«Mr. Harrigan’s Phone»: Μια ενδιαφέρουσα διασκευή Στίβεν Κινγκ στο Netflix

«Mr. Harrigan’s Phone»: Μια ενδιαφέρουσα διασκευή Στίβεν Κινγκ στο Netflix Facebook Twitter
Διαθέτει, βεβαίως, το στοιχείο του φανταστικού, δεν αποτελεί, όμως, κατάθεση στο είδος του τρόμου, παρά το ανατριχιαστικό εύρημα των τηλεφωνικών κλήσεων από τον άλλο κόσμο.
0

ΕΠΕΙΤΑ ΑΠΟ ΕΝΑ διάλειμμα μερικών ετών, το brand name του Στίβεν Κινγκ επανήλθε δυναμικά στο κινηματογραφικό προσκήνιο χάρη στο πρώτο μέρος του «It», που αποτέλεσε εμπορική επιτυχία ανέλπιστου μεγέθους και πυροδότησε μια νέα έκρηξη από μεταφορές Κινγκ σε μεγάλη και μικρή οθόνη.

Από εκείνες που γεννήθηκαν για την πλατφόρμα του Netflix υπάρχει το «Gerald’s Game» του Μάικ Φλάναγκαν, που είναι η καλύτερη όλων, αλλά καταστρέφεται από τον ξεκάρφωτο επίλογό του –το πρωτογενές υλικό φταίει γι’ αυτό–, το «1922», που είναι μια ατμοσφαιρική απλή ιστορία και διαθέτει την καλύτερη ερμηνεία του Τόμας Τζέιν, και το «In the Tall Grass», που είναι και η μοναδική αστοχία της «συντροφιάς». Στην τελευταία έρχεται τώρα να προστεθεί το «Mr. Harrigan’s Phone».

Εμπνευσμένο από το ομώνυμο διήγημα της συλλογής «If it Bleeds», που κυκλοφόρησε προ διετίας, το φιλμ διαφέρει από τις προηγούμενες διασκευές Κινγκ της πλατφόρμας στο γεγονός ότι δεν πρόκειται για μια καθαρή ιστορία τρόμου.

Διαθέτει, βεβαίως, το στοιχείο του φανταστικού, δεν αποτελεί, όμως, κατάθεση στο είδος του τρόμου, παρά το ανατριχιαστικό εύρημα των τηλεφωνικών κλήσεων από τον άλλο κόσμο. Περισσότερο θυμίζει παραμύθι με μερικά μακάβρια στοιχεία – το για ακόμα μια φορά υπέροχο μουσικό score του Χαβιέ Ναβαρέτε προς αυτή την κατεύθυνση υποδεικνύει άλλωστε.

Εμπνευσμένο από το ομώνυμο διήγημα της συλλογής «If it Bleeds», που κυκλοφόρησε προ διετίας, το φιλμ διαφέρει από τις προηγούμενες διασκευές Κινγκ της πλατφόρμας στο γεγονός ότι δεν πρόκειται για μια καθαρή ιστορία τρόμου.

Στην ταινία o Κρεγκ, ένα νεαρό αγόρι που έχασε πρόσφατα τη μητέρα του, προσλαμβάνεται από τον κύριο Χάριγκαν, έναν ηλικιωμένο πολυεκατομμυριούχο που ζει απομονωμένος στην έπαυλή του και έχει μειωμένη όραση, ώστε να του διαβάζει τρεις φορές την εβδομάδα βιβλία. Σαν ανταμοιβή ο κύριος Χάριγκαν δίνει στον Κρεγκ χαρτζιλίκι καθώς και ένα δελτίο «ξυστό» τέσσερις φορές τον χρόνο, το οποίο μοιράζει στους νικητές μέχρι 3.000 δολάρια.

Καθώς τα χρόνια περνούν, ο Κρεγκ αναπτύσσει φιλική σχέση με τον κύριο Χάριγκαν. Όταν ο Κρεγκ κερδίσει 3.000 δολάρια ξύνοντας ένα από τα δελτία, θα αγοράσει ένα smartphone για τον κύριο Χάριγκαν ώστε να επικοινωνούν. Ο τελευταίος πεθαίνει κάποια στιγμή, μα η επικοινωνία τους συνεχίζεται και μετά θάνατον με σκοτεινές επιπτώσεις.

«Mr. Harrigan’s Phone»: Μια ενδιαφέρουσα διασκευή Στίβεν Κινγκ στο Netflix Facebook Twitter
Ο Ντόναλντ Σάδερλαντ στο ρόλο του κυρίου Χάριγκαν.

Διαβάζεις τη σύνοψη κι εκ πρώτης όψης περιμένεις μία από τις συνήθεις, ηθικές ιστορίες του Κινγκ όπου η τεχνολογική εφεύρεση είναι περισσότερο πηγή κινδύνου παρά μέσο διευκόλυνσης – απειλή στα γραπτά του έχουν αποτελέσει ακόμα και πρέσες σιδερώματος, χώρια που τα κινητά τηλέφωνα επανειλημμένα διευκολύνουν τη δράση του Κακού στις ιστορίες του.

Μερίδα της αμερικανικής κριτικής είδε στην ταινία το απλοϊκό (και υπαρκτό, για να είμαστε δίκαιοι) επιμύθιο ότι «τα smartphones μας κάνουν κακό» και αφόρισε το φιλμ. Κάποιοι πιο ευγενικοί στάθηκαν στο αγαπητικό σκέλος της ιστορίας – πιστεύουμε στα φαντάσματα και στη μεταθανάτια ζωή επειδή δυσκολευόμαστε να διαχειριστούμε την ολοκληρωτική απώλεια των αγαπημένων μας.

Υπάρχει, όμως, ένα δεύτερο επίπεδο στη διασκευή του Τζον Λι Χάνκοκ, σεναριογράφου, μεταξύ άλλων, των ιστγουντικών «Perfect World» και «Midnight in the Garden of Good and Evil», παρακαλώ. Mε μικρές, πλην καίριες αλλαγές, ο Χάνκοκ μετατρέπει την ηθική ιστορία του Κινγκ σε μια αντικαπιταλιστική παραβολή.

Ο κύριος Χάριγκαν –μια μειλίχια εκδοχή μεφιστοφελισμού με τη μορφή του Ντόναλντ Σάδερλαντ– είναι η προσωποποίηση του νεοφιλελεύθερου προτύπου πάνω στο οποίο δομήθηκε η αμερικανική και, κατ’ επέκταση, η δυτική κοινωνία κατά το τελευταίο τέταρτο του εικοστού αιώνα. Ο Χάριγκαν έχτισε την περιουσία του μέσω του αδυσώπητου, ανθρωποφαγικού ανταγωνισμού και παραμένει αμετανόητος μέχρι το τέλος της ζωής του – σκεφτείτε τη συμβουλή που δίνει στον Κρεγκ.

Παρά τη σημαίνουσα φύση της εργασίας του Κρεγκ, παρά το γεγονός ότι ο τελευταίος είναι ο μόνος του σύνδεσμος με τον έξω κόσμο, και εξελίσσεται με τα χρόνια στον μοναδικό του φίλο, η ανταμοιβή του είναι ένα αμελητέο ποσό και τα δελτία ξυστό – η ψευδαίσθηση της ευκαιρίας δηλαδή, ένας άλλος πυλώνας του καπιταλισμού.  

«Mr. Harrigan’s Phone»: Μια ενδιαφέρουσα διασκευή Στίβεν Κινγκ στο Netflix Facebook Twitter
Στην ταινία o Κρεγκ (Τζέιντεν Μάρτελ), ένα νεαρό αγόρι, προσλαμβάνεται από τον κύριο Χάριγκαν, έναν ηλικιωμένο πολυεκατομμυριούχο με μειωμένη όραση, ώστε να του διαβάζει.

Κι έπειτα, προσέξτε την ταφόπλακα του κυρίου Χάριγκαν στο φινάλε. Ως έτος θανάτου αναφέρεται το 2008, δηλαδή η χρονιά του κραχ, αυτής της δυστυχώς πρόσκαιρης πλην εμφατικής κατάρρευσης του συστήματος και της ιδεολογικής στάσης που ο κύριος Χάριγκαν πρεσβεύει. Στο διήγημα του Κινγκ, ο χαρακτήρας πεθαίνει απλά το καλοκαίρι του 2009, χωρίς η χρονολογία να παρουσιάζει κάποιο σημειολογικό ενδιαφέρον.

Kι έπειτα –εδώ ακολουθεί spoiler– ακόμα και το φινάλε, ενώ μοιάζει ίδιο, είναι διαφορετικό. Στο διήγημα ο Κρεγκ πετά το smartphone του στη λίμνη και κλείνει τον εσωτερικό του μονόλογο με ένα «όταν πεθάνω, θέλω να μη με αποτεφρώσουν και οι τσέπες μου να είναι άδειες». Πρακτικά ο Κινγκ εστιάζει στην αποδοχή του μεταφυσικού κόσμου και κηρύττει την ψηφιακή αποσύνδεση.

Στην ταινία του Χάνκοκ, ο ήρωας λέει απλά «όταν πεθάνω, θέλω να με θάψουν με άδειες τσέπες». Με όσα έχουν προηγηθεί, γίνεται σαφές ότι ο Kρεγκ της ταινίας αναφέρεται σε όσα εκπροσωπούσε ο κύριος Χάριγκαν, συμβολίζει την επόμενη γενιά που αποφασίζει να στρέψει την πλάτη της στην (ανύπαρκτη) Εδέμ που έταξαν ο Μίλτον Φρίντμαν και οι μαθητές του.

Ο ίδιος ο Κινγκ δήλωσε ενθουσιασμένος με τη μεταφορά του διηγήματός του. Υποθέτουμε ότι η διατήρηση της πρόζας του έπαιξε κάποιον ρόλο σ’ αυτό τον ενθουσιασμό, καθώς όταν μια ταινία παρεκκλίνει λίγο από τα γραπτά του, ο παραγωγικός συγγραφέας συνηθίζει να γκρινιάζει – το «The Mist» αποτελεί εξαίρεση.

Φυσικά, με δεδομένα τα κινηματογραφικά «τέρατα» που έχουμε δει κατά καιρούς με πρώτη ύλη τα γραπτά του Κινγκ, η ταινία του Χάνκοκ είναι τουλάχιστον αξιοπρεπής. Ταυτόχρονα, όμως είναι και κρίμα που ο τελευταίος δεν μπόρεσε να λύσει τον γόρδιο δεσμό της μετατροπής ενός διηγήματος επαρκούς για ένα επεισόδιο του «Twilight Zone» σε δραματουργία ικανή να στηρίξει μια ταινία μεγάλου μήκους, όπως είναι κρίμα που το μεταφυσικό εύρημα του διηγήματος είναι μάλλον τετριμμένο – ακόμα και στο προαναφερθέν «Twilight Zone υπάρχει ένα παρεμφερές επεισόδιο, σκηνοθετημένο από τον Ζακ Τουρνέρ.

Κι αν συνυπολογίσεις όσα σκαρφίστηκε ο Χάνκοκ για να εμπλουτίσει και να αναβαθμίσει νοηματικά την ιστορία του Κινγκ, ένα μέρος σου λογαριάζει την ταινία για χαμένη ευκαιρία.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Οθόνες / Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Η περιπετειώδης δημιουργία του «Harvest», της εντυπωσιακής πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας, ζωντανεύει την ονειρική και σκληρή ατμόσφαιρα ενός μεσαιωνικού σκωτσέζικου χωριού καθώς αυτό εξαφανίζεται από τον χάρτη.  
M. HULOT
CHECK 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Οθόνες / 10 σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Από τη νέα σεζόν του «Slow Horses» στο μεγάλο φινάλε του «Stranger Things» κι από ένα φιλόδοξο πορτρέτο του Σκορσέζε στο νέο στοίχημα του δημιουργού του «Breaking Bad», διαλέγουμε δέκα σειρές που αναμένεται να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ