Cash is king:10 αρχαία νομίσματα και η συναρπαστική ιστορία τους Facebook Twitter
Υποθετική αναπαράσταση του εσωτερικού μιας τράπεζας του 2ου αι. π.Χ. Στο βάθος διακρίνεται μετρητική τράπεζα (σήκωμα), όπου πραγματοποιείται έλεγχος χωρητικότητας από τους Μετρονόμους. Σχέδιο: Γιάννης Νάκας.

Cash is king:10 αρχαία νομίσματα και η συναρπαστική ιστορία τους

0

Αφού ολοκλήρωσε την τριλογία των πανανθρώπινων θεμάτων, δηλαδή τον έρωτα, την υγεία και τον θάνατο, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης αποφάσισε να περάσει σε ένα δεύτερο στάδιο και να ασχοληθεί με διαφορετικές έννοιες, εκκινώντας από το βασικό μέσο συναλλαγής των ανθρώπων, το χρήμα.


Το θέμα της έκθεσης σχετίζεται με τις ποικίλες αναφορές και ερμηνείες των συμβόλων που είναι χαραγμένα επάνω στα νομίσματα από τα τέλη του 7ου αιώνα π.Χ. έως τη ρωμαϊκή περίοδο και διαρθρώνεται σε οκτώ θεματικές ενότητες: συναλλαγές, εμπόριο, τέχνη, ιστορία, διακίνηση ιδεών, προπαγάνδα, κοινωνία, τράπεζες.


Επί της ουσίας, στόχος της έκθεσης είναι να παρουσιάσει στον θεατή μια διαφορετική όψη του νομίσματος. Δεν εστιάζει, δηλαδή, ιδιαίτερα στη μορφή που έχει πάρει το χρήμα στις μέρες μας (σ.σ. αφού το υπολογίζουμε περισσότερο ως μέτρο ικανοποίησης αναγκών) αλλά εμβαθύνει στη συμβολική χρήση που είχε κατά την αρχαιότητα.


Στα κυρίως εκθέματα συγκαταλέγονται 85 νομίσματα, εξαιρετικά δείγματα της αρχαίας νομισματοκοπίας που ανήκουν στη Νομισματική Συλλογή της Alpha Bank, καθώς επίσης και 160 αντικείμενα (πήλινα αγγεία και ειδώλια, μαρμάρινα και χάλκινα αγαλμάτια, ανάγλυφα, χρυσά κοσμήματα, μετρητικά σκεύη, νομίσματα από κλειστά σύνολα και επιγραφές) που προέρχονται από 32 αρχαιολογικά μουσεία και συλλογές της Ελλάδας, της Ιταλίας, της Γαλλίας και του Ηνωμένου Βασιλείου, των οποίων η εικονογραφία συνδέεται άμεσα με το περιεχόμενο κάθε θεματικής ενότητας.

Η έκθεση διαρθρώνεται σε οκτώ θεματικές ενότητες: συναλλαγές, εμπόριο, τέχνη, ιστορία, διακίνηση ιδεών, προπαγάνδα, κοινωνία, τράπεζες.

Μαρώνεια

Αργυρό δίδραχμο, 386/5-348/7 π.Χ.

Cash is king:10 αρχαία νομίσματα και η συναρπαστική ιστορία τους Facebook Twitter
Αργυρό δίδραχμο από τη Μαρώνεια. Εικονίζεται άμπελος με τέσσερα τσαμπιά. 386/5 – 348/7 π.Χ. © Αθήνα, Νομισματική Συλλογή Alpha Bank. Φωτο: Π. Μαγουλάς

Η Μαρώνεια ήταν αποικία της Χίου. Ως μυθικός ιδρυτής της αναφέρεται ο Μάρων, ιερέας του Απόλλωνος, που έδωσε στον Οδυσσέα τον οίνο με τον οποίο μέθυσε τον Κύκλωπα Πολύφημο (Οδύσσεια, ι 195-199). Η νομισματοκοπία της Μαρώνειας –πολύ μεγάλη σε ποσότητα και με ποικιλία υποδιαιρέσεων– άρχισε περί το 520 π.Χ. Ο κύριος εικονογραφικός τύπος είναι ο ίππος που χαράσσεται ως εμπροσθότυπος, ενώ από τα μέσα περίπου του 5ου αιώνα π.Χ. εμφανίζεται και η άμπελος, ως οπισθότυπος, κάνοντας αναφορά στον περίφημο μαρωνίτικο οίνο. Οι αυτόνομες εκδόσεις της Μαρώνειας σταμάτησαν όταν ο Φίλιππος Β' κατέλαβε την πόλη (περ. 350/349 π.Χ.: Psoma - Karadima - Terzopoulou 2008, 168). Νόμισμα με το εθνικό ΜΑΡΩΝΙΤΩΝ κυκλοφόρησε και πάλι τον 2ο αι. π.Χ.

Για τους τύπους του νομίσματος, βλ. Schönert - Geiss 1987, 163, αρ. 499-501, Period VIII και BMC Thrace, 126, αρ. 22.

Ακράγας

Αργυρό τετράδραχμο, μετά το 464 π.Χ.

Cash is king:10 αρχαία νομίσματα και η συναρπαστική ιστορία τους Facebook Twitter
Aργυρό τετράδραχμο Ακράγαντα. Εικονίζεται κάβουρας και από κάτω αετός. Μετά το 464 π.Χ. © Αθήνα, Νομισματική Συλλογή Alpha Bank. Φωτο: Π. Μαγουλάς

Ο Ακράγας, στη νότια ακτή της Σικελίας, εξέδωσε για πρώτη φορά αργυρά νομίσματα λίγο πριν από το τέλος τους 6ου αι. π.Χ. O αετός και ο καρκίνος έγιναν οι κατεξοχήν εικονογραφικοί τύποι που σφράγιζαν τα νομίσματα της πόλης για έναν ολόκληρο αιώνα έως το 409 π.Χ., έτος κατά το οποίο η νομισματοκοπία αναδιοργανώθηκε. Οι νέες εκδόσεις όμως διήρκεσαν πολύ λίγο, καθώς το 406 π.Χ. ο Ακράγας ηττήθηκε από τους Καρχηδονίους και το νομισματοκοπείο έκλεισε, αν και κυκλοφόρησαν κάποιες μικρές υποδιαιρέσεις και κατά τον ύστερο 4ο αι. π.Χ. (HGC 2, 26-27)

Για τους τύπους του νομίσματος, βλ. BMC Sicily, 7, αρ. 28.

Φάσηλις

Αργυρός στατήρ, 4ος αι. π.Χ.

Cash is king:10 αρχαία νομίσματα και η συναρπαστική ιστορία τους Facebook Twitter
Αργυρός στατήρ από τη Φάσηλι της Λυκίας. Εικονίζεται πρύμην πλοίου που μοιάζει με φασόλι και θυμίζει και το όνομα της πόλης.4ος αι. π.Χ. © Αθήνα, Νομισματική Συλλογή Alpha Bank. Φωτο: Π. Μαγουλάς

Η Φάσηλις, αποικία των Ροδίων και σημαντικό λιμάνι στη νότιο Μικρά Ασία, κοντά στη σημερινή Αττάλεια, είναι γνωστή κυρίως για την πολιορκία της από τους Αθηναίους το 469 π.Χ. κατά την εκστρατεία εναντίον των Περσών, οι οποίοι είχαν συγκεντρωθεί στις εκβολές τους Ευρυμέδοντος ποταμού. Οι κάτοικοι της πόλης ήταν έμπειροι θαλασσοπόροι και έμποροι και συμμετείχαν στον αποικισμό της Ναυκράτιδος στην Αίγυπτο. Η Φάσηλις διέθετε έναν τύπο εμπορικού και πολεμικού πλοίου που αποτελεί βεβαίως και ένα λογοπαίγνιο με το όνομα της πόλης - λαλούν σύμβολο (Kraay 1976, 273).

Για τους τύπους του νομίσματος, βλ. Heipp-Tamer 1993, 133, αρ. 74-75, Serie 6.

Θάσος

Αργυρό τετράδραχμο, 390-335 π.Χ.

Cash is king:10 αρχαία νομίσματα και η συναρπαστική ιστορία τους Facebook Twitter
Aργυρό τετράδραχμο Θάσου. Εικονίζεται ο Ηρακλής σε στάση τοξότη και θυμίζει το ανάγλυφο που κοσμούσε την πύλη του Ηρακλή στην πόλη της Θάσου. 390-335 π.Χ. © Αθήνα, Νομισματική Συλλογή Alpha Bank. Φωτο: Π. Μαγουλάς

Περί το 390 π.Χ., η Θάσος προχώρησε σε μια νομισματική μεταρρύθμιση που περιελάμβανε αλλαγή των εικονογραφικών τύπων, αλλαγή της αξίας των υποδιαιρέσεων, καθώς και εισαγωγή χάλκινων και περιορισμένων χρυσών νομισμάτων. Στο εξής, ως εμπροσθότυπος απεικονίζεται ο θεός Διόνυσος και όχι οι ακόλουθοί του (βλ. αρ. κατ. 49). Η οπίσθια όψη σφραγίζεται με τον Ηρακλή τοξότη, αντιγράφοντας με κάθε λεπτομέρεια το ανάγλυφο που κοσμούσε μία από τις πύλες της πόλης, την Πύλη του Ηρακλέους.

Για τους τύπους του νομίσματος, βλ. Picard 2000, 306-309 (Serie II).

Δημήτριος Πολιορκητής, Μακεδονία

Αργυρό τετράδραχμο, 291-290 π.Χ.

Cash is king:10 αρχαία νομίσματα και η συναρπαστική ιστορία τους Facebook Twitter
Αργυρό τετράδραχμο Δημητρίου Πολιορκητού. Στην εμπρόσθια όψη η κεφαλή του Δημητρίου με διάδημα και κέρατα ταύρου. Στην οπίσθια όψη ο Ποσειδώνας, προστάτης θεός του Δημητρίου. 290-289 π.Χ. © Αθήνα, Νομισματική Συλλογή Alpha Bank Φωτο: Π. Μαγουλάς
Cash is king:10 αρχαία νομίσματα και η συναρπαστική ιστορία τους Facebook Twitter

Για τον Δημήτριο Πολιορκητή και τη νομισματοκοπία του βλ. επίσης αρ. κατ. 123. Ανάμεσα στις εκδόσεις του Δημητρίου, ξεχωριστή θέση κατέχουν αυτές με την προσωπογραφία του στην εμπρόσθια όψη. Για πρώτη φορά στην ιστορία του μακεδονικού νομίσματος απεικονίζεται ο βασιλεύς με θεϊκά χαρακτηριστικά, αφού, εκτός από το βασιλικό διάδημα, φέρει και κέρατα ταύρου, ένα στοιχείο που παραπέμπει στον προστάτη του θεό Ποσειδώνα.

Το συγκεκριμένο νόμισμα κόπηκε στο νομισματοκοπείο της Αμφιπόλεως (SNG Alpha Bank Macedonia I, αρ. 950).

Νάξος, Σικελίας

Αργυρή δραχμή, 525-500 π.Χ.

Cash is king:10 αρχαία νομίσματα και η συναρπαστική ιστορία τους Facebook Twitter
Αργυρή δραχμή Νάξου Σικελίας. Απεικονίζεται τσαμπί σταφύλι και η επιγραφή ΝΑΧΙΟΝ. 525-500 π.Χ. © Αθήνα, Νομισματική Συλλογή Alpha Bank. Φωτο: Π. Μαγουλάς

Η Νάξος, αν και είναι η πρώτη ελληνική αποικία που ιδρύθηκε στη Σικελία (734 π.Χ.), άρχισε τη νομισματοκοπία περί το 525 π.Χ., με καθυστέρηση περίπου μιας πενταετίας σε σχέση με τις άλλες πόλεις της περιοχής. Η αυξημένη αμπελοκαλλιέργεια και οινοπαραγωγή ενέπνευσαν εξαρχής τους υπευθύνους των ναξιακών εκδόσεων, αφού οι νομισματικοί εικονογραφικοί τύποι συνδέονται με τον Διόνυσο και τον κύκλο του.

Για τους τύπους του νομίσματος, βλ. Cahn 1940, 112, αρ. 47 και Rutter 1997, 110-113.

Aίγινα

Αργυροί στατήρες, 470/465-445/440 π.Χ.

Cash is king:10 αρχαία νομίσματα και η συναρπαστική ιστορία τους Facebook Twitter
Αργυρός στατήρ Αίγινας. Mε παράσταση θαλάσσιας χελώνας. 470/465-445/440 π.Χ. © Αθήνα, Νομισματική Συλλογή Alpha Bank. Φωτο: Π. Μαγουλάς

Οι αιγινητικοί στατήρες, από την αρχή της εμφάνισής τους, περί τα μέσα του 6ου αι. π.Χ., παρουσιάζουν μια ποικιλομορφία και αλλαγή στο σχέδιο του εγκοίλου του οπισθοτύπου. Μετά το 470 π.Χ., όμως, ο οπισθότυπος αποκτά ένα σχετικά συγκεκριμένο σχήμα (skew pattern), το οποίο θα σταθεροποιηθεί μέσα στον 5ο αι. π.Χ.

Για τους τύπους του νομίσματος, βλ. HGC 6, αρ. 435; Milbank 1924, Period III; SNG München 14, αρ. 548-549 

 

 

Αθήνα

Αργυρά τετράδραχμα, 440-420 π.Χ.

Cash is king:10 αρχαία νομίσματα και η συναρπαστική ιστορία τους Facebook Twitter
Αργυρό τετράδραχμο Αθηνών. Με παράσταση γλαύκας. 440-420 π.Χ. © Αθήνα, Νομισματική Συλλογή Alpha Bank. Φωτο: Π. Μαγουλάς


Περί το 515-510 π.Χ., ή κατ' άλλους περί το 508 π.Χ., όταν ο Κλεισθένης έθεσε τις βάσεις για τη δημοκρατική μεταρρύθμιση, οι Αθηναίοι υιοθέτησαν έναν νέο τύπο για τα νομίσματά τους που έμελλε να διατηρηθεί έως το τέλος της αργυρής νομισματοκοπίας τους, τον 1ο αι. π.Χ. Την εποχή αυτή κόπηκαν τα πρώτα τετράδραχμα με την κεφαλή της θεάς Αθηνάς στην εμπρόσθια όψη και το ιερό πτηνό της, τη γλαύκα, στην οπίσθια. Η επιλογή της συγκεκριμένης θεματογραφίας, ο συνδυασμός δηλαδή της θεότητας και του ιερού της συμβόλου στις δύο όψεις του νομίσματος, αποτέλεσε πρότυπο για αρκετές νομισματοκοπίες της κλασικής περιόδου. Από την εποχή αυτή τα αθηναϊκά τετράδραχμα θα αποκαλούνται γλαύκες, ονομασία που απαντά και στις αρχαίες πηγές (Τσαγκάρη 2012).

Για τους τύπους του νομίσματος, βλ. SNG München 14, αρ. 53 και Flament 2007, 71-79, Group II.

Αντίγονος Γονατάς, Μακεδονία

Αργυρό τετράδραχμο, 271/0 π.Χ.

Cash is king:10 αρχαία νομίσματα και η συναρπαστική ιστορία τους Facebook Twitter
Αργυρό τετράδραχμο Αντίγονου Γονατά. Στην μπροστά όψη βλέπουμε κεφαλή Πανός προς αριστερά. Στην πίσω όψη αναγράφεται ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΑΝΤΙΓΟΝΟΥ και υπάρχει παράσταση της θεάς Αθηνάς με μακρύ χιτώνα, κρατώντας στο αριστερό χέρι ασπίδα, ενώ με το δεξί εξαπολύει τον κεραυνό. © Αθήνα, Νομισματική Συλλογή Alpha Bank. Φωτο: Π. Μαγουλάς

Ο Αντίγονος Γονατάς, γιος του Δημητρίου Πολιορκητού, ανέβηκε στον θρόνο της Μακεδονίας το 277 π.Χ. και, αφού απομάκρυνε τους ανταπαιτητές, συγκρούστηκε έντονα με τον Πτολεμαίο Β' Φιλάδελφο που είχε υποκινήσει την Αθήνα και τη Σπάρτη να στραφούν κατά της Μακεδονίας. Ο Χρεμωνίδειος πόλεμος που ακολούθησε (267-262 π.Χ.) έληξε με τη νίκη του Αντιγόνου. Το 239 π.Χ., σε ηλικία περίπου 90 ετών, ο Αντίγονος Γονατάς πέθανε, αφήνοντας το μακεδονικό στέμμα στον γιο του Δημήτριο Β'. Την εποχή της δυναστείας των αντιγονιδών κυκλοφόρησαν εκδόσεις με νέους και αρκετά εντυπωσιακούς εικονογραφικούς τύπους: τη μακεδονική ασπίδα, που καταλαμβάνει ολόκληρο το πέταλο του νομίσματος με την κεφαλή του Πανός ως επίσημα, και την Αθηνά Αλκίδημο.

Το συγκεκριμένο νόμισμα κόπηκε στο νομισματοκοπείο της Αμφιπόλεως (SNG Alpha Bank Macedonia I, αρ. 989).

Info:

Έως 15/4/18. Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Νεοφύτου Δούκα 4, Κολωνάκι, 210 7228321-3, Δευτ., Τετ., Παρ., Σάβ. 10:00-17:00, Πέμ. 10:00-20:00, Κυρ. 11:00-17:00, εισ.: €5-8

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT