ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Οι ριζοσπαστικοί ουρανοξύστες που σχεδίασε ο σπουδαίος Μις βαν ντερ Ρόε πριν 100 χρόνια, ζωντανεύουν ψηφιακά έναν αιώνα αργότερα Facebook Twitter

Οι ριζοσπαστικοί ουρανοξύστες του Μις βαν ντερ Ρόε ζωντανεύουν ψηφιακά, έναν αιώνα αργότερα

0

Tο 1921, ο Μις βαν ντερ Ρόε, που μαζί με τον Λε Κορμπιζιέ και τον Φρανκ Λόιντ Ράιτ θεωρείται από τους μεγαλύτερους αρχιτέκτονες του 20ού αιώνα, παρουσίασε τον «ουρανοξύστη Friedrichstrasse», μια ριζοσπαστική πρόταση στο πλαίσιο ενός διαγωνισμού για τον σχεδιασμό του πρώτου ουρανοξύστη του Βερολίνου.

Έναν χρόνο αργότερα, το 1922, ο διάσημος αρχιτέκτονας υιοθέτησε την ίδια προσέγγιση για να δημιουργήσει τον «γυάλινο ουρανοξύστη». Αυτά τα δύο επαναστατικά έργα βασίστηκαν σε χαλύβδινες δομές, που υποστήριζαν τις γυάλινες δομές, αντί για συμπαγείς φέροντες τοίχους.

Έναν αιώνα αργότερα, η ερευνητική εταιρεία αρχιτεκτονικής ZUMO αποδίδει ψηφιακά την καινοτόμο ιδέα του Ρόε που διαμόρφωσε τη σύγχρονη αρχιτεκτονική και μας επιτρέπει για άλλη μια φορά θα θαυμάσουμε το καινοτόμο και πρωτοποριακό πνεύμα του με αυτές τις απεικονίσεις των μη κατασκευασμένων έργων.

Ο Ρόε στα κτίρια του έκανε εκτεταμένη χρήση των σύγχρονων υλικών όπως ο βιομηχανικός χάλυβας και το γυαλί για να καθορίσουν τον αυστηρό αλλά κομψό χώρο. Η αρχιτεκτονική λιτότητα, η ελευθερία προς τον ανοιχτό χώρο, τα ελάχιστα πλαίσια χαρακτηρίζουν ένα ύφος που μελέτησαν και μελετούν μέχρι σήμερα οι αρχιτέκτονες σε όλο τον κόσμο.

Δημιουργός μιας νέας αρχιτεκτονικής γλώσσας και ενός ύφους που αντιπροσώπευε την νέα εποχή τεχνολογικών επιτευγμάτων, ο Μις βαν ντερ Ρόε κατάφερε με τα έργα του να είναι σε αρμονία με την εποχή του και το περιβάλλον μέσα στο οποίο δημιούργησε μερικά από τα πιο διάσημα κτίρια του κόσμου.

Για τον Ρόε είχε μεγάλη σημασία η σχέση των έργων του ανθρώπου με τη φύση. Οι αναλογίες, η αρμονία, η διαφάνεια και η χρήση της τεχνολογίας σε κάθε λεπτομέρεια κάνουν το έργο του μοναδικό και ανεπανάληπτο.

Η ZUMO ψηφιοποίησε τους δύο ουρανοξύστες για να διατηρήσει τη μνήμη των μη πραγματοποιημένων έργων και, ταυτόχρονα, να ανοίξει ένα νέο όραμά τους στον ψηφιακό κόσμο. Αντί απλώς να δείξει τους πύργους μέσω της ψηφιακής οπτικοποίησης, η ZUMO θέλησε να αποκαλύψει και να αναδείξει την επαναστατική αυτή στιγμή στην ιστορία της αρχιτεκτονικής του περασμένου αιώνα.

Πριν από 100 χρόνια, ο Μις βαν ντερ Ρόε σχεδίασε δυο μοναδικούς ουρανοξύστες, σήμερα μπορούμε να τους δούμε Facebook Twitter
Ο πρωτοπόρος του μοντερνισμού, Γερμανοαμερικανός αρχιτέκτονας Ludwig Mies van der Rohe. Φωτο: Britanicca

Οι νέες ψηφιακές προοπτικές επιτρέπουν στον παρατηρητή να βυθιστεί σε έναν κόσμο όπως ήταν πριν από εκατό χρόνια, και να βρεθεί απέναντι από κτίρια της εποχής, δημιουργώντας όχι μόνο ένα εικονικό κτίριο αλλά μια εικονική πραγματικότητα.

Η όλη ιδέα έχει σκοπό να δείξει ότι η μη οικοδομημένη αρχιτεκτονική μπορεί να παρουσιαστεί με πολλές διαφορετικές μορφές και αναπαραστάσεις, συμπεριλαμβανομένης της ψηφιακής της αναγέννησης.

Δημιουργός μιας νέας αρχιτεκτονικής γλώσσας και ενός ύφους που αντιπροσώπευε την νέα εποχή τεχνολογικών επιτευγμάτων, ο Μις βαν ντερ Ρόε κατάφερε με τα έργα του να είναι σε αρμονία με την εποχή του και το περιβάλλον, μέσα στο οποίο δημιούργησε μερικά από τα πιο διάσημα κτίρια του κόσμου. Επηρεασμένος από τη φιλοσοφία, πρέσβευε την καθαρότητα και τη σαφήνεια της γεωμετρικής δομής με απλότητα και αυστηρότητα. Ο Ρόε πίστευε στο μότο του «το λιγότερο είναι περισσότερο» και στο «ο Θεός είναι στις λεπτομέρειες».

Πριν από 100 χρόνια, ο Μις βαν ντερ Ρόε σχεδίασε δυο μοναδικούς ουρανοξύστες, σήμερα μπορούμε να τους δούμε Facebook Twitter
Ψηφιακή αναπαράσταση του γυάλινου ουρανοξύστη. Φωτο: ZUMO

Αυτό ονειρευόταν από πολύ νεαρή ηλικία όταν στα 14 του χρόνια άρχισε να δουλεύει στην οικοδομική επιχείρηση του πατέρα του. Το 1905 άφησε τη γενέτειρά του, το Άαχεν και πήγε στο Βερολίνο. Εκεί δούλεψε ως σχεδιαστής επίπλων και από το 1908 άρχισε την αρχιτεκτονική του σταδιοδρομία ως μαθητευόμενος στο τεχνικό γραφείο του Πέτερ Μπέρενς, όπου γνωρίστηκε με τον Βάλτερ Γκρόπιους και τον Λε Κορμπιζιέ και ήρθε σε επαφή με τις θεωρίες σχεδίου και τον προοδευτικό γερμανικό πολιτισμό. Το 1912 ίδρυσε το δικό του αρχιτεκτονικό γραφείο.

Στα χρόνια 1925-26 σχεδιάζει με εντολή του κομμουνιστικού κόμματος Γερμανίας τις επιτάφιες πλάκες των δολοφονηθέντων ηγετών Καρλ Λίμπκνεχτ και Ρόζας Λούξεμπουργκ που τοποθετούνται στο προάστιο Friedrichsfelde του Βερολίνου. Στα χρόνια 1928-29 κατασκευάζεται από τον Μις φαν ντερ Ρόε το περίπτερο της Γερμανίας στην παγκόσμια έκθεση της Βαρκελώνης. Σε αυτή την έκθεση σχεδίασε ειδικά για το βασιλικό ζεύγος της Ισπανίας τη σειρά Barcelona.

Για τρία χρόνια, από το 1930 έως το 1933, διηύθυνε τη σχολή Bauhaus την οποία είχε σκοπό να απελευθερώσει από κάθε πολιτική επιρροή. Στα χρόνια της διεύθυνσης της σχολής εισήγαγε τη διδασκαλία του σχεδιασμού εσωτερικών και εκθεσιακών χώρων και την ανάπτυξη των εργαστηρίων τυπογραφίας, διαφήμισης και φωτογραφίας.

Με την άνοδο του Χίτλερ και τους ναζί να ελέγχουν όλο και περισσότερο τον δημόσιο βίο, ο Ρόε αρχίζει να δυσκολεύεται να δουλέψει. Ο ίδιος ο Χίτλερ απέρριψε την πρότασή του για το γερμανικό περίπτερο στις Βρυξέλλες και το 1938 ο Ρόε μεταναστεύει στην Αμερική όπου γίνεται διευθυντής του Illinois Institute of Technology στο Σικάγο. Για 20 και πλέον χρόνια κατασκευάζει εντυπωσιακά οικοδομήματα στην Αμερική. Επιστρέφει στη Γερμανία το 1965 και κατασκευάζει την Εθνική Πινακοθήκη στο Βερολίνο (Nationagalerie Berlin).

Πριν από 100 χρόνια, ο Μις βαν ντερ Ρόε σχεδίασε δυο μοναδικούς ουρανοξύστες, σήμερα μπορούμε να τους δούμε Facebook Twitter
Ψηφιακή αναπαράσταση του γυάλινου ουρανοξύστη. Φωτο: ZUMO
Πριν από 100 χρόνια, ο Μις βαν ντερ Ρόε σχεδίασε δυο μοναδικούς ουρανοξύστες, σήμερα μπορούμε να τους δούμε Facebook Twitter
Ludwig Mies van der Rohe, glass skyscraper project, (view of lost model), 1922. © 2021 Artists Rights Society (ARS), New York / VG Bild-Kunst, Bonn
Πριν από 100 χρόνια, ο Μις βαν ντερ Ρόε σχεδίασε δυο μοναδικούς ουρανοξύστες, σήμερα μπορούμε να τους δούμε Facebook Twitter
Ludwig Mies van der Rohe, Friedrichstrasse skyscraper project, Berlin-Mitte, Germany (exterior perspective from north), 1921. © 2021 Artists Rights Society (ARS), New York / VG Bild-Kunst, Bonn
Design
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος και το Bauhaus»: Έκθεση για τον σπουδαίο Έλληνα αρχιτέκτονα στο Ωδείο Αθηνών

Culture / «Ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος και το Bauhaus»: Έκθεση για τον σπουδαίο Έλληνα αρχιτέκτονα στο Ωδείο Αθηνών

Το Ωδείο θα φιλοξενήσει για σχεδόν έναν μήνα μέρος του πολύτιμου αρχείου του Δεσποτόπουλου (σκίτσα, σχέδια, φωτογραφίες, προπλάσματα κ.α.) καθώς και ένα πλούσιο πρόγραμμα παράλληλων εκδηλώσεων με συζητήσεις και προβολές.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

Με σύγχρονα εργαλεία, καθαρές συνθετικές αρχές και βαθιά γνώση του εργοταξίου, το γραφείο LKMK architects αποτυπώνει έναν αρχιτεκτονικό λόγο που ισορροπεί μεταξύ δημιουργικότητας και τεχνικής ακρίβειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

ADM 2025: The Urban Issue / Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

Με έδρα την Αθήνα και έργα σε όλη την Ελλάδα, το αρχιτεκτονικό γραφείο The Hive Architects χτίζει ένα δημιουργικό μοντέλο συνεργασίας που αντλεί έμπνευση από τη συλλογικότητα, την τοπική ταυτότητα και τη σύγχρονη καθημερινή ζωή.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR