«Τ’ Απόκρυφα μιας Μοναχής» είναι μια σημαδιακή ελληνική ταινία από το 1982

«Τ’ Απόκρυφα μιας Μοναχής» είναι μια σημαδιακή ελληνική ταινία από το 1982 Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία του Δημήτρη Αρβανίτη «Στο Δρόμο του Θεού» ή «Τ’ Απόκρυφα μιας Μοναχής» (1982), με τις Μαριαλένα Κάρμπουρη, Έρση Μαλικένζου κ.ά.
0


ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, το 1982 (ας μείνουμε σ’ αυτή τη χρονιά) διέθετε Προκριματική Επιτροπή, η οποία, αφού έβλεπε τις υποβληθείσες ταινίες μεγάλου μήκους, «έκοβε», με κριτήρια αισθητικά κυρίως, όσες (κατ’ εκείνην) δεν τα πληρούσαν.

Το 1982 είχαν υποβληθεί είκοσι μία ταινίες συνολικά, για να επιλεγούν τελικά δώδεκα και να «κοπούν» εννέα (μεγάλο ποσοστό). Μάλιστα από αυτές τις εννέα οι τρεις θα «κόβονταν» εντελώς, ενώ για τις υπόλοιπες έξι θα προτεινόταν να συμμετάσχουν στο λεγόμενο «πληροφοριακό τμήμα» (μια νέα τότε ιδέα), επειδή, εν τέλει, δεν θα ήταν και τόσο... κακές.

Ανάμεσα σ’ αυτές τις έξι, που θεωρήθηκαν «λίγες» για το επίσημο διαγωνιστικό τμήμα, ήταν μία από τις καλύτερες εκείνης της χρονιάς και μία από τις ωραιότερες των πρώτων χρόνων του ’80, η ταινία του Γιώργου Καρυπίδη «Η Αναμέτρηση (Επικίνδυνο Παιχνίδι)» με την Ζωή Λάσκαρη και τον Άρη Ρέτσο και ακόμη η ταινία «Στο Δρόμο του Θεού», σκηνοθετημένη από τον 31χρονο Δημήτρη Αρβανίτη. Πρόκειται για την ταινία, που εδώ μας ενδιαφέρει.

Η ταινία του Δημήτρη Αρβανίτη θα λέγαμε πως εντάσσεται στο ευρύτερο nunsploitation film, τις ταινίες με καλόγριες δηλαδή (βασικά «καθολικές» ή «διαμαρτυρόμενες»), που έδιναν κι έπαιρναν στην δεκαετία του ’70, σε Ιταλία, Γαλλία, Δυτική Γερμανία, μα και σε άλλες χώρες.

Έτσι, και παρά την απόρριψή της από το διαγωνιστικό τμήμα του 23ου Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου, η ταινία του Δ. Αρβανίτη δεν θα δυσκολευτεί και τόσο να βρει αίθουσες προβολής, καθώς τον Φεβρουάριο του ’83 θα την δει ο κόσμος στους κινηματογράφους (σε διανομή από την Καραγιάννης-Καρατζόπουλος ΑΕ) με τον νέο... γαργαλιστικό τίτλο της «Τ’ Απόκρυφα μιας Μοναχής» (έτσι θα γινόταν γνωστή).

Είναι σίγουρο πως η διανομή επένδυσε στον «πονηρό» τίτλο, με αποτέλεσμα η ταινία να μην πάει και άσχημα σε εισπράξεις, τη σεζόν 1982-83, αφού θα έκανε μόνο στο κέντρο της Αθήνας, του Πειραιά και στα περίχωρα 85.701 εισιτήρια, καταλαμβάνοντας την 13η θέση, ανάμεσα στις 43, συνολικά, της περιόδου.

«Τ’ Απόκρυφα μιας Μοναχής» είναι μια σημαδιακή ελληνική ταινία από το 1982 Facebook Twitter
Η Μαριαλένα Κάρμπουρη, ως μοναχή Αγγελική, στην ταινία του Δημήτρη Αρβανίτη «Στο Δρόμο του Θεού» ή «Τ’ Απόκρυφα μιας Μοναχής» (1982).

Η ταινία του Δημήτρη Αρβανίτη θα λέγαμε πως εντάσσεται στο ευρύτερο nunsploitation film, τις ταινίες με καλόγριες δηλαδή (βασικά «καθολικές» ή «διαμαρτυρόμενες»), που έδιναν κι έπαιρναν στην δεκαετία του ’70, σε Ιταλία, Γαλλία, Δυτική Γερμανία, μα και σε άλλες χώρες.

Βεβαίως, τις πιο πολλές φορές οι ταινίες αυτές δεν είχαν καλλιτεχνικές αξιώσεις, ασχέτως αν ήταν καλογυρισμένες – αν και το γεγονός της προβολής της γυναικείας σεξουαλικότητας, σε χώρους όπου η θρησκευτική καταπίεση δεν ήταν απλώς κυρίαρχη, αλλά τρόπος ζωής, ήταν από μόνο του απελευθερωτικό, και εν τέλει αρκετό (για να τις εκτιμήσεις). Και ήταν αυτή ακριβώς η άρνηση της σάρκας να υποταχθεί, που δημιουργούσε περαιτέρω προβλήματα (στις ταινίες), με τις κατά τόπους επιτροπές λογοκρισίας (πίσω από τις οποίες κρυβόταν και η Εκκλησία) να επεμβαίνουν, να περικόβουν και να απαγορεύουν. 

Το βασικό μοτίβο των nunsploitation ταινιών αφορούσε, συχνά, σε μια ηγουμένη σκληρή και αυταρχική, που επιχειρούσε με κάθε μέσο να επιβάλλει την αρχηγική παρουσία της στο μοναστήρι, αντιμετωπίζοντας την όποια εκδήλωση της γυναικείας σεξουαλικότητας (αυτοερωτισμός, ομοερωτισμός, επαφή με το ανδρικό φύλο) ως το αποτέλεσμα ενός δόλιου σχεδίου, το οποίο είχε εξυφάνει ο... Σατανάς.

Η αντιμετώπιση της κατάστασης ήταν άμεση. Συνήθως η... αμαρτωλή καλόγρια, που μπορεί να είχε επαφές και με τον «έξω κόσμο», απομονώνεται, ενώ οι τιμωρίες, μαζί με τις προσευχές και τους εξορκισμούς, δημιουργούν επιπρόσθετες σεναριακές διεξόδους, άλλοτε προς την κατεύθυνση του μεταφυσικού θρίλερ και άλλοτε προς την κατεύθυνση της αστυνομικής / κοινωνικής περιπέτειας. Γενικώς, υπήρχε μια ποικιλία, αν και το όλον πράγμα δεν έπαυε να είναι πεπερασμένο.

Όταν ο Δημήτρης Αρβανίτης θα γυρίσει το «Στο Δρόμο του Θεού» οι nunsploitation ταινίες είχαν ολοκληρώσει, βασικά, την αποστολή τους. Έτσι, από μιαν άποψη θα λέγαμε πως ο έλληνας σκηνοθέτης δρα έξω από την κύρια εποχή των εν λόγω φιλμ, διατηρώντας όμως κάποια βασικά χαρακτηριστικά τους, και, το κυριότερο όλων, μεταφέροντάς τα πλέον στην ελληνική πραγματικότητα – σ’ ένα ορθόδοξο γυναικείο μοναστήρι των Μετεώρων.

«Τ’ Απόκρυφα μιας Μοναχής» είναι μια σημαδιακή ελληνική ταινία από το 1982 Facebook Twitter
Από διαφημιστική καταχώρηση της ταινίας σε εφημερίδα της εποχής.

Τι συναντάμε εκεί; Βασικά την σκληρή και αυταρχική ηγουμένη (Έρση Μαλικένζου), η οποία κρύβει το δικό της ένοχο μυστικό, που το γνωρίζουν οι παλαιότερες μοναχές, και βεβαίως την βασική πρωταγωνίστρια, την 20χρονη μοναχή Αγγελική (Μαριαλένα Κάρμπουρη), που έρχεται αυτοβούλως να κλειστεί στο μοναστήρι, από την Αθήνα, εγκαταλείποντας τις κοσμικές απολαύσεις κι έχοντας ως στόχο να αφοσιωθεί στον Κύριο, καθυποτάσσοντας σταδιακά όλες τις «αδυναμίες» της.

Γύρω απ’ αυτό το δίπολο (σύντομα θα λειτουργήσει ως δίπολο δηλαδή) κινούνται οι υπόλοιποι ρόλοι των καλογριών, η κάθε μία εκ των οποίων θα βρισκόταν στο μοναστήρι για τους δικούς της προσωπικούς λόγους. Από τις γεροντότερες Ιουλία (Φρόσω Κοκόλα) και Θέκλα (Όλγα Τουρνάκη), που υπήρξαν αντάρτισσες στα νιάτα τους και που κλείστηκαν στη μονή, για να γλιτώσουν από το κυνήγι (στην εμφυλιακή ή μετεμφυλιακή Ελλάδα), μέχρι τις μέσης ηλικίας (Μίρκα Καλατζοπούλου) ή και τις νεότερες (Κατερίνα Μπούρλου), που ενδεχομένως να είχαν άλλα σχέδια για τη ζωή τους, πριν ενδυθούν το ράσο.

Υπάρχουν και δύο αντρικοί ρόλοι στην ταινία, αλλά ο βασικότερος, εκείνος του Κώστα Τσάκωνα –που είναι καταλυτικός για την εξέλιξη της ιστορίας, επειδή θα επιχειρήσει να βιάσει την Αγγελική, δημιουργώντας αναστάτωση στη μικρή γυναικεία κοινωνία–, μένει κάπως στο περιθώριο (σενάριο γραμμένο από την Λιλή Γιαλέσσα-Λεοντίδη).

«Τ’ Απόκρυφα μιας Μοναχής» είναι μια σημαδιακή ελληνική ταινία από το 1982 Facebook Twitter
Η Μαριαλένα Κάρμπουρη, ως μοναχή Αγγελική, στην ταινία του Δημήτρη Αρβανίτη «Στο Δρόμο του Θεού» ή «Τ’ Απόκρυφα μιας Μοναχής» (1982).

Βασικά, ο πιο ζωντανός γυναικείος ρόλος, από την ομάδα των καλογριών, πέραν της βασικής πρωταγωνίστριας, είναι εκείνος της ιδιόμορφης γηραιάς Ιουλίας, η οποία, με την αφοπλιστική «τρέλα» της, τοποθετεί τα ζητήματα τής μονής σε πιο ρεαλιστικές και καθόλου μεταφυσικές βάσεις. Και είναι εκείνη που συμβουλεύει την Αγγελική να προσέχει στο μοναστήρι, γιατί η εξουσία, που είχε εισχωρήσει και εκεί, ψάχνει μόνο για ανθρωπάκια, που να τρέμουν τους νόμους (όπως ακούμε). Όταν δε η Αγγελική τής λέει πως ήρθε στο μοναστήρι για να βρει την αληθινή αγάπη, που στερήθηκε στον έξω κόσμο, τότε η Ιουλία θα βάλει αυθορμήτως τα γέλια...

Σε κάθε περίπτωση ο θεατής αντιλαμβάνεται από την αρχή το πώς κινείται η ζωή στη μονή, και με ποιον ακριβώς τρόπο κάποια μυστικά δρουν συγκολλητικά, ώστε να αποφευχθεί η έκρηξη της μικρής κοινωνίας και κυρίως η διασάλευση της εξουσιαστικής δομής της – με το τέλος της ιστορίας να επιβεβαιώνει αυτό το κεντρικό μοτίβο.

Ένα απλό επινόημα που χρησιμοποιεί ο σκηνοθέτης, για να προχωρήσει πιο γοργά η σεναριακή πλοκή είναι τα πολλά, μικρά και εμβόλιμα flashbacks, που αποτυπώνουν τις δυσκολίες της προσωπικής πολιτικής ζωής της Αγγελικής, η οποία από την πιο μικρή ηλικία της είχε να διαχειριστεί το βίαιο και κακό οικογενειακό κλίμα, που σταδιακά θα την οδηγούσε σε μιαν απόρριψη του εαυτού της και από ’κει στα άκρα – ερωτική λεία, βασικά, για τους διάφορους επιτήδειους.

«Τ’ Απόκρυφα μιας Μοναχής» είναι μια σημαδιακή ελληνική ταινία από το 1982 Facebook Twitter
Η Μαριαλένα Κάρμπουρη εξώφυλλο στο περιοδικό «Ρομάντσο» (τεύχος #2013, 13 Οκτ. 1981) με «σοβαρή» περιβολή, που πιθανώς να προμήνυε τον πρωταγωνιστικό ρόλο της στην ταινία του Δημήτρη Αρβανίτη, ένα χρόνο αργότερα.

Πέρα από τα flashbacks υπάρχουν και κάποιες άλλες παρεμβολές, μεταφυσικού τύπου, που προσδίδουν στην ταινία μία κάπως «θριλερική» πινελιά, και οι οποίες είναι πολύ καλά οργανωμένες από εικαστικής πλευράς. Γενικώς, η δουλειά που έχει γίνει στον εικαστικό τομέα, σκηνικά κ.λπ. από τον σημαντικό Δημήτρη Γέρο είναι πολύ προσεγμένη, αποτελώντας ένα από τα βασικά ατού της ταινίας.

Το σάουντρακ της ταινίας

Ένα άλλο ατού; Η μουσική της ταινίας τού Δημήτρη Αρβανίτη, που αποτυπώνεται τώρα, για πρώτη φορά, σε LP! – και αναφερόμαστε, φυσικά, στο ανέλπιστο από πάσης απόψεως σάουντρακ, που κυκλοφορεί εδώ και λίγο καιρό από την B-otherSide Records. Ανέλπιστο και γιατί αφορά σ’ αυτή την ξεχασμένη ταινία του 1982, μα και γιατί η μουσική αυτή καθ’ αυτή είναι πολύ καλή, πυκνή και ολοκληρωμένη και κυρίως καλοηχογραφημένη.

Αν τώρα, σε όλο αυτό το «πακέτο», προσθέσουμε και την περιποιημένη έκδοση βινυλίου της αθηναϊκής εταιρείας (με ένθετο, αφίσα και ωραίο ασπρόμαυρο εξώφυλλο), τότε το «ανέλπιστο» πηγαίνει ακόμη παραπέρα.

Υπεύθυνοι για την μουσική της ταινίας, που εδώ προβάλλεται με τον ξενόγλωσσο τίτλο της, ως “Act of Faith”, ήταν δύο μουσικοί του ροκ, που πρωταγωνιστούσαν εκείνη την εποχή στα σχετικά δρώμενα – ο Βασίλης Δερτίλης, από το art rock γκρουπ Apocalypsis, που χειριζόταν πλήκτρα (σύνθια) και ο αείμνηστος κιθαρίστας Κώστας Στρατηγόπουλος, που συμμετείχε στο δεύτερο LP των Apocalypsis, το “No”, από το 1981.

«Τ’ Απόκρυφα μιας Μοναχής» είναι μια σημαδιακή ελληνική ταινία από το 1982 Facebook Twitter
Το σάουντρακ της ταινίας του Δημήτρη Αρβανίτη, ως “Act of Faith” [B-otherSide Records, 2023], με τις μουσικές των Βασίλη Δερτιλή και Κώστα Στρατηγόπουλου.

Επίσης, το καλοκαίρι του ’82, οι Δερτιλής, Στρατηγόπουλος, μαζί με τον ντράμερ Νίκο Τουλιάτο (τους βλέπουμε και τους τρεις στην ταινία – θα πούμε στη συνέχεια), ήταν μέλη του γκρουπ του Θάνου Μικρούτσικου, που θα ηχογραφούσε εκείνο το τεράστιο «Κι αυτό κακόηθες παιδιά;», στο Αρχαίο Ωδείο της Πάτρας, τον Ιούλιο του ’82 (υπάρχει στο LP «Αραπιά για Λίγο Πάψε να Χτυπάς με το Σπαθί»), με τους τρεις να συμμετέχουν και στην ηχογράφηση του πρώτου δίσκου του Διονύση Τσακνή «Η Μπαλάντα του Ταξιδιώτη» (1983).

Άρα, λοιπόν, συζητάμε για μουσικούς (ας μείνουμε στους Δερτιλή και Στρατηγόπουλο), που βρίσκονταν τότε μαζί σε διάφορες δουλειές και κάπως έτσι θα συνεργάζονταν και για το σάουντρακ της ταινίας του Δ. Αρβανίτη.

Κατ’ αρχάς το ότι ηχογραφήθηκε τόσο πολλή πρωτότυπη μουσική για την ταινία, ικανή να γεμίσει ένα long-play, είναι ένα πρώτο θετικό. Τούτο σημαίνει πως ο σκηνοθέτης πίστεψε στη μουσική, επένδυσε σ’ αυτήν, επιδιώκοντας συγχρόνως, μέσω των μουσικών-συνεργατών του, να προσδώσει στις εικόνες του μιαν άλλη, πιο ταιριαστή και σε σχέση με το όραμά του, όψη.

Τα όργανα, αν το δεις έτσι, δεν είναι πολλά στο “Act of Faith”. Είναι μόνο πλήκτρα (δηλαδή σύνθια) και κιθάρες. Τα σύνθια, όμως, είναι πολλά και διάφορα, με διαφορετικά ηχοχρώματα το καθένα (χρησιμοποιούνται ακόμη και για ήχους κρουστών), που σε συνδυασμό με τις διαφορετικές στάθμες τής «συμμετοχής» τους στο τελικό σάουντρακ, σου δίνουν την αίσθηση μιας πλούσιας και επιμελημένης επένδυσης.

Και δεν είναι η αίσθηση, μα η βεβαιότητα τελικά, πως ο Δερτιλής και ο Στρατηγόπουλος (που παίζει κιθάρες και σ’ ένα ημι-ακουστικό στυλ), κατορθώνουν, μόνο με αυτά τα λίγα μέσα, να δημιουργήσουν έναν ιδιαίτερο μουσικό κόσμο, ένα κάπως ονειρικό... μικρό σύμπαν, εντός του οποίου οι ηρωίδες της ταινίας κινούνται σαν υπνωτισμένες.

«Τ’ Απόκρυφα μιας Μοναχής» είναι μια σημαδιακή ελληνική ταινία από το 1982 Facebook Twitter
Μαριαλένα Κάρμπουρη και Κατερίνα Μπούρλου στην ταινία του Δημήτρη Αρβανίτη «Στο Δρόμο του Θεού» ή «Τ’ Απόκρυφα μιας Μοναχής» (1982).

Νύξεις και επιρροές υπάρχουν φυσικά από πολλά, και τελείως διαφορετικά μεταξύ τους, αισθητικά μετερίζια. Το ροκ είναι παρόν οπωσδήποτε (π.χ. υπάρχουν Floyd-ισμοί), όπως και η παράδοση, η βυζαντινή μουσική βεβαίως, ο ηλεκτρονικός πειραματισμός, αλλά και το electronic rock των Tangerine Dream («Επιστροφή»), όλα τούτα σ’ ένα σάουντρακ που ναι μεν χωρίζεται σε «πρώτο μέρος» και «δεύτερο μέρος» (και σε πέντε συν πέντε tracks, ανά πλευρά του βινυλίου, αντιστοίχως), αλλά που ακούγεται σαν «ένα» (συμβάλλει, βεβαίως, προς αυτό και το γεγονός πως ο δίσκος δεν έχει κενά, ανάμεσα στα κομμάτια).

Ιδιαίτερη σημασία έχουν επιπλέον και τα tracks με φωνητικά, που καταγράφονται στο “Act of Faith”. Έτσι στην πρώτη πλευρά υπάρχει το «Άσμα», μια μονωδία, επηρεασμένη από την εκκλησιαστική ψαλμωδία, ενώ στην δεύτερη ακούμε chorus vocals, και πάλι σε βυζαντινό μοτίβο, με πρωτοψάλτισσα μπροστά.

Το τρίτο τραγούδι του δίσκου τώρα, που είναι και το πιο εντυπωσιακό εξωτερικά, είναι το «Είμαι ο πρώτος και ο τελευταίος», το οποίο αποδίδει ο Γιάννης Ζουγανέλης. Στην ταινία βλέπεις τους Βασίλη Δερτιλή keyboards, Κώστα Στρατηγόπουλο κιθάρες και Νίκο Τουλιάτο ντραμς να αποδίδουν το κομμάτι, με τον Γ. Ζουγανέλη να τραγουδά, φορώντας κάτι σαν ιερατικό άμφιο και με την πρωταγωνίστρια Μαριαλένα Κάρμπουρη να χορεύει ως μέλος μπαλέτου, πριν αποφασίσει να εγκλειστεί στο μοναστήρι. 

«Τ’ Απόκρυφα μιας Μοναχής» είναι μια σημαδιακή ελληνική ταινία από το 1982 Facebook Twitter
Οι συνθέτες του σάουντρακ Βασίλης Δερτιλής και Κώστας Στρατηγόπουλος.

Το κομμάτι αυτό είναι ιδιαίτερο, ανακαλώντας στη μνήμη μας την ροκ όπερα “Jesus Christ Superstar” και πρωτίστως την ελληνική εκδοχή της «Ιησούς Χριστός Υπέρλαμπρο Άστρο» των Μίμη Πλέσσα και Δημήτρη Μαλαβέτα, ενώ μοιάζει κάπως και σαν συνέχεια εκείνου του μικρού δίσκου που είχε κάνει ο 17χρονος Γιάννης Ζουγανέλης, στο ξεκίνημά του, στην Zodiac, το 1973, με τα τραγούδια «Οι οχτροί / Σώσον κύριε τον λαόν σου», επιχειρώντας να συνδυάσει, σ’ ένα κράμα, ροκ, παραδοσιακό και «έντεχνο» τραγούδι και βεβαίως βυζαντινή μουσική. Οπωσδήποτε πρόκειται για μια εντελώς απρόβλεπτη στιγμή, που «δένει», όμως, και με το σάουντρακ, και με την ταινία γενικότερα.

Κανείς δεν θα μπορούσε να πει, έως και πριν από λίγο καιρό, πως «έλειπε» αυτό το σάουντρακ από την ελληνική δισκογραφία. Θα το πει, όμως, όταν δει «Τ’ Απόκρυφα Μιας Μοναχής» και αρχίσει ν’ ακούει, με προσοχή, τη μουσική των Βασίλη Δερτιλή-Κώστα Στρατηγόπουλου από τον δίσκο (και όχι από το φιλμ).

Επαφή: el.b-otherside.gr

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και στάχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ