mel gibson Facebook Twitter
Φωτ.: Frazer Harrison/Getty Images/Ideal Image

Οι Χρυσές Σφαίρες και ο Μελ Γκίμπσον: Όταν η κουλτούρα της ακύρωσης κάνει διακρίσεις

0

Το 2016 ο Μελ Γκίμπσον έβαλε τα δυνατά του για να ζητήσει μια μισοψημένη συγγνώμη στη συνέντευξή του με τον Στίβεν Κολμπέρ. «Κανείς δεν πρέπει να καταδικάζεται για τη χειρότερή του στιγμή», είναι το πόρισμα που έβγαλαν οι δύο επιφανέστεροι καθολικοί της αμερικανικής show biz.

Με τη διαφορά πως ο κορυφαίος conversationalist των βραδινών talk shows δεν έχει λοιδορήσει σκαιότατα τους Εβραίους, ούτε έχει κατηγορηθεί ποτέ για κακοποιητική συμπεριφορά, όπως έδειξαν τηλεφωνήματα που άφησε να διαρρεύσουν η μητέρα του ενός από τα εννιά παιδιά του, ούτε του έχουν αποδοθεί ομοφοβικά και σεξιστικά σχόλια.

Προσπερνώντας τα υπόλοιπα, ο Γκίμπσον, εμφανώς σφιγμένος και παίζοντας νευρικά με την πυκνή γενιάδα του, επικεντρώθηκε στην κύρια κατηγορία που προσωρινά τον εξοβέλισε από την αγκαλιά του Χόλιγουντ, λέγοντας πως ήταν υπό την επήρεια και πως ποτέ οι φραστικές του αστοχίες δεν συνοδεύτηκαν από σωματικές επιθέσεις εναντίον οποιουδήποτε. Όντως, δεν βίασε, δεν σκότωσε, ούτε καν χειροδίκησε. Αλλά δεν υπάρχει κάτι άλλο που δεν έκανε!

Οι περιπτώσεις διαφέρουν, οι παραβατικές συμπεριφορές κυμαίνονται, οι επιπτώσεις δεν είναι ίδιες. Δεν ξεγυμνώθηκαν μόνο φυσικά πρόσωπα αλλά και οργανισμοί με επιρροή. 

Ήταν η χρονιά της μεγάλης επιστροφής του, τότε που ο Αντιρρησίας Συνείδησης γινόταν δεκτός με δεκάλεπτο standing ovation στο Φεστιβάλ Βενετίας και πολλές υποψηφιότητες για Όσκαρ, ανάμεσα στις οποίες και για τη σκηνοθεσία του, επικυρώνοντας επίσημα την αργή, σχεδόν δεκαετή φάση μετάνοιας που όφειλε να διανύσει πολλά χρόνια μετά την άφεση αμαρτιών που ο έτερος προβληματικός σταρ Ρόμπερτ Ντάουνι είχε προαναγγείλει σε μια βράβευση στο Λος Άντζελες – «πιστέψτε με, γνωρίζω καλά τι σημαίνει να κατρακυλάς», είχε πει τότε ο συμπρωταγωνιστής του, ένας από τους λίγους που έσπευσαν να τον στηρίξουν, μαζί με την Τζόντι Φόστερ.

Η πρόσφατη διπλή είδηση της συμμετοχής του στο τηλεοπτικό origin story του John Wick για λογαριασμό του Starz αλλά και της ανάληψης σκηνοθετικών καθηκόντων του πέμπτου Φονικού Όπλου, μετά τον θάνατο του Ρίτσαρντ Ντόνερ, πλαισιώνουν μια πληθώρα πρότζεκτ στα οποία εμπλέκεται.

Διόλου τυχαία, η Ανάσταση του Χριστού, το sequel του Πάθους, είναι ένα από αυτά. Το έχει στα σκαριά εδώ και τουλάχιστον μια πενταετία και το επεξεργάζεται από τότε που κρύφτηκε για να γλιτώσει τα πυρά, στο πουργκατόριο μιας καριέρας που έχει σπάσει σε δύο ευδιάκριτα κομμάτια, αλλά σίγουρα δεν έχει διαγραφεί, όπως άλλες. 

Οι Χρυσές Σφαίρες και ο Μελ Γκίμπσον: Όταν η κουλτούρα της ακύρωσης κάνει διακρίσεις Facebook Twitter
Ο Χάρβεϊ Γουάινστιν σταυρώθηκε αμετάκλητα, έχοντας καταδικαστεί και εκτίοντας την ποινή του. Φωτ.: AP
Οι Χρυσές Σφαίρες και ο Μελ Γκίμπσον: Όταν η κουλτούρα της ακύρωσης κάνει διακρίσεις Facebook Twitter
Η τηλεθέαση της Έλεν Ντετζένερις έπεσε δραματικά μετά τις αποκαλύψεις για το τοξικό εργασιακό περιβάλλον που έθρεφε στον κόρφο της, έστω κι αν αυτό γινόταν εν αγνοία της. Φωτ.: AP

Παράλληλα, ο Χάρβεϊ Γουάινστιν και ο Μπιλ Κόσμπι σταυρώθηκαν αμετάκλητα, έχοντας καταδικαστεί και εκτίοντας τις ποινές τους, ενώ ο R. Kelly βρίσκεται στον προθάλαμο της κόλασης που, όπως δείχνουν τα στοιχεία και οι καταθέσεις, τον περιμένει, υπό κράτηση, αναμένοντας την τελική δίκη τον Μάιο του ερχόμενου έτους.

Η Ροζάν Μπαρ παραμερίστηκε μετά το χονδροειδώς ρατσιστικό της tweet και η τηλεθέαση της Έλεν Ντετζένερις έπεσε δραματικά μετά τις αποκαλύψεις για το τοξικό εργασιακό περιβάλλον που έθρεφε στον κόρφο της, έστω κι αν αυτό γινόταν εν αγνοία της.

Ο Ρόμαν Πολάνσκι παραμένει ασύλληπτος στην Αμερική, καταζητούμενος σε κάποιες χώρες, αλλά μπορεί πάντα να δουλέψει στη Γαλλία και δεν του έχει ζητηθεί να επιστρέψει το Όσκαρ του, αν και διεγράφη από το σώμα της Ακαδημίας – οι έντονες, έγγραφες διαμαρτυρίες του έπεσαν στο κενό.

Εργαζόμενος στην Ευρώπη είναι και ο Γούντι Άλεν, ο οποίος δεν έχει σταματήσει να επιμένει για την αθωότητά του. Ο Μπράιαν Σίνγκερ δεν προβλέπεται να ξανασκηνοθετήσει blockbuster, και ίσως οτιδήποτε στις ΗΠΑ, ενώ ο απαλλαγμένος νομικά απ' όλες τις κατηγορίες Κέβιν Σπέισι είναι πολύ στιγματισμένος για να προσληφθεί σε μεγάλη παραγωγή. Προς το παρόν, αρκείται σε έναν μικρό ρόλο στο Peter Five Eight που γυρίζεται σε μια κωμόπολη στην Καλιφόρνια και σε έναν μεγαλύτερο στην Ιταλία, σε σκηνοθεσία Φράνκο Νέρο, έστω κι αν ακόμη και η Βανέσα Ρεντγκρέιβ ακύρωσε για αδιευκρίνιστους προσωπικούς λόγους την τελευταία στιγμή τη συμμετοχή της στο φιλμ του πρώην συζύγου της.

Οι περιπτώσεις διαφέρουν, οι παραβατικές συμπεριφορές κυμαίνονται, οι επιπτώσεις δεν είναι ίδιες. Δεν ξεγυμνώθηκαν μόνο φυσικά πρόσωπα αλλά και οργανισμοί με επιρροή. 

«We are fucked», μου απάντησε μια Ουγγαρέζα συνάδελφος, παλαιό μέλος της Ένωσης Ανταποκριτών Ξένου Τύπου, όταν τη ρώτησα πριν από δύο μήνες, στη Βενετία, τι συμβαίνει με τις Χρυσές Σφαίρες και τη μετάδοσή τους από το NBC. Το συγύρισμα που επιτακτικά τους ζητήθηκε από την αμερικανική κινηματογραφική κοινότητα δεν ικανοποίησε όσους εδώ και δεκαετίες κολακεύονταν από το χάιδεμα των ξένων δημοσιογράφων με έδρα το Χόλιγουντ και, απ’ ό,τι φαίνεται ξεκάθαρα, η 15μηνη διορία που τους δόθηκε για να ξεφοδράρουν το σκεβρωμένο καταστατικό τους και να εμβολιάσουν με diversity τους κόλπους ενός οργανισμού που δεν έχει την παραμικρή ιδέα για συμπερίληψη και αντιπροσωπευτικότητα δεν θα αλλάξει τη σεζόν που διανύουμε.

Αυτό σημαίνει πως η Ένωση σκοπεύει να απονείμει τα βραβεία της, αλλά κανένα τηλεοπτικό δίκτυο δεν θα τα καλύψει. Ακόμη χειρότερα, οι πανίσχυροι ατζέντηδες και publicists παραμένουν ενοχλημένοι και αποθαρρύνουν τους πελάτες τους από το να δώσουν συνεντεύξεις (που παλιότερα προνομιακά και χαριστικά πρόσφεραν εις βάρος άλλων εντύπων και δικτύων), την ίδια στιγμή που τα studios δεν έχουν αποφασίσει αν τελικά θα υποβάλουν τις ταινίες τους για τις παραδοσιακές κατηγορίες – ναι, αυτές τις διαβόητες διχοτομήσεις ανάμεσα σε κωμωδία και δράμα για τις οποίες ο Ρίκι Τζερβέις τους είχε κατακεραυνώσει στα μούτρα τους.

Αν και η HFPA αισιοδοξεί ότι θα καταφέρει να φτιάξει ένα πάρτι εκ των ενόντων, σαν κι εκείνα που ξόρκισαν μάταια το lockdown την προηγούμενη χρονιά, τα περιθώρια στενεύουν και θα είναι θαύμα αν φέτος υπάρξουν Σφαίρες, έστω και στα χαρτιά. 

Οι Χρυσές Σφαίρες και ο Μελ Γκίμπσον: Όταν η κουλτούρα της ακύρωσης κάνει διακρίσεις Facebook Twitter
Ο Ρίκι Τζερβέις τους είχε κατακεραυνώσει στα μούτρα τους για τις διαβόητες διχοτομήσεις ανάμεσα σε κωμωδία και δράμα. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Οι ανταποκριτές των άγνωστων και σε πολλές περιπτώσεις «ακατονόμαστων» online από όλον τον κόσμο μπορεί να χρηματίστηκαν στο παρελθόν, οριακά να παραβίασαν δεοντολογίες, να επιδίωξαν δημοσιότητα με όχι και τόσο διακριτικούς τρόπους και σίγουρα δεν συμπεριέλαβαν μη λευκούς στους κόλπους τους, αλλά δεν κακοποίησαν, ούτε εγκλημάτησαν. Τιμωρούνται, ωστόσο, με αποκλεισμό από το ίδιο λαμπερό «χωριό» που θεωρεί πως ο Γκίμπσον όχι μόνο δεν αξίζει να ακυρωθεί για σχετικά πρόσφατα αλλά και παρελθόντα ολισθήματα που αναδρομικά πολλοί άλλοι έχουν πληρώσει αλλά δικαιώνεται πανηγυρικά, απαλλάσσεται σκανδαλωδώς και κανείς δεν επαναφέρει το θέμα, παρά μόνο δημοσιογράφοι που υπενθυμίζουν την περίπτωσή του ως υποδειγματικά ερμηνευμένη δικλείδα απόδρασης από την τσιμπίδα του νόμου – είναι ο καλύτερος ρόλος του, με διαφορά.

Όσον αφορά το Closer, αλλά και παλιότερα σχόλιά του σε stand up shows του, ο Ντέιβ Σαπέλ αντιμετωπίζει τη μήνι της τρανς, και όχι μόνο, κοινότητας για τη σατιρική του επιχειρηματολογία, ανοίγοντας για ακόμη μια φορά τον αιώνιο διάλογο γύρω από τα όρια της ελευθερίας του λόγου, ενώ ο Γκίμπσον ουσιαστικά δεν έχει λογοδοτήσει για παραληρήματα μίσους, δεν έχει τιμωρηθεί και, στο μεταξύ, δεν προλαβαίνει να απορρίπτει σενάρια. Δεν θα παραδοθεί ποτέ στο πλησιέστερο αστυνομικό τμήμα, δεν είναι του χαρακτήρα του. Αντέχει και ανακάμπτει, αλλά δεν είναι αυτό το ζήτημα.

Είναι άξιο απορίας πώς ένα σύστημα που έχει ασπαστεί το ΜeΤoo τόσο εκτεταμένα δεν έχει θέσει σε αργία έναν άνθρωπο που δεν έχει και καμιά μεγάλη ανάγκη. Εκτός αν βλέπει στο ώριμο πρόσωπό του ευκαιρία για κέρδος – τόσο στυγνά!

ΥΓ.: Ο Χριστός του Γκίμπσον από το Passion of the Christ, ο εδώ και χρόνια καλλιτεχνικά παροπλισμένος, ακραιφνώς υπερσυντηρητικός Τζιμ Καβίζελ εθεάθη σε συγκέντρωση του συνωμοσιολογικού κινήματος Qanon στο Λας Βέγκας το τελευταίο Σαββατοκύριακο του Οκτωβρίου, όπου απήγγειλε στο φανατισμένο ακροδεξιό κοινό που πλήρωσε τουλάχιστον 600 δολάρια είσοδο στην εκδήλωση αποσπάσματα από τα λογύδρια του Γουίλιαμ Γουάλας, του ήρωα που υποδύθηκε ο Μελ Γκίμπσον στο Braveheart, καταλήγοντας με το τσιτάτο της οσκαρικής ταινίας του 1995: «Πολεμήστε, και ίσως βρείτε τον θάνατο. Τρέξτε μακριά, και ίσως γλιτώσετε, αλλά όχι για πολύ».

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ