Η Μέκκα του μοντερνισμού και του Ταντάο Άντο σε έναν παράδεισο της αρχιτεκτονικής

Η Μέκκα του μοντερνισμού και του Ταντάο Άντο σε ένα παράδεισο της αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
0

Λίγα μέρη στον κόσμο έχουν τόσες πολλές πολιτιστικές και καλλιτεχνικές εγκαταστάσεις όπως τα νησιά Naoshima, Teshima και Inujima στην Ιαπωνία. Δεκαοκτώ μουσεία, γκαλερί και εγκαταστάσεις αποτελούν το Benesse Art Site Naoshima, ένα έργο που εκπονήθηκε και δημιουργήθηκε από τον δισεκατομμυριούχο επιχειρηματία Soichiro Fukutake τη δεκαετία του 1980.

Εκείνη την εποχή ο Φουκουτάκε κάλεσε τον αρχιτέκτονα Ταντάο Άντο να σχεδιάσει το Μουσείο Benesse House στο νησί Naoshima, για να δημιουργήσει έναν απλούστερο, πιο αργό τρόπο ζωής από αυτόν που υπάρχει σε μια ιαπωνική μεγαλούπολη.

Ο Άντο, ​​ο οποίος γεννήθηκε στην Οσάκα, όπου ίδρυσε το γραφείο του, συνέχισε να εργάζεται με την ομάδα Benesse σε άλλα έργα, όπως το Μουσείο Τέχνης Chichu και το Μουσείο Lee Ufan, και σήμερα όλη η περιοχή είναι γεμάτη με έργα σύγχρονης τέχνης. Και άλλοι παγκοσμίου φήμης αρχιτέκτονες κλήθηκαν επίσης να συνεισφέρουν με τα οράματά τους, όπως ο Sou Fujimoto που σχεδίασε το περίπτερο Naoshima στις ακτές του νησιού και ο Ryue Nishizawa που σχεδίασε το Μουσείο Τέχνης Teshima, ένα εντυπωσιακά ρευστό κτίριο ενσωματωμένο στο τοπίο που μοιάζει με μια σταγόνα νερού, προσφέροντας μια αισθητηριακή εμπειρία ως ένα μοναδικό έργο τέχνης – σε αυτό το μουσείο δεν υπάρχει τίποτα άλλο από τα σώματα των επισκεπτών και τη φύση που διαμεσολαβείται απαλά από την αρχιτεκτονική.

Το νησί Naoshima, στα ανοικτά των ακτών του Honshu της Ιαπωνίας –γνωστό ως Art Island σε πολλούς– είναι ένα κρυφό κόσμημα επικών διαστάσεων, που βρίσκεται αρκετά μακριά από το καλά παραλιακό τουριστικό μονοπάτι μεταξύ Χιροσίμα και Οσάκα στη νότια ακτή της ηπειρωτικής Ιαπωνίας.

Το νησί Naoshima, στα ανοικτά των ακτών του Honshu της Ιαπωνίας –γνωστό ως Art Island σε πολλούς– είναι ένα κρυφό κόσμημα επικών διαστάσεων, που βρίσκεται αρκετά μακριά από το καλά παραλιακό τουριστικό μονοπάτι μεταξύ Χιροσίμα και Οσάκα στη νότια ακτή της ηπειρωτικής Ιαπωνίας. Όποιος φτάνει στο νησί, στο λιμάνι Miyanoura στο δυτικό άκρο του, τον υποδέχεται μια πελώρια κολοκύθα με κουκκίδες, η πρώτη σε μια σειρά χαρούμενων υπαίθριων γλυπτών της Γιαγόι Κουσάμα.

Δεσπόζει το Μουσείο Τέχνης Chichu (κυριολεκτικά «μουσείο τέχνης στη γη»), ένα μουσείο χτισμένο απευθείας στο ένα νότιο τμήμα του νησιού Naoshima.

Παρά τη θέση του, που είναι κάτω από τη γη, για να αποφύγει να επηρεάσει το όμορφο φυσικό τοπίο της ενδοχώρας Seto, ο σχεδιασμός του κτιρίου είναι τέτοιος που διευκολύνει την αποκλειστική χρήση φυσικού φωτός για να φωτίζει ορισμένα εκθέματα, αλλάζοντας την εμφάνισή τους σε διαφορετικούς χρόνους προβολής καθ 'όλη τη διάρκεια της ημέρας.

Το Μουσείο Τέχνης Chichu κατασκευάστηκε το 2004 και έχει έργα των Μονέ, Γουότερ ντε Μαρία και Τζέιμς Τάρελ. Σε ειδική αίθουσα είναι εκτεθειμένα και περιβάλλουν τον θεατή τα περίφημα Νούφαρα του Μονέ, μια σειρά έργων για τα οποία κατασκευάστηκε ειδικά η αίθουσα στην οποία βρίσκονται.

Η Μέκκα του μοντερνισμού και του Ταντάο Άντο σε ένα παράδεισο της αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
© Benesse House Museum Photographs

Το Μουσείο Benesse House άνοιξε το 1992 ως εγκατάσταση ενοποίησης ενός μουσείου με ένα ξενοδοχείο, βασισμένο στην έννοια της «συνύπαρξης της φύσης, της τέχνης και της αρχιτεκτονικής». Σχεδιασμένη από τον Ταντάο Άντο, ​​η εγκατάσταση είναι χτισμένη σε ψηλό έδαφος με θέα στην ενδοχώρα του Seto και διαθέτει μεγάλα ανοίγματα που χρησιμεύουν για το άνοιγμα του εσωτερικού στο υπέροχο φυσικό περιβάλλον.

Εκτός από την έκθεση της ζωγραφικής, της γλυπτικής, της φωτογραφίας και των εγκαταστάσεων στη συλλογή του, το Μουσείο περιέχει επίσης μόνιμες εγκαταστάσεις για συγκεκριμένους χώρους που έχουν δημιουργήσει καλλιτέχνες ειδικά για το κτίριο, επιλέγοντας τοποθεσίες από μόνοι τους και σχεδιάζοντας τα έργα για αυτούς τους χώρους. Τα έργα τέχνης του Μουσείου βρίσκονται όχι μόνο στις γκαλερί του, αλλά σε όλα τα μέρη του κτιρίου, καθώς και σε διάσπαρτα σημεία κατά μήκος της ακτής και συνορεύουν με το συγκρότημα και στο κοντινό δάσος.

Το Μουσείο Benesse House είναι πραγματικά ένας σπάνιος χώρος όπου η φύση, η τέχνη και η αρχιτεκτονική ενώνονται, μέσω των έργων καλλιτεχνών όπως ο Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ, ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ, η Τζένιφερ Μπάρτλετ, ο Γκέρχαρντ Ρίχτερ, ο Γιάννης Κουνέλλης, ο Μπρους Νάουμαν, ο Σεζάρ, ο Αλμπέρτο Τζακομέτι, ο Ρίτσαρντ Λόνγκ και ο Άντι Γουόρχολ.

Η Μέκκα του μοντερνισμού και του Ταντάο Άντο σε ένα παράδεισο της αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
© Benesse House Museum Photographs

Το μουσείο Lee Ufan έχει προκύψει από τη συνεργασία μεταξύ του διεθνούς φήμης καλλιτέχνη Λι Ουφάν, που εδρεύει σήμερα κυρίως στην Ευρώπη, και του αρχιτέκτονα Ταντάο Άντο. Η ημι-υπόγεια κατασκευή που έχει σχεδιαστεί από τον Άντο φιλοξενεί πίνακες και γλυπτά του Ουφάν που καλύπτουν μια περίοδο από τη δεκαετία του 1970 έως και σήμερα.

Τα έργα του Lee ταιριάζουν με την αρχιτεκτονική του Άντο, δίνοντας στους επισκέπτες μια εντύπωση τόσο ηρεμίας όσο και δυναμισμού. Βρίσκεται σε μια κοιλάδα που περιβάλλεται από λόφους και τον ωκεανό και προσφέρει έναν ήσυχο χώρο όπου η φύση, η αρχιτεκτονική και η τέχνη έρχονται σε επαφή μεταξύ τους, προσκαλώντας σε ήρεμο και ήσυχο στοχασμό, σε μια κοινωνία που γεμίζει με υλικά αγαθά.

Στο νησί υπάρχει και το μουσείο Ando, ένας εσωτερικός χώρος σχεδιασμένος από τον ίδιο τον αρχιτέκτονα μέσα σε ένα 100χρονο παραδοσιακό ξύλινο σπίτι στη Honmura. Ο Άντο έχει φτιάξει στο εσωτερικό του τοίχους από σκυρόδεμα και η σχέση του παρελθόντος και του παρόντος με το ξύλο, το σκυρόδεμα, το φως και τη σκιά συμπυκνώνει την ουσία της αρχιτεκτονικής του.

Στα μισά του βουνού Danyama στο νησί Teshima, υπάρχει η περίφημη εγκατάσταση του Κριστιάν Μπολτάνσκι, το «Δάσος των Ψιθύρων». Αμέτρητα μικρά καμπανάκια είναι εγκατεστημένα σε ένα δάσος, τρεμοπαίζοντας στο αεράκι. Σε λωρίδες από διαφανές υλικό που κρέμεται από το καθένα είναι γραμμένα τα ονόματα των αγαπημένων που άφησαν προηγούμενοι επισκέπτες. Ο ήχος των ανέμων καλεί το μυστήριο της ψυχής, αποτίοντας φόρο τιμής στη μνήμη αυτών των ατόμων, εκφράζοντας τόσο τη ζωτικότητα όσο και την παροδικότητα της ανθρώπινης ζωής.

Οι νέοι επισκέπτες καλούνται να αφήσουν πίσω τους το όνομα ενός αγαπημένου. Σε μεταγενέστερη ημερομηνία, αυτό το όνομα θα είναι χαραγμένο σε μια ταινία στο χειρόγραφο του επισκέπτη και θα αρχίσει να αιωρείται στο αεράκι, ώστε να γίνει μέρος του έργου τέχνης.

Τα όρια μεταξύ ξενώνων, γκαλερί και ανοιχτών πάρκων είναι συνεχώς ρευστά, με ολόκληρο το νησί να λειτουργεί ως μια τεράστια, απίστευτα ελκυστική αίθουσα τέχνης, ως αποτέλεσμα της απίστευτα στενής σχέσης μεταξύ των καλλιτεχνών, του αρχιτέκτονα και των δημιουργών του έργου σε αυτό τον τόπο.

Η Μέκκα του μοντερνισμού και του Ταντάο Άντο σε ένα παράδεισο της αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
© Benesse House Museum Photographs
Η Μέκκα του μοντερνισμού και του Ταντάο Άντο σε ένα παράδεισο της αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
© Benesse House Museum Photographs
Η Μέκκα του μοντερνισμού και του Ταντάο Άντο σε ένα παράδεισο της αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
© Benesse House Museum Photographs
Η Μέκκα του μοντερνισμού και του Ταντάο Άντο σε ένα παράδεισο της αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
© Benesse House Museum Photographs
Η Μέκκα του μοντερνισμού και του Ταντάο Άντο σε ένα παράδεισο της αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
© Benesse House Museum Photographs / Carl Martin
Η Μέκκα του μοντερνισμού και του Ταντάο Άντο σε ένα παράδεισο της αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Όποιος φτάνει στο νησί τον υποδέχεται μια πελώρια κολοκύθα με κουκκίδες της Γιαγόι Κουσάμα. © Benesse House Museum Photographs
Η Μέκκα του μοντερνισμού και του Ταντάο Άντο σε ένα παράδεισο της αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Το έργο του Walter De Maria, Time/Timeless/No Time, 2004. © Benesse House Museum Photographs
Η Μέκκα του μοντερνισμού και του Ταντάο Άντο σε ένα παράδεισο της αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Ένα από τα νούφαρα του Claude Monet. Claude Monet, Water Lilies, Cluster of Grass, 1914-17. © Benesse House Museum Photographs
Η Μέκκα του μοντερνισμού και του Ταντάο Άντο σε ένα παράδεισο της αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Έργο του James Turrell. © Benesse House Museum Photographs
Η Μέκκα του μοντερνισμού και του Ταντάο Άντο σε ένα παράδεισο της αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
© Benesse House Museum Photographs / Xia Zhi
Η Μέκκα του μοντερνισμού και του Ταντάο Άντο σε ένα παράδεισο της αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
© Benesse House Museum Photographs
Η Μέκκα του μοντερνισμού και του Ταντάο Άντο σε ένα παράδεισο της αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
© Benesse House Museum Photographs / Carl Martin
Η Μέκκα του μοντερνισμού και του Ταντάο Άντο σε ένα παράδεισο της αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
© Benesse House Museum Photographs / Xia Zhi
Η Μέκκα του μοντερνισμού και του Ταντάο Άντο σε ένα παράδεισο της αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
© Benesse House Museum Photographs / Carl Martin
Η Μέκκα του μοντερνισμού και του Ταντάο Άντο σε ένα παράδεισο της αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
© Benesse House Museum Photographs / Carl Martin
Η Μέκκα του μοντερνισμού και του Ταντάο Άντο σε ένα παράδεισο της αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
© Benesse House Museum Photographs
Η Μέκκα του μοντερνισμού και του Ταντάο Άντο σε ένα παράδεισο της αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
© Benesse House Museum Photographs / Carl Martin
Η Μέκκα του μοντερνισμού και του Ταντάο Άντο σε ένα παράδεισο της αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
© Benesse House Museum Photographs
Η Μέκκα του μοντερνισμού και του Ταντάο Άντο σε ένα παράδεισο της αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Σε ειδική αίθουσα είναι εκτεθειμένα και περιβάλλουν τον θεατή τα περίφημα Νούφαρα του Μονέ. © Benesse House Museum Photographs
Η Μέκκα του μοντερνισμού και του Ταντάο Άντο σε ένα παράδεισο της αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
© Benesse House Museum Photographs
Η Μέκκα του μοντερνισμού και του Ταντάο Άντο σε ένα παράδεισο της αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
© Benesse House Museum Photographs
Η Μέκκα του μοντερνισμού και του Ταντάο Άντο σε ένα παράδεισο της αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
© Benesse House Museum Photographs
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR