Αποστολή στις Κάννες: "Redoutable" και "Meyerowitz Stories" στο μικροσκόπιο

Αποστολή στις Κάννες: "Redoutable" και "Meyerowitz Stories" στο μικροσκόπιο Facebook Twitter
Ο Λουί Γκαρέλ, σε μια πολύ δύσκολη μεταμόρφωση, ενσάρκωσε πολύ πειστικά τον Γκοντάρ.
0

Κι ενώ λέγεται πως ο Ζαν Λυκ Γκοντάρ βλέπει μόνο ποδόσφαιρο στην τηλεόραση, στο σπίτι του στην Ελβετία, ο Μισέλ Χαζαναβίσιους έσπασε το κεφάλι του για να βρει τι οδήγησε έναν από τους σπουδαιότερους και πιο επιδραστικούς δημιουργούς του 20ου αιώνα, στο να πάρει διαζύγιο από τη νεαρότατη σύζυγό του, την μόλις 19 ετών Αν Βιαζέμσκι, πρωταγωνίστρια του στο La Chinoise, ένα χρόνο μετά την ταινία και το γάμο τους, και ταυτόχρονα να "χωρίσει" επίσημα και πανηγυρικά από το ρηξικέλευθο σινεμά του, και ολόκληρη την κοινωνία. Και μετά την αναπάντεχη, παγκόσμια επιτυχία του The Artist, και την παταγώδη αποτυχία του remake του Φραντζ Τσίνεμαν, The Search, τα καταφέρνει περίφημα και διασκεδαστικά, φτιάχνοντας ένα φιλμ εντελώς αλά Γκοντάρ, βασισμένο στο "μαρτυριάρικο" μυθιστόρημα της Βιαζέμσκι. Ο τίτλος είναι Redoutable, και αντίθετα από τη ρίζα της αμφιβολίας στη λέξη, σημαίνει τρομερός και πανίσχυρος, όπως και το υποβρύχιο που επαναλαμβάνεται ως επωδός στην ταινία, και παραπέμπει σε μια μοιρολατρική θεώρηση της ζωής. Ο Χαζαναβίσιους κατασκευάζει μια πλοκή γύρω από τη σύντομη σχέση του Γκοντάρ με τη δεύτερη, μετά την Άννα Καρίνα του Masculin-Feminin, μούσα του για να περιγράψει κινηματογραφικά, με μια παιγνιώδη δομή που μοιράζεται σε κεφάλαια, βινιέτες και αντικρουόμενης σημασίας, σχεδόν σουρεαλιστικά και πολύ γκονταρικά τσιτάτα, την απογοήτευση του Γάλλου συνδημιουργού του νέου κύματος με το επαναστατικό ρεύμα του Μάη του '68. Η απόφαση του να δώσει τέλος στην περσόνα του τρομερού παιδιού και να κατέβει στα φλεγόμενα αμφιθέατρα, όπου οι φοιτητές οσμίστηκαν την ανταγωνιστική του προβοκάτσια και τον έκραξαν κανονικά, προς μεγάλη του αδιαφορία, είχε σαν αποτέλεσμα την στροφή του προς τον ποθούμενο σκληρό ριζοσπαστισμό, την συνειδητή απόδραση του σε ένα αδιαπέραστο σύμπαν με ταινίες που άλλοτε θυμίζουν αχνά ποιoς ήταν, και πιο συχνά μοιάζουν να βγήκαν από το μυαλό του με αποκλειστικό παραλήπτη τον ίδιο. Σε πείσμα του παντοδύναμου υποβρυχίου, ο αμφίβολος Γκοντάρ βασανιζόταν από το διαχωρισμό σινεμά και πολιτικής, και στη διαδρομή των περίπλοκων αξιωμάτων του, έθαβε τους συναδέλφους του (τον Τρυφό, τον Μπερτολούτσι, τον Φερέρι), βασάνιζε ψυχολογικά τη γυναίκα που τον λάτρευε, και προσέβαλε τους φίλους του, τους γνωστούς του, ακόμη και τους φαν που τον πλησίαζαν για να του εκφράσουν τον θαυμασμό τους, από την πιο mainstream Περιφρόνηση μέχρι τον εμβληματικό Τρελό Πιερό. Ωστόσο, ο Λουί Γκαρέλ, σε μια πολύ δύσκολη μεταμόρφωση, τον ενσάρκωσε πολύ πειστικά, ως ένα ανθρώπινο καρτούν που πέφτει και σπάει τα γυαλιά του (συμβολίζοντας την περιστασιακή μυωπία του προς το περιβάλλον), επιδίδεται σε λεκτικά αστεία και gags για να κάνει τη διαφορά αλλά και τον έξυπνο, έναν ψυχρό διανοούμενο σε μυστική αποστολή- ένα πλάσμα που βγήκε από τη διασταύρωση αμερικάνικου b-movie και τα Cahiers du Cinema. Ποτέ, ωστόσο, στην ταινία, δεν σκιτσάρεται ως τέρας, γιατί η σατιρική της προσέγγιση συνάδει με το αυτοδημιούργητο, μυθολογικό κουβάρι που ήταν ο Γκοντάρ. Αν και προσωπικά το απόλαυσα (διότι δεν προσποιείται πως είναι διατριβή ή απόλυτη βιογραφία και ο Χαζαναβίσιους ξέρει να παίζει καλή μπάλα χωρίς τη μπάλα στα πόδια), δεν είμαι καθόλου σίγουρος για την υποδοχή του φιλμ από ένα κοινό που δε νοιάζεται ιδιαίτερα για ένα κεφάλαιο στη ζωή ενός σκηνοθέτη, τους φανατικούς Γκονταρικούς, που ίσως δεν θα ήθελαν να δουν το είδωλο τους μέσα από το ελαφρύ και υποκειμενικό βλέμμα μια ενδεχομένως πικραμένης πρώην, αλλά και τον ίδιο τον Γκοντάρ, που από ότι είπε ο Χαζαναβίσιους, δεν του απάντησε ποτέ όταν του έστειλε το σενάριο για να του πει τη γνώμη του, και στη συνέχεια τον προσκάλεσε να το δει. Αναμενόμενο...

 

 
Το Meyerowitz Stories (θυμίζω, σε παραγωγή Netflix, που γιουχάρεται συστηματικά με το που εμφανίζεται στους τίτλους αρχής, στις μεγάλες οθόνες των Καννών) είναι μια οικογενειακή κομεντί, νεοϋορκέζικη, πικρή κι αστεία, όπως άλλωστε όλες οι ταινίες του Νόα Μπάουμπακ, και περιστρέφεται γύρω από την καταλυτική επίδραση που έχει ένας γηραιός εικαστικός καλλιτέχνης στα τρία ενήλικα παιδιά του. Εγωπαθής και κακός πατέρας, ο senior Μέγιερβιτς έχει αφήσει μάλλον αρνητικό στίγμα στους δυο γιούς και την κόρη του, ζει με την τέταρτη, αλκοολική γυναίκα του και ασχολείται ακόμη με ένα έργο που ποτέ δεν έλαβε την αναγνώριση που, όπως πιστεύει, του άξιζε. Ο αιώνια άνεργος Άνταμ Σάντλερ και ο πλούσιος λογιστής Μπεν Στίλερ είναι οι δυο γιοί από διαφορετικές μητέρες και τα απωθημένα τους απέναντι στον Ντάστιν Χόφμαν αποκτούν μια κλιμακούμενη κωμική δυναμική, όταν το απών από την ανατροφή του, ανδρικό πρότυπο, αρρωσταίνει, λίγες ημέρες πριν από τη συμμετοχή του σε μια ομαδική έκθεση, όχι και τόσο τιμητική, αλλά πάντως ενθαρρυντική στα μάτια του παρεξηγημένου auteur. Χωρίς να προσθέτει κάτι σημαντικό στη σειρά των κινηματογραφικών παρατηρήσεων του, ο Μπάουμπακ ανεβάζει πίστα στο παίξιμο των συνήθως εγκλωβισμένων στις μανιέρες τους, Στίλερ και Σάντλερ, και οδηγεί το περιβόητο timing του Χόφμαν σε ένα πορτρέτο αποχρώσεων, που εξανθρωπίζει μια αντιπαθή, εκνευριστική περσόνα.

Αποστολή στις Κάννες: "Redoutable" και "Meyerowitz Stories" στο μικροσκόπιο Facebook Twitter
O Μπάουμπακ με τον Άνταμ Σάντλερ και τον Ντάστιν Χόφμαν.
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Οικονομίδης: «Κάνω ταινίες “λαϊκές” κι ας χαρακτηρίζονται σκληρές κι ακραίες»

Οθόνες / Γιάννης Οικονομίδης: «Με τη "Σπασμένη Φλέβα" πήρα ρεβάνς από κάποιους που με πολεμάνε λυσσαλέα»

Με πρόσφατη την επιτυχία της νέας του ταινίας ο σκηνοθέτης μάς μίλησε για όσα ήθελε να πει μέσα από αυτήν, για τη φιλμογραφία του γενικότερα αλλά και για τον τρόπο που βλέπει το σύγχρονο ελληνικό σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και στάχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ