Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα

Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα Facebook Twitter
0

O Xavier Prou aka Blek Le Rat είναι ένας πρωτοπόρος Γάλλος καλλιτέχνης ο οποίος ξεκίνησε την καριέρα του από τους δρόμους του Παρισιού το 1981. Χρησιμοποιώντας στένσιλ, εκτός από τυποποιημένα γράμματα, για γκράφιτι, o Blek υπήρξε ένας από τους πρώτους αυθεντικούς street artists. Το «Rat» που χρησιμοποιεί είναι ένας αναγραμματισμός της λέξης Art. Το όνομα «Blek» προέρχεται από τον γνωστό ήρωα των κόμικς που εμπνεύστηκαν οι EsseGesse. Αρχικά, έγινε γνωστός από ένα γιγάντιο στένσιλ ενός αρουραίου που συναντούσε κανείς σε όλο το Παρίσι, το οποίο συμβόλιζε γι' αυτόν την ελευθερία και τη διάδοση της τέχνης μέσω της πόλης σαν να ήταν πανούκλα.


Τα τελευταία χρόνια η δουλειά του Blek έχει γίνει περισσότερο πολιτική, εστιάζοντας στους αστέγους, στο περιβάλλον και σε άλλα κοινωνικά ζητήματα. Οι αφίσες του με την απαχθείσα Γαλλίδα δημοσιογράφο Florence Aubenas βοήθησαν στην ευαισθητοποίηση και στη δημόσια διάδοση του θέματος, πιέζοντας δημοσιογράφους και πολιτικούς να εργαστούν πιο σκληρά για την απελευθέρωσή της.

Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα Facebook Twitter
Νέα Υόρκη


Έρχεται στην Αθήνα για να συμμετάσχει στην ημερίδα με τίτλο «"Ασεβής" δημιουργικότητα: Graffiti και street art στη σύγχρονη κοινωνία και στον αστικό χώρο» που θα γίνει στις 6 Ιουνίου στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών. Λίγες μέρες πριν φτάσει στην Αθήνα απάντησε στις ερωτήσεις μας.

Τι σημαίνει να είναι κάποιος «πατριάρχης» του γκράφιτι, «πατέρας» του;

Νιώθω ακόμα καλύτερα όταν με αποκαλούν «νονό» του στένσιλ γκράφιτι.

Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα Facebook Twitter
Λος Άντζελες


Με έναν τρόπο ξέρετε ίσως καλύτερα απ' τον καθένα την ιστορία του γκράφιτι. Μπορείτε να μου πείτε τις διαφορές προηγούμενων δεκαετιών από το σήμερα;

Πριν από 30 χρόνια το να κάνει κάποιος τέχνη στον δρόμο ήταν μια περιπέτεια, μια περιπέτεια στην πόλη. Τώρα είναι περισσότερο μια περιπέτεια μάρκετινγκ.


Υπάρχει κάτι που σας εμπνέει ή να σας απασχολεί σταθερά όλα αυτά τα χρόνια της δραστηριότητάς σας;

Έχω υπάρξει πρωταγωνιστής και αυτόπτης μάρτυρας των κοινωνικών και καλλιτεχνικών αλλαγών σε ό,τι αφορά τη νοοτροπία που επικρατούσε απέναντι στην τέχνη. Ήταν, αληθινά, μια πολύ ενδιαφέρουσα εμπειρία αυτό που έζησα.

Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα Facebook Twitter
Ο Βlek Le Rat στο Μπρούκλιν

Μπορείτε να μου κάνετε ένα σχόλιο για τη στάση του κοινού απέναντι στο γκράφιτι σήμερα;

Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον που προέρχεται απ' όλο και περισσότερο κόσμο και αυτό είναι καταπληκτικό. Πριν από 30 χρόνια κανείς δεν ενδιαφερόταν. Σήμερα ο καθένας ξέρει τι σημαίνει «street art».


Θα μου εξηγήσετε την ανάγκη σας να εκφραστείτε τότε, ως νεαρός, στον δρόμο;

Ξεκίνησα όπως κάθε νέος που σπουδάζει τέχνη και ζει σε μια μεγάλη πόλη. Αναζητούσα έναν τρόπο για να δείξω τη δουλειά μου στον κόσμο. Ήταν αδύνατον να δείξω δουλειά στις γαλλικές γκαλερί, επειδή τότε ήταν κλειστές για τους νέους καλλιτέχνες. Και ο καλύτερος τρόπος για να δείξω τη δουλειά μου ήταν ο δρόμος, ο δημόσιος χώρος. Νομίζω ότι και σήμερα ισχύει το ίδιο, σε μεγάλο βαθμό.

Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα Facebook Twitter
Παρίσι


Υπάρχει κάποιο έργο σας που ξεχωρίζετε από τα υπόλοιπα;

Μου αρέσουν όλα, τελικά. Είναι ένα μέρος του εαυτού μου σε διάφορες φάσεις.

Υπάρχει κάτι εκεί έξω στον δρόμο που σας σοκάρει;

Τίποτα δεν με σοκάρει πια. Είμαι πολύ γέρος για να νιώσω σοκαρισμένος.


Σας επηρεάζει περισσότερο η επικαιρότητα ή κάποιοι μεγάλοι ζωγράφοι;

Με επηρεάζουν και τα δύο εξίσου. Ενδιαφέρομαι πάντα για την ιστορία της ζωγραφικής, τους μεγάλους καλλιτέχνες και τα έργα που παράγουν, αλλά με επηρεάζει πολύ το κοινωνικό και πολιτικό πρόβλημα της κοινωνίας.

Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα Facebook Twitter
Σαν Φρανσίσκο


Καμβάς ή τοίχος; Πού αισθάνεστε πιο ελεύθερος;

Χωρίς αμφιβολία, ο τοίχος πάντα μου αρέσει πάρα πολύ.


Η παγκόσμια σκηνή της street art σε ποια φάση βρίσκεται κατά τη γνώμη σας;

Η street art είναι στην αρχή μιας μεγάλης και μακράς διαδρομής, μπροστά σε μια μεγάλη διάρκεια ζωής και στην αρχή της ανάπτυξής της.


Σας ενοχλεί ακόμα που ο Μπάνκσι σας αντιγράφει σταθερά;

Δεν είναι ο μόνος που αντιγράφει το στυλ μου, υπάρχουν πολλοί άλλοι που το κάνουν.

Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα Facebook Twitter
Λονδίνο


Αν φτιάχνατε ένα στένσιλ για την Αθήνα, τι θα ήταν;

Έχω επαναλάβει πολλές φορές στη διάρκεια της ζωής μου ότι ο αγαπημένος μου καλλιτέχνης είναι ο Πραξιτέλης. Θα φτιάξω κάτι αφιερωματικό σε αυτόν σε έναν δρόμο της Αθήνας. Έχω ήδη ένα στένσιλ έτοιμο από το 2011, όταν η Ελλάδα άρχισε να έχει σοβαρά προβλήματα με την Ευρώπη.

«No Respect»:
Graffiti και street art στη Στέγη

11 Απριλίου - 13 Ιουλίου 2014
Καθημερινά: 12:00-21:00. Εκθεσιακός χώρος - Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
Την Παρασκευή 6 Ιουνίου, 11:00-18:30, πραγματοποιείται ημερίδα με τίτλο «"Aσεβής" δημιουργικότητα: Graffiti και street art στη σύγχρονη κοινωνία και στον αστικό χώρο».

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΜΕΡΙΔΑΣ:
Παρασκευή, 6 Ιουνίου
11:00-13:00 Graffiti και Χώρος

Ομιλητές: Dr. EllaChmielewska, Prof. Jeff Ferrell, Manuel Di Rita aka Peeta, Κωνσταντίνος Αβραμίδης

13:00-14:00 Lunch Break
14:00-16:00 Graffiti και Κοινωνία

Ομιλητές: Dr. GregorySnyder, Παυσανίας Καραθανάσης, Xavier Prou aka Blek Le Rat, Dr. Μυρτώ Τσιλιμπουνίδη
16:00-16:30 Coffee Break
14:30-18:30 Graffiti και Τέχνη
Ομιλητές: Dr. Rafael Schacter, LarsPedersen, Hugo Martinez, Snoeman.
18:30 Προβολή videoPorTrasdasLetras - Πίσω από τα γράμματα

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM