«Spaceman»: Στο Διάστημα κανείς δεν μπορεί να ακούσει τον καημό σου

«Spaceman»: Στο Διάστημα κανείς δεν μπορεί να ακούσει τον καημό σου Facebook Twitter
Στην ταινία ο Σάντλερ υποδύεται τον Γιάκουμπ, έναν Τσέχο αστροναύτη που έχει αποσταλεί στο διάστημα για να ερευνήσει ένα σύννεφο αστρικής σκόνης και να ξεκλειδώσει τα μυστήρια του σύμπαντος.
0

Για τη συνήθεια μεγάλης μερίδας του κοινού να εντυπωσιάζεται που ο τάδε «μπορεί να παίξει», όταν βλέπουν τον x κωμικό να υποδύεται δραματικό ρόλο, τα έχουμε γράψει πολλές φορές – εν ολίγοις, και στην κωμωδία ο ηθοποιός «παίζει», απλώς κάνει το δράμα του κωμωδία. Ο Άνταμ Σάντλερ, βέβαια, είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση κωμικού.

Δεν διαθέτει την πλαστική κινησιολογία και την καρτουνίστικη φρενίτιδα του Τζιμ Κάρεϊ, την αυτοσχεδιαστική δεινότητα και τη random λογοπαραγωγή του Γουίλ Φέρελ, τη deadpan εκφορά και την ανερυθρίαστη επίδειξη κρετινισμού του Στιβ Καρέλ, ούτε καν τη νευρωσική ατζαμοσύνη του Μπεν Στίλερ.

Αντ’ αυτών, έχει μια γήινη, αμερικανική φυσιογνωμία που τον καθιστά ιδανικό για ρόλους «ανθρώπου της διπλανής πόρτας», τουλάχιστον για το αμερικανικό κοινό, και μια περσόνα μεγάλου παιδιού που μπορεί να προκαλέσει γέλιο από την τοποθέτησή της σε ενήλικες καταστάσεις. Στην πραγματικότητα, αν δεν ήταν τόσο έκδηλα διαφορετική η ιδιοσυγκρασία των ταινιών, η μετάβασή του από την κωμωδία στο δράμα δεν θα προξενούσε τόσο μεγάλη εντύπωση.

Δεχόμαστε ότι αν το φιλμ πιάσει τον θεατή σε φάση συναισθηματικής ενδοσκόπησης, ενδέχεται να καλύψει την ανάγκη του να παρακολουθήσει μια ταινία που καταλαβαίνει πώς νιώθει τη δεδομένη στιγμή έτσι εύστοχα που συλλαμβάνει τη σχετική διάθεση.

Εδώ και χρόνια ο Άνταμ Σάντλερ έχει αποκλειστική συμφωνία με το Netflix. Πλάι σε κάθε λαϊκή φαρσοκωμωδία τύπου «The Ricidulous 6» και «Hubie Halloween» του επιτρέπεται να προσθέτει στη φιλμογραφία του και θεάματα πιο arthouse προσανατολισμού, σαν το «Μeyerowitz Stories» του Νόα Μπάουμπακ και το πυρετικό «Uncut Gems», θεάματα όπου αυτή η μερίδα του κοινού, στην οποία αναφερθήκαμε παραπάνω, μπορεί να τον δει να «παίζει».

«Spaceman»: Στο Διάστημα κανείς δεν μπορεί να ακούσει τον καημό σου Facebook Twitter
Εδώ και χρόνια ο Άνταμ Σάντλερ έχει αποκλειστική συμφωνία με το Netflix.

Στα δεύτερα εντάσσεται και το «Spaceman». Στην ταινία ο Σάντλερ υποδύεται τον Γιάκουμπ, έναν Τσέχο αστροναύτη που έχει αποσταλεί στο Διάστημα για να ερευνήσει ένα σύννεφο αστρικής σκόνης και να ξεκλειδώσει τα μυστήρια του σύμπαντος. Η δράση ξεκινά in medias res, με τον ήρωα ήδη στο Διάστημα, αποπροσανατολισμένο και αποξενωμένο από τη σύζυγό του, τη Λένκα. Η τελευταία βιντεοσκοπεί μήνυμα ότι τον εγκαταλείπει, μα οι αρμόδιοι της διαστημικής υπηρεσίας αρνούνται να του το μεταφέρουν για να μη θέσουν περισσότερο σε κίνδυνο τη συναισθηματική του υγεία και κατ’ επέκταση την ίδια την αποστολή.

Κάπου εκεί εμφανίζεται μια υπερμεγέθης αράχνη με τη φωνή του Πολ Ντέινο, ένας ταξιδιώτης σαν τον Γιάκουμπ, που θέλησε να εξερευνήσει τη μοναξιά του δεύτερου. Υπάρχει μια αμφισημία ως προς την ύπαρξη ή μη της αράχνης, μα καμία αμφιβολία για τη συμβολική της χρήση. Ο Χανούς, όπως ονομάζει την αράχνη ο Γιάκουμπ, είναι ταυτόχρονα η συνείδηση του ήρωα αλλά και μια ψυχοθεραπευτική προβολή που εμφανίζεται για να τον βοηθήσει να μη… χαθεί στο Διάστημα με τη Λένκα, αναγνωρίζοντας τα σφάλματά του, τον συνειδητό εγωιστικό εγκλεισμό του σε ένα προσωπικό «διαστημόπλοιο» και την παρεπόμενη συναισθηματική αποστασιοποίησή του. 

Από απάτητες κορυφές του είδους σαν το ταρκοφσκικό «Solaris» και θεαματικές, βιρτουόζικες θριλερικές αφηγήσεις σαν το «Gravity» ως ασκήσεις νεορομαντικής μελαγχολίας σαν το σοντερμπεργκικό «Solaris» –πραγματικά, δώστε του (ακόμα) μία ευκαιρία–, η κατάρτιση αλληγορικών μυθοπλασιών σε αχανείς γωνιές του Διαστήματος έχει γεννήσει έναν φιλμικό κανόνα πολυπληθή, στον οποίο το «Spaceman» μάλλον δεν έχει να προσθέσει απολύτως τίποτα καινούργιο ή αξιοσημείωτο, πέρα από την παραδοξότητα με την αράχνη.

«Spaceman»: Στο Διάστημα κανείς δεν μπορεί να ακούσει τον καημό σου Facebook Twitter
O Γιόχαν Ρενκ, του εξαίρετου Chernobyl, γνωρίζει πώς να χτίσει ατμόσφαιρα, βάζοντας τους  ηθοποιούς του να μιλούν σε πολύ χαμηλή ένταση και με αργό tempo, ώστε να δώσει την αίσθηση μιας ψυχοθεραπευτικής συνεδρίας.

O Γιόχαν Ρενκ του εξαίρετου «Chernobyl» γνωρίζει πώς να χτίσει ατμόσφαιρα, βάζοντας και τους  ηθοποιούς του –πρακτικά τον Σάντλερ και τον Ντέινο– να μιλούν σε πολύ χαμηλή ένταση και με αργό tempo, ώστε να δώσει την αίσθηση μιας ψυχοθεραπευτικής συνεδρίας, μια αίσθηση που εντείνεται και από τους μονότονους, ambient ήχους του Μαξ Ρίχτερ.

Όταν τα γνώριμα έγχορδα του τελευταίου ξεχειλίσουν συναισθηματικά για πρώτη φορά, νιώθεις σαν να συμβαίνει όντως κάτι σημαντικό, κι ας αποδεικνύεται ο Ρενκ κατώτερος των περιστάσεων εικονοκλαστικά. Η διαστημική κατασκευή φέρει στοιχεία ανατολικοευρωπαϊκά –μια διαφοροποίηση από τα συνήθη σκηνικά του είδους–, ενώ η απόδοση ανθρωπόμορφων χαρακτηριστικών στον σχεδιασμό της αράχνης αποτελεί μια ευχάριστη διαφοροποίηση από τον βραχνά του «ρεαλισμού» που μαστίζει εδώ και χρόνια το είδος της φαντασίας, επιστημονικής και μη.

«Spaceman»: Στο Διάστημα κανείς δεν μπορεί να ακούσει τον καημό σου Facebook Twitter
Ο Χανούς, όπως ονομάζει την αράχνη ο Γιάκουμπ, είναι ταυτόχρονα η συνείδηση του ήρωα αλλά και μια ψυχοθεραπευτική προβολή που εμφανίζεται για να τον βοηθήσει μη… χαθεί στο Διάστημα.

Δυστυχώς, το περιεχόμενο είναι λειψό, με τον Χανούς να μιλά διαρκώς με γνωμικά, από εκείνα που έκαναν πλούσιους κάτι Ίβηρες λογοτέχνες, τύπου «ό,τι αρχίζει, τελειώνει, αδύνατε άντρα, ακόμα και το ίδιο το σύμπαν», ή με παραινέσεις εγχειριδίου αυτοβοήθειας. Δεχόμαστε ότι αν το φιλμ πιάσει τον θεατή σε φάση συναισθηματικής ενδοσκόπησης, ενδέχεται να καλύψει την ανάγκη του να παρακολουθήσει μια ταινία που καταλαβαίνει πώς νιώθει τη δεδομένη στιγμή, έτσι εύστοχα που συλλαμβάνει τη σχετική διάθεση. Απλώς, υπάρχουν πολύ καλύτερες δημιουργίες εκεί έξω, οι οποίες, μαζί με αυτό, έχουν και κάτι να του πουν, αλλά κι έναν πιο ευρηματικό τρόπο να του το δείξουν. 

Η ταινία «Spaceman» είναι διαθέσιμη στην πλατφόρμα του Netflix.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ