Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο;

Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
0

 

Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter

Δυο από τα γνωστότερα έργα του Ιταλού street artist Blu στο Βερολίνο καλύφθηκαν από μαύρη μπογιά το βράδυ της Παρασκευής και η κουβέντα στα social media για το ποιος και το γιατί το έκανε ξεκίνησε. Αναμενόμενο. Τα murals του Blu την τελευταία δεκαετία δεν απασχόλησαν μόνο τους λάτρεις της street art, αλλά και πολλούς που δεν είχαν ασχοληθεί με αυτή μέχρι σήμερα. Τα έργα του Blu είναι κάθε φορά μια ωμή καταγραφή και την ίδια στιγμή ένα σχόλιο για το τι συμβαίνει αυτή την στιγμή όχι μόνο στην Ευρώπη αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο. Πολιτική διαφθορά, μετανάστευση, φτώχια, ανεργία, όλα έχουν περάσει μέσα από το καλλιτεχνικό φίλτρο του street artist. Στην Ελλάδα αρκετοί ίσως τον θυμούνται από το έργο του αφιερωμένο στην μνήμη του Αλέξη Γρηγορόπουλου που έκανε σε κτίριο κατάληψης στην Ρώμη.

Τα δυο έργα του στο Βερολίνο δημιουργήθηκαν την διετία 2007-2008. Ένας γιάπης που φοράει μια χρυσή αλυσίδα που ενώνει δυο ρολόγια στα χέρια και δυο αδέρφια που ταυτόχρονα βγάζουν τις μάσκες. Ένα σχόλιο για το παρελθόν της πόλης όταν την χώριζε το τείχος ενώ την ίδια στιγμή το κεφάλαιο καραδοκεί για τις χρυσές ευκαιρίες του παρόντος. Από τις πρώτες ώρες της καταστροφής υπεύθυνος θεωρήθηκε ο δήμος του Βερολίνου. Μέχρι τον Οκτώβριο της φετινής χρονιάς 4500 άνθρωποι είχαν υπογράψει μια online διαμαρτυρία για την διάσωση των έργων, καθώς όπως είχε ακουστεί στην περιοχή θα χτιζόταν ένα συγκρότημα διαμερισμάτων και το κομμάτι του τείχους με τα έργα του Blu θα γκρεμιζόταν. Τα έργα του Blu μαζί με έργα άλλων street artists αποτελούν για πάρα πολλούς Βερολινέζους κομμάτι της σύγχρονης ιστορίας της πόλης. Σήμερα οι άνθρωποι που έχουν υπογράψει διαδικτυακά για την διάσωση των έργων είναι πάνω απο 7 χιλιάδες.

Όμως, ένα viral κείμενο του polysingularity.com φαίνεται να αποκαλύπτει την αλήθεια. Το κείμενο με τίτλο «Ο πεσιμισμός, η απόγνωση και η υποκρισία της Βερολινέζικης street art» του Dmitry Paranyushkin αποκάλυψε ότι ο ίδιος ο δημιουργός είναι και ο καταστροφέας του έργου. Στην περιοχή θα κατασκευαζόταν ένα συγκρότημα κατοικιών. Η θέα στο έργο του Blu θα εκτόξευε τις τιμές στα ύψη. Ο καλλιτέχνης προτίμησε να καταστρέψει τα έργα από το να δώσει την ευκαιρία να βγάλουν κάποιοι χρήματα από αυτό. Το site έχει την  καταστροφή του έργου καρέ-καρέ. Παρατηρούμε στις φωτογραφίες ότι μένει υπερυψωμένο το μεσαίο δάχτυλο ενώ το υπόλοιπο έργο καταστρέφεται. Στο τέλος το μόνο που φαίνεται είναι η επιγραφή «Your city» πριν σβηστεί και αυτή. Αυτή φαίνεται να είναι η απάντηση του Blu.

Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter

Η κουβέντα «ανάβει» κάτω από τα σχόλια του άρθρου για το που αρχίζει και που τελειώνει η εμπορευματοποίηση της street art. Κάποιοι αναρωτιούνται εάν τελικά ακόμα και αυτή η κίνηση του Blu είναι μια κίνηση όχι τόσο διαμαρτυρίας όσο διαφήμισης του DVD του. Ενώ άλλοι θέτουν το ερώτημα: «Δηλαδή ένας street artist πρέπει να δουλεύει τσάμπα;». Και τελικά, πόσο αθώα είναι η τέχνη του δρόμου όταν μπλέκεται στα πόδια του κεφαλαίου; Το να βγάζει λεφτά ένας street artist από ένα mural αυτομάτως τον κάνει «μέρος του συστήματος»;

Δεν είναι η πρώτη φορά που έργο του Blu αποτελεί αφορμή για συζήτηση. To Museum of Contemporary Art(ΜΟCA) της Νέας Υόρκης είχε αποκλείσει έργο του Blu από την έκθεση «Art in the Street» το 2010 πριν καν ξεκινήσει η δημιουργία του. Ο street artist θα δημιουργούσε φέρετρα καλυμμένα με δολάρια κάνοντας μια αναφορά στους νεκρούς αμερικανούς στρατιώτες. Όμως στην περιοχή υπάρχει στρατιωτικό νοσοκομείο αλλά και μνημείο πεσόντων. Η πρόκληση θεωρήθηκε από τους υπεύθυνους του μουσείου μεγάλη. Τελικά το έργο έγινε στο Los Angeles.

Το IHeartBerlin.de το οποίο συμφωνεί με το άρθρο του  polysingularity.com αναρωτιέται εάν αυτό είναι το τέλος της δημιουργίας  έργων μεγάλων κλίμακας στην πόλη του Βερολίνου. «Αντίο. Θα σας ξαναδούμε σε κάποια άλλη πόλη» γράφει στον επίλογο σχετικού άρθρου. Να σηματοδοτεί άραγε αυτή η πράξη του Blu το τέλος της αθώας street art στην Γερμανική μητρόπολη και την θυσία ακόμα και της τέχνης του δρόμου στο βωμό της εμπορευματοποίησης; Το μέλλον θα δείξει.

Μια καλή αφορμή να θυμηθούμε γιατί ο Blu είναι ένας απο τους σημαντικότερους streeta artists της εποχής μας με μια επιλογή απο παλιά και καινουρια έργα του:

 

Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Το έργο για τον Αλέξη Γρηγορόπουλο στη Ρώμη
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Έργο του που απαγορεύτηκε στην Νέα Υόρκη δημιουργήθηκε τελικά στο Los Angeles
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter

Δείτε στο παρακάτω βίντεο πως έγινε ένα απο τα δυο murals:

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αθηναία αρχιτέκτων Ελίζα Μάνωλα «μεταφράζει» την αγγλική εξοχή

Design / Η Ελίζα Μάνωλα ξαναζωντανεύει παλιά εξοχικά σπίτια της βρετανικής υπαίθρου

Με σεβασμό στην ιστορική αρχιτεκτονική τους, την ιδιαιτερότητα των τεχνοτροπιών και των λεπτομερειών τους, η Αθηναία αρχιτέκτονας προτείνει τον δικό της σύγχρονο σχεδιασμό, εγκαθιστά σε αυτά τα διατηρητέα κτίρια μια αισθητική απαλλαγμένη από κλισέ.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT