Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο;

Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
0

 

Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter

Δυο από τα γνωστότερα έργα του Ιταλού street artist Blu στο Βερολίνο καλύφθηκαν από μαύρη μπογιά το βράδυ της Παρασκευής και η κουβέντα στα social media για το ποιος και το γιατί το έκανε ξεκίνησε. Αναμενόμενο. Τα murals του Blu την τελευταία δεκαετία δεν απασχόλησαν μόνο τους λάτρεις της street art, αλλά και πολλούς που δεν είχαν ασχοληθεί με αυτή μέχρι σήμερα. Τα έργα του Blu είναι κάθε φορά μια ωμή καταγραφή και την ίδια στιγμή ένα σχόλιο για το τι συμβαίνει αυτή την στιγμή όχι μόνο στην Ευρώπη αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο. Πολιτική διαφθορά, μετανάστευση, φτώχια, ανεργία, όλα έχουν περάσει μέσα από το καλλιτεχνικό φίλτρο του street artist. Στην Ελλάδα αρκετοί ίσως τον θυμούνται από το έργο του αφιερωμένο στην μνήμη του Αλέξη Γρηγορόπουλου που έκανε σε κτίριο κατάληψης στην Ρώμη.

Τα δυο έργα του στο Βερολίνο δημιουργήθηκαν την διετία 2007-2008. Ένας γιάπης που φοράει μια χρυσή αλυσίδα που ενώνει δυο ρολόγια στα χέρια και δυο αδέρφια που ταυτόχρονα βγάζουν τις μάσκες. Ένα σχόλιο για το παρελθόν της πόλης όταν την χώριζε το τείχος ενώ την ίδια στιγμή το κεφάλαιο καραδοκεί για τις χρυσές ευκαιρίες του παρόντος. Από τις πρώτες ώρες της καταστροφής υπεύθυνος θεωρήθηκε ο δήμος του Βερολίνου. Μέχρι τον Οκτώβριο της φετινής χρονιάς 4500 άνθρωποι είχαν υπογράψει μια online διαμαρτυρία για την διάσωση των έργων, καθώς όπως είχε ακουστεί στην περιοχή θα χτιζόταν ένα συγκρότημα διαμερισμάτων και το κομμάτι του τείχους με τα έργα του Blu θα γκρεμιζόταν. Τα έργα του Blu μαζί με έργα άλλων street artists αποτελούν για πάρα πολλούς Βερολινέζους κομμάτι της σύγχρονης ιστορίας της πόλης. Σήμερα οι άνθρωποι που έχουν υπογράψει διαδικτυακά για την διάσωση των έργων είναι πάνω απο 7 χιλιάδες.

Όμως, ένα viral κείμενο του polysingularity.com φαίνεται να αποκαλύπτει την αλήθεια. Το κείμενο με τίτλο «Ο πεσιμισμός, η απόγνωση και η υποκρισία της Βερολινέζικης street art» του Dmitry Paranyushkin αποκάλυψε ότι ο ίδιος ο δημιουργός είναι και ο καταστροφέας του έργου. Στην περιοχή θα κατασκευαζόταν ένα συγκρότημα κατοικιών. Η θέα στο έργο του Blu θα εκτόξευε τις τιμές στα ύψη. Ο καλλιτέχνης προτίμησε να καταστρέψει τα έργα από το να δώσει την ευκαιρία να βγάλουν κάποιοι χρήματα από αυτό. Το site έχει την  καταστροφή του έργου καρέ-καρέ. Παρατηρούμε στις φωτογραφίες ότι μένει υπερυψωμένο το μεσαίο δάχτυλο ενώ το υπόλοιπο έργο καταστρέφεται. Στο τέλος το μόνο που φαίνεται είναι η επιγραφή «Your city» πριν σβηστεί και αυτή. Αυτή φαίνεται να είναι η απάντηση του Blu.

Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter

Η κουβέντα «ανάβει» κάτω από τα σχόλια του άρθρου για το που αρχίζει και που τελειώνει η εμπορευματοποίηση της street art. Κάποιοι αναρωτιούνται εάν τελικά ακόμα και αυτή η κίνηση του Blu είναι μια κίνηση όχι τόσο διαμαρτυρίας όσο διαφήμισης του DVD του. Ενώ άλλοι θέτουν το ερώτημα: «Δηλαδή ένας street artist πρέπει να δουλεύει τσάμπα;». Και τελικά, πόσο αθώα είναι η τέχνη του δρόμου όταν μπλέκεται στα πόδια του κεφαλαίου; Το να βγάζει λεφτά ένας street artist από ένα mural αυτομάτως τον κάνει «μέρος του συστήματος»;

Δεν είναι η πρώτη φορά που έργο του Blu αποτελεί αφορμή για συζήτηση. To Museum of Contemporary Art(ΜΟCA) της Νέας Υόρκης είχε αποκλείσει έργο του Blu από την έκθεση «Art in the Street» το 2010 πριν καν ξεκινήσει η δημιουργία του. Ο street artist θα δημιουργούσε φέρετρα καλυμμένα με δολάρια κάνοντας μια αναφορά στους νεκρούς αμερικανούς στρατιώτες. Όμως στην περιοχή υπάρχει στρατιωτικό νοσοκομείο αλλά και μνημείο πεσόντων. Η πρόκληση θεωρήθηκε από τους υπεύθυνους του μουσείου μεγάλη. Τελικά το έργο έγινε στο Los Angeles.

Το IHeartBerlin.de το οποίο συμφωνεί με το άρθρο του  polysingularity.com αναρωτιέται εάν αυτό είναι το τέλος της δημιουργίας  έργων μεγάλων κλίμακας στην πόλη του Βερολίνου. «Αντίο. Θα σας ξαναδούμε σε κάποια άλλη πόλη» γράφει στον επίλογο σχετικού άρθρου. Να σηματοδοτεί άραγε αυτή η πράξη του Blu το τέλος της αθώας street art στην Γερμανική μητρόπολη και την θυσία ακόμα και της τέχνης του δρόμου στο βωμό της εμπορευματοποίησης; Το μέλλον θα δείξει.

Μια καλή αφορμή να θυμηθούμε γιατί ο Blu είναι ένας απο τους σημαντικότερους streeta artists της εποχής μας με μια επιλογή απο παλιά και καινουρια έργα του:

 

Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Το έργο για τον Αλέξη Γρηγορόπουλο στη Ρώμη
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter
Έργο του που απαγορεύτηκε στην Νέα Υόρκη δημιουργήθηκε τελικά στο Los Angeles
Ποιος κατέστρεψε τα murals του Blu στο Βερολίνο; Facebook Twitter

Δείτε στο παρακάτω βίντεο πως έγινε ένα απο τα δυο murals:

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR