμανού σχεδιαστή και καλλιτέχνη Peter Zizka.

Μελανθίου 8, 210 3216 050


14
MNP

Βασίλης Μαρματάκης, Κατερίνα Παπαναγιώτου, Χρήστος Κωτσίνης

Πότε ξεκινήσατε ως ομάδα;
Το γραφείο ξεκίνησε το 2003, από τον Βασίλη Μαρματάκη και την Κατερίνα Παπαναγιώτου.
Ποιο είναι το πιο αντιπροσωπευτικό σας έργο;
Οι προσωπικές μας κάρτες.
Με τι έργο συμμετέχετε στην έκθεση;
Με την προβολή films της βερολινέζικης ομάδας Jutojo. H Julie Gayard, η γραφίστρια των Jutojo, θα είναι μαζί μας κατά τη διάρκεια των προβολών.

Βορέου 10, 2103252 832