Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα

Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα Facebook Twitter
0

O Xavier Prou aka Blek Le Rat είναι ένας πρωτοπόρος Γάλλος καλλιτέχνης ο οποίος ξεκίνησε την καριέρα του από τους δρόμους του Παρισιού το 1981. Χρησιμοποιώντας στένσιλ, εκτός από τυποποιημένα γράμματα, για γκράφιτι, o Blek υπήρξε ένας από τους πρώτους αυθεντικούς street artists. Το «Rat» που χρησιμοποιεί είναι ένας αναγραμματισμός της λέξης Art. Το όνομα «Blek» προέρχεται από τον γνωστό ήρωα των κόμικς που εμπνεύστηκαν οι EsseGesse. Αρχικά, έγινε γνωστός από ένα γιγάντιο στένσιλ ενός αρουραίου που συναντούσε κανείς σε όλο το Παρίσι, το οποίο συμβόλιζε γι' αυτόν την ελευθερία και τη διάδοση της τέχνης μέσω της πόλης σαν να ήταν πανούκλα.


Τα τελευταία χρόνια η δουλειά του Blek έχει γίνει περισσότερο πολιτική, εστιάζοντας στους αστέγους, στο περιβάλλον και σε άλλα κοινωνικά ζητήματα. Οι αφίσες του με την απαχθείσα Γαλλίδα δημοσιογράφο Florence Aubenas βοήθησαν στην ευαισθητοποίηση και στη δημόσια διάδοση του θέματος, πιέζοντας δημοσιογράφους και πολιτικούς να εργαστούν πιο σκληρά για την απελευθέρωσή της.

Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα Facebook Twitter
Νέα Υόρκη


Έρχεται στην Αθήνα για να συμμετάσχει στην ημερίδα με τίτλο «"Ασεβής" δημιουργικότητα: Graffiti και street art στη σύγχρονη κοινωνία και στον αστικό χώρο» που θα γίνει στις 6 Ιουνίου στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών. Λίγες μέρες πριν φτάσει στην Αθήνα απάντησε στις ερωτήσεις μας.

Τι σημαίνει να είναι κάποιος «πατριάρχης» του γκράφιτι, «πατέρας» του;

Νιώθω ακόμα καλύτερα όταν με αποκαλούν «νονό» του στένσιλ γκράφιτι.

Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα Facebook Twitter
Λος Άντζελες


Με έναν τρόπο ξέρετε ίσως καλύτερα απ' τον καθένα την ιστορία του γκράφιτι. Μπορείτε να μου πείτε τις διαφορές προηγούμενων δεκαετιών από το σήμερα;

Πριν από 30 χρόνια το να κάνει κάποιος τέχνη στον δρόμο ήταν μια περιπέτεια, μια περιπέτεια στην πόλη. Τώρα είναι περισσότερο μια περιπέτεια μάρκετινγκ.


Υπάρχει κάτι που σας εμπνέει ή να σας απασχολεί σταθερά όλα αυτά τα χρόνια της δραστηριότητάς σας;

Έχω υπάρξει πρωταγωνιστής και αυτόπτης μάρτυρας των κοινωνικών και καλλιτεχνικών αλλαγών σε ό,τι αφορά τη νοοτροπία που επικρατούσε απέναντι στην τέχνη. Ήταν, αληθινά, μια πολύ ενδιαφέρουσα εμπειρία αυτό που έζησα.

Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα Facebook Twitter
Ο Βlek Le Rat στο Μπρούκλιν

Μπορείτε να μου κάνετε ένα σχόλιο για τη στάση του κοινού απέναντι στο γκράφιτι σήμερα;

Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον που προέρχεται απ' όλο και περισσότερο κόσμο και αυτό είναι καταπληκτικό. Πριν από 30 χρόνια κανείς δεν ενδιαφερόταν. Σήμερα ο καθένας ξέρει τι σημαίνει «street art».


Θα μου εξηγήσετε την ανάγκη σας να εκφραστείτε τότε, ως νεαρός, στον δρόμο;

Ξεκίνησα όπως κάθε νέος που σπουδάζει τέχνη και ζει σε μια μεγάλη πόλη. Αναζητούσα έναν τρόπο για να δείξω τη δουλειά μου στον κόσμο. Ήταν αδύνατον να δείξω δουλειά στις γαλλικές γκαλερί, επειδή τότε ήταν κλειστές για τους νέους καλλιτέχνες. Και ο καλύτερος τρόπος για να δείξω τη δουλειά μου ήταν ο δρόμος, ο δημόσιος χώρος. Νομίζω ότι και σήμερα ισχύει το ίδιο, σε μεγάλο βαθμό.

Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα Facebook Twitter
Παρίσι


Υπάρχει κάποιο έργο σας που ξεχωρίζετε από τα υπόλοιπα;

Μου αρέσουν όλα, τελικά. Είναι ένα μέρος του εαυτού μου σε διάφορες φάσεις.

Υπάρχει κάτι εκεί έξω στον δρόμο που σας σοκάρει;

Τίποτα δεν με σοκάρει πια. Είμαι πολύ γέρος για να νιώσω σοκαρισμένος.


Σας επηρεάζει περισσότερο η επικαιρότητα ή κάποιοι μεγάλοι ζωγράφοι;

Με επηρεάζουν και τα δύο εξίσου. Ενδιαφέρομαι πάντα για την ιστορία της ζωγραφικής, τους μεγάλους καλλιτέχνες και τα έργα που παράγουν, αλλά με επηρεάζει πολύ το κοινωνικό και πολιτικό πρόβλημα της κοινωνίας.

Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα Facebook Twitter
Σαν Φρανσίσκο


Καμβάς ή τοίχος; Πού αισθάνεστε πιο ελεύθερος;

Χωρίς αμφιβολία, ο τοίχος πάντα μου αρέσει πάρα πολύ.


Η παγκόσμια σκηνή της street art σε ποια φάση βρίσκεται κατά τη γνώμη σας;

Η street art είναι στην αρχή μιας μεγάλης και μακράς διαδρομής, μπροστά σε μια μεγάλη διάρκεια ζωής και στην αρχή της ανάπτυξής της.


Σας ενοχλεί ακόμα που ο Μπάνκσι σας αντιγράφει σταθερά;

Δεν είναι ο μόνος που αντιγράφει το στυλ μου, υπάρχουν πολλοί άλλοι που το κάνουν.

Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα Facebook Twitter
Λονδίνο


Αν φτιάχνατε ένα στένσιλ για την Αθήνα, τι θα ήταν;

Έχω επαναλάβει πολλές φορές στη διάρκεια της ζωής μου ότι ο αγαπημένος μου καλλιτέχνης είναι ο Πραξιτέλης. Θα φτιάξω κάτι αφιερωματικό σε αυτόν σε έναν δρόμο της Αθήνας. Έχω ήδη ένα στένσιλ έτοιμο από το 2011, όταν η Ελλάδα άρχισε να έχει σοβαρά προβλήματα με την Ευρώπη.

«No Respect»:
Graffiti και street art στη Στέγη

11 Απριλίου - 13 Ιουλίου 2014
Καθημερινά: 12:00-21:00. Εκθεσιακός χώρος - Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
Την Παρασκευή 6 Ιουνίου, 11:00-18:30, πραγματοποιείται ημερίδα με τίτλο «"Aσεβής" δημιουργικότητα: Graffiti και street art στη σύγχρονη κοινωνία και στον αστικό χώρο».

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΜΕΡΙΔΑΣ:
Παρασκευή, 6 Ιουνίου
11:00-13:00 Graffiti και Χώρος

Ομιλητές: Dr. EllaChmielewska, Prof. Jeff Ferrell, Manuel Di Rita aka Peeta, Κωνσταντίνος Αβραμίδης

13:00-14:00 Lunch Break
14:00-16:00 Graffiti και Κοινωνία

Ομιλητές: Dr. GregorySnyder, Παυσανίας Καραθανάσης, Xavier Prou aka Blek Le Rat, Dr. Μυρτώ Τσιλιμπουνίδη
16:00-16:30 Coffee Break
14:30-18:30 Graffiti και Τέχνη
Ομιλητές: Dr. Rafael Schacter, LarsPedersen, Hugo Martinez, Snoeman.
18:30 Προβολή videoPorTrasdasLetras - Πίσω από τα γράμματα

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ