Saltburn: Pop και hip Ρίπλεϊ, κενή και φαντεζί ταξική εκδίκηση

Saltburn: Pop και hip Ρίπλεϊ, κενή και φαντεζί ταξική εκδίκηση Facebook Twitter
Ο Όλιβερ είναι ένα λαϊκό παιδί, επιμελής φοιτητής, ντροπαλός, αόρατος.
0

Το «Saltburn» είναι η «Επιστροφή στο Μπράιντσχεντ» της Πατρίσια Χάισμιθ, ο Ρίπλεϊ και τα θύματά του σε ελαφρότατη παραλλαγή, και μια αρσενική «Υποσχόμενη Νέα Γυναίκα», από την Έμεραλντ Φένελ, η οποία πρόπερσι κέρδισε το Όσκαρ σεναρίου, και εδώ ξεδιπλώνει μεγάλες προσδοκίες σκηνοθετικής δόξας, τσάμπα μπαρόκ ωστόσο.

Ο πανταχού παρών στα glossy εξώφυλλα του 2023 Τζέικομπ Ελόρντι είναι ο Φίλιξ, γόνος αριστοκρατικής δυναστείας, φοιτητής στην Οξφόρδη, αυτό που οι Άγγλοι αποκαλούν «toff», ένα προνομιούχο παιδί, σνομπ ερήμην του και γεννημένο στα πούπουλα, ακριβώς σαν τον Τζέρεμι Άιρονς (όπου κι αν παίζει, έτσι είναι φτιαγμένος) ή τον Τζουντ Λο ως Ντίκι Γκρίνλιφ στην άψογη ταινία του Άντονι Μινγκέλα. Αντίθετα ο Όλιβερ είναι ένα λαϊκό παιδί, επιμελής φοιτητής, ντροπαλός, αόρατος, που κολλάει στον ψηλό και αεράτο Φίλιξ για παρέα, προσοχή, και ίσως κάτι ακόμη, λανθάνον, ερωτικό, προς τη μανιακή του πλευρά. Του λέει κλαίγοντας πως πέθανε ο προβληματικός πατέρας του και του έμεινε η εθισμένη σε ουσίες μητέρα του, περισσότερο για να κερδίσει τη συμπάθειά του.

Και το καταφέρνει: ο Φίλιξ τον καλεί στην αχανή οικογενειακή έπαυλη, το Saltburn του τίτλου, για τις διακοπές. Εκτός από τα μπάνια στις λιμνούλες, τα τσιγάρα (είμαστε στο 2006), τις μουσικές και τις γυμνές ηλιοθεραπείες στα στάχυα που λικνίζονται, γνωρίζει τους γονείς του συμφοιτητή και φίλου του, τον χαρωπό και αθεράπευτα British σερ Τζέιμς και τη φλύαρη, εγωκεντρική Dame Έλσπεθ, η οποία απεχθάνεται την ασχήμια, φιλοξενεί σαν από ελεημοσύνη τη φίλη Πάμελα (έξοχα ανερμάτιστη η Κάρι Μάλιγκαν), επιμένει σε δείπνα με σμόκιν και τουαλέτες, και, όπως διατείνεται στην πιο πιασάρικη ατάκα της ταινίας, ήταν λεσβία σε μια φάση, αλλά… πολλή υγρασία, το γύρισε στους άνδρες, πιο ξεροί!

Η ταξική εκδίκηση του «Saltburn», αμπαλαρισμένη σε pop soundtrack και μπαρόκ πλάνα, ποζάρει ως σάτιρα της υψηλής κοινωνίας και χρησιμοποιεί τον παρείσακτο προλετάριο ως αιχμή του δόρατος για την ανώμαλη, συνοπτική πτώση των επιφανών βαμπίρ του βρετανικού γαλάζιου αίματος από τον αιώνιο θρόνο της α(συ)ναισθησίας και του παράλογου δικαιωματισμού τους.

Στην καλοντυμένη, οκνή παρέα βρίσκονται η αδελφή του Φίλιξ, η θλιμμένη Βενίσια, που ο «Όλι» προσεγγίζει ανορθόδοξα ένα αιματοβαμμένο σούρουπο, και ο Αμερικανός ξάδελφος, ο Μάικλ Γκάρβεϊ, συνομήλικος και συμφοιτητής, σπιούνος και παράσιτο, που ζει από τη φιλανθρωπία του σερ Τζέιμς και είναι δηκτικός απέναντι στον ευνοούμενο του φετινού καλοκαιριού – του υπενθυμίζει πως όλα τα πλούτη που αντικρίζει θα γίνουν σύντομα πολύ μακρινό παρελθόν και, σε περίπτωση που λιμπίζεται το lifestyle των εκλεκτών, το όνειρό του θα παραμείνει άπιαστο.

SALTBURN Facebook Twitter
Όλα τα πλούτη που αντικρίζει θα γίνουν σύντομα πολύ μακρινό παρελθόν και, σε περίπτωση που λιμπίζεται το lifestyle των εκλεκτών, το όνειρό του θα παραμείνει άπιαστο.

Δεν τα υπολόγισε, ωστόσο, καλά ο πιο αδύναμος απ’ όσο νομίζει Γκάρβεϊ: ο Όλιβερ μπορεί να μην είναι τόσο γρήγορος όσο το επώνυμό του (Quick), αλλά παρατηρεί τους πάντες, μεθοδεύει την παραμονή του, φροντίζει να συμφωνεί με τα αμφιλεγόμενα αποφθέγματα της Έλσπεθ (απολαυστική και ουσιαστική όπως εξελίσσονται τα πράγματα η Πάικ), τριγυρίζει τον κολλητό του με διάθεση αναμονής αρπακτικού και κρυφή ερωτική λατρεία, ομολογώντας αναδρομικά πως τον αγάπησε, αν και μάλλον δεν τον ερωτεύτηκε, και αντέχει τις προσβολές σαν βετεράνος πρωταθλητής των προσωπικών καταστροφών, ακόμη κι όταν ο εύθραυστος πύργος ψεμάτων καταρρεύσει από μια τυχαία αποκάλυψη. Ναι, είναι υποκριτής, όπως και ο Ρίπλεϊ, διαθέτει ένα βασικό προσχέδιο δράσης που μεταβάλλεται ανάλογα με τις περιστάσεις και δεν παραλείπει να βρίσκεται κοντά στους καταλύτες και τις κρίσεις. Και θα γίνουν πολλές από δαύτες στην ταινία, ατυχήματα, απώλειες και τραγωδίες, όσες δεν προδικάζει το βουτηγμένο στη θερινή ραστώνη και τις λάγνες διασταυρώσεις βλεμμάτων και αγγιγμάτων πρώτο μισό του «Saltburn», και τόσες που δεν κατάφερε να χωρέσει ούτε η τηλεοπτική «Δυναστεία» στις πρώτες σεζόν. 

SALTBURN Facebook Twitter
Η Έμεραλντ Φένελ διαθέτει πιο σύνθετη γραφή και προηγμένη ματιά σε σχέση με μια επίπεδων εντυπωσιασμών σειρά από τα '80s, αν και λείπει το βάθος των χαρακτήρων που συνέθετε η Χάισμιθ.

Η διαφορά είναι πως η Έμεραλντ Φένελ διαθέτει πιο σύνθετη γραφή και προηγμένη ματιά σε σχέση με μια επίπεδων εντυπωσιασμών σειρά από τα '80s, αν και λείπει το βάθος των χαρακτήρων που συνέθετε η Χάισμιθ, και τελικά η ουσία των πράξεών τους. Η ταξική εκδίκηση του «Saltburn», αμπαλαρισμένη σε pop soundtrack και μπαρόκ πλάνα, ποζάρει ως σάτιρα της υψηλής κοινωνίας και χρησιμοποιεί τον παρείσακτο προλετάριο ως αιχμή του δόρατος για την ανώμαλη, συνοπτική πτώση των επιφανών βαμπίρ του βρετανικού γαλάζιου αίματος από τον αιώνιο θρόνο της α(συ)ναισθησίας και του παράλογου δικαιωματισμού τους. Μάλιστα, οι σκηνές με τον Όλιβερ του Μπάρι Κιόγκαν να κάνει σεξ με λυγμούς, γυμνός, μόνος του, στο νωπό χώμα ενός από τους τάφους των «τυχαίων» θυμάτων, να γλείφει το νερό της μπανιέρας και μαζί λίγο σπέρμα, και φυσικά ο αυτοκρατορικός, και πάλι γυμνός χορός του θριάμβου στην άδεια έπαυλη, μοιάζουν να έχουν στον νου τους τη χρήση τους ως μεμονωμένα reels παρά ως οργανικά στοιχεία της πολυπρόσωπης συντριβής που κατακλύζει την πλοκή του «Saltburn» σαν πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα.

SALTBURN Facebook Twitter
Ο πανταχού παρών στα glossy εξώφυλλα του 2023 Τζέικομπ Ελόρντι είναι ο Φίλιξ, γόνος αριστοκρατικής δυναστείας, φοιτητής στην Οξφόρδη, αυτό που οι Άγγλοι αποκαλούν "toff", ένα προνομιούχο παιδί, σνομπ ερήμην του και γεννημένο στα πούπουλα.

Ο φακός της Φένελ και του έμπειρου διευθυντή φωτογραφίας Λάινους Σάνγκρεν ερωτοτροπεί ευφορικά κι ασύστολα με το σώμα και κυρίως με το πρόσωπο του Τζέικομπ Ελόρντι/Φίλιξ, ξαπλωμένο, μεθυσμένο ή ελαφρώς συνοφρυωμένο, να παρτάρει ή να σκοτώνει τον χρόνο του, με ένα γλειφιτζούρι, μια τυχαία γκόμενα ή ένα μπουκάλι σαμπάνιας στα χέρια του, και να τσιμπάει με αφέλεια το λακωνικό αφήγημα του κακομοίρη φιλαράκου. Σίγουρα χαζευτική περιήγηση στο φωτογενές χάρισμα (rizz, για να εφαρμόσουμε τον πιο δημοφιλή αγγλόφωνο νεολογισμό της χρονιάς) του Ελόρντι, αλλά παραμένει επίφαση της κενότητας, διασκεδαστική όσο κρατά, καπνός μόλις παρέλθει, όπως ακριβώς και η hip μετασκευή του Ρίπλεϊ και ολόκληρο το φαντεζί φιλμ. 

Με τόση προϊστορία, όχι μόνο από την εργογραφία της Πατρίσια Χάισμιθ με ήρωα τον δισυπόστατο ύποπτο, αλλά γενικά από όλα τα crime thrillers που έχουν προηγηθεί, είναι δυνατόν κανείς να μην έδωσε σημασία στον ένα και μοναδικό άνθρωπο που ήταν παρών σε οτιδήποτε συνέβη στην ταινία;

Το Saltburn προβάλλεται στην πλατφόρμα Amazon Prime Video. 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου και Kalamata Short Docs Film Festival 

Οθόνες / 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου: Ένα πλούσιο κινηματογραφικό δωδεκαήμερο

Η Καλαμάτα και άλλες δεκατρείς πόλεις της Πελοποννήσου έγιναν σημεία αναφοράς για τους λάτρεις του ντοκιμαντέρ, ενώ υπήρξαν και αφορμές για προβληματισμό, όχι μόνο αναφορικά με την έβδομη τέχνη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

The Review / Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο Βασίλης Λούρας σχολιάζουν το πολυαναμενόμενο biopic «Maria», την ερμηνεία της Αντζελίνα Τζολί, τις ιστορικές ανακρίβειες και το αν τελικά μαθαίνουμε κάτι καινούργιο για την πολύπαθη divina.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Λούκα Γκουαντανίνο: Ο σκηνοθέτης του Queer δηλώνει ότι θα αγωνιστεί να σταματήσει τη λογοκρισία της ταινίας του

Πολιτισμός / Λούκα Γκουαντανίνο: Ο σκηνοθέτης του Queer δηλώνει ότι θα αγωνιστεί να σταματήσει τη λογοκρισία της ταινίας του

«Ο χαρακτηρισμός της ταινίας ως "πολύ προκλητικής" από τις αρχές της Τουρκίας δεν είναι τίποτα περισσότερο από απροκάλυπτη ομοφοβία» τόνισε ο σκηνοθέτης του Queer
LIFO NEWSROOM
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες της Τζούλης Αγοράκη

Οθόνες / «Είδα το "Nymphomaniac" σαν φεμινιστικό ύμνο»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες της Τζούλης Αγοράκη

Νικίτα Μιχάλκοφ, Ανιές Βαρντά, Μπέργκμαν, αλλά και «Love Story», «Against all odds»: Η σχέση της δημοσιογράφου Τζούλης Αγοράκη με το σινεμά εδραιώθηκε μέσα από πολύ διαφορετικές μεταξύ τους ταινίες.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν

Οθόνες / «The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν

Η νέα ρομαντική σειρά του Cinobo βρίσκεται στο σταυροδρόμι της τριλογίας «Before», του «Normal People» και του «One Day». Δανειζόμενη το αφηγηματικό εύρημα του τελευταίου, καταγράφει τις Πρωτοχρονιές ενός ζευγαριού και μαζί τους τις δυσκολίες μα και τη γοητεία των πρώτων -άντα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βαλέρια Γκολίνο: «Δεν με ενοχλεί το ανδρικό βλέμμα αλλά το “μη- βλέμμα” στο σινεμά»

Pulp Fiction / Βαλέρια Γκολίνο: «Δεν με ενοχλεί το ανδρικό βλέμμα αλλά το “μη- βλέμμα” στο σινεμά»

Τελευταία υποδύθηκε μια πορνοστάρ, την αδερφή της Κάλλας, και σκηνοθέτησε μια σειρά βασισμένη σε ένα «σκανδαλώδες» βιβλίο. Η Ελληνοϊταλίδα ηθοποιός και σκηνοθέτις βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πώς η μητριά μου, η Μπάρμπρα Στρέιζαντ, με βοήθησε να κόψω το ποτό

Οθόνες / Πώς η μητριά μου, η Μπάρμπρα Στρέιζαντ, με βοήθησε να κόψω το ποτό

Σε ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά του που δημοσιεύτηκε στην Wall Street Journal, ο ηθοποιός Τζος Μπρόλιν εξηγεί πώς η «ζόρικη αγάπη» της συζύγου του πατέρα του τον έκανε να κόψει οριστικά τη συνήθεια που του είχε ρημάξει τη ζωή.
THE LIFO TEAM
Μιγκέλ Γκόμες

Οθόνες / «Θέλω το σινεμά να μοιάζει με σινεμά κι όχι με κάτι που προσποιείται την πραγματική ζωή»

Ο Πορτογάλος σκηνοθέτης του «Tabu» Μιγκέλ Γκόμες επιστρέφει με το «Grand Tour» που απέσπασε το βραβείο σκηνοθεσίας στο φετινό Φεστιβάλ Καννών, μια ταινία για τη δειλία των αντρών και το πείσμα των γυναικών. Μιλά στη LiFO με αφορμή την προβολή της στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, ως ταινία έναρξης του 13ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Μυθολογίες / «Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Ο τραγουδοποιός Ευριπίδης Σαμπάτης επιλέγει 10 ταινίες, καθεμιά απ' τις οποίες για διαφορετικούς λόγους τον ταρακούνησαν τόσο που η ζωή του δεν ήταν ποτέ πια η ίδια.