Απολογισμός στο Φεστιβάλ Βενετίας. Κερδισμένοι και χαμένοι

Απολογισμός στο Φεστιβάλ Βενετίας. Κερδισμένοι και χαμένοι Facebook Twitter
0

ΚΑΠΟΙΟΙ ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ  έχουν ισχυρή προσωπικότητα και εκτός πλατό, κι ας μην προδίδει πυγμή το μειλίχιο ύφος και οι ευγενικοί τους τρόποι. Ο Αλεξάντερ Πέιν αποδεικνύει τη θεωρία. Αμέσως μετά τις παρατεταμένες επευφημίες για τη «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ», το δράμα για τη δολοφονία της 5χρονης Παλαιστίνιας από ισραηλινή επιδρομή στη Γάζα, η πίεση στον ελληνικής καταγωγής Αμερικανό πρόεδρο της φετινής επιτροπής του Φεστιβάλ Βενετίας θα πρέπει να ήταν τεράστια. Όπως συνήθως συμβαίνει, αυτός και τα μέλη που τη συναποτελούν, καλούνται να επιλέξουν μια ταινία ανάμεσα στο προσωπικό/ καλλιτεχνικό τους γούστο, και το πολιτικό επείγον που συνυφαίνεται με την σοβαρή πλευρά ενός κινηματογραφικού θεσμού. Πέρυσι οι Κάννες έδωσαν το χρυσό χάπι, δηλαδή ένα ειδικό βραβείο, στον Μοχάμεντ Ρασούλοφ με τον «Σπόρο της Ιερής Συκιάς», ενώ φέτος, δεν τα μάσησαν, χρίζοντας νικητή του Χρυσού Φοίνικα τον Τζαφάρ Παναχί με το «Ένα Απλό Ατύχημα». Ο Πέιν και οι σύντροφοι του ανακήρυξαν την Κάουθερ Μπεν Χάνια νικήτρια του Αργυρού Λέοντα, δηλαδή του (δεύτερου τη τάξει) μεγάλου βραβείου της επιτροπής. Δεν υπήρξαν ακριβώς αντιδράσεις από τους νικητές, που έβγαλαν τους ωραίους λόγους τους και σκόρπισαν χαμόγελα στους φωτογράφους, αλλά παρατηρήθηκε δημοσιογραφικό μούδιασμα, μια απορία που βγήκε και στην καθιερωμένη συνέντευξη τύπου αμέσως μετά τα βραβεία. Ο Πέϊν διασκέδασε τις φήμες πως ένα μέλος της επιτροπής απείλησε να παραιτηθεί αν δεν απένειμαν τον Χρυσό Λέοντα στο συνταρακτικό τηλεφωνικό χρονικό της Χιντ Ρατζάμπ και την απέλπιδα προσπάθεια των εθελοντών της Ερυθράς Ημισελήνου να τη σώσουν. Πολύ διπλωματικά, μοίρασε επαίνους και ευχές και για τις δυο κορυφαίες ταινίες που διακρίθηκαν, αν και είναι σαφές, πως ο Τζάρμους κάνει ακριβώς το ουμανιστικό σινεμά που λατρεύει ο δημιουργός του «Νεμπράσκα» και του «Πλαγίως». Το «Father Mother Sister Brother» λέει εύγλωττα και αφαιρετικά όσα δεν έχουν ειπωθεί στις πολύπλοκες οικογενειακές σχέσεις και, για να μη βαρεθεί κανείς, το κάνει με το φορμάτ ενός οικονομικού τρίπτυχου, σε ίσους χρόνους το καθένα, με σπουδαίες ερμηνείες, απευθείας βγαλμένες από το ξερό, beatnik χιούμορ της πινακοθήκης των λακωνικών χαρακτήρων του Αμερικανού σκηνοθέτη. Δεν είναι είδηση οτι μερικές φορές, ένα χρυσό τρόπαιο μεγάλου φεστιβάλ, όπως και στα Όσκαρ, βραβεύει και το σύνολο μιας αγαπητότατης, εγνωσμένης αξίας φιλμογραφία, και ο Τζάρμους, που έχει διανύσει 4 δεκαετίες αξιομνημόνευτων ιστοριών, είχε ραντεβού με την ευνοϊκή συγκυρία, δια χειρός ενός σκηνοθέτη και προεδρεύοντος, που ενθαρρύνει το πολιτικό σινεμά εκτός ευθέος πολιτικού πλαισίου.

Από την εξίσωση περίσσεψε ο Παρκ Τσαν Γουκ με το No Other Choice, ίσως γιατί το φιλμ του είναι remake του Τσεκουριού που έχει ήδη γυριστεί με επιτυχία από τον Κώστα Γαβρά, και ο Γιώργος Λάνθιμος με τη Βουγονία, την πρώτη ταινία στην καριέρα του που δεν παίρνει ούτε ένα βραβείο σε διεθνές φεστιβάλ- από τον Κυνόδοντα μέχρι το Poor Things, είχαν βραβευτεί όλες σε Κάννες και Βενετία!

Στο ρόλο του Προέδρου της Ιταλίας που διστάζει να προδώσει το καθολικό του background και να υπερψηφίσει νόμο υπέρ της ευθανασίας, ο τεράστιος Τόνι Σερβίλο, αυτοκρατορικός και ανθρώπινος όπως πάντα, πήρε το βραβείο  ανδρικής ερμηνείας για το La Grazia του Πάολο Σορεντίνο, ενώ για το “Ο Ήλιος Ανατέλλει για Όλους εμάς” του Κάι Σανγκτζούν, η Ζιν Ζιλέι τιμήθηκε με το αντίστοιχο της γυναικείας, ως σύζυγος που επανασυνδέεται με τον πρώην φυλακισμένο άνδρα της, σε μια εφιαλτική προσπάθεια να βρουν το χαμένο νήμα επικοινωνίας μετά από ένα θολό ατύχημα- δυνατή performance, σε ένα κλειστοφοβικό και επαναλαμβανόμενο δράμα.

Και μέσα στην άρνηση της κριτικής επιτροπής να αναγνωρίσει στο παλμαρές του Φεστιβάλ μερικούς από τους πιο διακεκριμένους διαγωνιζόμενους, όπως ο Λούκα Γκουαντανίνο, ο Λάσλο Νέμες και ο Νόα Μπάουμπακ, δικαίως, καθώς δεν έφεραν την καλύτερη δουλειά τους, ευνοήθηκε ένας από τους πιο  busy και buzzy εκπροσώπους του νεότερου κύματος του ανεξάρτητου σινεμά, ο Μπένι Σάφντι, ο ένας από τους αδελφούς Σάφντι, με το Smashing Machine, κερδίζοντας αναπάντεχα το βραβείο καλύτερου σκηνοθέτη, με την πιο αθόρυβη ταινία του- και πάλι συμφωνώντας με το αόρατο στιλ του Πέϊν.

Smashing machine: Ο θρίαμβος μιας χαμηλόφωνης σκηνοθεσίας

Απολογισμός στο Φεστιβάλ Βενετίας. Κερδισμένοι και χαμένοι Facebook Twitter
Ο Ντουέιν Τζόνσον υποδύεται τον στοχοπροσηλωμένο, όσο και προβληματικό μαχητή των ρινγκ Μαρκ Κερ.

Κάπου ανάμεσα στον Παλαιστή και τη Φάλαινα, η ιστορία ενός θηριώδους πρωταθλητή των μεικτών πολεμικών τεχνών και ταυτόχρονα η μεταμόρφωση του Ντουέϊν Τζόνσον, από τον χαμογελαστό Βράχο που γνωρίζουμε υπερβολικά καλά, σε έναν πολυλογά κατσέρ με επίπεδη μύτη, σγουρά κοντά κοκκινοκάστανα μαλλιά, λιγότερο βάρος και στιβαρή σωματοδομή, το Smashing Machine είναι το τμηματικό πορτρέτο του στοχοπροσηλωμένου, όσο και προβληματικού μαχητή των ρινγκ Μαρκ Κερ, μια αληθινή ιστορία γυρισμένη με παραδόξως συγκρατημένο στιλ από τον Μπεν Σάφντι, στην πρώτη του σκηνοθετική απόπειρα μακριά από τον αδελφό του, Τζος, ο οποίος έρχεται και αυτός φέτος στις μεγάλες οθόνες, με το επίσης αθλητικού περιεχομένου Marty Supreme, με τον Τιμοτέ Σαλαμέ.

Αν και μας έχει συνηθίσει σε αγχώδη σκηνοθετική “κατασκοπία”, με κοντινά πλάνα και κουνημένη κάμερα μπροστά στα πρόσωπα των Πάτινσον και Σάντλερ στο Good Time και το Uncut Gems αντίστοιχα, εδώ ο Σάφντι παρακολουθεί τον ανίκητο πρωταθλητή στην σοκαριστική πρώτη του ήττα στο τουρνουά του Τόκιο το 1997, ένα απρόσμενο πλήγμα στον ηγετικό ψυχισμό του. Ψύχραιμα και χαμηλόφωνα, ο Κερ του Σάφντι είναι ένας ευγενικός γίγαντας με συμπεριφορά μειλίχια και μια εσωστρέφεια που σταδιακά αποκαλύπτεται: ο Κερ κρύβει τον εθισμό του στα οπιοειδή και το αλκοόλ, και το κλειδί στο μυστικό που έκρυβε ήταν η σύντροφός του, που υποδύεται η Έμιλι Μπλαντ και δυστυχώς δεν αξιοποιείται εκτεταμένα πέρα από τις χρήσιμες αντιδράσεις της σταμπανεβάσματα του Κερ.

Smashing machine Facebook Twitter
Το μαγνητικό ταλέντο του Τζόνσον κρατά το βλέμμα, και θα θέλαμε να δούμε τον Κερ που υποδύεται σε περισσότερες ανταλλαγές με την δικαίως παραμελημένη, και ως ένα βαθμό θιγμένη Ντον Στέιπλς της Έμιλι Μπλαντ.

Από το ρόλο του gay μπράβου με τις καλλιτεχνικές φιλοδοξίες στο Be Cool (ήταν ότι καλύτερο σε ένα άχρωμο και περιττό άρμεγμα του Get Shorty) αλλά και με την συμμετοχή του στο πολύ φιλόδοξο για τα κυβικά του Southland Tales, ο Ντουέιν Τζόνσον ξεκίνησε με βλέψεις για κάτι παραπάνω από τα στοιχειωδώς ανεκτά κοκτέιλ περιπέτειας με κωμωδία που τον έκαναν διάσημο- γνωρίζαμε πως, πέρα από συμπαθέστατη περσόνα, δεν είναι μόνο ένα βουνό από μύες. Δυστυχώς, εγκλωβίστηκε στην επιχείρηση που λέγεται The Rock και με το Smashing Machine επιχειρεί μια έξυπνη στροφή σε έναν ρόλο που προϋποθέτει υποκριτική, αλλά δεν απομακρύνεται από την εικόνα του, αφού κολυμπά στα γνώριμα ύδατα της σωματικής σύγκρουσης. Ωστόσο, εξερευνά τις αδυναμίες του χαρακτήρα, και θέτει το ερώτημα της φοβερής πίεσης που υφίσταται ένας παντοδύναμος μαχητής, και τη δυσκολία να σηκωθεί από τα πατώματα όταν οι νίκες δεν είναι πλέον δεδομένες.

Ο ρυθμός του The Smashing Machine παραμένει υπόκωφος και αργός, και ο Σάφντι δεν βρίσκει πάντα τον τρόπο να συνεφέρει κενούς χρόνους και σεκάνς που τρενάρουν χωρίς ανάπτυξη ή ενδιαφέρον. Το μαγνητικό ταλέντο του Τζόνσον κρατά το βλέμμα, αν και θα θέλαμε να δούμε τον Κερ που υποδύεται σε περισσότερες συναισθηματικές διακλαδώσεις με την παραμελημένη, και ως ένα βαθμό θιγμένη Ντον Στέιπλς της Μπλαντ, παρά με τον Μαρκ Κόουλμαν του Ράϊαν Μπέιντερ, τον προπονητή, μέντορα και αντίπαλό του στις επόμενες αναμετρήσεις.

Το Smashing Machine δεν πάει για Ρόκι ή Οργισμένο Είδωλο, αποφασίζει να αντιδράσει στον κλασικό μύθο του loser που βάζει τα γυαλιά στο σύστημα αλλά φαίνεται να ξεμένει από ανάσες αποφεύγοντας συστηματικά την παραβολή για τον θρίαμβο.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Οθόνες / Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Η περιπετειώδης δημιουργία του «Harvest», της εντυπωσιακής πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας, ζωντανεύει την ονειρική και σκληρή ατμόσφαιρα ενός μεσαιωνικού σκωτσέζικου χωριού καθώς αυτό εξαφανίζεται από τον χάρτη.  
M. HULOT
CHECK 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Οθόνες / 10 σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Από τη νέα σεζόν του «Slow Horses» στο μεγάλο φινάλε του «Stranger Things» κι από ένα φιλόδοξο πορτρέτο του Σκορσέζε στο νέο στοίχημα του δημιουργού του «Breaking Bad», διαλέγουμε δέκα σειρές που αναμένεται να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ