H Alessi απενοχοποεί το μακάβριο Facebook Twitter
Η τεφροδόχος που σχεδίασε ο Ιάπωνας Naoto Fukasawa. Φωτ.: Claudia Zalla

Ο θάνατος δεν ήταν ποτέ τόσο ντιζαϊνάτος

0

Οι νεκρικές κάλπες και τα μεγάλα μνημειακά αγγεία που υποδέχονταν την τέφρα ή κρατούσαν συντροφιά σε όσους αποδημούσαν παραμένουν από τα πιο αξιοθαύμαστα έργα της αθηναϊκής κεραμικής και αγγειογραφίας. Με ανάγλυφες παραστάσεις λαξεμένες σε μάρμαρο και πέτρα ή ζωγραφικές σκηνές για τη ζωή των συμποσίων, της παλαίστρας και του γυναικωνίτη, τα αγγεία αυτά αποτελούν το καύχημα μεγάλων μουσείων του κόσμου. Από τα πιο συγκινητικά εκθέματα στο ισόγειο του Μουσείου Μπενάκη είναι οι μαρμάρινες επιτύμβιες λουτροφόροι και λήκυθοι αττικών εργαστηρίων (340-370 π.Χ.) με τις σκηνές αποχαιρετισμού –χειραψίας, δηλαδή, του νεκρού με τους αγαπημένους του–, και μια στρογγυλή κάλπη με καπάκι, πιθανότατα από την Ελευσίνα, με ανάγλυφα δελφίνια να την κυκλώνουν, που το πρωτότυπό της βρίσκεται στο Altes Museum του Βερολίνου.

Κι όμως, η συσχέτιση των αγγείων αυτών με τον θάνατο τα κράτησε κλεισμένα στο ημίφως των μουσείων. Οι επιμελητές χαμήλωναν τη φωνή καθώς αναφέρονταν σ' αυτά και οι δημιουργικοί υπεύθυνοι των πωλητηρίων δίσταζαν να τα προτείνουν ως έμπνευση στους συνεργάτες τους. 

Από τον κόσμο του design έρχεται αυτήν την άνοιξη μια δήλωση ότι ο θάνατος μπορεί να γίνει ελκυστικός ή τουλάχιστον να διασκεδαστεί η φόρτιση που τον περιβάλλει. 

Κάθε δημιουργός απέδωσε στην τεφροδόχο του τα χαρακτηριστικά της αρχικής της λειτουργίας, αυτά δηλαδή ενός αντικειμένου φροντίδας, μνήμης και συνέχειας, πλάθοντας εντυπωσιακά δοχεία τελευταίας κατοικίας. 

Η Alessi παρουσιάζει στο Μιλάνο το «Τελευταίο Δοχείο», μια συλλογή, όπως καταλάβατε, τεφροδόχων από μια λαμπρή παράταξη 10 διεθνών σχεδιαστών και αρχιτεκτόνων – ανάμεσά τους ο David Chipperfield και ο Daniel Libeskind, ο Philip Starck, ο Mario Tsai, ο Michele De Lucchi και ο Michael Anastassiades.

Κάθε δημιουργός απέδωσε στην τεφροδόχο του τα χαρακτηριστικά της αρχικής της λειτουργίας, αυτά δηλαδή ενός αντικειμένου φροντίδας, μνήμης και συνέχειας, πλάθοντας εντυπωσιακά δοχεία τελευταίας κατοικίας. 

H Alessi απενοχοποεί το μακάβριο Facebook Twitter
Το «Ασημένιο Νήμα» της Audrey Large, ένα ανεστραμμένο μαρμάρινο βάζο, μιλά για τη σύνδεση του φυσικού με τον πνευματικό κόσμο. Φωτ.: Claudia Zalla
H Alessi απενοχοποεί το μακάβριο Facebook Twitter
Φωτ.: Claudia Zalla
H Alessi απενοχοποεί το μακάβριο Facebook Twitter
Μία από τις δύο τεφροδόχους που σχεδίασε ο Philippe Starck. Φωτ.: Claudia Zalla
H Alessi απενοχοποεί το μακάβριο Facebook Twitter
Φωτ.: Claudia Zalla

Το μεταλλικό «Τραγούδι του Κύκνου» του Anastassiades συμβολίζει την αναγέννηση, κι έχει σχήμα αυγού, όπως κυκλικό είναι και το έργο του Chipperfield, ο οποίος με μια επάργυρη ατσάλινη σφαίρα φαντάστηκε «μια διακριτική παρουσία για βαθιά προσωπικές στιγμές». Το «Ασημένιο Νήμα» της Audrey Large, ένα ανεστραμμένο μαρμάρινο βάζο, μιλά για τη σύνδεση του φυσικού με τον πνευματικό κόσμο, ενώ το «Κρυμμένο στη Ζωή» του Tsai συστήνεται ως ένα «καθημερινό, μύχιο αντικείμενο» και έχει τη μορφή ανοιχτού βιβλίου με ανακλαστική επιφάνεια που ακουμπά σε βάση, για να μπορεί να τοποθετηθεί σε ένα ράφι, ανάμεσα σε βιβλία και διακοσμητικά.

Η μοναδική αυτή συλλογή του γνωστού ιταλικού οίκου με τα οικιακά αξεσουάρ γεννήθηκε στο πλαίσιο της πειραματικής πλατφόρμας Il Tornitore Matto που δημιούργησαν ο Αλμπέρτο Αλέσι με τον βιομηχανικό σχεδιαστή Τζούλιο Ιακέτι, ο οποίος και επιμελήθηκε το στήσιμο της έκθεσης στην Biblioteca Ostinata

H Alessi απενοχοποεί το μακάβριο Facebook Twitter
Τεφροδόχος του Philippe Starck. Φωτ.: Claudia Zalla
H Alessi απενοχοποεί το μακάβριο Facebook Twitter
Το μεταλλικό «Τραγούδι του Κύκνου» του Anastassiades συμβολίζει την αναγέννηση κι έχει σχήμα αυγού. Φωτ.: Claudia Zalla
H Alessi απενοχοποεί το μακάβριο Facebook Twitter
Michele De Lucchi. Φωτ.: Claudia Zalla

Σε ποιον απευθύνεται; Στους λάτρεις της εκζήτησης, αφενός, σε εκείνους που θέλουν να περιβάλλονται από καλοσχεδιασμένα αντικείμενα με ένα βαθύτερο νόημα. Όσο κι αν ξενίζει η ιδέα, όμως, αυτά τα δοχεία του αποχαιρετισμού στοχεύουν και σε συγγενείς τεθνεώτων που αναζητούν «εστέτ» υποδοχείς για την τέφρα των αγαπημένων τους. 

Ακραία έκφανση του lifestyle, θα μου πείτε. Κι όμως…

Biblioteca Ostinata, via Osti 6, 20122 Μιλάνο, 8-12 Απριλίου

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

milan_design_week

Design / Milan Design Week: Η εβδομάδα-υπερπαραγωγή δείχνει το μέλλον

Τεχνικές και τεχνολογία, ιστορικό design και πειραματισμοί, αρχιτεκτονική και διακόσμηση, υλικότητα και πνευματικοί στοχασμοί: αυτά είναι τα highlights της εβδομάδας design του Μιλάνου, που προτείνει τη σκηνογραφία της ζωής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Kεραμικά Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Design / Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Μια σημαντική έκθεση στο χωριό Φιοράνο της Εμίλια-Ρομάνα, όπου εδώ και είκοσι χρόνια τα κεραμικά Mutina παράγουν αισθητικό πολιτισμό με μια ομάδα σπουδαίων σύγχρονων σχεδιαστών.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR