Τα κτίρια - γλυπτά του σπουδαίου Γερμανού αρχιτέκτονα Gottfried Böhm (1920- 2021)

Τα κτίρια - γλυπτά του σπουδαίου Γερμανού αρχιτέκτονα Gottfried Böhm (1920- 2021) Facebook Twitter
Η εκκλησία Mary Queen of Peace, Neviges / 1963–68. Φωτο: Steffen Kunkel
0

Ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, ο Gottfried Böhm, ο πρώτος τιμημένος με το βραβείο Pritzker (1986), έφυγε πριν από λίγες ημέρες από τη ζωή σε ηλικία 101 ετών στο σπίτι του στην Κολωνία.

Τα πιο χαρακτηριστικά έργα του μοιάζουν με ακανόνιστα γλυπτά από σκυρόδεμα, με πιο χαρακτηριστικό το δημαρχείο στο Μπένσμπεργκ στη δυτική Γερμανία, που διαμορφώθηκε ως ένα μεγάλο φρούριο και στέμμα της πόλης. Το ίδιο και η εκκλησία Mary Queen of Peace, ο πιο μεγάλος σύγχρονος καθεδρικός ναός της Ευρώπης, στο Neviges, κοντά στο Ντίσελντορφ, φαίνεται να έχει κοπεί από τον βράχο και να χτίστηκε σαν προέκτασή του. Ο Böhm είναι αυτός που με τα έργα του ενίσχυσε την ιδέα της γλυπτικής αρχιτεκτονικής.

Ο Böhm γεννήθηκε το 1920 στην πόλη Όφενμπαχ, κοντά στη Φρανκφούρτη. Ο πατέρας του ήταν διάσημος οικοδόμος εκκλησιών και ο Gottfried ακολούθησε γρήγορα τα βήματά του. Σχεδιάζοντας κυρίως εκκλησίες μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1970, σχεδίασε το παρεκκλήσι Marian, γνωστό και ως «η Παναγία στα ερείπια», στην εκκλησία St. Kolumba που βομβαρδίστηκε στην Κολωνία το 1947.

Θεωρείται ότι ήταν ένας εξπρεσιονιστής και μετα-Bauhaus αρχιτέκτονας, αλλά προτίμησε να ορίσει τον εαυτό του ως αρχιτέκτονα που δημιούργησε «συνδέσεις» μεταξύ του παρελθόντος και του μέλλοντος, μεταξύ του κόσμου των ιδεών και του φυσικού κόσμου, μεταξύ ενός κτιρίου και του αστικού του περιβάλλοντος.

Χαρακτηριστικό των πρώτων έργων του Böhm είναι ένα συγκεκριμένο στιβαρό στιλ και ξεχωριστή γλυπτική ποιότητα. Αυτό σχετίζεται με την ταυτόχρονη αγάπη του για τις καλές τέχνες και εξηγεί γιατί σπούδασε γλυπτική και αρχιτεκτονική.

Επηρεασμένος από τους μεγάλους δασκάλους του Bauhaus, Walter Gropius και Mies van der Rohe, ανέλαβε το γραφείο του πατέρα του το 1955. Η οικογένεια ήταν μια αληθινή δυναστεία αρχιτεκτόνων και ο Böhm διακρίθηκε κυρίως για μεγαλεπίβολα έργα στα οποία επιχείρησε να συμφιλιώσει την παράδοση με τον εκσυγχρονισμό. Από το σκυρόδεμα και την επιρροή του μπρουταλισμού στράφηκε στον χάλυβα και το γυαλί, που ως οικοδομικά υλικά θα διευκόλυναν τις ελαφρύτερες, πιο παιγνιώδεις φόρμες, όπως το Θέατρο Hans Otto ή «Potsdam Oyster», του οποίου η τριπλή οροφή μοιάζει με την Όπερα του Σίδνεϊ.

Gottfried Böhm
 Ο Gottfried Böhm το 2015. Φωτο: Wikipedia

Αιχμηρά και ποιητικά τα έργα του Gottfried Böhm, στιβαρά εξωτερικά, διατηρούν μια ανάλαφρη φόρμα εσωτερικά δημιουργώντας ένα ιδιοσυγκρασιακό συνδυασμό.

Ο Böhm είχε επιλέξει έναν απλό τρόπο εργασίας και δεν φιλοδοξούσε ποτέ να γίνει σταρ της αρχιτεκτονικής με γραφεία σε όλο τον κόσμο. Μακριά από τις δημόσιες σχέσεις, ηττήθηκε αληθινά όταν τα σχέδιά του για τον γυάλινο θόλο στο Reichstag του Βερολίνου δεν έγιναν δεκτά – επιλέχθηκε μια πολύ παρόμοια παραλλαγή του Norman Foster.

Ο ίδιος, μέχρι το τέλος, κρατούσε το γραφείο του σε ένα απλό κτίριο, που ο πατέρας του είχε φτιάξει κάποτε ως σπίτι και όπου μπορούσε κανείς να εντοπίσει ίχνη του μακρού παρελθόντος της οικογένειας. Τα σχέδιά του δεν βασίστηκαν σε τολμηρή αρχιτεκτονική θεωρία, αλλά στην απλή αρχή και το όραμα ότι τα κτίρια πρέπει να σχεδιάζονται όσο το δυνατόν καλύτερα και να είναι όμορφα.

Θεωρείται ότι ήταν ένας εξπρεσιονιστής και μετα-Bauhaus αρχιτέκτονας, αλλά προτίμησε να ορίσει τον εαυτό του ως αρχιτέκτονα που δημιούργησε «συνδέσεις» μεταξύ του παρελθόντος και του μέλλοντος, μεταξύ του κόσμου των ιδεών και του φυσικού κόσμου, μεταξύ ενός κτιρίου και του αστικού του περιβάλλοντος. Σε αυτό το πνεύμα, ο Böhm οραματιζόταν πάντα το χρώμα, τη μορφή και τα υλικά ενός κτιρίου σε σχέση με το σκηνικό που το περιέβαλλε, την άρρηκτη σχέση με έναν μελετημένο πολεοδομικό σχεδιασμό.

Τα γλυπτά κτίρια του σπουδαίου γερμανού αρχιτέκτονα Gottfried Böhm Facebook Twitter
Gottfried Böhm: η εκκλησία Mary Queen of Peace, Neviges / 1963–68. Φωτο: Inge und Arved von der Ropp /Irene und Sigurd Greven Stiftung
Τα γλυπτά κτίρια του σπουδαίου γερμανού αρχιτέκτονα Gottfried Böhm Facebook Twitter
Η οροφή της εκκλησίας Mary Queen of Peace. Φωτο: © Laurian Ghinitoiu
Τα γλυπτά κτίρια του σπουδαίου γερμανού αρχιτέκτονα Gottfried Böhm Facebook Twitter
Gottfried Böhm: Mary Queen of Peace, Neviges / 1963–68. Φωτο: Inge und Arved von der Ropp /Irene und Sigurd Greven Stiftung
Τα γλυπτά κτίρια του σπουδαίου γερμανού αρχιτέκτονα Gottfried Böhm Facebook Twitter
Gottfried Böhm: η εκκλησία Mary Queen of Peace, Neviges / 1963–68. Φωτο: Inge und Arved von der Ropp /Irene und Sigurd Greven Stiftung
Τα γλυπτά κτίρια του σπουδαίου γερμανού αρχιτέκτονα Gottfried Böhm Facebook Twitter
Εκκλησία στη Βραζιλία. Φωτο: © Ronaldo Azambuja
Τα γλυπτά κτίρια του σπουδαίου γερμανού αρχιτέκτονα Gottfried Böhm Facebook Twitter
Το δημαρχείο στο Μπένσμπεργκ. Φωτο: Uwe Aranas
Τα γλυπτά κτίρια του σπουδαίου γερμανού αρχιτέκτονα Gottfried Böhm Facebook Twitter
Το κεντρικό τζαμί της Κολωνίας που σχεδίασε με τον γιο του Paul. Φωτο: Raimond Spekking
Τα γλυπτά κτίρια του σπουδαίου γερμανού αρχιτέκτονα Gottfried Böhm Facebook Twitter
Η εκκλησία Mary Queen of Peace, Neviges / 1963–68. Φωτο: Seier+Seier
Τα γλυπτά κτίρια του σπουδαίου γερμανού αρχιτέκτονα Gottfried Böhm Facebook Twitter
Το δημαρχείο στο Μπένσμπεργκ. Image © Dr. Norbert Lange | Shutterstock
Τα γλυπτά κτίρια του σπουδαίου γερμανού αρχιτέκτονα Gottfried Böhm Facebook Twitter
Το Θέατρο Hans Otto
Τα γλυπτά κτίρια του σπουδαίου γερμανού αρχιτέκτονα Gottfried Böhm Facebook Twitter
Το εσωτερικό του Hans Otto
Τα γλυπτά κτίρια του σπουδαίου γερμανού αρχιτέκτονα Gottfried Böhm Facebook Twitter
Το Θέατρο Hans Otto
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένας πύργος από χαλκό θεωρείται το ωραιότερο έργο της μακράς καριέρας του αρχιτέκτονα Νόρμαν Φόστερ

Design / Ένας πύργος από χαλκό θεωρείται το ωραιότερο έργο του αρχιτέκτονα Νόρμαν Φόστερ

Το στούντιο αρχιτεκτονικής που διευθύνει, το Foster + Partners, σχεδίασε ένα γεωμετρικό μπλοκ γραφείων για τη Ρωσική Εταιρεία Χαλκού στην πόλη Γεκατερίνενμπουργκ, που είναι και το πρώτο έργο του στη Ρωσία.
THE LIFO TEAM
Πέθανε ο αρχιτέκτονας Paulo Mendes da Rocha, αναμορφωτής της πόλης του Σάο Παόλο, πατέρας του βραζιλιάνικου μπρουταλισμού

Απώλειες / Τα κορυφαία κτίρια του Paulo Mendes da Rocha, πατέρα του βραζιλιάνικου μπρουταλισμού

Ο αρχιτέκτονας Paulo Mendes da Rocha, που πέθανε σε ηλικία 92 ετών, άρχισε να σχεδιάζει κτίρια το 1957, αναμόρφωσε την πόλη του Σάο Παόλο και ανάδειξε παγκοσμίως τον «βραζιλιάνικο μπρουταλισμό», επιτρέποντας την κατασκευή κτιρίων φθηνά και γρήγορα.
THE LIFO TEAM
Ρένα Σακελλαρίδου

Design / Ρένα Σακελλαρίδου: «Όταν έχεις γευτεί τα μεγάλα κτίρια, δύσκολα επιστρέφεις στη μικρή κλίμακα»

Μια συζήτηση με την καθηγήτρια Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού του ΑΠΘ για την πορεία της, τη θέση της γυναίκας στην αρχιτεκτονική και την εικόνα της σύγχρονης Αθήνας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η αρχιτεκτονική ως πεδίο διαρκούς αναστοχασμού

Design / Η αρχιτεκτονική ως πεδίο διαρκούς αναστοχασμού

Το p+Research+Design της POTIROPOULOS+PARTNERS λειτουργεί ως χώρος ελεύθερης σκέψης, πειραματισμού και συστηματικής αναστοχαστικής πρακτικής. Τροφοδοτεί τον σχεδιασμό με νέα ερεθίσματα, ενδυναμώνει τη δημιουργικότητα και θεμελιώνει τη φιλοσοφική και σχεδιαστική θέση του γραφείου.
THE LIFO TEAM
Το τοπίο πρώτα:  Μια νέα ανάγνωση του τουριστικού σχεδιασμού

Design / Το τοπίο πρώτα: Μια νέα ανάγνωση του τουριστικού σχεδιασμού

Σε μια εποχή που ο τουρισμός απειλεί τα ίδια τα τοπία που τον καθιστούν ελκυστικό, το γραφείο doxiadis+ αναπτύσσει μια στρατηγική σχεδιασμού με αφετηρία το τοπίο ως πόρο, ως εμπειρία και ως πολιτισμικό αφήγημα.
THE LIFO TEAM
Ένα σπίτι που σου φτιάχνει τη διάθεση

Design / Ένα σπίτι που σου φτιάχνει τη διάθεση

Το σπίτι της Κρις Μπέτα στο Παγκράτι -με το σπασμένο φωτιστικό, τις 70s καρέκλες, ένα χαλί που κάποτε βρισκόταν στην είσοδο ενός θρυλικού κλαμπ της Θεσσαλονίκης και τα κορνιζαρισμένα συναισθήματα- κουβαλά τόση πληροφορία, που για εκείνη λειτουργεί κατευναστικά.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ένα σπίτι σαν το χάδι της γιαγιάς

Design / Ένα σπίτι στο Κερατσίνι, γεμάτο με ενθύμια μιας άλλης εποχής

Με μια παλιά τηλεόραση, βιντεοκασέτες και κάδρα που αφηγούνται ιστορίες, το σπίτι της ηθοποιού Τζωρτζίνας Λιώση είναι ένα καταφύγιο μνήμης και συναισθημάτων – όχι απλώς ένας τόπος διαμονής.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Οι αίθουσες του Μεγάρου Δουκίσσης Πλακεντίας στο φως

Αποκλειστικό / Οι αίθουσες του Μεγάρου Δουκίσσης Πλακεντίας στο φως

Mε την πρόσφατη παραχώρησή του από την ΕΤΑΔ στον δήμο Πεντέλης, το θρυλικό Καστέλο της Ροδοδάφνης παύει να είναι κτίριο-φάντασμα και μετατρέπεται σε πολυχώρο πολιτισμού, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
yf

Design / Potiropoulos+Partners: Πώς «γεννήθηκε» το νέο ερευνητικό κέντρο και ποια είναι η φιλοσοφία της καινοτομίας αυτής

Το διακεκριμένο αρχιτεκτονικό γραφείο παρουσίασε τη δική του in house Research+Design «ομάδα» με την ονομασία «p+R+D», κατά τα πρότυπα των διεθνών αρχιτεκτονικών γραφείων.
THE LIFO TEAM
Με έμπνευση από τις τέντες της Ασίας το φετινό περίπτερο Serpentine

Design / Με έμπνευση από τις τέντες της Ασίας: Αυτό είναι το περίπτερο Serpentine για το 2025

Η πρωτοποριακή αυτή ανάθεση, που ξεκίνησε το 2000 με τη Ζάχα Χαντίντ και παρουσίασε μέσα από τα pavilions μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της διεθνούς αρχιτεκτονικής, γιορτάζει τα 25 της χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ