Η Αθήνα Ματώνει

Η Αθήνα Ματώνει Facebook Twitter
1

Του Πάνου Μιχαήλ

 


Ξεκίνησα με ένα μικρό απωθημένο από μικρός που δεν μπόρεσα να κάνω γκράφιτι στο νησί που μεγάλωσα, τις Σπέτσες.

Κάποια στιγμή όταν ήρθα Αθήνα είχα ενθουσιαστεί από τα πόστερς και την ζωγραφική του Αρκ που συναντούσα στις βόλτες μου. Ε, αυτο ήταν:-)

Η δράση στους δρόμους, ξεκίνησε κάποια στιγμή σαν διέξοδο από την πίεση που άρχισα να νιώθω σαν επαγγελματίας ζωγράφος. Καθαρά εγωιστικά, για την δική μου ευχαρίστηση, για να εκφραστώ όπως επιθυμώ, χωρίς συμβιβασμούς και οικονομικούς λόγους.

Μια προσπάθεια να ξαναβρώ την αρχική χαρά της δημιουργίας, έναν χαμένο ενθουσιασμό λόγο αλλαγής σκηνικού όταν η τέχνη άρχισε να γίνεται και για βιοποριστικούς λόγους.



Ζωγραφίζω για να βρω κάποια ισορροπία σαν καλλιτέχνης και σίγουρα παίζει κι ένα ζήτημα αποδοχής. Βέβαια είμαι σίγουρος πως υπάρχουν κι άλλοι λόγοι αλλά δεν κάθομαι να το πολυαναλύσω.

Όταν μετά από καιρό ξαναβλέπω μερικά από αυτά που έχω φτιάξει νιώθω όπως όταν βλέπω οποιαδήποτε παλιά δουλειά μου μου. Ότι θέλω πολύ δουλειά 

ακόμα:-)

Πως βλέπω την μεταπήδηση από τους τοίχους στις γκαλερί; Αυτά τα δυο απλά δεν συμβαδίζουν. Με το που φύγει το περιβάλλον της πόλης από ένα έργο, απλά παύει να λέγεται street art. Αλλάζει η δυναμική του έργου, και φυσικά όταν μπαίνει ο παράγοντας χρήμα στην τέχνη, οι κανόνες αλλάζουν και μπαίνεις σε μια ζώνη εύθραυστη που τα πράγματα μπορεί εύκολα να στραβώσουν.

Βέβαια ο καλλιτέχνης μπορεί να βιοποριστεί  με αυτό τον τρόπο αν οι συνθήκες είναι ευνοϊκές και έντιμες. Προσωπικά τα έχω διαχωρίσει και δεν
έχω πρόβλημα όταν συμβαίνει. Μάλιστα είναι πολύ ενδιαφέρον να βλέπεις πώς
λειτουργεί ένας καλλιτέχνης σε διαφορετικά περιβάλλοντα.

Στις βασικές επιρροές μου είναι σίγουρα η σκηνή των κόμικς, ο Keith Haring, Matisse και βέβαια ο Αλέξης Ακριθάκης. Η λίστα μπορεί να πάει μακριά και να έχει αρκετούς ετερόκλητους καλλιτέχνες. Μπορώ να βρω αρετές και ερεθίσματα τόσο σε έναν πίνακα του Magritte όσο και σε ένα σχέδιο με κιμωλία ενός παιδιού. 

Μου λείπει η συνέπεια και η αφοσίωση για να είμαι ένας street artist
καλλιτέχνης. Βέβαια έχω κολλήσει μερικά paste ups σε Λισσαβώνα, Βερολίνο,
Άμστερνταμ, Λονδίνο, άλλα ήταν πιο πολύ για να πάρω μια γεύση από
άλλες πόλεις. Έγινε πιο πολύ στο χαλαρό και όχι με σοβαρό σκοπό. 

Η ζωή στην πόλη έχει αλλάξει πολύ, όπως και εγώ. Ίσως εγώ να έχω αλλάξει περισσότερο και βλέπω τα πράγματα πια με άλλη ματιά και λογική.

Η Αθήνα χάνει το συναίσθημα και τον ρομαντισμό της και αυτό είναι το
λιγότερο, αν και εμένα αυτό μου στοιχίζει περισσότερο. Λειτουργώ αρκετά
συναισθηματικά και θέλω να υπάρχει μια μαγεία εκεί έξω.

Πλέον το τοπίο είναι τόσο ρεαλιστικό και σκληρό που νιώθω ότι η δουλειά μου είναι σαν ένα αστείο στα πραγματικά προβλήματα που παρουσιάζονται. 

Το συναίσθημα είναι  απαραίτητο για να ξεπεράσεις μια κατάσταση. Τουλάχιστον εσωτερικά, να βρεις κάποια ισορροπία.

Η κατάσταση τώρα σαφώς και με έχει επηρεάσει. Όσο η κοινωνία παίρνει την κατηφόρα, αυτόματα σε επηρεάζει και θέλεις να το επεξεργαστείς και να εκφραστείς.

Να δώσεις την δική σου ερμηνεία και μια αφορμή στον άλλον να σκεφτεί, να παρηγορηθεί, να γελάσει ή να συγκινηθεί.

Επίσης, όποτε αποφασίζω να κάνω κάτι έξω, πλέον νιώθω έναν κίνδυνο που δεν τον ένιωθα στην αρχή. Ο κόσμος πεινά και αντιδρά.

 

Η Αθήνα ματώνει.


 


 

 

 



 

O Σωκράτης Αργείτης γεννήθηκε στη Σπέτσες το 1975. Σπούδασε στη σχολή Βακαλό ζωγραφική και σκηνογραφία την περίοδο 2000-2003. Από το 2000 μέχρι το 2007 συνεργάστηκε με τον σκηνογράφο Γιώργο Ασημακόπουλο. Έχει κάνει εικονογραφήσεις σε εφημερίδες/περιοδικά (Lifo, Athens Voice, Green, κ.α.) Τα τελευταία χρόνια έχει ενεργοποιηθεί σαν καλλιτέχνης του δρόμου φτιάχνοντας και κολλώντας χειροποίητες αφίσες (paste ups), με μεγάλο ενδιαφέρον για την Δημόσια Τέχνη (Public art / Street art). Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Design
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR

σχόλια

1 σχόλια